Gå til innhold

Er det bra eller ikke at pedoer nå får juling?

Anbefalte innlegg

Jeg er litt delt. Det er jo flott at pedoer blir hengt ut så folk kan unngå de. Så de forhåpentligvis blir stående uten jobb eller noe sted å bo. Å den annen side så føles det feil på en måte uten at jeg kan forklare hvorfor.

Hva tenker dere? Er det bra eller ikke at pedoer nå får juling?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/voldelig-trend-har-nadd-norge-ungdom-kaller-seg-pedojegere/16776762/

Anonymkode: c6113...0e3

Fortsetter under...

Selvtekt er ikke bra, det er fort gjort at de går etter feil person. Det har blitt gjort før, og kommer til å skje igjen. Borgervern fører sjelden noe godt med seg, jeg tviler på at alle som gjør dette har så edle motiver heller. Det trekker til seg voldelige mennesker som får fritt utløp under dekke av å "gjøre noe bra".

Anonymkode: 16f2e...21d

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvtekt er ikke bra, det er fort gjort at de går etter feil person. Det har blitt gjort før, og kommer til å skje igjen. Borgervern fører sjelden noe godt med seg, jeg tviler på at alle som gjør dette har så edle motiver heller. Det trekker til seg voldelige mennesker som får fritt utløp under dekke av å "gjøre noe bra".

Og at politiet nå må bruke masse tid på pedojegere er forkastelig.

Ingen bør glemme at det er pedofile som aldri begår overgrep. Nå hadde mannen som ble knivstukket i etterkant blitt siktet for å avtale sex med en under 16, så han har allerede brutt loven. Jeg er helt mot vold på alle nivåer, men det vil ikke si at jeg ikke forstår at det kan snappe for enten de som er ofre eller som er pårørende til dem. Det er mulig jeg ville gjort det selv. Denne hendelsen er selvsagt ikke ok. Ungdommer skal ikke begynne å lokke potensielle overgripere for så å angripe dem. Voksne skal heller ikke det. 

At folk blir forbanna kan jeg forstå, for straffene er latterlig lave for overgrep mot barn. Det er faktisk helt sykt. Men de blir ikke strengere av at folk blir utsatt for vold. 

Å overlate til folket uten noen form for rammer eller rettsavgjørelser er en dårlig løsning.

Men det er nok en reaksjon på at det altfor lav straff når en pedofil faktisk utfører overgrepet. Kan ikke se noen annen løsning en at det skjerpes betydelig inn og det settes inn langt større ressurser for å beskytte og ivareta ofre. Beskytte uskyldige må faktisk være en rettighet som går foran eventuelle rettigheter en overgriper har. 

Anonymkode: 3454b...86e

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å overlate til folket uten noen form for rammer eller rettsavgjørelser er en dårlig løsning.

Men det er nok en reaksjon på at det altfor lav straff når en pedofil faktisk utfører overgrepet. Kan ikke se noen annen løsning en at det skjerpes betydelig inn og det settes inn langt større ressurser for å beskytte og ivareta ofre. Beskytte uskyldige må faktisk være en rettighet som går foran eventuelle rettigheter en overgriper har. 

Er det egentlig en reaksjon på det? Linken sier st det er mer ungdommer som søker spenning enn at det er folk som ønsker rettferdighet.

– Jeg tror dette ofte handler om spenningssøking, særlig hos unge gjerningspersoner. Jeg tror ungdommer helst er mer opptatt av spenning enn akkurat de pedofile, sier Grøndahl.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

jeg tenker at de her unge pedojegerene fort kan gjøre saken mye verre for de som er utsatt for overgrep, enn at de gjør det bedre.

Hvordan da? Er det ikke godt å vite at den pedoen har fått skikkelig juling?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan da?

De kan ødelegge for evt sak mot overgriper.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke godt å vite at den pedoen har fått skikkelig juling?

Nei, det hadde gitt meg veldig lite, det som hadde vært godt å ivte hadde vært om personen hadde fått en kikkelig dom, og forsvant fra gata for en lang periode. Det hadde ikke vært godt å vite at politiet i stedet for skulle bruke ressursene sine på spenninssøkende tenåringer.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Er det egentlig en reaksjon på det? Linken sier st det er mer ungdommer som søker spenning enn at det er folk som ønsker rettferdighet.

– Jeg tror dette ofte handler om spenningssøking, særlig hos unge gjerningspersoner. Jeg tror ungdommer helst er mer opptatt av spenning enn akkurat de pedofile, sier Grøndahl.

Nettverket starter ikke hos unge gutter, unge gutter brukes som et «nyttig» verktøy i nettverket, de er lettere å styre i voldelig retning. 

Skjønner frustrasjon til folk som har opplevd at egne familiemedlemmer har blitt utsatt for overgrep, eller man vet at en pedofil har flyttet inn i nabolaget. 
Man føler frykt og har behov for å spre dette for å unngå at andre barn blir utsatt for samme. 
100% forståelig. 
men så er loven slik at det finnes personvern. 
og det er myndighetenes ansvar at pedofile blir buret inne, men ikke har opplysningsplikt til f eks naboer etter soningen er ferdig. 
etisk dilemma. 
Jeg som mor hadde ville visst om det kom en pedofil i nabolaget.. 

Anonymkode: 95960...d8a

Annonse

Nei, dette er virkelig ikke greit. 

Jeg ble selv utsatt for grovt seksuelt misbruk som barn. Men dette er ikke måten å gjøre det på.

Det må gjøres på en helt annen måte. Er jo steder politiet har grupper, som jobber for å fange menn som groomer barn for sex. Og i England har de Stinson Hunter som har laget en dokumentar om dette. Men da skal de jo ikke banke de opp, de skal finne ut hvem de er, filmer de, og gi opplysningene til politiet.

Anonymkode: a8d0c...04b

Nei, det er jo ikke greit da, egentlig.  Men jeg må jo innrømme at om jeg hadde tatt en fyr (eller dame for den saks skyld) såpass på fersken at jeg var sikker på at det var handlet om overgrep, så hadde fristelsen vært stor....   Hadde det vært mitt barn i tillegg, hadde nok "feil" knapper blitt trykket på, så jeg kan ikke love at jeg ikke kunne funnet på å "skambanka" fyren. Eller i alle fall skremt ham litt.  Men i dette det handler om her, høres det nesten like mye ut som en unnskyldning til å være voldelig. 

Anonymkode: aa144...4d3

Hva blir i så fall greit neste gang? Kan foreldre til de barna som har opplevd ran den siste tiden dra hjem til de og grisebanke de som utførte ranet? Eventuelt ta de når de fyller 18 år? Hva med de som svindler pensjonister? Kan jeg dra over til Sverige og kappe av en hånd på en av de? (Nei søren det var i Iran de gjorde det) Hva om noen blir feilaktig hengt ut og banket opp? Kan man da banke opp de som banket? 

Joda det er fristende å kunne la de som skader andre få kjenne på egen medisin, men da trenger vi ikke lenger noe rettssystem eller politi. 

Vi kan f.eks. innføre offentlig pisking på Rådhusplassen i Oslo. Hadde vi da fått samme lovene som Frankrike så kunne man gitt 50 piskeslag til damer i hijab....

Anonymkode: e2ca7...43a

Jeg synes ikke noe om når privatpersoner tar loven i egne hender. Jeg forstår ønske om det, men det får være opp til rettsystemet! Med det sagt, når de først er dømt og andre innsatte i fengselet velger å legge til ekstra, så klager ikke jeg på det.

Anonymkode: aafdd...df0

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Nettverket starter ikke hos unge gutter, unge gutter brukes som et «nyttig» verktøy i nettverket, de er lettere å styre i voldelig retning. 

Det er jo bra? De får utløp for testosteronet sitt på en konstruktiv måte ved å slå ned de som fortjener det. Det er sikkert godt og sunt for dem å få sparket inn ansiktet til en eller annen fyr som gjort seg fortjent til det.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er jo bra? De får utløp for testosteronet sitt på en konstruktiv måte ved å slå ned de som fortjener det. Det er sikkert godt og sunt for dem å få sparket inn ansiktet til en eller annen fyr som gjort seg fortjent til det.

Eh, nei, det er en veldig destruktiv måte å få utløp for testosteronet. Uten noe rettsvern er det ingen sikkerhet at denne fyren egentlig fortjente det. 

Borgervern kan ramme uskyldige og noe en sivilisert stat selvsagt ikke skal finne seg i. 

At noen ser svart og banker en overgriper kan skje, men å drive oppsøkende virksomhet og så banke eller drepe folk uten lov og dom er ikke et samfunn vi vil ha. Hva blir det neste, slå kvinner som kler seg på en spesiell måte? Vi vet det skjer andre steder i verden. 

Anonymkode: cec2a...47b

Syns det er vanskelig å mønstre noe som helst sympati med pedofile. Men å ta loven i egne hender er ikke løsningen. Da blir man jo selv kriminell, og risikerer straff. Ikke er det risikofritt å banke opp noen heller. Og skal hvermannsen ta på seg å straffe folk uten rettsak og dom, så kan jo hvem som helst lage sine egne lover da. Nei, vi bor da i et sivilisert land og tiltroen folk flest har til myndighetene er noe av det som gjør Norge til det bra landet vi tross alt er.

Anonymkode: 0298b...f27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...