Gå til innhold

Jeg er ensom, hva er vitsen med gode opplevelser

Anbefalte innlegg

Jeg er ensom og har ingen venner.  Klarer ikke å føre samtaler og er reservert.  

Men jeg har mange gode opplevelser: 

- har gått på fine turer

- spist bra mat

- hatt fine reiser til utlandet

Osv.

Jeg føler alt er bortkastet. Hva er vitsen når det er bare jeg som vet om mine opplevelser.  Jeg lever og vil dø uten at noen vil kunne vite alt jeg har opplevd.  Hva slags verdi gir det at jeg har de opplevelser når ingen andre får vite?  Har ingen venner på sosiale media.

Noen som skjønner dette?  

Anonymkode: eb287...9cf

Fortsetter under...

Hvor bor du?

Hvor gammel er du?

Har du forsøkt å begynne med en noenlunde organisert aktivitet? Innen feks innen idrett eller musikk? Et kor eller en lagidrett? Turgrupper i regi av Turistforeningen?

Greier du å sette ord på hva grunnen til at du er reservert er? Har du «alltid» vært sånn, eller er det noe som har kommet med alderen?

Det er dessverre mange som kjenner på akkurat de samme følelsene som du. Alt for mange!

Dine opplevelser påvirker jo hvordan du har det mens du lever? Og det er jo det  viktigste i ditt liv?

Klart det hadde vært bedre å ha gode relasjoner og noen å dele opplevelsene med. Jeg forstår godt at ensomhet reduserer livskvaliteten din.

Men opplevelsene er jo verdt noe likevel? Du lever jo for din egen del? 

Når alt kommer til alt tror jeg det med å "bli husket" har begrenset verdi. Jeg husker selvsagt godt mine bestemødre. Jeg tror de opplevde mye, både alene og sammen med andre. Men jeg tror de hadde mer glede av det de opplevde mens de levde enn av at jeg husker dem nå, etter deres død.

Anonymkode: 19c3a...74b

Annanym skrev (1 minutt siden):

Hvor bor du?

Hvor gammel er du?

Har du forsøkt å begynne med en noenlunde organisert aktivitet? Innen feks innen idrett eller musikk? Et kor eller en lagidrett? Turgrupper i regi av Turistforeningen?

Greier du å sette ord på hva grunnen til at du er reservert er? Har du «alltid» vært sånn, eller er det noe som har kommet med alderen?

Det er dessverre mange som kjenner på akkurat de samme følelsene som du. Alt for mange!

Jeg har ingen fantasi. Jeg kommer ikke på hva jeg skal snakke om med folk, og er for kjedelig for de andre.

Jeg har vært på tur med grupper, men det blir bare 2-3 setninger.

Ts

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen fantasi. Jeg kommer ikke på hva jeg skal snakke om med folk, og er for kjedelig for de andre.

Ts

Dersom du alltid har hatt det slik, tenker jeg at du må utfordre deg selv. Finn et kor eller et malekurs i nærheten av der du bor. Tving deg selv til å bli med. Første gang holder det kanskje bare med å møte opp og gjennomføre. Andre gang skal du prate med minst en person. Du kan godt være den i samtalen som stiller spørsmål: Hvor kommer du fra? Hva jobber du med? Hva går jobben ut på? Still gjerne og oppfølgingsspørsmål, eller svar på det samme selv.

Hver gang du ser ditt eget speilbilde, skal du se deg selv inn i øynene og smile!

Jeg skjønner veldig veldig godt hva du mener, og vi hadde en samtale om dette her om dagen hvor det var et par som elsket å dra på turer i naturen alene. For noen av oss andre frister det ikke i det hele tatt, og jeg mener det kommer av at noen av oss er veldig opptatt av å dele. Vi ser ikke helst poenget med å oppleve uten å ha noen å dele det med- om det er venner, familie eller andre. Jeg kan fint like meg alene mens jeg driver med mitt, men jeg deler uansett hva jeg gjør osv. Det hadde vært veldig frustrerende for meg å ikke kunne delt, og jeg ser ikke helt poenget med å gjøre noe alene med unntak av at jeg kan fotografere uten andre, men mine beste bilder tar jeg likevel  av og med mennesker. 

Jeg tror du har mye å snakke om? Hadde du kunne skrevet om ting du har opplevd osv, så kan du snakke om det. Du trenger bare mer tid til å bli kjent med folk, så vet ikke helt hvordan du skal gjøre det. Bruk mer tid på å bli kjent når du er med grupper. 

Endret av ReneRene

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ts

Et tips er å stille spørsmål til den du snakker med. Spør om hva de jobber med, om de skal på ferie, har de hatt en fin helg osv. Veldig mange liker å snakke om seg selv og setter pris på en god tilhører 😅

Anonymkode: 74ec6...42e

Om 100 år er alle som lever i dag begravet, og det er veldig få av oss som setter varige spor i de neste generasjonene.

Vi blir husket av barn og barnebarn, men så er vi glemt.

Jeg forstår at du ønsker å dele opplevelsene dine med noen, men har du ingen familie? Barn, søsken, foreldre osv?

Anonymkode: eebce...f60

Pleier å si at man skal ikke undervurdere en prat om været. Man trenger ikke si noe meningsfylt hver gang man åpner munnen, men en prat om været kan være døråpner til en hyggelig, dagligdags samtale. De små utvekslingene av ord kan redde dagen for mange, men er en treningssak. Plutselig tar det ene ordet det andre, så er man i gang. 

Vitsen med gode opplevelser er vel å gjøre et ensomt liv levelig. 
Jeg er også ganske ensom. 
Tidlig en morgen gikk jeg tur med hunden. Utenfor et hus satt en dame for seg selv og tok en røyk på trappa. Jeg ropte til henne: God morgen, og smilte, i det jeg gikk forbi. 

Hun lyste opp og ønsket meg god morgen tilbake. 
Liten sak, enkel kommentar, men hun ble glad og jeg ble glad, det gjorde en livløs morgentur til en hyggelig opplevelse. 

Anonymkode: ac4a2...89f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...