Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

I en alder av 44 år og 2 unger senere er fortsatt gynekologisk undersøkelse det verste jeg gjør.

Jeg vet det er bra å ta disse undersøkelsene jevnlig for sjekk av livmorhalskreft osv, men jeg tar meg selv i å utsette timen gang på gang hver gang jeg får en ny time.

Jeg har kanskje tatt undersøkelse 3-4 ganger i mitt liv  og hver gang føler jeg at jeg har blitt utsatt for et overgrep. Jeg er dårlig etterpå og føler meg brukt og møkkete (ved mangel av bedre ord for forklaring)

Jeg tenker det kanskje kan være normal å føle det slik om man har blitt utsatt for overgrep, men jeg har ikke det.

Er det flere som føler som meg, eller er dette ikke verre for dere fleste enn en liten sjekk hos tannlegen?

Anonymkode: 86dba...0bb

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448270-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke akkurat det som står høyest på lista over hva jeg liker å gjøre, men alternativet kan være en altfor stor pris å betale.  Og jeg har klart å overbevise meg selv om at det ikke er verre enn å gå til tannlegen. 

Anonymkode: c0151...267

Jeg kunne gått til gynekolog hver dag om jeg bare slapp å gå til tannlege. 

Mitt råd er å finne en lege du stoler på. Jeg har en eldre dame og hun er så naturlig og hverdagslig at jeg knapt kommer på hvordan jeg ligger. Et annet tips er å ha på kjole eller lang topp slik at du slipper å føle at du går med rumpa bar mellom omkledningsrommet og stolen. 

Vær åpen med legen om at du finner det ubehagelig så blir det nok tatt hensyn til. 

Anonymkode: f63f1...e1e

Jeg hater det! Utsatt og utsatt hver gang. Med unntak av fødsler og undersøkelser ifbm det har jeg vært 4 ganger, den ene gangen var da jeg hadde blindtarmbetennelse. Hater tannlegen og. 

nå har jeg fjerna livmora så legen sa jeg ikke trengte gu og celleprøver mer 

Anonymkode: d19ae...4cb

Annonse

Jeg er 35. Liker det ikke, gruer meg veldig, men når jeg først ligger der, så går det egentlig fint . Har gjort det 2 ganger. Den ene gangen var før gutten min ble født, den andre var i år. Jeg måtte bestille time på grunn av veldig uregelmessig blødning, 2-3 ganger i uken. Så jeg måtte sjekke det opp, var en polypp i livmorhalsen, så fikk den fjernet . Men har aldri gått bare for kontroll. 

Anonymkode: 5ff05...17f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg hater det! Utsatt og utsatt hver gang. Med unntak av fødsler og undersøkelser ifbm det har jeg vært 4 ganger, den ene gangen var da jeg hadde blindtarmbetennelse. Hater tannlegen og. 

Aldri ta gu mer? Ville ikke stolt på det du. Min mor fikk kreft i underlivet, en nevroendokrin type, sjelden den kommer der. For å finne ut av den måtte hun ta gu gitt. Den hadde ikke noe på HPV å gjøre i det hele tatt. Så å aldri ta gu mer ville ikke stolt på. Hun er en sånn som aldri tok gu dessverre. Fra hun fikk symptomer til hun bestemte seg for å gå til legen gikk det 6 mnd. Ja, hun overlevde, men det var så vidt.

Selv går jeg til gu hvert 3.år, nå må jeg gå 1 gang i året pga jeg har lichen sclerosus, kan i sjeldne tilfeller utvikle seg til kreft. Det har heller ingen ting med livmora og HPV å gjøre. Syns ikke det er noe gøy og slapper absolutt ikke av, men gjør det.

Hater og tannlegen, men går hvert år.

Anonymkode: dff12...945

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva?? Du har jo livmorhalsen inntakt, så hvorfor i all verden skulle du ikke trenge celleprøver lenger? 

Anonymkode: 05010...293

Annonse

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Hva?? Du har jo livmorhalsen inntakt, så hvorfor i all verden skulle du ikke trenge celleprøver lenger? 

Hvis man fjerner livmor tar man ofte også livmorhals (men ikke alltid). Hvor vanlig det er med celleforandringer i vaginaltopp vet jeg ikke, men oftest sitter forandringene i overgangssonen og den blir borte om man tar ut livmorhalsen.

HI - ingen liker vel spesielt godt gynekologisk undersøkelse, men jeg opplever det ikke som problematisk. 

Anonymkode: 6513f...d0f

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis man fjerner livmor tar man ofte også livmorhals (men ikke alltid). Hvor vanlig det er med celleforandringer i vaginaltopp vet jeg ikke, men oftest sitter forandringene i overgangssonen og den blir borte om man tar ut livmorhalsen.

HI - ingen liker vel spesielt godt gynekologisk undersøkelse, men jeg opplever det ikke som problematisk. 

Anonymkode: 6513f...d0f

Må være forskjellige inngrep da for venninna mi har fjernet livmor og har fortsatt mesteparten av livmorhalsen. Tranformasjonssonen er jo nettopp helt i overgangen mellom skjede og livmorhals. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

I en alder av 44 år og 2 unger senere er fortsatt gynekologisk undersøkelse det verste jeg gjør.

Jeg vet det er bra å ta disse undersøkelsene jevnlig for sjekk av livmorhalskreft osv, men jeg tar meg selv i å utsette timen gang på gang hver gang jeg får en ny time.

Jeg har kanskje tatt undersøkelse 3-4 ganger i mitt liv  og hver gang føler jeg at jeg har blitt utsatt for et overgrep. Jeg er dårlig etterpå og føler meg brukt og møkkete (ved mangel av bedre ord for forklaring)

Jeg tenker det kanskje kan være normal å føle det slik om man har blitt utsatt for overgrep, men jeg har ikke det.

Er det flere som føler som meg, eller er dette ikke verre for dere fleste enn en liten sjekk hos tannlegen?

Anonymkode: 86dba...0bb

Litt verre enn hos tannlegen må jeg innrømme det er, men ikke mye. Gruer meg ikke før, og tenker overhodet ikke på det etterpå.

Vet det ikke er lett, men tenk at for gynekologen er det å titte nedi der like vanlig og dagligdags og egentlig lite "spennende" som for tannlegen når den titter i munnen din.

Du må prøve å endre innstilling, tenk at det bare er en nødvendig undersøkelse som for legen er det denne gjør på mange hver eneste dag. Og hvis du ikke sjekker, og det blir noe tull, må du til "service" der nede oftere. 

Håper du greier finne en løsning, ikke utsett det, og masse lykke til!!❤️

Anonymkode: 1535a...522

Er ikke redd for selve undersøkelsen, men mer redd for at det skal være noe galt. 
For legen er det like naturlig å ta en celleprøve som å se i halsen din. 
Prøv å snu tankegangen. Vær stolt og glad når du er ferdig, og klapp deg selv på skuldra for at du tar vare på kroppen din. 
kvinnehelse er viktig. 
det er ingenting seksuelt ved en slik undersøkelse 

Anonymkode: 5d2c4...51b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...