Gå til innhold

Matteeksamen skriftlig 10.ende klasse resultat


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

 

Det samme var på skriftlig engelsk. Vår datter har 6 i engelsk standpunkt og fikk 5 på eksamen. Det var visstnok gitt veldig få både 6’ere og 5’ere. Lærerne sa det var dømt utrolig strengt i år. 

 

Anonymkode: 7ee76...5c5

Men det skal ikke være mange som får 5 og 6. Mange tror 5 og 6 er de «vanlige» karakterene for gode besvarelser, men de er for svært og eksepsjonelt gode besvarelser. Flertallet ligger ikke der, men midt på treet.

Anonymkode: ccafd...7ac

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg snakket med mattelæreren til vår datter.  Han har vært lærer i veldig mange år (var også læreren min da jeg gikk på ungdomsskolen) og han sa det var den vanskeligste eksamen hadde sett. Den var bygd opp annerledes etter ny læreplan. Han sa mange gikk ned i karakter.

Det samme var på skriftlig engelsk. Vår datter har 6 i engelsk standpunkt og fikk 5 på eksamen. Det var visstnok gitt veldig få både 6’ere og 5’ere. Lærerne sa det var dømt utrolig strengt i år. 

Det var mange som hadde begynt å gråte på skolen i dag da de hadde gått så mye ned i karakter. Det var flere av de som lå på 5 i standpunkt som fikk 3 på eksamen. 

Anonymkode: 7ee76...5c5

Gråte på grunn av en karakter? Stakkars barn.. Her har foreldre lagt for mye vekt på prestasjoner. Karakteren på ungdomsskolen betyr da absolutt ingenting. Å gjøre sitt beste er mer enn godt nok. Det er ikke verdens ende å få en 3’er på matteeksamen. 

Anonymkode: f2715...1b7

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Gråte på grunn av en karakter? Stakkars barn.. Her har foreldre lagt for mye vekt på prestasjoner. Karakteren på ungdomsskolen betyr da absolutt ingenting. Å gjøre sitt beste er mer enn godt nok. Det er ikke verdens ende å få en 3’er på matteeksamen. 

Anonymkode: f2715...1b7

Det var mange som gråt her også. Både når de ble trukket opp og når resultatet kom. Karakteren betyr helt klart masse når snittet betyr noe. Her er det mange elever som søker seg til linjer/skoler med høyt snitt og da er det klart at en eksamen betyr noe hvis du får 3. Den ene skolen min sønn har søkt på var det snitt på 5,4 for å komme inn i fjor. Min endte opp med snitt på 5,3 nå og håper at dette sammen med idrettspoeng holder. Hi

Anonymkode: e3fdb...2bf

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg snakket med mattelæreren til vår datter.  Han har vært lærer i veldig mange år (var også læreren min da jeg gikk på ungdomsskolen) og han sa det var den vanskeligste eksamen hadde sett. Den var bygd opp annerledes etter ny læreplan. Han sa mange gikk ned i karakter.

Det samme var på skriftlig engelsk. Vår datter har 6 i engelsk standpunkt og fikk 5 på eksamen. Det var visstnok gitt veldig få både 6’ere og 5’ere. Lærerne sa det var dømt utrolig strengt i år. 

Det var mange som hadde begynt å gråte på skolen i dag da de hadde gått så mye ned i karakter. Det var flere av de som lå på 5 i standpunkt som fikk 3 på eksamen. 

Anonymkode: 7ee76...5c5

Bra, de trenger realitetsorientering.

Anonymkode: 9dd3e...4ad

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Gråte på grunn av en karakter? Stakkars barn.. Her har foreldre lagt for mye vekt på prestasjoner. Karakteren på ungdomsskolen betyr da absolutt ingenting. Å gjøre sitt beste er mer enn godt nok. Det er ikke verdens ende å få en 3’er på matteeksamen. 

Anonymkode: f2715...1b7

Betyr det ingenting? 
 

Det avgjør hvilken skole du skal tilbringe de neste 3 årene på.

I vårt tilfelle fikk datteren vår jobbet seg til det snittet hun trengte for å komne inn på skolen hun ønsket. Resultatet på matteeksamen bikket snittet ned en desimal, så hun nå ligger like under snittet for skolen hun har på førstevalg. 
 

Og sånn er jo livet. Men surt om det faktisk kan ha med utformingen av eksamen å gjøre. Eksamen skal ikke lages for å gi elevene en enkel sekser, men det skal heller ikke lages for å dra dem ned.

Anonymkode: 0b0d2...587

Eksamen er jo nettopp for at alle skal ha en felles prøve hvor de vurderes likt, uavhengig av hvilken skole de går på. Hvis man får dårligere karakter enn standpunkt kan det tyde på at læreren har vært for snill med karakteren. Selvfølgelig føles det urettferdig å gå ned i karakter, men eksamen var lik for alle som var oppe i matte. 

Min sønn var oppe i norsk i fjor og det er hans dårligste fag, så han fikk to karakter (hovedmål og sidemål) som var med å trekke ned snittet hans. De som hadde matte som sitt dårligste fag og var oppe i det, fikk en karakter som trakk ned snittet, urettferdig? Kanskje, men det er tilfeldigheter som avgjør. 

Når det gjelder snitt for å komme inn på videregående et det ingen som vet hva snittet for å komme inn på en skole vil være før inntaket er ferdig for det vil variere fra år til år. Så man kan ha høyere snitt enn det som trengtes i fjor og likevel ikke komme inn eller lavere snitt og likevel komme inn, det kommer helt an på hvor mange andre som har søkt og deres snitt. 

Anonymkode: 11890...58b

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Eksamen er jo nettopp for at alle skal ha en felles prøve hvor de vurderes likt, uavhengig av hvilken skole de går på. Hvis man får dårligere karakter enn standpunkt kan det tyde på at læreren har vært for snill med karakteren. Selvfølgelig føles det urettferdig å gå ned i karakter, men eksamen var lik for alle som var oppe i matte. 

Min sønn var oppe i norsk i fjor og det er hans dårligste fag, så han fikk to karakter (hovedmål og sidemål) som var med å trekke ned snittet hans. De som hadde matte som sitt dårligste fag og var oppe i det, fikk en karakter som trakk ned snittet, urettferdig? Kanskje, men det er tilfeldigheter som avgjør. 

Når det gjelder snitt for å komme inn på videregående et det ingen som vet hva snittet for å komme inn på en skole vil være før inntaket er ferdig for det vil variere fra år til år. Så man kan ha høyere snitt enn det som trengtes i fjor og likevel ikke komme inn eller lavere snitt og likevel komme inn, det kommer helt an på hvor mange andre som har søkt og deres snitt. 

Anonymkode: 11890...58b

I dette tilfellet blir jo selve prøven kritisert av flere. Selv om alle har lik prøve så KAN det være en for vanskelig prøve som stiller for høye krav. Og jo; snittet kan man godt tenke seg til. I alle fall basert på søkertall og på linjer/skoler med stabile snitt for å komme inn. Hi

Anonymkode: e3fdb...2bf

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Eksamen er jo nettopp for at alle skal ha en felles prøve hvor de vurderes likt, uavhengig av hvilken skole de går på. Hvis man får dårligere karakter enn standpunkt kan det tyde på at læreren har vært for snill med karakteren. Selvfølgelig føles det urettferdig å gå ned i karakter, men eksamen var lik for alle som var oppe i matte. 

Min sønn var oppe i norsk i fjor og det er hans dårligste fag, så han fikk to karakter (hovedmål og sidemål) som var med å trekke ned snittet hans. De som hadde matte som sitt dårligste fag og var oppe i det, fikk en karakter som trakk ned snittet, urettferdig? Kanskje, men det er tilfeldigheter som avgjør. 

Når det gjelder snitt for å komme inn på videregående et det ingen som vet hva snittet for å komme inn på en skole vil være før inntaket er ferdig for det vil variere fra år til år. Så man kan ha høyere snitt enn det som trengtes i fjor og likevel ikke komme inn eller lavere snitt og likevel komme inn, det kommer helt an på hvor mange andre som har søkt og deres snitt. 

Anonymkode: 11890...58b

Snittet på privatskolene er allerede kjent, der er førsteinntak allerede gjort.

Og helt greit det du skriver om at eksamen skal vurdere  alle likt. Det jeg har tatt utgangspunkt i er omtalen av årets eksamen i utdanningsnytt

Anonymkode: 0b0d2...587

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Eksamen er jo nettopp for at alle skal ha en felles prøve hvor de vurderes likt, uavhengig av hvilken skole de går på. Hvis man får dårligere karakter enn standpunkt kan det tyde på at læreren har vært for snill med karakteren. Selvfølgelig føles det urettferdig å gå ned i karakter, men eksamen var lik for alle som var oppe i matte. 

Min sønn var oppe i norsk i fjor og det er hans dårligste fag, så han fikk to karakter (hovedmål og sidemål) som var med å trekke ned snittet hans. De som hadde matte som sitt dårligste fag og var oppe i det, fikk en karakter som trakk ned snittet, urettferdig? Kanskje, men det er tilfeldigheter som avgjør. 

Når det gjelder snitt for å komme inn på videregående et det ingen som vet hva snittet for å komme inn på en skole vil være før inntaket er ferdig for det vil variere fra år til år. Så man kan ha høyere snitt enn det som trengtes i fjor og likevel ikke komme inn eller lavere snitt og likevel komme inn, det kommer helt an på hvor mange andre som har søkt og deres snitt. 

Anonymkode: 11890...58b

Problemet med en del eksamensoppgaver er at oppgaveteksten formuleres på en slik måte at elevene ikke forstår hva det er de skal gjøre. De får dermed ikke vist det de kan. Når eksamen er slik utformet at du får dårligere karakter i matte fordi du ikke er så flink i norsk, så vil dette skape enda et større skille mellom de språkmektige og de som ikke er det.

Et annet problem er når listen legges for høyt. Da klarer du å skille mellom de beste elevene. De andre blir det vanskelig å skille. Det bør være mulig for en elev med 3 i matte å få vise at eleven har kunnskap over 1 og 2. Men er det slik at man må ha 4 for å forstå oppgavene så vil ikke elevene under dette nivået få mulighet til å vise det de kan. Selv om man kan få poeng for delvis riktig utregning er det vanskelig. Og om man gjennom den ene oppgaven etter den andre ikke forstår hva en skal gjøre så vil dette ødelegge flyten og bidra til at man underpresterer. 

En annen utfordring er at skolen (både eksamen og standpunkt) inneholder så mye refleksjon. Mye av dette uten veiledning. Dette gjør at gutter får større utfordringer med å vise hva de kan. De kan gjerne ha spennende tanker rundt et tema, men på ungdomsskolen er de ikke enda moden nok til å se hva som bør være med og hvordan de kan formulere seg for å vise høy måloppnåelse (selv om de egentlig har det om de hadde fått litt hint). Noen skoler har i tillegg gått bort fra karakterer underveis (kun halvårskarakterer) og her har ikke lærerne en gang lov å bruke ord som måloppnåelse i beskrivelse av oppgaven. Elever som er moden tar dette av seg selv og leser mellom linjene hvor de ligger an. Elever som trenger litt mer klar tale har ikke sjanse. 

Anonymkode: c30d2...a12

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Betyr det ingenting? 
 

Det avgjør hvilken skole du skal tilbringe de neste 3 årene på.

I vårt tilfelle fikk datteren vår jobbet seg til det snittet hun trengte for å komne inn på skolen hun ønsket. Resultatet på matteeksamen bikket snittet ned en desimal, så hun nå ligger like under snittet for skolen hun har på førstevalg. 
 

Og sånn er jo livet. Men surt om det faktisk kan ha med utformingen av eksamen å gjøre. Eksamen skal ikke lages for å gi elevene en enkel sekser, men det skal heller ikke lages for å dra dem ned.

Anonymkode: 0b0d2...587

Eksamen lages for at elevene skal vise sitt reelle nivå i et bestemt fag.

Anonymkode: ccafd...7ac

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Eksamen lages for at elevene skal vise sitt reelle nivå i et bestemt fag.

Anonymkode: ccafd...7ac

Ja, og da bør eksamen være av en slik karakter språklig og oppgavemessig at elevene får vist det de kan. På riktig vanskelighetsnivå. Hi

Anonymkode: e3fdb...2bf

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Eksamen lages for at elevene skal vise sitt reelle nivå i et bestemt fag.

Anonymkode: ccafd...7ac

Og igjen - det som er utgangspunktet for diskusjonen er kritikken som årets eksamen har fått i fagmiljø.

Helt greit å gå ned en karakter om det gjenspeiler ditt egentlige nivå. Veldig dumt om det delvis skyldes en eksamensoppgaven

Anonymkode: 0b0d2...587

Leste nettopp en artikkel i dag om at norske elever får altfor høye standpunkt karakterer. Å få 6 i fagene er ikke alltid fortjent. Det er lærere som setter karakterer, og veldig mange får ufortjente høye karakterer. Så kommer eksamen og virkeligheten

Anonymkode: 7edc3...d71

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Leste nettopp en artikkel i dag om at norske elever får altfor høye standpunkt karakterer. Å få 6 i fagene er ikke alltid fortjent. Det er lærere som setter karakterer, og veldig mange får ufortjente høye karakterer. Så kommer eksamen og virkeligheten

Anonymkode: 7edc3...d71

Det er mye mulig, men en eksamen bør uansett være en god eksamen. Den må gjerne være vanskelig , men den må være med gode oppgaver og ikke minst oppgaver hvor elevene forstår hva som er forventet av dem. Det bør også være mulig å gjøre det godt i matte selv om man feks er dårlig i norsk. Hi

Anonymkode: e3fdb...2bf

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Og igjen - det som er utgangspunktet for diskusjonen er kritikken som årets eksamen har fått i fagmiljø.

Helt greit å gå ned en karakter om det gjenspeiler ditt egentlige nivå. Veldig dumt om det delvis skyldes en eksamensoppgaven

Anonymkode: 0b0d2...587

Nettopp. Det blir også feil om noen elever får seks fordi de er en av de få som tilfeldigvis har klart å gjette riktig på hvordan oppgavene skal løses. Man viser ikke nivå hverken på de svake eller sterke elevene ved å gi uklare oppgaver. 

Anonymkode: 7a570...62e

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

I dette tilfellet blir jo selve prøven kritisert av flere. Selv om alle har lik prøve så KAN det være en for vanskelig prøve som stiller for høye krav. Og jo; snittet kan man godt tenke seg til. I alle fall basert på søkertall og på linjer/skoler med stabile snitt for å komme inn. Hi

Anonymkode: e3fdb...2bf

Eller det KAN være at elevene ikke har jobbet nok med faget, at lærerne har vært for snille, at undervisningen ikke har vært god nok osv. 

Pandemien spiller også inn. I fjor var først gang eksamen for 10 trinn ble arrangert etter fagfornyelsen. Mange lærere har kanskje ikke forberedt elevene godt nok på denne typen prøver eller underviser for mye etter gamle metoder, til tross for at det ligger masse øveoppgaver tilgjengelig. 
 

Matte er er fag det typisk må øves masse i. Det tror jeg dagens ungdomsskoleelever er ganske dårlige på. De jobber nok med det de får beskjed om i timen og gjør de innleveringene de skal. Men å faktisk bruke tid til å sette seg inn i stoffet, øve på det manbikke forstår, sette seg ned og regne på ulike oppgaver - DET tror jeg mange sjelden gjør. 
 

Hvor mange her vet at deres ungdommer har vært på nett det siste halve året og funnet fram øveoppgaver for å virkelig øve på oppgaveløsning, eller øve på det de ikke forstår?

For de som er misfornøyd med eksamen, og egentlig alle andre som skal ha matte neste år, så anbefaler jeg å følge Ent3r på nett. Gratis veiledning og hjelp - men det fordrer at man faktisk setter av tid til å øve. 

Anonymkode: 8b003...1b6

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er mye mulig, men en eksamen bør uansett være en god eksamen. Den må gjerne være vanskelig , men den må være med gode oppgaver og ikke minst oppgaver hvor elevene forstår hva som er forventet av dem. Det bør også være mulig å gjøre det godt i matte selv om man feks er dårlig i norsk. Hi

Anonymkode: e3fdb...2bf

Har man feks dysleksi eller språkvansker så kan man få lest opp oppgaven og hjelp til å forstå selve teksten. Årets oppgave kunne man få lest opp feks digitalt 

Anonymkode: 8b003...1b6

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Eller det KAN være at elevene ikke har jobbet nok med faget, at lærerne har vært for snille, at undervisningen ikke har vært god nok osv. 

Pandemien spiller også inn. I fjor var først gang eksamen for 10 trinn ble arrangert etter fagfornyelsen. Mange lærere har kanskje ikke forberedt elevene godt nok på denne typen prøver eller underviser for mye etter gamle metoder, til tross for at det ligger masse øveoppgaver tilgjengelig. 
 

Matte er er fag det typisk må øves masse i. Det tror jeg dagens ungdomsskoleelever er ganske dårlige på. De jobber nok med det de får beskjed om i timen og gjør de innleveringene de skal. Men å faktisk bruke tid til å sette seg inn i stoffet, øve på det manbikke forstår, sette seg ned og regne på ulike oppgaver - DET tror jeg mange sjelden gjør. 
 

Hvor mange her vet at deres ungdommer har vært på nett det siste halve året og funnet fram øveoppgaver for å virkelig øve på oppgaveløsning, eller øve på det de ikke forstår?

For de som er misfornøyd med eksamen, og egentlig alle andre som skal ha matte neste år, så anbefaler jeg å følge Ent3r på nett. Gratis veiledning og hjelp - men det fordrer at man faktisk setter av tid til å øve. 

Anonymkode: 8b003...1b6

Det hjelper ikke å ha øvet hvis hovedutfordringen med oppgaven er å gjette riktig på hva man skal gjøre.

Ingen klager over oppgaver med vanskelige utregninger eller noe sånt, her er problemet at oppgavene er uklare, man må gjette og gjette riktig for å få god karakter. Man må også forholde seg til en mengde uklar og forvirrende tekst som bare delvis har noe med den faktiske oppgave  å gjøre.

Du tar det for gitt at de som klager over disse oppgavene gjør det på vegne av sine egne barn i frykt for at de skal få dårlige karakterer. For meg er ikke det problemet, jeg er redd denne typen oppgaver og eksamener skremmer vekk ungdom fra å fortsette med matematikk. Det må jo føles som bingo om man får til oppgavene eller ikke? Vi sliter allerede med rekruttering til realfag, det hadde vært fint om de som utvikler skolefagene ikke gikk inn for å gjøre det enda mindre populært. 

Anonymkode: 7a570...62e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det var mange som gråt her også. Både når de ble trukket opp og når resultatet kom. Karakteren betyr helt klart masse når snittet betyr noe. Her er det mange elever som søker seg til linjer/skoler med høyt snitt og da er det klart at en eksamen betyr noe hvis du får 3. Den ene skolen min sønn har søkt på var det snitt på 5,4 for å komme inn i fjor. Min endte opp med snitt på 5,3 nå og håper at dette sammen med idrettspoeng holder. Hi

Anonymkode: e3fdb...2bf

Hvordan registreres idrettspoeng? Melder klubben det inn til skolen, eller legger skolen de til selv? Hvor mye telles idrettspoeng sammen med fagene?

Anonymkode: f44ac...257

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan registreres idrettspoeng? Melder klubben det inn til skolen, eller legger skolen de til selv? Hvor mye telles idrettspoeng sammen med fagene?

Anonymkode: f44ac...257

Her må vi sende inn dokumentasjon på prestasjoner osv til skolen vi søker på. Der vurderes det hvor mange poeng søker får. Hver og en må selv sende inn. Vi sendte med treneruttalelse , bevis på dommerkurs og uttak på SPU og RLM. De kan vel få inntil 12 poeng og hvert poeng teller på den måten at hvis de hadde 5,0 så blir det 5,1 med et poeng. En gutt som kom inn i fjor endte på 6,6 i snitt feks . Hi

Anonymkode: e3fdb...2bf

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det hjelper ikke å ha øvet hvis hovedutfordringen med oppgaven er å gjette riktig på hva man skal gjøre.

Ingen klager over oppgaver med vanskelige utregninger eller noe sånt, her er problemet at oppgavene er uklare, man må gjette og gjette riktig for å få god karakter. Man må også forholde seg til en mengde uklar og forvirrende tekst som bare delvis har noe med den faktiske oppgave  å gjøre.

Du tar det for gitt at de som klager over disse oppgavene gjør det på vegne av sine egne barn i frykt for at de skal få dårlige karakterer. For meg er ikke det problemet, jeg er redd denne typen oppgaver og eksamener skremmer vekk ungdom fra å fortsette med matematikk. Det må jo føles som bingo om man får til oppgavene eller ikke? Vi sliter allerede med rekruttering til realfag, det hadde vært fint om de som utvikler skolefagene ikke gikk inn for å gjøre det enda mindre populært. 

Anonymkode: 7a570...62e

Man skal ikke gjette, men resonnere, oppdage sammenhenger og løse problemer. Man skal kunne dra ut relevant i formasjon fra en tekst. man skal kunne legge inn forutsetninger og deretter produsere et løsningsforslag. 
 

Dette er en del av den kompetansen man skal tilegne seg i faget. Og Jo, det hjelper selvfølgelig å øve på den type oppgaver. Hvis eleven kun har øvd på å løse oppsatte matteoppgaver, så er man ingen 6-er kandidat. Hvis det er det eleven kan, så oppfyller hen ikke kompetansemålene til høy måloppnåelse. 
 

Du kan gjerne argumentere for at denne type matte skremmer vekk elevene. Jeg har ingen forutsetning for å argumentere hverken for eller imot. Men det er jo en helt annen diskusjon. Faget er som det er pr i dag. Da blir det merkelig å klage på at de får oppgaver som faktisk står i stil til fagplanen og til kompetansemålene. 

Anonymkode: 8b003...1b6

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Man skal ikke gjette, men resonnere, oppdage sammenhenger og løse problemer. Man skal kunne dra ut relevant i formasjon fra en tekst. man skal kunne legge inn forutsetninger og deretter produsere et løsningsforslag. 
 

Dette er en del av den kompetansen man skal tilegne seg i faget. Og Jo, det hjelper selvfølgelig å øve på den type oppgaver. Hvis eleven kun har øvd på å løse oppsatte matteoppgaver, så er man ingen 6-er kandidat. Hvis det er det eleven kan, så oppfyller hen ikke kompetansemålene til høy måloppnåelse. 
 

Du kan gjerne argumentere for at denne type matte skremmer vekk elevene. Jeg har ingen forutsetning for å argumentere hverken for eller imot. Men det er jo en helt annen diskusjon. Faget er som det er pr i dag. Da blir det merkelig å klage på at de får oppgaver som faktisk står i stil til fagplanen og til kompetansemålene. 

Anonymkode: 8b003...1b6

Spørsmålet i teksten er "Hvor mye koster det å dusje?". Det kan ikke svares på ut i fra informasjon i oppgaven. Det er fortsatt uklart hva det er meningen man skal gjøre, kanskje definere en variabel for l/minutt og sette opp en pris som funksjon av denne variabelen? Dette er ikke i seg selv særlig vanskelig, men siden oppgaven ikke spesifikt spør etter en slik funksjon er det nokså tilfeldig om elevene kommer til å tenke på den muligheten. (Det er også et litt pussig valg av variabel, må jeg si.) Mange kommer nok til å lete rundt i teksten etter den manglende informasjonen med stigende frustrasjon. Husk at dette skal gjøres under tidspress i en stressende situasjon. Dette er typisk en slik oppgave som skremmer folk bort fra matte.

De kunne jo enkelt og greit ha definert variabelen i oppgaven og bedt elevene sette opp funksjonen. Da hadde elevene fått vist akkurat like mye matematikkunnskaper.

Anonymkode: 7a570...62e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet i teksten er "Hvor mye koster det å dusje?". Det kan ikke svares på ut i fra informasjon i oppgaven. Det er fortsatt uklart hva det er meningen man skal gjøre, kanskje definere en variabel for l/minutt og sette opp en pris som funksjon av denne variabelen? Dette er ikke i seg selv særlig vanskelig, men siden oppgaven ikke spesifikt spør etter en slik funksjon er det nokså tilfeldig om elevene kommer til å tenke på den muligheten. (Det er også et litt pussig valg av variabel, må jeg si.) Mange kommer nok til å lete rundt i teksten etter den manglende informasjonen med stigende frustrasjon. Husk at dette skal gjøres under tidspress i en stressende situasjon. Dette er typisk en slik oppgave som skremmer folk bort fra matte.

De kunne jo enkelt og greit ha definert variabelen i oppgaven og bedt elevene sette opp funksjonen. Da hadde elevene fått vist akkurat like mye matematikkunnskaper.

Anonymkode: 7a570...62e

Ok..dette er 10.trinn..og du tenker at det ikke kan forventes at elevene kan anvende funksjon, men trenger definert variabel for å «kunne vise matematikkunskaper» ?? I 10.trinn?..en del av poenget med funksjonsutregning er at man forstår når og hvordan den anvendes. Altså, ikke som kritikk til deg, men generelt er dette et eksempel på hvorfor det er så dårlige PISA resultater…

Anonymkode: f44ac...257

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Her må vi sende inn dokumentasjon på prestasjoner osv til skolen vi søker på. Der vurderes det hvor mange poeng søker får. Hver og en må selv sende inn. Vi sendte med treneruttalelse , bevis på dommerkurs og uttak på SPU og RLM. De kan vel få inntil 12 poeng og hvert poeng teller på den måten at hvis de hadde 5,0 så blir det 5,1 med et poeng. En gutt som kom inn i fjor endte på 6,6 i snitt feks . Hi

Anonymkode: e3fdb...2bf

Ok, tusen takk )) det hjelper å søke de i alle fall, virker som det kan gi betydningsfullt uttelling. Er det en tidsfrist som gjelder kun for idrettspoeng, eller søker man etter mottatt vitnemål etter 10.tr ? 

Anonymkode: f44ac...257

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...