Gå til innhold

Hva er din økonomiske grense for å redde kjæledyret deres?

Anbefalte innlegg

Jeg er med på en db-side for kjæledyr, og der går diskusjonen om hvor mye man bør forsikre dyrene for. Jeg blir helt satt ut av summene de opererer med. Omfattende og smertefulle operasjoner som koster opp mot 100 000 kr for en katt? Skifte hofteledd på en hund? 

Vi har forsikring på 40 000 kr pr år og syns det holder i massevis. Blir hunden vår mer syk eller skadet enn det dekker, så blir det nok avliving her. Vi elsker han, men han er et dyr som ikke vil skjønne hvorfor han må gjennomgå smertefulle behandlinger. 

Anonymkode: 6bf2c...ba9

Fortsetter under...

Jeg tenker det kommer helt an på hvor gammel hunden er og hva sannsynligheten er for at de faktisk blir friske igjen.

Vi har også forsikret hunden vår til kr 40.000. Han er 1,5 år, så vi kunne nok betalt ganske mye dersom fremtidsutsiktene var gode. Hadde han vært 10 år er det ikke sikkert vi ville det

Anonymkode: 0ab92...b81

Den summen har ingen øvre grense. Vi har høyeste forsikring og går vi over den får vi fikse resten selv.

Men nå har jeg verdens mest fantastiske hund da, hun er uvurderlig.

Anonymkode: 726fe...d90

Dyrevelferd er viktigst her.

Et dyr skal løpe smertefritt og lykkelig ute og på tur. Den dagen hunden vår opplever smerter og sykdom som hindrer det får han sovne for godt.

Så noe kan han klare, om resultatet etterpå blir bra. Han er f.eks sterilisert. Men mye smerte, plager osv uten sikkert resultat er uaktuelt.

Han er forsikret for 40.000 med ekstraforsikring som dekker tenner.

Anonymkode: 1956c...de9

Jeg har 2 katter. Den eldste er 16 år. Når hun blir syk eller skadet så det skulle trenge veterinær skal hun avlives. Den andre er vare 2 år. For ham går grensen ved ca 15.000. Det kan jeg lett betale uten forsikring. Derfor forsikrer jeg heller ikke dyrene.

Anonymkode: 873e3...df3

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg er med på en db-side for kjæledyr, og der går diskusjonen om hvor mye man bør forsikre dyrene for. Jeg blir helt satt ut av summene de opererer med. Omfattende og smertefulle operasjoner som koster opp mot 100 000 kr for en katt? Skifte hofteledd på en hund? 

Vi har forsikring på 40 000 kr pr år og syns det holder i massevis. Blir hunden vår mer syk eller skadet enn det dekker, så blir det nok avliving her. Vi elsker han, men han er et dyr som ikke vil skjønne hvorfor han må gjennomgå smertefulle behandlinger. 

Pris har egentlig ikkje så mykje å sei kor smertefull operasjon det er og korleis dyret får det etter operasjon/ behandling. 

Dyrets velferd og videre liv er det viktigeste og må veie opp for om det skal behandles eller ikkje .

Ein kan fort komme opp i dei summene for ting som dyra fint kan behandles for .

Anonymkode: 9350c...e57

Jeg har ingen øvre grense og kunne fint brukt 100000 på hunden min hvis det innebar at hunden ble frisk og fikk flere gode smertefrie år. Det er hundens livskvalitet som er førende, ikke prisen.

Anonymkode: 28897...91e

Det er litt avhengig av alderen på dyret, men mest på velferden. F.eks. kunne jeg strukket meg langt for et ungt dyr der prognosen er svært god og rekonvalenstiden overkommelig for dyret, mens det ikke hadde vært aktuelt å bytte hoften til en 12 år gammel hund. Vår hund er 7 år nå og veldig frisk og spretten av seg, mellomstor størrelse og vil sannsynligvis bli en 12-13 år, så der kunne jeg nok strukket meg et stykke utover forsikringen på 40 000 kr om noe skjedde, gitt at det ikke skapte for mye lidelser for henne og at hun med all sannsynlighet ville blitt helt bra igjen etterpå. 

Anonymkode: cc647...9ab

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Den summen har ingen øvre grense. Vi har høyeste forsikring og går vi over den får vi fikse resten selv.

Aaaawww… du er sikkert enda mer glad i hunden din enn alle andre 💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕

Anonymkode: 063ba...af6

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Saklig.

De fleste har helt uvurdelige hunder som er helt fantastiske og høyt elsket.

Men en edruelig og fornuftig voksen er klar over at hunden ikke skal leve for vår skyld. Vi lar de ikke gå gjennom plager, sykdom og elendighet for at vi skal slippe å savne dem. Vi setter hundevelferd over vår egen sorgreaksjon.

Småting som oppstår kan fint brukes litt penger på, men om hunden ikke lenger kan leve et fullverdig og godt hundeliv kan den få sove.

Helt ærlig, opp mot 10 000. Og da bare hvis behandlingen hadde kurativ hensikt.

Spanderte ikke avliving på katten da han ble påkjørt og hardt skadd engang. Det skal sies, det ver ikke det økonomiske som fikk oss til å skyte det stakkars dyret, men utsiktene til å måtte la han lide i halvannen time mens vi ventet på vetrinær. Men det gjør ikke noen forskjell for "dyrevenner".

Det er rart med det, i fjøset er det barmhjertig å bruke boltepistol og morakniv, men vi tør ikke si til noen at katten fikk et nakkeskudd med .38. Vetrinæren vet det, og naboen som fant katten og var tilstede da vi ringte. Men de er begge vant med livets realiteter.

Anonymkode: 12bd1...4d5

Katten min er ikke forsikret. Har kommet til den konklusjonen at når jeg ikke har råd, så går grensen der. Har hatt flere operasjoner for å redde katten. Har alltid vurdert om jeg har råd til det. Og jeg klaget på at jeg måtte betale en gang. Steriliserte katten, og samme kveld røk stingene og invollene fløt ut. Katten var med barna til far, så det var han som ordnet med dyrlegen da. Kostet over 3000, men de fikk jeg tilbake etter diskusjoner. Hadde ikke hatt råd til over 5000

Anonymkode: b2abf...40d

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Saklig.

De fleste har helt uvurdelige hunder som er helt fantastiske og høyt elsket.

Men en edruelig og fornuftig voksen er klar over at hunden ikke skal leve for vår skyld. Vi lar de ikke gå gjennom plager, sykdom og elendighet for at vi skal slippe å savne dem. Vi setter hundevelferd over vår egen sorgreaksjon.

Småting som oppstår kan fint brukes litt penger på, men om hunden ikke lenger kan leve et fullverdig og godt hundeliv kan den få sove.

Selvfølgelig er hundenes velferd viktigst, men nå var det ikke det som var spørsmålet. Det var kun spørsmål om pris, og så lenge hundene mine har det bra har prisen ingen øvre grense.

Det kommer helt an på alder og prognose. Har en snart 15 år gammel hund som vi har veldig lav grense for. Hun er relativt frisk, men hun kommer ikke til å leve lenge nok til at det er verdt å bruke masse penger på behandling. 

Samme for en eldre hund vi avlivet for et par år siden. Han hadde kreft og de kunne operert, men det var dyrt og prognosen var dårlig. Vi valgte å gi smertestillende en periode før vi avlivet. 

Jeg har venner som kjøpte border collie-valp kort tid etter de måtte avlive den gamle hunden sin. Det viste seg han hadde ekstrem hofteleddysplasi før han var ett år gammel. Dyrlegen beskrev det som at han ikke hadde hofter i det hele tatt. Siden han var så ung og de nettopp hadde mistet den gamle hunden sin, valgte de dyr operasjon. 

Personlig tror jeg ikke jeg ville valgt slik for en operasjon som var både dyr og vondt (og som senere viste seg at den ikke fungerte). 

Jeg har ikke satt noen grense, men som sagt ville jeg vurdert utifra alder og prognose. 

Vet du, det har jeg ikke tenkt skikkelig gjennom. 

Har to katter, tanken er vel at de skal ha et verdig liv mens de er her. Vi avlivet en katt for noen år siden, gammel og stiv i kroppen, dårlig syn og hørsel. Da tenker jeg de skal få slippe, selv om jeg sikkert kunne holdt han i livet noen år til med mye behandling og medisiner. Det er vel der grensen min går. 

Anonymkode: 921d5...da5

Hunden min (4 år gammel) er forsikret, jeg husker ikke forsikringssummen. 

Jeg håper at den dagen hunden min har klart nedsatt livskvalitet får jeg ham avlivet.  Et menneske kan forstå at en (kanskje smertefull) behandling gjennomføres for å behandle sykdom/skade.  Det forstår selvsagt ikke et dyr.  

Hunden min har god livskvalitet nå, ung, sunn, frisk.  Favorittaktivitetene hans er lange fjellturer og ball-henting.  Han er absolutt ingen sofa-hund. 

Om han blir syk/skadet skal han selvfølgelig til veterinær, om en kjapp og smertefri behandling kan få ham frisk er jeg positiv, men jeg tror ikke han vil ha noen glede av å hangle seg gjennom en lang og vond alderdom.  

Anonymkode: 4195f...8d0

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hunden min (4 år gammel) er forsikret, jeg husker ikke forsikringssummen. 

Jeg håper at den dagen hunden min har klart nedsatt livskvalitet får jeg ham avlivet.  Et menneske kan forstå at en (kanskje smertefull) behandling gjennomføres for å behandle sykdom/skade.  Det forstår selvsagt ikke et dyr.  

Hunden min har god livskvalitet nå, ung, sunn, frisk.  Favorittaktivitetene hans er lange fjellturer og ball-henting.  Han er absolutt ingen sofa-hund. 

Om han blir syk/skadet skal han selvfølgelig til veterinær, om en kjapp og smertefri behandling kan få ham frisk er jeg positiv, men jeg tror ikke han vil ha noen glede av å hangle seg gjennom en lang og vond alderdom.  

Anonymkode: 4195f...8d0

Det er dette jeg tenker også. Dyr har ingen forutsetninger for å skjønne hvorfor de må ha vondt for å bli bedre, heller ikke hva som skjer når de blir gamle og syke. Jeg får helt vond av hunder som har diabetes, dårlig syn eller hørsel, hudproblemer som klør og svir osv. Da mener jeg at man behandler for menneskets skyld, dyrene fortjener å slippe å lide for at vi ikke vil gi slipp. 

Vi har som sagt forsikret for 40’ og der går grensen vår. Å betale 100’ for et dyr mens barn går sultne til sengs er egentlig umoralsk. Vi hadde heller ikke hatt råd til det. 

hi

Som de fleste andre her går grensen på hva det er forsvarlig å la kjæledyret gjennomgå,- og hvilken prognose behandlingen har.
Jeg har ingen forhåndsdefinert sum, men varighet og smerte ifbm rekonvalesens, dyrets alder og forventet livskvalitet og -varighet er avgjørende. 

Anonymkode: 1abff...7d3

Anonym bruker skrev (På 17.6.2024 den 22.30):

Jeg tenker det kommer helt an på hvor gammel hunden er og hva sannsynligheten er for at de faktisk blir friske igjen.

Vi har også forsikret hunden vår til kr 40.000. Han er 1,5 år, så vi kunne nok betalt ganske mye dersom fremtidsutsiktene var gode. Hadde han vært 10 år er det ikke sikkert vi ville det

Anonymkode: 0ab92...b81

Dette

Anonymkode: 77063...32d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...