Gå til innhold

Inspirert - har du hatt noen episoder hvor du har trengt å ‘rykke ut’ til barn og unge?

Anbefalte innlegg

Jeg ser i en annen tråd at en bruker mener at det er sjelden at man som foreldre må ‘rykke ut’ for å få barn og ungdom hjem. Jeg har tre barn og har ikke tall på alle gangene jeg har hentet barn, både pga sykdom, at de ikke har annen skyss eller at de eller venner trenger assistanse pga dårlige valg mtp alkohol. 

Derfor drikker jeg som regel ikke alkohol når barna er på vift fordi jeg ønsker å være den som de vet kan hente. 

Det betyr ikke at jeg aldri er på fest eller tar vin med venninner, men da vet barna om det. 

Er dette sjeldent som en annen bruker hevdet eller normalt som jeg mener?

Anonymkode: c5516...3c4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser i en annen tråd at en bruker mener at det er sjelden at man som foreldre må ‘rykke ut’ for å få barn og ungdom hjem. Jeg har tre barn og har ikke tall på alle gangene jeg har hentet barn, både pga sykdom, at de ikke har annen skyss eller at de eller venner trenger assistanse pga dårlige valg mtp alkohol. 

Derfor drikker jeg som regel ikke alkohol når barna er på vift fordi jeg ønsker å være den som de vet kan hente. 

Det betyr ikke at jeg aldri er på fest eller tar vin med venninner, men da vet barna om det. 

Er dette sjeldent som en annen bruker hevdet eller normalt som jeg mener?

Anonymkode: c5516...3c4

Jeg har bare én som er gammel nok foreløpig, med det er sjelden jeg må rykke ut. Det har vel bare skjedd et par ganger. Da har det stort sett vært noe som har gjort at de har manglet transport hjem ved at f.eks. festen flyttet seg til et sted det ikke gikk offentlig transport på kvelden (de kom seg til, men ikke hjem igjen). Da har jeg fylt bilen og kjørt alle hjem.

Det som derimot oftere har skjedd at det har vært avtalt på forhånd at jeg skal kjøre og/eller hente. Noen av ungdommenes venner bor langt unna og på steder der det ikke går buss. Da er det foreldre som kjører og henter. De fleste gangene har vi delt på det, men det har hendt at jeg både har kjørt og hentet. 

Anonymkode: 49abc...931

Jeg har fire barn, 15 til 23 år.

Eldste "rykket jeg ut" til to ganger, ene gangen fordi han fikk for mye å drikke, andre gangen pga sykdom. Nå har han flyttet ut.

Nest eldste har jeg måttet ut og hente én gang, han ble matforgiftet. Nå har han flyttet ut.

Tredje har aldri trengt assistanse som ikke var planlagt.

Yngste på 15 år har jeg måttet hente hjem fra en leir pga sykdom, hun har ikke begynt drikke enda.

Anonymkode: 71d82...c4f

Jeg har ikke ungdom enda, men mamma og pappa stilte alltid opp som sjåfør ved behov. Også for våre venner. Og var de ikke tilgjengelig, var det alltid taxipenger hjemme.

Én gang har jeg opplevd å ikke kunne bli hentet fordi de hadde drukket. Til deres forsvar, trodde de jeg var trygg. Jeg var leder på konfirmasjonsleir og ble tatt for å smake litt på en øl. Da måtte jeg selvfølgelig reise hjem og måtte ta taxi til tante og onkel (som også drakk alkohol den kvelden).

Anonymkode: c9c3a...f8e

Aldri hentet pga noe akutt men hentet flere ganger fordi det er langt å gå hjem og/eller det er for sent for buss/tog. Vil heller at de skal ringe meg og komme trygt hjem enn å gå alene i en times tid. Jeg gir alltid beskjed når han drar ut at jeg kan hente hvis det er nødvendig og den muligheten bruker han som regel. Da kjører jeg andre kompiser hjem i samme slengen og får mange gode historier på veien 😂

men ja, viktig for meg å være en trygghet for de når de er ute. 

Annonse

Har tre unger i alderen 18-23. Har kjørt og hentet ved avtale, utallige ganger. Spesielt på han i midten. Har kun rykket ut to ganger, da også med midterste. Dette grunnet for mye drikke.

Nå har de to eldste flyttet hjemmefra. Minstemann har vi, enn så lenge, ikke måttet hente uten at det har vært avtalt på forhånd.

Må innrømme at vi har drukket vin selv om ungdommene har vært ute på byen. Verden kan ikke stoppe opp fordi voksne barn fester.

Anonymkode: 9a169...475

Har måtte hente eldste en gang siden han ikke nådde siste buss, eldste var da 16 år.
Mellomste er nå 12, så ikke aktuelt med de minste enda.

Anonymkode: 2e3cd...9e2

Ja jeg har rykket ut mange ganger når noe har skjedd enten mine barn eller venner av dem. Noen foreldre er tydeligvis helt fraværende når det gjelder sånt - noen av de jeg rykket ut til har vært «gjengangere», og jeg har aldri opplevd at foreldrene dems kunne bistå. De har alltid visst at de kunne ringe meg når som helst, og det koster meg ikke fem øre å ikke drikke alkohol. Jeg trenger ikke alkohol for å ha det hyggelig, og ingen av mine venner har noen gang reagert negativt på det.

Anonymkode: 2e230...8f6

Jeg har henta mange ganger, både avtalt og spontant. Fyller opp bilen hver gang. Har rykka ut én gang da eldste bodde hjemme, fordi en venninne med strenge foreldre hadde drukket for mye og kastet opp på seg selv. Da sørget jeg for skift og trøst før jeg kjørte henne hjem. Midterste opplevde at en kompis skada seg i fylla, jeg kjørte dem til legevakta. Foreldrene til kompisen var på hytta. Ingen alvorlig skade, men et overtråkk det var greit å få tatt bilde av. 

Livet mitt stopper ikke opp uten alkohol, så ikke noe offer å være kjørbar når ungene er ute på vift. 

Foreløpig aldri hatt en situasjon hvor jeg måtte ha bil for å "rykke ut," men har selvsagt hentet syke barn i både barnehage og skole.

Anonymkode: 6e122...6fb

Ja, både for å hente (mistet buss eller tog) og til legevakt (brudd). Og så selvsagt mange ganger hvor de har hatt et åpent tilbud om å hentes og kjøres hjem hele gjengen uansett hvor de har vært og tilstanden.

Annonse

Opptil flere ganger. Senest i natt. Jeg har ikke tellinga på hvor mange ganger jeg har måtte bistå eldste, selv etter hun flyttet ut. 

Anonymkode: 68e4c...dc9

Ja. Litt usikker på antall ganger, men fleste var etter 18. Har vært alt fra å sette seg fast i snøvær til dårlig av alkohol til allergisk reaksjon. Jeg foretrekker derfor at en av oss er kjørbare om de er ute av huset. 

Anonymkode: 8b895...3c3

ReneRene skrev (4 timer siden):

Nei, jeg har ikke hentet noen av dem, hverken pga fyll eller sykdom. Nå har vi bodd i byen når de har vært hos meg, så det er ikke lange avstander til noe. 

Du vet at ikke alle bor i byen sant? Og derfor må bruke bil for å hente sine barn. Ikke alle steder det går buss engang. 

Anonymkode: 8ba27...1c3

Kommer jo helt an på situasjonen. Ingen er verre eller ebdrw foreldre. Handler om flaks/ uflaks. 

Jeg ble aldri hentet på fest, men husker pappa måtte rykke ut da borer min var på fest en gang. En tulling som angrep dem med kniv. 

Når barna her blir ungdommer, skal vi være dem man alltid kan ringes til. 😊

Anonymkode: be933...bef

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du vet at ikke alle bor i byen sant? Og derfor må bruke bil for å hente sine barn. Ikke alle steder det går buss engang. 

Anonymkode: 8ba27...1c3

Det var kanskje derfor jeg opplyste om at vi bodde i byen. Jeg har skjønt at det er avstander der folk bor her inne, ja! uten hverken kollektivt eller drosjer å oppspore... 

Aldri akutt, men etter avtale. Bor i gangavstand til by og venner og er god offentlig kommunikasjon han oppfordres til å bruke. Har forsøkt lære bort at skal du på død og liv på besøk i dalstrøka utafor, er det ikke noe automatikk i henting, så lenge det går buss. Har også snakket om at fri i helga, gjelder like mye for foreldrene som han. Ingen har vondt av å måtte planlegge litt for å komme seg hjem. En del av det å bli voksen. Mulig derfor det ikke har blitt akutthenting enda.

Endret av prekæs

Nå drikker jeg omtrent aldri, så det er ikke noe problem å komme meg til barna om de trenger det, men det har skjedd en del. Ikke fordi det er kriser, men fordi jeg har avtale med barna om at jeg uansett skal hente dem når de er på fest. Det er tryggere for dem, og jeg kan sove trygg på at barna er hjemme. Eldste er 23, og har flyttet ut. Bor bare 10 min gåtur fra meg da, så av og til får jeg telefon med spørsmål om jeg kan kjøre henne fra nattbussen og hjem. Mellomste er 17, og har hentet henne på 5-6 fester. Heldigvis aldri full. Minste er 14 og har bare måttet hente han på fotballtreninger der han har blitt skadet.

Sykdom der man må hente barn i barnehage/skole skjer vel de fleste. Har hentet minste sikkert 10 ganger bare for skader. 

Anonymkode: c3452...605

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Foreløpig aldri hatt en situasjon hvor jeg måtte ha bil for å "rykke ut," men har selvsagt hentet syke barn i både barnehage og skole.

Anonymkode: 6e122...6fb

I skoletid er det vel forhåpentligvis ikke en vurdering å være kjørbar 😅

Anonymkode: 8b895...3c3

Ja. Jeg har hentet mine forde det har blitt dårlig vær og fordi tog og buss har innstilt avgangene. I tillegg har jeg hentet eller fått hjem andre ungdomer som har drukket for mye til å være alene, som ikke kommer seg hjem eller som er lei seg etter å ha kranglet med kjæresten eller venner. En gang måtte jeg kjøre en på legevakta. Det som går igjenn er foreldre som har dratt på hytta og gjerne drukket der og mødre som har besøk av sin kjæreste, har drukket, ikke kan hente og ikke vil ha ungdommen hjem.

Anonymkode: 06051...d9e

Ja, flere ganger. Har ungdommer i alderen 14-21 år. Hvis en av dem er ute, så sørger vi alltid for at en med førerkort er edru, sånn i tilfelle. Nå som de eldste er store er det gjerne fort de som "rykker ut" i stedet, men vi spør selvfølgelig først om det er greit for dem. Senest i går kveld kjørte 19-åringen ut for å hente yngste da hun ikke rakk bussen. 

Anonymkode: f87cb...d95

Eldste er 22 år no. Han har jeg hentet en gang da han var 16 år og hadde fått for mye å drikke. Har hentet kompiser av han også noen ganger når foreldre ikke var kjørbar. Har også hentet ett par ganger når han har skadet seg på fotballbanen om kvelden. Ikke under kamp men lek. Ei helg var vi på hytta og sønnen hadde med seg en kompis. De var da ca 8-9 år. På fredagskvelden fikk han hjemlengsel og ville hjem. Begge foreldrene hadde drukket, så jeg kjørte han hjem  

Yngste på 16 har jeg bare hentet en gang når han ble syk om natta da han overnattet hos en kompis. 

Vi drikker aldri begge to samtidig. Men vi drikker aldri hjemme heller da. Drikker kun hvis vi er ute med venner. 

Trenger ikke alkohol for å kose oss 

Anonymkode: 899d0...158

En gang rykket jeg hjem pga min 14åring fant ut hun skulle shotte 60% hjemme alene. Storesøster var ikke høy i hatten når hun kom hjem for å si det slik siden det var hennes flaske som hun hadde satt påkjøkkenbordet og glemt. Hun var på gensa til pumping. 

Har aldri måtte rykke ut til de, men har fått huset fult av litt for fulle ungdommer. Eldste dro med seg venner og bekjente hjem som var litt for fulle og som ikke hadde foreldre som brydde seg. Så jeg hadde noen år der jeg støtt og stadig måtte steke en grandis på natta og pleie noen ukjente ungdommer. Jeg syns det var helt greit, for om min datter følte det så trygt at hun kunne ta de med hjem uten at jeg laget noen store saker så viste jeg at hun stolte så på meg at hun hadde tatt kontakt med meg uansett hva det hadde vært om hun trengte hjelp også. Hun trengte ikke å være på fest selv. Hun kunne få en snapp når hun satt hjemme i sofaen med meg, hun sa at nå stikker jeg og henter noen. Da var det bare å slenge en grandis i ovnen og vente på at de kom tilbake (vi bor veldig sentralt iforhold til venner, skole osv så trenger ikke kjøre for å hente folk) 

Mine unger har overraskende klart å finne balansen mellom det å drikke seg fulle, men ikke nå kanten med å drikke litt for mye. Trodde yngste ville gå på mange smeller etter hennes første episode som hun ikke lærte noe serlig av, hun ble ikke dårlig, husket ingen ting, men at jeg ikke ble sur og ga henne noen straff var vist en grusom straff har det kommet frem til i ettertid. Hun gikk vist og ventet på at jeg skulle eksplodere i lang tid, også ble det vist ikke bedre når jeg ikke syns det var noe flaut og fortalte hele slekta det så de gir henne små stikk enda. (Jepp, det var min straff for jeg viste den ville svi. At tante spurte om sprit var godt å shotte i en teit setting, at bestefar dro frem spriten for å lage seg en drink. Hu er litt lik meg, så en straff hadde virket helt motsatt) 

Anonymkode: eea68...c22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...