Gå til innhold

Matteeksamen skriftlig 10.ende klasse resultat


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ok..dette er 10.trinn..og du tenker at det ikke kan forventes at elevene kan anvende funksjon, men trenger definert variabel for å «kunne vise matematikkunskaper» ?? I 10.trinn?..en del av poenget med funksjonsutregning er at man forstår når og hvordan den anvendes. Altså, ikke som kritikk til deg, men generelt er dette et eksempel på hvorfor det er så dårlige PISA resultater…

Anonymkode: f44ac...257

Nei, det tenker jeg ikke. Dette er derimot et snodig valg av variabel, og en elev som har tolket oppgaven annerledes, skrevet en funksjon av prisen som funksjon av antall minutter dusjet og brukt strømningshastigheten som en slags konstant, har han gjort noe feil? For den saks skyld, en elev som ikke regner noe, men i stedet skriver et lite essay om dusjing, kjønnsroller, strømpriser og betydning av sparedusj, har han egentlig gjort noe feil? Han har jo svart på oppgaven i like stor grad som de andre

Om du ser på Pisa-oppgavene, ser du at de ikke er utformet slik som dette. Det er mye som er vanskelig, men utfordringen er aldri å skjønne/gjette hva det spørres etter. Det er det som er standard for matematikkoppgaver i hele verden. Hvordan skal elevene bli gode på internasjonal standard matematikk om de bruker masse tid på å øve på å gjette hvordan den norske eksamensnemda tenker, i stedet for å øve på matematikk?

Anonymkode: 7a570...62e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det tenker jeg ikke. Dette er derimot et snodig valg av variabel, og en elev som har tolket oppgaven annerledes, skrevet en funksjon av prisen som funksjon av antall minutter dusjet og brukt strømningshastigheten som en slags konstant, har han gjort noe feil? For den saks skyld, en elev som ikke regner noe, men i stedet skriver et lite essay om dusjing, kjønnsroller, strømpriser og betydning av sparedusj, har han egentlig gjort noe feil? Han har jo svart på oppgaven i like stor grad som de andre

Om du ser på Pisa-oppgavene, ser du at de ikke er utformet slik som dette. Det er mye som er vanskelig, men utfordringen er aldri å skjønne/gjette hva det spørres etter. Det er det som er standard for matematikkoppgaver i hele verden. Hvordan skal elevene bli gode på internasjonal standard matematikk om de bruker masse tid på å øve på å gjette hvordan den norske eksamensnemda tenker, i stedet for å øve på matematikk?

Anonymkode: 7a570...62e

Jeg er ikke uenig at oppgaveteksten var av dårlig kvalitet. Men en 10-klassing skal kunne tenke funksjonsutregning også uten fast variabel allikevel. Essay om kjønnsroller går det sikkert an å skrive også, hvis man vil - om eleven velger å gjøre det på eksamen i matematikk vil ikke ha noe å si for vurderingen, det blir fortsatt vurdert utfra matematiske ferdigheter 

Anonymkode: f44ac...257

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke uenig at oppgaveteksten var av dårlig kvalitet. Men en 10-klassing skal kunne tenke funksjonsutregning også uten fast variabel allikevel. Essay om kjønnsroller går det sikkert an å skrive også, hvis man vil - om eleven velger å gjøre det på eksamen i matematikk vil ikke ha noe å si for vurderingen, det blir fortsatt vurdert utfra matematiske ferdigheter 

Anonymkode: f44ac...257

Det får man håpe, men hvem vet egentlig? Om faren til essay-gutten dukker opp med advokat for å klage på karakteren...

Jeg tror vi er enige om at matematikkferdighetene i Norge er problematisk dårlige. Jeg mener også at eksamener av denne typen bidrar til forfallet. Problemet er ikke bare at oppgavene er vanskelige i tradisjonell forstand (selv om det også er et problemat det manglet enklere oppgaversom testet grunnleggendeferdigheter), men at de tydeligvis prøver å innføre en slags synsematte, i stedet for tradisjonell matetikk der grundighet, konsentrasjon og nøyaktighet belønnes. 

Eksamen styrer også undervisningen, og denne typen oppgaver tvinger lærerne til å bruke tid på å forberede elevene til å tolke kryptiske oppgavetekster, i stede for å bygge opp grunnleggende ferdigheter som ofte mangler. 

Jeg må logge av nå og slutte å tenke på dette og bare håpe på at trenden snart snur. Ellers får jeg problemer med blodtrykket, kjenner jeg. 

Anonymkode: 7a570...62e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...