Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #1 Skrevet 19. juni 2024 Noen som har barn som allerede har fått resultat på denne? Lest at den har fått mye kritikk og at den var altfor krevende… Anonymkode: e3fdb...2bf
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #2 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Noen som har barn som allerede har fått resultat på denne? Lest at den har fått mye kritikk og at den var altfor krevende… Anonymkode: e3fdb...2bf Ja, her fikk de resultat i dag. Datteren vår fikk 4, hun ligger vanligvis på 5 og har 5 i standpunkt. Tror flere lå lavere enn standpunkten. Anonymkode: 0b0d2...587
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #3 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, her fikk de resultat i dag. Datteren vår fikk 4, hun ligger vanligvis på 5 og har 5 i standpunkt. Tror flere lå lavere enn standpunkten. Anonymkode: 0b0d2...587 Veldig spent her. Min har 6 i standpunkt og det ble sagt at de måtte være forberedt på å gå ned 1-2 karakterer. Hi Anonymkode: e3fdb...2bf
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #4 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Veldig spent her. Min har 6 i standpunkt og det ble sagt at de måtte være forberedt på å gå ned 1-2 karakterer. Hi Anonymkode: e3fdb...2bf Det er jo veldig dumt da, om det er fordi eksamen var mer krevende enn normalen.. Anonymkode: 0b0d2...587
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #5 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er jo veldig dumt da, om det er fordi eksamen var mer krevende enn normalen.. Anonymkode: 0b0d2...587 https://www.utdanningsnytt.no/eksamen-kaspar-fort-henmo-matematikk/eksamen-i-matematikk-en-langfinger-til-elevene/402646 Anonymkode: e3fdb...2bf
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #6 Skrevet 19. juni 2024 Da kom resultat og ble som forventet en karakter lavere enn standpunkt. 5 er helt fint det😊. Hi Anonymkode: e3fdb...2bf
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #7 Skrevet 19. juni 2024 Hvor ser dere resultatet? Anonymkode: 634ae...190
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #8 Skrevet 19. juni 2024 Min har 5 i standpunkt og fikk 5 på eksamen. Sa at den ikke var noe vanskeligere enn fagdagen. Anonymkode: f291e...eca
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #9 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Noen som har barn som allerede har fått resultat på denne? Lest at den har fått mye kritikk og at den var altfor krevende… Anonymkode: e3fdb...2bf Heller for dårlig nivå i matte tvers gjennom …dårligste resultater på PISA undersøkelse to år på rad, så tror du det er eksamen som er problemet? Anonymkode: f44ac...257
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #10 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Heller for dårlig nivå i matte tvers gjennom …dårligste resultater på PISA undersøkelse to år på rad, så tror du det er eksamen som er problemet? Anonymkode: f44ac...257 Nå er det lærere som kritiserer årets eksamen og mener at den er dårlig og for vanskelig. Hi Anonymkode: e3fdb...2bf
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #11 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå er det lærere som kritiserer årets eksamen og mener at den er dårlig og for vanskelig. Hi Anonymkode: e3fdb...2bf Selvfølgelig, hvem ellers? Samme lærerne som har tilpassa undervisningen i hjel de siste årene sånn at gjennomsnittsnivå er blitt dårligere.. resultatet er at Norge ligger nå på 33.plass av 82 internasjonalt, verst i Skandinavia, og dårligst noensinne Anonymkode: f44ac...257
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #12 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig, hvem ellers? Samme lærerne som har tilpassa undervisningen i hjel de siste årene sånn at gjennomsnittsnivå er blitt dårligere.. resultatet er at Norge ligger nå på 33.plass av 82 internasjonalt, verst i Skandinavia, og dårligst noensinne Anonymkode: f44ac...257 Eksamen er uansett vanskelig i forhold til det elevene har forutsetninger til å klare. Det er jo poenget her. Les artikkelen . Hi Anonymkode: e3fdb...2bf
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #13 Skrevet 19. juni 2024 Tenk om matematikk-faget kunne vært litt mer relevant for de fleste! Kunne gjerne valgt matte-nivå f.eks. i 9. klasse. Praktisk og teoretisk matte. P-matte på videregående er ikke fryktelig vanskelig, det er ikke det, men fremdeles såpass teoretisk at de færreste som velger den aldri får bruk for mer enn "halvparten". Mindre teoretisk matte og mer økonomi er min drøm. Anonymkode: 6772d...040
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #14 Skrevet 19. juni 2024 Det er ikke bare det at den er for vanskelig, men at den er lagt opp på en måte som gjør at svakere elever kanskje ikke får til noen ting. Det er svært demotiverende. Vanligvis er det en viss progresjon i oppgavene slik at de første er relativt enkle. Da får (nesten) alle til noe, og alle får vist hva de kan. Anonymkode: 7a570...62e
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #15 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Eksamen er uansett vanskelig i forhold til det elevene har forutsetninger til å klare. Det er jo poenget her. Les artikkelen . Hi Anonymkode: e3fdb...2bf Jeg har lest artikkelen, og jeg har undervist matematikk på ungdomstrinnet og VG1 tidligere. En kan delvis skylde på fagfornyelsen, delvis på korona etc. Ett av mine barn er nå i 9.kl og har 5 i matte..Hans «5»er hadde vært en «4»er for 10 år siden Anonymkode: f44ac...257
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #16 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke bare det at den er for vanskelig, men at den er lagt opp på en måte som gjør at svakere elever kanskje ikke får til noen ting. Det er svært demotiverende. Vanligvis er det en viss progresjon i oppgavene slik at de første er relativt enkle. Da får (nesten) alle til noe, og alle får vist hva de kan. Anonymkode: 7a570...62e Mener du at eksamen skal være motiverende? Da har du misforstått poenget med eksamen. Anonymkode: f44ac...257
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #17 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tenk om matematikk-faget kunne vært litt mer relevant for de fleste! Kunne gjerne valgt matte-nivå f.eks. i 9. klasse. Praktisk og teoretisk matte. P-matte på videregående er ikke fryktelig vanskelig, det er ikke det, men fremdeles såpass teoretisk at de færreste som velger den aldri får bruk for mer enn "halvparten". Mindre teoretisk matte og mer økonomi er min drøm. Anonymkode: 6772d...040 Teoretisk matte er til for å utvikle abstrakt-logisk tenking og komplisert problemløsning, som eleven skal kunne ta i bruk i hvilket som helst annet fag, og videre i livet. Sånn sett, er tanken bak den nye kombinasjon med problemløsning, resonnering, argumentasjon, abstraksjon osv er akkurat det som er kjernen i matematikkfaget. Det er ikke eksamen som er problemet, men undervisningen som er blitt forenklet, noe som gjenspeiles i PISA undersøkelser. Anonymkode: f44ac...257
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #18 Skrevet 19. juni 2024 Noe av utfordringen er at er blitt for «lett» å få gode karakterer. Begge mine ungdomsskoleelever står med 6 i standpunkt fra 10. trinn. Det ville ikke holdt til en 6’er for 5 år siden. For 10 år siden ville det kanskje vært en sterk 4’er. Begge har fått er visst sjokk når det kom på videregående. Fra å ligge på en 6’er i 10-klasse datt den ene ned på 4’er på første T-matte prøve…. Anonymkode: 8b003...1b6
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #19 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Noe av utfordringen er at er blitt for «lett» å få gode karakterer. Begge mine ungdomsskoleelever står med 6 i standpunkt fra 10. trinn. Det ville ikke holdt til en 6’er for 5 år siden. For 10 år siden ville det kanskje vært en sterk 4’er. Begge har fått er visst sjokk når det kom på videregående. Fra å ligge på en 6’er i 10-klasse datt den ene ned på 4’er på første T-matte prøve…. Anonymkode: 8b003...1b6 Dette har spredd seg til universitetene også. Aene sitter løst som bare av det. Anonymkode: ccafd...7ac
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #20 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Begge har fått er visst sjokk når det kom på videregående. Fra å ligge på en 6’er i 10-klasse datt den ene ned på 4’er på første T-matte prøve…. Anonymkode: 8b003...1b6 Det er det som jeg tror er eneste positive med den negative utviklingen på ungdomstrinnet - at 4-5 elever blir løftet til 6 slik at de velger en passe vanskelig VGS enn de ellers ville gjort. De blir bedre forberedt til høyre utdanning selv om de går litt ned i karakterer på vg1 Anonymkode: f44ac...257
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #21 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dette har spredd seg til universitetene også. Aene sitter løst som bare av det. Anonymkode: ccafd...7ac Enig. Før måtte det være en god dose innovativ tenking for å få en A, nå holder det med en pent og redelig fremstilling av kjent stoff, så blir det en A 🙄 Anonymkode: f44ac...257
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #22 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Teoretisk matte er til for å utvikle abstrakt-logisk tenking og komplisert problemløsning, som eleven skal kunne ta i bruk i hvilket som helst annet fag, og videre i livet. Sånn sett, er tanken bak den nye kombinasjon med problemløsning, resonnering, argumentasjon, abstraksjon osv er akkurat det som er kjernen i matematikkfaget. Det er ikke eksamen som er problemet, men undervisningen som er blitt forenklet, noe som gjenspeiles i PISA undersøkelser. Anonymkode: f44ac...257 Men den dusjoppgaven, kan den engang løses når det ikke står noe om hvor mange liter som kommer per minutt? Er liksom tanken at elevene skal oppdage at de mangler nødvendig informasjon og skrive det i besvarelsen? Jeg hadde selv, til tross for universitetsutdannelse i matematikk og fysikk blitt stående fast på denne, rett og slett fordi det er så vanskelig å skjønne hva man egentlig skal gjøre. Det er vel heller ikke akkurat denne typen oppgaver som gis på Pisa-testen, det er mer tradisjonell regning. Anonymkode: 7a570...62e
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #23 Skrevet 19. juni 2024 Her gikk hun opp fra 5 i standpunkt til 6 på eksamen. Syns den var helt grei. De fleste hun snakka med syns ikke den var overraskende vanskelig. Anonymkode: 55240...271
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #24 Skrevet 19. juni 2024 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Men den dusjoppgaven, kan den engang løses når det ikke står noe om hvor mange liter som kommer per minutt? Er liksom tanken at elevene skal oppdage at de mangler nødvendig informasjon og skrive det i besvarelsen? Jeg hadde selv, til tross for universitetsutdannelse i matematikk og fysikk blitt stående fast på denne, rett og slett fordi det er så vanskelig å skjønne hva man egentlig skal gjøre. Det er vel heller ikke akkurat denne typen oppgaver som gis på Pisa-testen, det er mer tradisjonell regning. Anonymkode: 7a570...62e Nei, du hadde blitt stående i den oppgaven når du har universitetsutdannelse i matematikk og fysikk. Dette er vanlig og løses med egen tilleggsinformasjon «gitt at..» hvis det er nødvendig for å løse oppgaven Anonymkode: f44ac...257
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2024 #25 Skrevet 19. juni 2024 Jeg snakket med mattelæreren til vår datter. Han har vært lærer i veldig mange år (var også læreren min da jeg gikk på ungdomsskolen) og han sa det var den vanskeligste eksamen hadde sett. Den var bygd opp annerledes etter ny læreplan. Han sa mange gikk ned i karakter. Det samme var på skriftlig engelsk. Vår datter har 6 i engelsk standpunkt og fikk 5 på eksamen. Det var visstnok gitt veldig få både 6’ere og 5’ere. Lærerne sa det var dømt utrolig strengt i år. Det var mange som hadde begynt å gråte på skolen i dag da de hadde gått så mye ned i karakter. Det var flere av de som lå på 5 i standpunkt som fikk 3 på eksamen. Anonymkode: 7ee76...5c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå