Gå til innhold

Trenger råd ang angst og mann

Anbefalte innlegg

Har et dilemma her. 
Jeg har hatt en del påkjenninger, og nå har angsten blomstret ut og jeg jeg sliter med panikkangst. Det er helt jævlig. 
Mannen min er borte på jobb mand- torsd hver uke, og jeg har en tenåring hjemme. 
Jeg fungerer ikke nå, og tanken på at han reiser på jobb i morgen er uutholdelig. 
har snakket med han om han kan være hjemme noen dager og se an. Men nei, det er umulig, for det er både kurs og det ene med det andre. 
Han forstår at det er vanskelig men forstår ikke hvor invalidiserende dette er. 
nå er jeg lei meg for at jeg ikke blir hørt. 
Nei det er ikke løsning på lang sikt at han er hjemme, men akkurat nå trenger jeg det. Han har jobbet borte i 18 år, og det er kanskje andre gangen jeg ber han være hjemme grunnet angst. 
min mor er stor støtte, men hun er i syden nå, kommer hjem torsdag. 
mer jeg kravstor? 

Anonymkode: 6584a...eda

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448213-trenger-r%C3%A5d-ang-angst-og-mann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke man kan forvente at partner blir hjemme fordi man har angst, nei. Det skal ganske alvorlige fysiske lidelser eller skader til før man får partner hjem, så jeg tenker det samme bør gjelde det psykiske. 

Anonymkode: 311ef...46b

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns ikke man kan forvente at partner blir hjemme fordi man har angst, nei. Det skal ganske alvorlige fysiske lidelser eller skader til før man får partner hjem, så jeg tenker det samme bør gjelde det psykiske. 

Hvordan tenker du å måle det psykiske? 
Når man ikke klarer å stå opp og få i seg mat, ligger med høy angst og ikke fungerer og har barn i huset? 
hva gjør man da? 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Har et dilemma her. 
Jeg har hatt en del påkjenninger, og nå har angsten blomstret ut og jeg jeg sliter med panikkangst. Det er helt jævlig. 
Mannen min er borte på jobb mand- torsd hver uke, og jeg har en tenåring hjemme. 
Jeg fungerer ikke nå, og tanken på at han reiser på jobb i morgen er uutholdelig. 
har snakket med han om han kan være hjemme noen dager og se an. Men nei, det er umulig, for det er både kurs og det ene med det andre. 
Nei det er ikke løsning på lang sikt at han er hjemme, men akkurat nå trenger jeg det. Han har jobbet borte i 18 år, og det er kanskje andre gangen jeg ber han være hjemme grunnet angst. 
mer jeg kravstor? 

Hva sier din behandlende lege du skal gjøre når angsten blomstrer opp?

Anonymkode: 8d2d2...ab6

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

En tenåring må kunne klare seg selv, ig du må komme deg i behandling. Forøvrig er behandling for angst i stor grad eksponering, så man kan ikke gjemme seg. Og før du sier noe, jeg har dessverre mye erfaring med dette selv. Bortsett fra at jeg ikke hadde en mann som kunne være hjemme. 

Annonse

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Panikkangst er jævli, og ingen vet hvor jævli før man opplever det. Men, det er ingen løsning at mannen din blir hjemme, tvert i mot. Han må uansett passe jobb, og han gjør det rette her. Hva mener du med at du ikke fungerer? 

Jeg får ikke i meg nok mat, er bare hjemme i huset, vanskelig å komme meg opp av senga, og har sterk angst. 
det hjelper meg at han er hjemme noen dager, og kan ta hjemmekontor. Slik at jeg føler meg trygg og kan bygge meg opp igjen. 
det er ikke gøy for tenåringen å være alene med meg når jeg har det slik 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg får ikke i meg nok mat, er bare hjemme i huset, vanskelig å komme meg opp av senga, og har sterk angst. 
det hjelper meg at han er hjemme noen dager, og kan ta hjemmekontor. Slik at jeg føler meg trygg og kan bygge meg opp igjen. 

Maten er ikke så viktig, og du kan prøve å få i deg suppe?  Angst er ikke farlig, og du må jobbe med pusten- det har alt å si. Neivel, så blir det ikke så morsomt for tenåringen, men det er det ikke nå heller når du ikke står opp av sengen. Du kan ikke være avhengige av at andre voksne gir deg trygghet når det kommer til angst, for da blir du aldri bedre! Tenåringen din takler det kanskje bedre enn du tror også, selv om det er veldig kjipt for hen å oppleve dette.

Ja, jeg synes du er for storforlangende.

Mannen kan ikke sykemelde for annet enn egen sykdom, og å være hjemme pga barnepassers sykdom kan man bare være til barna blir 12 år.

Tenåringen må klare seg selv, du er jo I huset. Uansett hva slags sykdom foreldrene har er det kjipt for barna, men de må bare stå i det de også 

Så må du jo ringe lege i morgen. Det finnes effektive medisiner mot angst.

Anonymkode: 9b764...dd6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva sier din behandlende lege du skal gjøre når angsten blomstrer opp?

Anonymkode: 8d2d2...ab6

Jeg får hjelp av psykolog. 
Det han mener er at jeg skal roe ned kroppen, mindfullness osv. fordi kroppen min er i alarmberedskap og nervesystemet på høygir. 
Dette fordi jeg opplevde et voldsomt traume for et år tilbake, som har gitt utslag i ptsd symptomer. 
Er selv sykmeldt for tiden. 
Jeg kommer meg opp, går tur, maler hus og gjør husarbeid for å få tankene over på noe annet. 
men blir fort sliten. 
Forrige uke hadde jeg det bra, men det blomstret opp nå i helga. 

Eksponering er bra det. Men du må være på et godt sted når du skal eksponere deg, og ta overkommelige skritt. Eksponering kan gjøre angsten verre, hvis en gjør det feil 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg synes du er for storforlangende.

Mannen kan ikke sykemelde for annet enn egen sykdom, og å være hjemme pga barnepassers sykdom kan man bare være til barna blir 12 år.

Tenåringen må klare seg selv, du er jo I huset. Uansett hva slags sykdom foreldrene har er det kjipt for barna, men de må bare stå i det de også 

Så må du jo ringe lege i morgen. Det finnes effektive medisiner mot angst.

Anonymkode: 9b764...dd6

Har fått sobril jeg kan ta ved behov. Prøver unngå å ta, men har tatt i helga 

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ts her… 

Da reiste mannen på jobb, og jeg har vært alene hele uka. Det har vært tøft, men har også taklet det. 
Mestringsfølelse! 

Så bra!  Gi deg selv en god klapp på skulderen! Godt jobba! Jeg er glad for at du sier at du klarer å kjenne mestringsfølelse! Hurra for deg!

Anonymkode: b0e79...ca1

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ts her… 

Da reiste mannen på jobb, og jeg har vært alene hele uka. Det har vært tøft, men har også taklet det. 
Mestringsfølelse! 

Godt jobba. Angst er helt for j..x men det er også noe som skjer i deg, med deg. Det må løses via deg. Mannen kan ikke legge alt til side for å håndtere det, da prokrastinerer man det i stedet. Ta tyren ved horne. For det er mulig. Du kan stå i det, du kan håndtere det. 

Anonymkode: ad7d7...ae8

Anonym bruker skrev (På 16.6.2024 den 18.56):

Har et dilemma her. 
mer jeg kravstor? 

Ja. Du kan ikke forvente at han skal være hjemme fordi du har angst. Er det så ille må du bestille hastetime hos legen din.

Anonymkode: 97d6b...e2e

Ts her… 

Mestringsfølelse! 

Bravo 👏!

Anonymkode: 97d6b...e2e

Godt jobba. Angst er helt for j..x men det er også noe som skjer i deg, med deg. Det må løses via deg. Mannen kan ikke legge alt til side for å håndtere det, da prokrastinerer man det i stedet. Ta tyren ved horne. For det er mulig. Du kan stå i det, du kan håndtere det. 

Anonymkode: ad7d7...ae8

Han har jobbet borte i mange år, og det har gått hørt fint. Er jo vant til det .men akkurat denne gangen kjente jeg var vanskelig. 
Det er ikke slik at jeg tenker at mannen skal fikse eller ordne noe. 
dette sitter jo i mitt hode. 
angst for å få angst når han er langt borte. 
tanken i seg selv kan jo gi angst.

Det er jo som å ligge i en kjeller i mørket.. mange hadde blitt redd, men det er jo ikke noe å være redd for. Annet enn at vi er redd for selve redselen 

de som forstår og vet - de vet 

Jeg har store traumer fra barndommen. Og det som har hjulpet meg mest, er unique mind kurs og yoga. Psykolog har hjulpet litt i perioder hvor det er noe tøft jeg går igjennom. For da kommer jo traumene mye mer fram. 

Anonymkode: db5ba...4f8

Anonym bruker skrev (På 16.6.2024 den 19.07):

Så gjør noe, da. Stå opp. Spis. Ta ansvar.

Anonymkode: 62888...a1a

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Han har jobbet borte i mange år, og det har gått hørt fint. Er jo vant til det .men akkurat denne gangen kjente jeg var vanskelig. 
Det er ikke slik at jeg tenker at mannen skal fikse eller ordne noe. 
dette sitter jo i mitt hode. 
angst for å få angst når han er langt borte. 
tanken i seg selv kan jo gi angst.

Det er jo som å ligge i en kjeller i mørket.. mange hadde blitt redd, men det er jo ikke noe å være redd for. Annet enn at vi er redd for selve redselen 

de som forstår og vet - de vet 

Godt jobba ja! Veldig bra, og når man er en fighter så er det også håp om å bli bedre. Tøft og riktig gjort mot deg selv 🙂

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ts her… 

Mestringsfølelse! 

Der ser du, det var ikke så farlig likevel. Bare å bygge videre på, "angst" er jo i all hovedsak irrasjonelt. 

Anonymkode: d9280...24a

Anonym bruker skrev (På 16.6.2024 den 19.08):

Regner med at du er i behandling hvis du har så ille angst. Hvis ikke så må du skaffe hjelp asap. Det finnes effektiv medisin mot angst. 

Anonymkode: ce631...044

Du kan jo ta deg en ringerunde og finne ut hvordan du får hjelp asap for angst. Du vil kjapt finne ut at det ikke er mye hjelp å få noe steder, du blir bare kasteball i systemet.

Anonymkode: 540f8...c49

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo ta deg en ringerunde og finne ut hvordan du får hjelp asap for angst. Du vil kjapt finne ut at det ikke er mye hjelp å få noe steder, du blir bare kasteball i systemet.

Anonymkode: 540f8...c49

Jeg vet akkurat hvordan systemet er. Jeg har angst selv og har vært mye til behandling. Jeg vet at det ikke er lett å få akutt behandling raskt, hvis man ikke velger å gå privat. Men dette er jo ikke noe nytt for HI, så da håper jeg hun får hjelp. Hvis ikke bør hun sette seg i kø for å få det. Evt gå privat. 

Anonymkode: ce631...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...