Gå til innhold

Venninnen min mener jeg er overbeskyttende, jeg mener jeg er ansvarlig - hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Det er byfesten i Lillestrøm nå om dagen.
Samboer skal møte noen venner over en øl eller flere der i kveld.
17 åringen skal overnatte hos en venn i Lillestrøm.
Jeg har huset for meg selv.

Ei venninne av meg syns det var supert, da kunne hun komme over så kunne vi se en film eller noe og dele en flaske vin.
Sa at det høres utrolig koselig ut, og hun kunne godt drikke vin, men jeg kommer ikke til å røre alkohol i kveld i.
Selv om jeg stoler på gutten min og vennene hans, vil det være utrolig mange folk i byen, og stoler ikke på alle ukjente.
Dersom det skjer noe ønsker jeg å være i stand til å kjøre til Lillestrøm og hente han.
Hu venninnen min  syns det var greit, men at jeg muligens kanskje er litt vel overbeskyttende siden pappaen hans faktisk er i byen, og han ikke har for vane å drikke seg drita, så skjer det noe vil jo han være nærmere, og de kan da alltids ta en taxi om det er så om å gjøre.

Hva tenker dere, er jeg overbeskyttende?

Anonymkode: cae1c...48c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er byfesten i Lillestrøm nå om dagen.
Samboer skal møte noen venner over en øl eller flere der i kveld.
17 åringen skal overnatte hos en venn i Lillestrøm.
Jeg har huset for meg selv.

Ei venninne av meg syns det var supert, da kunne hun komme over så kunne vi se en film eller noe og dele en flaske vin.
Sa at det høres utrolig koselig ut, og hun kunne godt drikke vin, men jeg kommer ikke til å røre alkohol i kveld i.
Selv om jeg stoler på gutten min og vennene hans, vil det være utrolig mange folk i byen, og stoler ikke på alle ukjente.
Dersom det skjer noe ønsker jeg å være i stand til å kjøre til Lillestrøm og hente han.
Hu venninnen min  syns det var greit, men at jeg muligens kanskje er litt vel overbeskyttende siden pappaen hans faktisk er i byen, og han ikke har for vane å drikke seg drita, så skjer det noe vil jo han være nærmere, og de kan da alltids ta en taxi om det er så om å gjøre.

Hva tenker dere, er jeg overbeskyttende?

Anonymkode: cae1c...48c

Ja

Anonymkode: fbf29...cf9

Far skal være i byen og drikke litt øl med noen venner. Ergo er ikke han i kjørbar stand, hvis noe skulle oppstå. Jeg ville gjort akkurat det samme, og har gjort det også - mange mange ganger. Hvis noe skulle skje, er det ikke bare å kaste seg i en drosje. Spesielt dersom det er mye liv og røre og mange som bruker akkurat drosje-virksomheten denne helgen. 

Nei, spar vinflaska til en annen helg du 😉

Annonse

Må legge til at grunnen til at jeg stort sett var kjørbar, var fordi jeg visste at mine kunne finne på å drikke sammen med vennene sine. Og om noe oppstod hvis de ble overstadige eller annet, så var det en trygghet å kunne ringe og bli hentet. 

Endret av Sommerkroppen 2029

Du er overbeskyttende, for her er det da virkelig flere som kan ta ansvar om noe skulle skje ( hva da fks? )- det er typen din og det er foreldrene til kompisen. Men du har muligens opplevd at du er helt uunnværlig siden andre ikke fungerer rundt deg, så da er det lettere å forstå. En 17-åring bør en vel kunne stole på også. 

Jeg synes ikke du er overbeskyttende, men praktisk og tar høyde for at det kan skje noe. Om sønnen din drikker seg full og trenger å bli hentet så er det ikke bare å få tak i taxi. Her jeg bor er det fryktelig vanskelig å få tak i Taxi på en press dag og køene er lange. Det er heller langt fra sikkert at en taxi vil ta han med om det er fare for at han kaster opp. For meg er ikke alkohol viktig. Jeg drikker ikke så ofte så for meg hadde ikke dette vært en big deal. Ettersom jeg ikke ligger så mye i det oppfatter jeg heller ikke at det blir overbeskyttende. Det er mulig noen er mye mer vant med å feste og drikke hver helg/ved besøk og at de dermed føler at forsakelsen er såpass stor at de føler du legger mye mer i det enn jeg føler det er.  

Anonymkode: f5b4b...19c

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Du er overbeskyttende, for her er det da virkelig flere som kan ta ansvar om noe skulle skje ( hva da fks? )- det er typen din og det er foreldrene til kompisen. Men du har muligens opplevd at du er helt uunnværlig siden andre ikke fungerer rundt deg, så da er det lettere å forstå. En 17-åring bør en vel kunne stole på også. 

Jeg vil si at det kommer helt an på 17 åringen her. Dersom ungdommen er 100% til å stole på, og er pliktoppfyllende og stødig, som aldri kommer opp i trøbbel, så er det fint. Men så har man også de ungdommene som er utagerende, feilbedømmer alkohol-konsumeringen, synes mye "ulovlig" er spennende. Da er det lurt å være kjørbar. Da kan den vinflaska vente til neste helg heller synes jeg. 

Jeg er litt delt. Jeg forstå deg godt. Det er en trygghet å vite at noen er kjørbar og klar hvis noe skjer på en slik helg. Men samtidig så er mannen din tilgjengelig i nærheten. Han kan ikke kjøre, men er det noe så gale der en ambulanse trengs, vil han likevel være i stand til å bli med den. Da kan du ringe drosje eller spør naboer om skyss. Og etter noen glass, vil du likevel være i stand til å møte opp og være ansvarlig. Du kan bare ikke kjøre. 

Anonymkode: 8da19...e4d

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er litt delt. Jeg forstå deg godt. Det er en trygghet å vite at noen er kjørbar og klar hvis noe skjer på en slik helg. Men samtidig så er mannen din tilgjengelig i nærheten. Han kan ikke kjøre, men er det noe så gale der en ambulanse trengs, vil han likevel være i stand til å bli med den. Da kan du ringe drosje eller spør naboer om skyss. Og etter noen glass, vil du likevel være i stand til å møte opp og være ansvarlig. Du kan bare ikke kjøre. 

men hvorfor må man på død og liv drikke hvis man ikke kjenner seg komfortabel med det? Så mye styr for et så lite offer liksom......

Jeg tenker at det er helt greit å la være å drikke når juni, i verste fall, kan ramle utpå og få behov for henting eller annen bistand. Særlig siden partneren din heller ikke kommer til å være kjørbar. Meeen ... Hvor stor er risikoen for at noe skjer? Hva med foreldrene til kompisen? Og jo, taxi er en mulighet, samt venner eller kjente. 

Anonymkode: ee71c...561

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (3 minutter siden):

Jeg vil si at det kommer helt an på 17 åringen her. Dersom ungdommen er 100% til å stole på, og er pliktoppfyllende og stødig, som aldri kommer opp i trøbbel, så er det fint. Men så har man også de ungdommene som er utagerende, feilbedømmer alkohol-konsumeringen, synes mye "ulovlig" er spennende. Da er det lurt å være kjørbar. Da kan den vinflaska vente til neste helg heller synes jeg. 

Hadde de vært som du nevner i siste eksempel, så hadde jeg virkelig ikke giddet å la den ungdommen overnatte. Jeg sitter ikke og er barnevakt for en som er 17 år, sånn at jeg nekter meg selv en hyggelig kveld med venninne og vin. Hvis noe uforutsett skulle skje, så kjenner en vel folk som er kjørbare, pluss at drosjer som regel er tilgjengelig med flere biler ute når det er noe spesielt. 

Det er mange av oss som har borteboende ungdom på den alderen, og de klarer da å leve et liv uten at vi sitter med høy puls og venter på en katastrofe.

17-årinher kan virke voksne, men de er veldig sårbare om noe skulle skje, og de mangler livserfaring til å alltid ta gode valg. Jeg foretrekker å være edru når ungene er ute på noe, selv om jeg stoler på dem. Det er lange avstander og man vet ikke hva som kan skje.

Jeg ser ikke noe problem med å være edru om du er mest komfortabel med det. Du og venninna de kan vel kose dere uten alkohol.

Anonymkode: e837e...efa

Dette er bare et problem på bondelandet.

En tredel av foreldre i byer har ikke lappen eller egen bil, de klarer også å ta vare på barna sine. 

Far er i byen. Det finnes taxier. Det finnes politi, ambulanse og legevakt i nærheten. 

Anonymkode: fbf29...cf9

Sommerkroppen 2029 skrev (40 minutter siden):

men hvorfor må man på død og liv drikke hvis man ikke kjenner seg komfortabel med det? Så mye styr for et så lite offer liksom......

Jeg sa ingenting at hun på dø og liv må drikke. Hi spurte etter meninger, og jeg kom med min. Poenget mitt var at hun kan kan drikke vin med god samvittighet, men ønsker hun ikke det, så må hun ikke.

ReneRene skrev (54 minutter siden):

Hadde de vært som du nevner i siste eksempel, så hadde jeg virkelig ikke giddet å la den ungdommen overnatte. Jeg sitter ikke og er barnevakt for en som er 17 år, sånn at jeg nekter meg selv en hyggelig kveld med venninne og vin. Hvis noe uforutsett skulle skje, så kjenner en vel folk som er kjørbare, pluss at drosjer som regel er tilgjengelig med flere biler ute når det er noe spesielt. 

Det er mange av oss som har borteboende ungdom på den alderen, og de klarer da å leve et liv uten at vi sitter med høy puls og venter på en katastrofe.

Du er veldig sort-hvit Rene Rene. Selv om dine ungdommer ikke bor hos deg og du har stålkontroll på dem, så har kanskje andre ungdommer som må holdes litt ekstra i ørene. Jeg har hatt en sånn ungdom. Og jeg overlot aldri ansvaret over til hverken naboer, venner eller drosje for å frakte ungen hjem. Bare for at jeg skulle drikke vin. Men nå har aldri alkohol vært så viktig for meg heller, derfor ser jeg ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å velge bort en helg med nettop vindrikking. En annen ting som er litt vittig her, er at jeg var den vennen eller naboen som flere ganger hentet andres fulle barn, nettopp fordi mor og far ikke var istand til å kjøre. Sånt hadde jeg aldri gjort selv. 

Endret av Sommerkroppen 2029

Jeg liker selv å være kjørbar når noen i huset er ute. Ikke fordi jeg ikke stoler på dem, men fordi jeg liker å hente når de skal hjem, eller bare ha mulighet til å hente hvis nødvendig.

Perioden av livet med tenåringsbarn er kort, jeg velger å være kjørbar når de er på vift. De, og vennene deres, vet de alltid kan ringe meg om noe oppstår 

For meg er det et veldig lite offer.

Anonymkode: f8e56...b96

Sommerkroppen 2029 skrev (10 minutter siden):

Du er veldig sort-hvit Rene Rene. Selv om dine ungdommer ikke bor hos deg og du har stålkontroll på dem, så har kanskje andre ungdommer som må holdes litt ekstra i ørene. Jeg har hatt en sånn ungdom. Og jeg overlot aldri ansvaret over til hverken naboer, venner eller drosje for å frakte ungen hjem. Bare for at jeg skulle drikke vin. Men nå har aldri alkohol vært så viktig for meg heller, derfor ser jeg ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å velge bort en helg med nettop vindrikking. 

Nei, jeg syns ikke at jeg er veldig sort hvitt, men det er heller mye mangel på logikk her inne, og logikk fremstår gjerne sort hvitt for folk som mistolker, lar følelser løpe av med seg i enhver tråd, og for de som ikke kan mene noe bestemt uten å ha åpninger for at alt mulig annet også kan være riktig.

Jeg svarer på hi her, og jeg står for det jeg skriver, og jeg syns også det er noe umodent og barnslig når voksne skriver at de " like godt kan kose seg med cola", eller at "alkohol aldri har vært så viktig"  Det handler om voksne settinger hvor folk kanskje har litt annet å meddele enn hva de spiste til middag i går, eller hvordan man vasker en gjenstand eller et klessplagg, og ingenting har med barnslige ytringer som nevnt over. 

Hvis Ts hadde hatt et barn med utfordringer så burde hun nevnt det, og da ville også konteksten blitt en annen, og dermed kunne svaret mitt også vært mer preget av slike opplysninger.

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg syns ikke at jeg er veldig sort hvitt, men det er heller mye mangel på logikk her inne, og logikk fremstår gjerne sort hvitt for folk som mistolker, lar følelser løpe av med seg i enhver tråd, og for de som ikke kan mene noe bestemt uten å ha åpninger for at alt mulig annet også kan være riktig.

Jeg svarer på hi her, og jeg står for det jeg skriver, og jeg syns også det er noe umodent og barnslig når voksne skriver at de " like godt kan kose seg med cola", eller at "alkohol aldri har vært så viktig"  Det handler om voksne settinger hvor folk kanskje har litt annet å meddele enn hva de spiste til middag i går, eller hvordan man vasker en gjenstand eller et klessplagg, og ingenting har med barnslige ytringer som nevnt over. 

Hvis Ts hadde hatt et barn med utfordringer så burde hun nevnt det, og da ville også konteksten blitt en annen, og dermed kunne svaret mitt også vært mer preget av slike opplysninger.

Hva er umodent med å kose seg med cola? Eller å si at alkohol aldri har vært så viktig for meg? Jeg skjønner ikke hva du vil fram til her. Sitter edru mennesker kun og prater om kjedelige ting mener du? Her var det mye rart…..

Sommerkroppen 2029 skrev (11 minutter siden):

Hva er umodent med å kose seg med cola? Eller å si at alkohol aldri har vært så viktig for meg? Jeg skjønner ikke hva du vil fram til her. Sitter edru mennesker kun og prater om kjedelige ting mener du? Her var det mye rart…..

Det ser nesten ut som om du skjønner noe viktig her, for ja, edru folk i slike settinger snakker ofte om veldig kjedelige ting! Vin har en tendens til å løse litt opp, gjøre folk både modigere og mer mottagelige, og jeg tror kanskje ikke kjedelige folk hverken ser poenget eller innser virkning, langt mindre aksepterer den 🙂 Satt og hørte på en psykolog som snakket om "Kjedelig Personlighetsforstyrrelse" tidligere i dag, og det var ganske underholdende, og vin kan jo virkelig være rene mirakelmiddel for de med den forstyrrelsen.

Derfor blir det veldig umodent i mitt syn å snakke som fjortiser som "har lært" at å drikke alkohol er farlig, og de har ikke engang prøvd enda. 

Det er helt okay at mennesker velger å være avholds, men da må de vær så snill og formulere seg på andre måter enn "du kan ha det like gøy med å drikke cola" osv.

Jeg syns også at det er lett å forstå ts sin venninne, og jeg skjønner ikke mødre som ikke kan ha en voksen venninnekveld uten å bekymre seg for en nesten voksen ungdom. Så lenge han ikke har utfordringer altså.

Endret av ReneRene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...