Gå til innhold

For mange turister

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg velger turiststeder for at de fastboende skal få ha noen steder som enda ikke er ødelagt av turismen.

Anonymkode: 6b48a...a6f

Så de fastboende på turiststedene er det ikke så nøye med? Hva med å dra til steder som er avhengig av å få turister på besøk?

Anonymkode: 62719...419

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg velger det som er enklest å finne på sidene til reiseselskapene. Beklager altså, men på sydenferie vil jeg ha vann, Strand og solseng. 

Anonymkode: 7496b...1ef

Så sild i tønne plager deg ikke på noe nivå? 

Så sild i tønne plager deg ikke på noe nivå? 

Eneste stedet jeg følte det var sånn var i Bulgaria. Frister ikke nødvendigvis å dra tilbake, med mindre jeg finner ett større hotell med masse områder å oppholde seg på 

Anonymkode: 7496b...1ef

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvis «alle» begynner å velge vekk turisttråkkene, så vil jo bare problemet spre seg.

Turisme er ikke bærekraftig.

Anonymkode: 58246...565

Hellas er avhengig av og ikke minst ønsker seg turister. De må bare bli flinkere til å fordele seg utover landet og ikke klumpe seg sammen. Hadde alle fordelt seg så hadde det ikke vært noe problem. Folk skal på død og liv til akkurat samme plass. 

Problemet er 2 delt.
Den ene siden er at steder blir ødelagt av turismen, den andre siden så har lokalbefolkningen blitt avhengig av den.
Mange det har mye inntekt i turistsesongen, og nesten ikke noe resten av året.

Dersom turismen brått forsvinner før man et stort problem med fattigdom.
Syns det er veldig bra men begynner å få fokus på hvilke skader turismen påfører natur og severdigheter, men skal turismen reduseres må det skje gradvis ved tanke på innbyggerne som bor der

Anonymkode: 5573a...818

Hellas er avhengig av og ikke minst ønsker seg turister. De må bare bli flinkere til å fordele seg utover landet og ikke klumpe seg sammen. Hadde alle fordelt seg så hadde det ikke vært noe problem. Folk skal på død og liv til akkurat samme plass. 

Det som skjer ved at «ukjente» steder blir «oppdaget» er at næringslivet på disse stedene får mer å rutte med. For de fastboende så blir de gjerne kastet under bussen. Leieprisene øker til det turister betaler og tvinger gjerne de fastboende fra stedet. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det som skjer ved at «ukjente» steder blir «oppdaget» er at næringslivet på disse stedene får mer å rutte med. For de fastboende så blir de gjerne kastet under bussen. Leieprisene øker til det turister betaler og tvinger gjerne de fastboende fra stedet. 

Ikke hvis man klarer å ha en jevn fordeling av turister over hele landet. At folk reiser til steder utenfor charter katalogen og ikke minst utenfor høysesong. Det er et ansvar vi som reiser kan og bør ta. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Problemet er 2 delt.
Den ene siden er at steder blir ødelagt av turismen, den andre siden så har lokalbefolkningen blitt avhengig av den.
Mange det har mye inntekt i turistsesongen, og nesten ikke noe resten av året.

Dersom turismen brått forsvinner før man et stort problem med fattigdom.
Syns det er veldig bra men begynner å få fokus på hvilke skader turismen påfører natur og severdigheter, men skal turismen reduseres må det skje gradvis ved tanke på innbyggerne som bor der

Man må finne alternativer til næringer som er lite miljøvennlige og bærekraftige. Akkurat som Norge må med oljen. Jeg er så lei argumenter som egentlig tilsier at vi bare må fortsette å overforbruke kloden vår, ellers blir folk fattige. Vi må tenke nytt.

Samme med hytteghettoene som innebærer enorme naturinngrep, de må jo bare bygges, hvis ikke blir de to ekstrahjelpene som settes inn i juli og påskeferien på den lokale Jokeren arbeidsledig, og de utenlandske arbeiderne som leies inn for å bygge hyttene må finne seg jobb i hjemlandet…

Det kommer noen etter oss også.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man må finne alternativer til næringer som er lite miljøvennlige og bærekraftige. Akkurat som Norge må med oljen. Jeg er så lei argumenter som egentlig tilsier at vi bare må fortsette å overforbruke kloden vår, ellers blir folk fattige. Vi må tenke nytt.

Samme med hytteghettoene som innebærer enorme naturinngrep, de må jo bare bygges, hvis ikke blir de to ekstrahjelpene som settes inn i juli og påskeferien på den lokale Jokeren arbeidsledig, og de utenlandske arbeiderne som leies inn for å bygge hyttene må finne seg jobb i hjemlandet…

Det kommer noen etter oss også.

Er jo egentlig det jeg også sier.
Jeg skrev følgende:
"Syns det er veldig bra men begynner å få fokus på hvilke skader turismen påfører natur og severdigheter, men skal turismen reduseres må det skje gradvis ved tanke på innbyggerne som bor der"
Ved å redusere turismen gradvis vil lokalbefolkningen få tid til å omstille seg, og finne andre ting de kan tjene penger på.

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ikke hvis man klarer å ha en jevn fordeling av turister over hele landet. At folk reiser til steder utenfor charter katalogen og ikke minst utenfor høysesong. Det er et ansvar vi som reiser kan og bør ta. 

Utfordringen er holdningsendringen til mange. 
Det blir av mange ansett som sofistikert å dra «dit ingen drar» - og reiser en til en «turistplass» så er en trashy.

Jeg har følelsen av at mange tror de er alene om å dra «dit ingen har vært før». At de er nyskapende.. Det er overhode ikke tilfelle..

Min mor sin side av familien kommer fra Alicante-området. Min oldefar livnærte seg som fisker, men de hadde ikke mye å brødfø seg med. En slektning til min mor har fortsatt huset som oldeforeldrene mine hadde. Men  for resten av familien så måtte de flytte innover i landet og starte nye næringsveier fordi de ikke hadde råd til å bo der lengre. 

Det er ekstremt med turister i hele sør-Europa. Verdens mest besøkte turistland ligger jo rundt middelhavet. Problemet er nok muligens at enkelte steder framstilles som "et must". Det er så vakkert at det tar pusten fra oss, men mangler ekte liv. Stedene er nærmest gjort om til daue museum og det kryr av turister. Det vanlige dagliglivet er nesten fraværende på de stedene, likevel drar folk dit i bøtter og spann, muligens fordi det gir trygghet med en tilrettelagt reise, hvor man blir tatt hånd om hvis det skjer noe. De hyggeligste stedene å bo er der hvor folk faktisk bor og lever. Der man er på hils med lokalbefolkningen og blir sett på som en vanlig kunde/besøkende. Føler meg aldri tryggere enn på slike steder og trenger ikke tenke på egen sikkerhet som i mange at de aller verste turistmaskinene. Ikke er det et snev av snobberi rundt å reise sånn heller. Jeg velger bare nabobyen for å slippe å bo og leve i et museum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...