Anonym bruker Skrevet 15. juni 2024 #1 Del Skrevet 15. juni 2024 Jenta vår fikk diagnosen sent, mens hun gikk på vgs. Da korona kom fikk hun ingen oppfølging. Hun droppet ut siste året, og har dermed ikke vitnemål fra vgs. I stedet begynte hun å jobbe. Hun har en tendens til å gå «all in» på jobb. Då blir hun lei/ utbrent (?) etter en stund. Jobben hun er i nå, er kommunal. Her må de søke om fri (uansett årsak, også sykedag) digitalt. Dette mestrer hun ikke i det hele tatt. Hun får det rett og slett ikke til. Hun sier også at arbeidsdagen er så hektisk, at hun ikke får tid til å be om hjelp til dette. Denne ytre faktoren bruker hun mye energi på, og kan være grunnen til at hun igjen vil bytte jobb. En jobb hun trives i ellers. Jeg frykter for at hun er på vei inn i en deprimert periode. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg kan gjøre, for vi har prøvd «alt»! DPS, BUP, fastlege, ruskonsulent, ulike oppfølgingstjenester… Jeg har oppfordret til å ta kontakt med ulike instanser for å få hjelp med tankekjøret, og få hjelp til å lage seg en god hverdag. Hun gir opp all hjelp før hun har kommet ordentlig i gang. Hun sier at den eneste hun vil ha hjelp av, er meg. Det er jeg som kjenner henne best, derfor tenker hun at jeg er den eneste som kan hjelpe henne. Jeg er nesten fristet til å ta henne på ordet, og ha en time i uka med henne. Der jeg er «psykolog». Dette strider mot alle tips og råd, jeg vet. Men jeg kan ikke lenger være vitne til forfallet. Anonymkode: 7bda7...2f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448190-begynnelsen-av-tjue%C3%A5rene-med-adhd-hvor-f%C3%A5-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkroppen 2029 Skrevet 15. juni 2024 #2 Del Skrevet 15. juni 2024 Nei det skal du ikke gjøre! Du er mamma og har din rolle som det. Hvorfor får hun ikke oppfølging via dps? Kan det tenkes at hun ikke har kjemi med psykologen hun har hatt? Hva med medisiner, funker ikke det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448190-begynnelsen-av-tjue%C3%A5rene-med-adhd-hvor-f%C3%A5-hjelp/#findComment-150108544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2024 #3 Del Skrevet 15. juni 2024 Hjelp henne til å søke om ergoterapeut! Eventuelt en annen kontaktperson i kommunen. Det er et gratistilbud der man kan få hjelp med akkurat slike ting du beskriver, som f.eks. søknader ol. Anonymkode: a5905...fdb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448190-begynnelsen-av-tjue%C3%A5rene-med-adhd-hvor-f%C3%A5-hjelp/#findComment-150108552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2024 #4 Del Skrevet 15. juni 2024 Sommerkroppen 2029 skrev (7 minutter siden): Nei det skal du ikke gjøre! Du er mamma og har din rolle som det. Hvorfor får hun ikke oppfølging via dps? Kan det tenkes at hun ikke har kjemi med psykologen hun har hatt? Hva med medisiner, funker ikke det? De medisinene hun har forsøkt, har gitt store bivirkninger. Hun har forsøkt ulike folk på DPS, ingenting fungerer. For å være helt ærlig, så har jeg inntrykk av at dette systemet i hovedsak er for «friske» folk som er i stand til å ta vare på seg selv. Ikke for de som er så psyke, at de ikke vet hvor de skal gjøre av seg. Jeg har hele tiden, over flere år, vært tydelig på at jeg er mor. At det er nettopp det jeg skal være. Men så ser jeg jo at det ikke er hjelp å få. Jeg kan kjøre henne til institusjoner. Jeg kan til og med bli med inn, om det er det som hjelper. Men hun får ikke hjelp. Hun blir sett på som oppegående, da hun greier å stå i full jobb. De ser ikke hvor ufattelig utslitt hun blir av å gjøre dette. De ser at hun ikke har rust seg (selvmedisinering) på flere år. De ser ikke at hun daglig har en kamp for å unngå nettopp dette. Selv sier hun at det å ta seg en blås er det eneste som virkelig får henne til å slappe av. Dette savner hun, og har i desperate stunder et hig etter å få få tatt seg en blås. Hun har flyttet hjemmefra. Hun står opp tidlig for å greie å komme tidsnok på jobb. Etter jobb, drar hun hjem og spiser. Så legger hun seg. Dette for å greie å stå opp dagen etter. Hun har ikke sosialt liv. Jeg er liksom vitne til at hun sakte kjører seg mot avgrunnen. Jeg står bare på sidelinjen, handlingslammet. Derfor vurderer jeg å bryte mammarollen. Jeg orker ikke å se ungen min visne hen. Anonymkode: 7bda7...2f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448190-begynnelsen-av-tjue%C3%A5rene-med-adhd-hvor-f%C3%A5-hjelp/#findComment-150108553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2024 #5 Del Skrevet 15. juni 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hjelp henne til å søke om ergoterapeut! Eventuelt en annen kontaktperson i kommunen. Det er et gratistilbud der man kan få hjelp med akkurat slike ting du beskriver, som f.eks. søknader ol. Anonymkode: a5905...fdb Kan en ergoterapeut hjelpe med opplæring i type søknader til permisjon? Det visste jeg ikke! Hvordan kan hun få til det? Hun bor i Oslo, om det har noe å si. Anonymkode: 7bda7...2f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448190-begynnelsen-av-tjue%C3%A5rene-med-adhd-hvor-f%C3%A5-hjelp/#findComment-150108555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2024 #6 Del Skrevet 15. juni 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Kan en ergoterapeut hjelpe med opplæring i type søknader til permisjon? Det visste jeg ikke! Hvordan kan hun få til det? Hun bor i Oslo, om det har noe å si. Anonymkode: 7bda7...2f1 Ja, det kan de. Gå inn på Oslo kommune sine sider og søk etter ergoterapeut, og så hjelper du henne med å fylle ut en søknad om dette. Her jeg bor, Bergen, er det dessverre litt ventetid, men når man først får tildelt en så er det veldig bra. De kan hjelpe med å finne ut av rettigheter, lære opp i systemer, fylle ut søknader om hjelpemidler, sette opp budsjett, hjelp med å betale regninger osv., egentlig det meste av praktiske ting. Anonymkode: a5905...fdb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448190-begynnelsen-av-tjue%C3%A5rene-med-adhd-hvor-f%C3%A5-hjelp/#findComment-150108556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2024 #7 Del Skrevet 15. juni 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, det kan de. Gå inn på Oslo kommune sine sider og søk etter ergoterapeut, og så hjelper du henne med å fylle ut en søknad om dette. Her jeg bor, Bergen, er det dessverre litt ventetid, men når man først får tildelt en så er det veldig bra. De kan hjelpe med å finne ut av rettigheter, lære opp i systemer, fylle ut søknader om hjelpemidler, sette opp budsjett, hjelp med å betale regninger osv., egentlig det meste av praktiske ting. Anonymkode: a5905...fdb Tusen takk! Dette skal prøves. Håper virkelig det kan fungere, forhåpentligvis gi henne noe av det hun har behov for. Anonymkode: 7bda7...2f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448190-begynnelsen-av-tjue%C3%A5rene-med-adhd-hvor-f%C3%A5-hjelp/#findComment-150108557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå