Gå til innhold

Energidrikk - småbrisen?

Anbefalte innlegg

Flere her som blir småbrisen av energidrikk? Når jeg ikke har spist på en stund og er litt sliten og trøtt (men ikke alt for trøtt) så blir jeg småbrisen. Er det flere som blir det? Jeg drikker energidrikk sjelden, men gjør det om jeg mangler søvn og har en lang dag foran meg. Drikker det da etter jobb i stedet for kaffe ettersom jeg ikke liker det.  

Anonymkode: dafca...bd0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448248-energidrikk-sm%C3%A5brisen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mindre koffein i energidrikk enn i en kopp kaffe. Det som gir deg "kick" i så fall er all sukkeret som er i energidrikken.

Når jeg leser avisartikler om "ungdom som havnet på sykehus etter å ha drukket energibrus" så dreier det seg om ungdom som over lenger tid (flere dager) kun og bare har drukket slik energibrus. Problemet er ikke brusen men sukkeret. Kroppen trenger vann for å bryte ned sukker. Derfor blir en tørst etter å ha drukket sukkerholdig brus. Så det er en glimrende forretning, å selge drikke som gjør deg tørst! Med andre ord, julenissen finnes ikke og Solo slukker ikke tørsten (med mindre den er sukkerfri).

Anonymkode: 7adb0...e9d

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er mindre koffein i energidrikk enn i en kopp kaffe. Det som gir deg "kick" i så fall er all sukkeret som er i energidrikken.

Når jeg leser avisartikler om "ungdom som havnet på sykehus etter å ha drukket energibrus" så dreier det seg om ungdom som over lenger tid (flere dager) kun og bare har drukket slik energibrus. Problemet er ikke brusen men sukkeret. Kroppen trenger vann for å bryte ned sukker. Derfor blir en tørst etter å ha drukket sukkerholdig brus. Så det er en glimrende forretning, å selge drikke som gjør deg tørst! Med andre ord, julenissen finnes ikke og Solo slukker ikke tørsten (med mindre den er sukkerfri).

Haha du er jo helt ute å kjøre. Unge som havner på sykehus grunnet energibrus gjør det ikke grunnet sukkeret altså. De får overdose av koffein.

Anonymkode: 8bc65...1b0

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Haha du er jo helt ute å kjøre. Unge som havner på sykehus grunnet energibrus gjør det ikke grunnet sukkeret altså. De får overdose av koffein.

Anonymkode: 8bc65...1b0

Han hadde full nyresvikt og væske hopet seg opp i kroppen
https://www.nrk.no/innlandet/tror-energidrikk-forte-til-kollaps-1.11555356

Kombinasjonen av sukker og koffein er ikke bra for unge.
https://www.nrk.no/sorlandet/salget-av-energidrikk-mer-enn-doblet-pa-fa-ar-_-lege-bekymret-for-bivirkninger-1.15854510

Joda, det smaker godt. Men gjør det godt? Med 70 prosent mer sukker enn i vanlig brus og med store koffeinmengder har energidrikk forårsaket flere sykehusopphold blant barn og unge.
https://www.solabladet.no/onsker-18-ars-aldersgrense-pa-energidrikk/s/5-106-107744

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Den jeg drikker er sukkerfri, så det kan ikke være sukkeret. Med mindre kunstig søtning også setter i gang nok lignende prosesser i kroppen. Jeg drikker jo ikke kaffe så for meg vil det nok være en del mer koffein enn kroppen er vant med. Men dette skjer ikke hver gang. Det skjer heller sjelden. Jeg må være passe trøtt og det må være en stund siden jeg har spist. 

Anonymkode: dafca...bd0

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Han hadde full nyresvikt og væske hopet seg opp i kroppen
https://www.nrk.no/innlandet/tror-energidrikk-forte-til-kollaps-1.11555356

Han drakk FIRE liter energidrikk! Altså har han fått i seg ca 8 kopper med koffein på lite mat. Det kan slå ut selv voksne mennesker om man spiller i 16 timer, ikke spiser og drikker 8 kopper kaffe eller mer. Å drikke 8 kopper kaffe er ikke bra for noen uansett alder.

Myndighetens anbefalninger er maks 3 kopper kaffe daglig eller 2 liter cola. Her er vi da altså oppe i nesten 3 ganger daglig dose av koffein for ett voksent menneske. Energidrikkene i seg selv er ikke problemet, men folk som ikke kan begrense seg. De fleste gir seg etter to-tre bokser, ikke åtte!

Anonymkode: 16f36...b9b

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...