Gå til innhold

Hvor ille kjennes hetebølge og temperaturer mellom 40 og 48 grader?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke opplevd det, men er fristet å ta en tur til sydligere strøk i juli/august, og da er jo risikoen for hetebølge tilstede. Hvor ille er det egentlig når man har tilgang på basseng og aircon? Klarer man å sitte ute i noen timer hvis man tar hyppige bad?

Anonymkode: 51d45...7c2

Fortsetter under...

Det er ikke behagelig i det hele tatt. Kroppen blir tung og raskt dehydrert og orker ikke stort. Blir som å være konstant i en badstu og er det vind, føles det som en føner. Har opplevd 42-43 grader og for en lykke å lande på Gardermoen i 13 grader og regn etter 14 dager i den temperaturen.

Dra senest mulig om du kan. Høstferien er gjerne strøken ved middelhavet.

Endret av prekæs

Det er bare litt over kroppstemperatur så det er ikke så farlig. Det er når det er tørt i luften at det blir ille. Ikke på grunn av temperaturen men på grunn av at en mister en masse væske når en puster.

Anonymkode: 092e4...469

Jeg har opplevd det mange ganger og for min del går det fint så lenge jeg har tilgang på havet og at det gjerne blåser litt. Har nok blitt vandt til den varmen og den plager meg ikke. Det sagt så er ikke hetebølger tiden for storbyferie eller alt for mye bevegelse. Hold deg i skyggen den varmeste tiden på døgnet så går det som regel helt fint😊

Det går fint så lenge men holder seg i robot er ved basseng/havet, og holder væske og saltbalansen i orden. Det som kan være vanskleog er å reise med små barn hvor dette er vanskeligere å regulere, og de har mindre kropp og blir lettere dehydrert. Man må drikke hele tiden, når du er tørst er det for sent.

Anonymkode: 9068b...ff5

20 åringen min hadde sånne temperaturer på ferien sin i fjor.

Han sier det går greit, men det er lite avkjølende å bade, for vannet holder gjerne godt over 30 grader det også.

Mye drikke, skygge, og siesta på dagtid. Behagelig ute etter solnedgang. Han reiser igjen i år, så han synes ikke det er så galt. 

Anonymkode: b85e5...cc7

Annonse

Vil si mye kommer an på lufta. Var i Tyrkia med sånne temperaturer og luftfuktighet på over 80%. Det var ikke til å bevege seg i, så vi gikk ikke ut av hotellet de dagene 

Anonymkode: ac8d0...c43

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke opplevd det, men er fristet å ta en tur til sydligere strøk i juli/august, og da er jo risikoen for hetebølge tilstede. Hvor ille er det egentlig når man har tilgang på basseng og aircon? Klarer man å sitte ute i noen timer hvis man tar hyppige bad?

Anonymkode: 51d45...7c2

Nei, et par timer ute kanskje fra 6.00 eller 23.00, det er ikke behagelig i det hele tatt, spesielt hvis du reiser for 1-2 uker og kroppen trenger litt tid til å tilpasse seg. Du får egentlig ikke den kontrasten «å kjøle seg ned», alt er bare varmt hele tiden - luft, vann. Vi har vært i Bulgaria i et år da det var +41 +43 i juli …reiser aldri til Syden i juli etter det ..

Anonymkode: 5281b...2bf

Vi reiser alltid 4 uker til Frankrike eller Spania i juli/begynnelsen på august og det er veldig varmt. Men vi har basseng og strand. Aircondition er et must på natta. Elsker det selv om det er varmt ja. Men bor på Vestlandet med høst de andre 11 månedene i året så syns det er digg!

Anonymkode: 9f421...94e

Har opplevd 45 to ulike ferier. Ene ferien, backpacking med mye gåing med sekk og primitive overnattingssteder uten aircondition, det var for varmt. Var avhengig av å gå med bløte klær og hatt og sove med bløte lakener og drikke konstant. 45 grader på firestjerners hotell med aircondition, vind og strand var uproblematisk for de voksne. Baby på 9 mnd fikk imidlertid bare kommet ut noen timer på morgenen før 10 og på kvelden. Hun ble ammet mye. Treåringen var ute fram til 11 og var ute igjen fra kl. 16-17 men da konstant i vannet. Det gikk fint med bløt hatt, mye vannmelon, is og fristende drikke, samt potetgull for saltets del. Ville imidlertid ikke valgt å reise i hetebølge med så små barn. Dette var tidlig i juni og hetebølgen var dermed ikke ventet.

Anonymkode: e0b9e...9b6

Annonse

Pleier å være hele skoleferien/sommer i sør Frankrike og det er varmt, men det går helt fint så lenge man tar det litt rolig og passer på å drikke nok vann😊 

Anonymkode: 659bc...fbc

Det er jo ikke som det bruker å være i middelhavsområdet heller, heten og tørken er mer ekstrem, og i år vil det nok toppe tidligere år med at det allerede er så varmt. Dette er jo ikke vanlig: https://www.dagbladet.no/nyheter/turist-funnet-dod-i-heten/81554461

Anonymkode: 9068b...ff5

Du må lese om hva det kan gjøre med kroppen din Ts, å være utendørs i den heten. Og så kan jeg fortelle deg at fastboende i flere land hvor temperaturer kan bli høye selv trekker inn i på sånne dager, og mange reagerer på at turister ikke vet bedre. Heteslag kan faktisk være mye mer alvorlig enn mange tror. Så du burde i mitt syn unngå steder med slike temperaturer.

Har opplevd det et par ganger. 

Du bør unngå å sitte i solen midt på dagen, men har du tilgang på basseng, aircondition, nærhet til sjøen, går det helt fint. Ville holdt meg unna byene slike dager, nedover er det mye stein og det blir rene bakerovnen midt på dagen. Jeg tåler varme bra, men flere i reisefølget ble fysisk dårlig. Siesta midt på dagen er en god løsning. Når ungene var små holdt jeg de uansett unna solen når den var på det sterkeste, den lyse huden vår tåler ikke så sterk sol. 

Anonymkode: 35cb8...1e9

Jeg har bare opplevd 40 grader men jeg syns det var forferdelig! Det var så ubehagelig å være ute at vi for hver dag var mer og mer inne på hotellrommet for der har vi aircondition. Kunne flere ganger få gratis sydentur der barnefaren hadde spandert om sommeren,men aldri mer for min del. Sa de kunne reise uten meg.

Anonymkode: 537e3...5a5

Jeg tror det der er veldig individuelt. Selv plages jeg ikke av varmen i det hele tatt.

Har bodd 3 år i Tyrkia uten bruk av aircondition, rett og slett for det gjorde det tyngre å tåle varmen. Inne var det rom som var svale og på natten sov jeg i hengekøye på balkongen. 

De dagene med høy luftfuktighet var nok mest slitsom for da følte man aldri at man hadde på seg tørre klær.....alt var klamt. 

Passet på å være på stranden eller på båttur samt det å drikke mye vann på de værste dagene. 

Anonymkode: 37aeb...c82

Tydelig er det individuelt. Jeg plages ikke av det i det hele tatt! Jeg slapper bare av og koser meg. Men husk på å hydrere deg! Så lenge du ikke går tom for væske så er det ikke så farlig varmt rundt 40 grader.

Anonymkode: 092e4...469

Stor forskjell på 40 og 48 grader da..... 40 er varmt, men overkommelig. Verre hvis luftfuktigheten er høy, blir som en badstue. 48 har jeg aldri prøvd, men da begynner det jo å bli ekstremt

Anonymkode: 74e01...a5b

Det er så varmt at du ikke vil være utendørs mer enn nødvendig, og i alle fall ikke på stranda.

Har bodd i Australia i hetebølge med 47 grader over lengre tid, og vært på feire i både Florida og Hellas med tilsvarende temperaturer. Man beveger seg fra aircondition til aircondition - bilen, leilighet, butikk osv. Strand og gateliv er på tidlig morgen og sen ettermiddag.

Anonymkode: cfdd7...57a

Har vært på Mallorca , med 45+ grader, ikke noe godt. Gikk inne på matbutikker og stakk hodet inn i kjøla.

Var og i Nice under hetebølga, der hadde de alle fontenene på fullt, så folk kunne kjøle seg ned der. 
Ikke fristende å gjenta, så reiser heller til varmen i høstferien til barna

Anonymkode: 3cbe4...26b

Jeg må si jeg ble litt skremt av nyheten om den britiske TV-legen som døde av heteslag i Hellas. Han trodde sikkert også at en liten spasertur kom til å gå helt fint. Vær forsiktige og ikke ta noen sjanser om dere er på ferie på svært varme steder! 

Anonymkode: c6ec8...f10

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 timer siden):

Let etter et vindfullt sted. Gjerne en av de mindre greske øyene som er kjent for mye vind. Sjekk ut Kalymnos😊

Over 40 grader og vind er enda verre enn når det ikke blåser.

Anonymkode: 1ef68...44f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...