Gå til innhold

Overreagerer jeg? (Bamse med snor og nattasang)

Anbefalte innlegg

Min datter på 5 hadde en søt liten bamse med snor som lager lyd (nattasang) som hun pleide å ha da hun var baby, men «vokset fra den» så jeg har lagt den i en liten boks med hennes andre minne ting. Dette er en bamse som betyr noe for meg også da den hjalp henne og sove som bitteliten baby☺️ men nå er hun veldig hardhendt med ting og ødelegger ting ganske fort.. og jeg hadde tenkt å spare denne til kanskje neste man. Men med et uhell klarte mormor hennes og ta frem boksen da hun var på besøk og da ble min datter veldig! Nysgjerrig og begynte og rote gjennom dåps ting og smykkeskrin og kort osv og fant igjen bamsen. Jeg ble litt irritert inni meg da isteden for å legge den vekk at hun begynte å se innom tingene med henne. Kanskje koseligere når hun er større og ikke ødelegger ting hun tar på.. hun har masse og da mener jeg Masse! Bamser. Så jeg tok den tilbake til boksen, ja det ble litt hyling og skriking men det var ikke meiningen at hun skulle få tak noe i den boksen😅 føler meg slem men ønsker at barnet skal ha ting og minne ting når hun er større. En at alt har blitt ødelagt 

Anonymkode: 8f6bd...6f4

Fortsetter under...

Du minner meg om en mamma som satt og samlet sammen noen av lekene til datteren for at hun skulle gi dem til barn som ikke hadde så mange leker. Datteren var et år eldre enn din og ble kjempelei seg for at leker hun var glad i ble gitt bort. Selv om morens intensjon var god, så var det skikkelig stygt mot jenta. 

Det den bamsen vil minne datteren din på, er at du tok den fra henne og at hun ble lei seg. Jeg syns du godt kan føle deg slem egentlig... Uten at jeg tror datteren din blir traumatisert av dette. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Du minner meg om en mamma som satt og samlet sammen noen av lekene til datteren for at hun skulle gi dem til barn som ikke hadde så mange leker. Datteren var et år eldre enn din og ble kjempelei seg for at leker hun var glad i ble gitt bort. Selv om morens intensjon var god, så var det skikkelig stygt mot jenta. 

Det den bamsen vil minne datteren din på, er at du tok den fra henne og at hun ble lei seg. Jeg syns du godt kan føle deg slem egentlig... Uten at jeg tror datteren din blir traumatisert av dette. 

Njaa, hun hadde nok blitt like lei seg om hun klarte og ødelegge den. Nå forsvinner ikke den fra huset da, men koseligt å ha noe liggende som minner. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Njaa, hun hadde nok blitt like lei seg om hun klarte og ødelegge den. Nå forsvinner ikke den fra huset da, men koseligt å ha noe liggende som minner. 

Ja, det ville hun nok blitt, men det hadde tross alt vært læring og et ubehag hun sto i fordi hun selv hadde forårsaket det. Det blir tross alt noe annet når du tar den fra henne, og gjemmer den på grunn av at du selv er sentimental.. Det er ganske egoistisk og noe empatiløst da.. Men ingen foreldre er perfekte, og dette er ikke det verste du kunne gjort. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Og hadde hun ødelagt den hadde den jo vært tapt for all tid. Du gjorde det helt rett, hun hadde bare lyst på den der og da.  Det er også god læring i å ikke alltid få det som man vil. 

Anonymkode: e44ad...547

Annonse

8 åringen min har fortsatt bamsen med lys på magen og rolig nattamusikk når du trykker den på magen, han har den i sengen. Han ble kjempeglad når han fant den i en skuff, etter noen år der den var borte. 

Anonymkode: d56e0...80a

Det du beskriver er en helt normal ting. Barn skal gjennom et stort antall sånne frustrasjoner før de blir store. De kommer mange ganger til ønske seg noe de ikke får. Eller oppleve at noe ikke blir som de hadde tenkt. Det er læring i det. Men det spiller jo en rolle hvordan det gjøres. Av hvordan det gjøres lærer de noe om hvordan mamma og verden fungerer. 

Men om man skulle trå feil og overreagere eller opptre uklokt en gang eller tre, så tåler de det også. 

Anonymkode: 5da4a...b93

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Min sønn har bamsen sin enda. 12 år. Bruker hver natt

Anonymkode: e5545...263

Da har han sikkert ikke hatt en ødelegge-alt fase. Jeg skjønner godt at hi vil redde denne bamsen, og datteren har jo ikke hatt den i sengen på flere år. Det er ikke som at hun nekter henne tryggheten heller😅

Nå vil hun jo kun forbinde bamsen med noe kjipt. Ta den med og legg den på rommet hennes og prat med henne om den, fin øvelse. Og blir den «brukt opp» så er det jo fortsatt hennes ting. Og blir hun lei kan dere prate om esken med ting man samler på til senere og bli enige om å putte den oppi. 

Anonymkode: 4d7f7...d82

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå vil hun jo kun forbinde bamsen med noe kjipt. Ta den med og legg den på rommet hennes og prat med henne om den, fin øvelse. Og blir den «brukt opp» så er det jo fortsatt hennes ting. Og blir hun lei kan dere prate om esken med ting man samler på til senere og bli enige om å putte den oppi. 

De fleste barn er ikke små, sarte persilleblad som ikke tåler litt motstand. Denne bamsen er ikke til å leke med, det er faktisk ikke verre enn det. 

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

De fleste barn er ikke små, sarte persilleblad som ikke tåler litt motstand. Denne bamsen er ikke til å leke med, det er faktisk ikke verre enn det. 

Jo, faktisk så er de det i dag. 

Anonymkode: aa3de...6f2

Barn kan fint forholde seg til at ikke alt er tilgjengelig til å leke fritt med. Noe er ikke barnet sitt, noe er til pynt og noe er for skrøpelig for den type lek som lekes for tiden. Om du og barnet vil, kan dere ta frem bamsen og bruke den sammen innimellom.

Men jeg ville sett barnet an, og vurdert om det er klokt å bruke akkurat den bamsen til nestemann. Om datter selv synes det er stas å gi noe som er sitt til baby, så kjør på. Men om datter er litt sår over å ikke få leke med bamsen selv, ville jeg kjøpt en annen bamse til søsken.

Å få søsken og skulle dele på oppmerksomheten kan være hardt nok. Det kan være uheldig for søskenforholdet om datteren din føler babyen kommer og tar tingene hennes i tillegg. 

Mostly Harmless skrev (2 timer siden):

Barn kan fint forholde seg til at ikke alt er tilgjengelig til å leke fritt med. Noe er ikke barnet sitt, noe er til pynt og noe er for skrøpelig for den type lek som lekes for tiden. Om du og barnet vil, kan dere ta frem bamsen og bruke den sammen innimellom.

Men jeg ville sett barnet an, og vurdert om det er klokt å bruke akkurat den bamsen til nestemann. Om datter selv synes det er stas å gi noe som er sitt til baby, så kjør på. Men om datter er litt sår over å ikke få leke med bamsen selv, ville jeg kjøpt en annen bamse til søsken.

Å få søsken og skulle dele på oppmerksomheten kan være hardt nok. Det kan være uheldig for søskenforholdet om datteren din føler babyen kommer og tar tingene hennes i tillegg. 

Dette er en bamse hun ikke hadde hatt i flere år. Om det kommer en ny baby betyr ikke det at den skal få alt men når hun er blitt så pass stor og vokst fra seg denne bamsen og fått ny favoritt bamser så blir det litt sånt av og til. Det er ikke akkurat en bamse hun har hatt helt til nå som blir tatt vekk men en hun har glemt seg helt av. Det var ikke meiningen hun skulle finne denne esken med tingene i så ble litt irritert på mormor hennes. 

ReneRene skrev (13 timer siden):

Ja, det ville hun nok blitt, men det hadde tross alt vært læring og et ubehag hun sto i fordi hun selv hadde forårsaket det. Det blir tross alt noe annet når du tar den fra henne, og gjemmer den på grunn av at du selv er sentimental.. Det er ganske egoistisk og noe empatiløst da.. Men ingen foreldre er perfekte, og dette er ikke det verste du kunne gjort. 

Men hvorfor skal man vente til den blir ødelagt? 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Og hadde hun ødelagt den hadde den jo vært tapt for all tid. Du gjorde det helt rett, hun hadde bare lyst på den der og da.  Det er også god læring i å ikke alltid få det som man vil. 

Nettopp hun ville bare ha den der og da fordi hun synes den var fin/søt. Men jeg vil ha noe ungen/ungene osv kan ha og huske når de blir eldre og kanskje ha den til barnebarn engang :) spesielt da hun hadde vokst fra den, og spesielt tror jeg ikke den tåler så mye stor barn lek. Da den har tråd i halen til musikk og mitt barn er litt hardhendt med slike ting… jeg vil heller redde den en at den skal bli ødelagt 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner om dette var en bamse/leke hun har hatt til nå, men dette er en bamse hun ikke har hatt i sengen i 4 år ca, barn tåler og ikke få alt som de vil ha, samme om vi skulle gått i en butikk, da tåler hun at hun ikke kan få alt hun vil ha fra leke hylla. Tror nok hun kommer til å glemme denne bamsen til dagen om det kommer ny baby, så traumaer får hun ikke.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Men hvorfor skal man vente til den blir ødelagt? 

Jeg tror jeg har skiftet mening. Syns bare sånn umiddelbart synd på 5- åringen her, men ved nærmere ettertanke så tror jeg at jeg forstår deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...