Gå til innhold

Flere og flere kommuner står imot rosavaskingen

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kw37qk/kommuner-sier-nei-til-pride-flagg

Som bifil må jeg si det er på tide å roe ned det overdrevne fokuset på Pride. Takk for at noen tør ta det første steget. 👏

Anonymkode: 45f3b...1aa

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kw37qk/kommuner-sier-nei-til-pride-flagg

Som bifil må jeg si det er på tide å roe ned det overdrevne fokuset på Pride. Takk for at noen tør ta det første steget. 👏

Hvorfor kaller du det for rosavasking?

Bor ikke i en av de to kommunene, men jeg har ikke sett prideflagg foran rådhuset her heller.

Anonymkode: 8c630...90d

Her i kommunen henger flagget oppe hele måneden! 

Jeg er ikke imot hverken pride eller flagget deres, men mener prinsippielt at kun nasjonalflagg bør henge på offentlige flaggstenger.

Anonymkode: 6ebfb...a1a

To kommuner i bibelbeltet. Der borte er det jo reneste vekkelselstilstander om dagen, så ikke overraskende. De religiøse i Norge, om de er kristne eller muslimer har ihvertfall blitt hørt og tatt hensyn til, så kan andre spørre seg om det er en særlig god utvikling.

ReneRene skrev (2 minutter siden):

To kommuner i bibelbeltet. Der borte er det jo reneste vekkelselstilstander om dagen, så ikke overraskende. De religiøse i Norge, om de er kristne eller muslimer har ihvertfall blitt hørt og tatt hensyn til, så kan andre spørre seg om det er en særlig god utvikling.

Kutt ut å spre sånt vas som du ikke bet noe som helst om.

Jeg kan ikke skjønne at et flagg som er symbol på kjærlighet og inkludering kan plage noen, uansett hvor man står ellers. Det er et flagg med fine farger og et godt budskap🏳️‍🌈🏳️‍🌈

Anonymkode: 1a240...272

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Kutt ut å spre sånt vas som du ikke bet noe som helst om.

Du må bare google  "Vekkelse på Sørlandet" vår eller sommer 23. Det har spredd seg såpass at flere av dem jeg kjenner i området snakker om det, og ei ble kristen selv også. Kan nok si at jeg vet hva jeg snakker om uten at du må vite hvorfor, og så må du også skjønne såpass at du ikke vet noe om hvem som vet hva her med mindre du er med i syklubben her inne. 

Uansett er dette i bibelbeltet, og uansett lar folk konservative religiøse avgjøre hva som skal godtas og ikke, og selv om det helt klart er flest muslimer i mot, så er det nok av kristne konservative også.

Endret av ReneRene

De som er konservative kristen, eller har en eller annen tro om at det kun er mann og kvinne som er et faktum hvis ikke kommer man til helv… javel, så får de bare ha den troa. Vi klarer ikke og det er heller ikke et mål å få slike folk til å mene og tenke noe annet. 
folk som tvinges på en annen måte å tenke på blir bare mer tverr. 
synes prise er topp for de som det betyr mye for. 
jeg bryr meg ikke om pride, men er for homofili og deres rettigheter. 

Anonymkode: 23b42...9e9

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Du må bare google  "Vekkelse på Sørlandet" vår eller sommer 23. Det har spredd seg såpass at flere av dem jeg kjenner i området snakker om det, og ei ble kristen selv også. Kan nok si at jeg vet hva jeg snakker om uten at du må vite hvorfor, og så må du også skjønne såpass at du ikke vet noe om hvem som vet hva her med mindre du er med i syklubben her inne. 

Uansett er dette i bibelbeltet, og uansett lar folk konservative religiøse avgjøre hva som skal godtas og ikke, og selv om det helt klart er flest muslimer i mot, så er det nok av kristne konservative også.

Nei, du vet ikke hva du snakker om, det er fordommene dine som snakker.  Jeg trenger ikke å google, for I motsetning til deg, så bor jeg i det du kaller bibelbeltet.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei, du vet ikke hva du snakker om, det er fordommene dine som snakker.  Jeg trenger ikke å google, for I motsetning til deg, så bor jeg i det du kaller bibelbeltet.

Det er ikke JEG som har gitt sørlandet osv betegnelsen bibelbeltet, og jeg tror nok den betegnelsen har annet enn fordommer bak seg. Uansett var poenget at det ikke er det minste overraskende at Pride- flagg ble nedstemt akkurat der. 

ReneRene skrev (15 minutter siden):

Det er ikke JEG som har gitt sørlandet osv betegnelsen bibelbeltet, og jeg tror nok den betegnelsen har annet enn fordommer bak seg. Uansett var poenget at det ikke er det minste overraskende at Pride- flagg ble nedstemt akkurat der. 

Jeg skjønner ikke ReneRene. De holdningene du viser her mot folk som bor på Sørlandet er jo stikk i strid med intensjonen til Pride - å være åpen, inkluderende og ikke ha fordommer.

Hi

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg skjønner ikke ReneRene. De holdningene du viser her mot folk som bor på Sørlandet er jo stikk i strid med intensjonen til Pride - å være åpen, inkluderende og ikke ha fordommer.

Hi

Hvilke holdninger viser jeg? Jeg har ikke med ett ord sagt hva jeg syns og mener. Jeg kommer med fakta, og legger til at det derfor ikke er rart Pride- flagg blir nedstemt der. Holdninger betyr at du gir uttrykk for meninger og syn på diverse.

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (12 minutter siden):

Hvilke holdninger viser jeg? Jeg har ikke med ett ord sagt hva jeg syns og mener. Jeg kommer med fakta, og legger til at det derfor ikke er rart Pride- flagg blir nedstemt der. Holdninger betyr at du gir uttrykk for meninger og syn på diverse.

Jeg fikk en følelse av at du mente sørlendinger var lite inkluderende og rigide pga religion. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. 
HI

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk en følelse av at du mente sørlendinger var lite inkluderende og rigide pga religion. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. 
HI

Jeg forklarer at dette handler om at konservative og mer fundamentalistiske religiøse oftest er de som er mot Pride. Det er fakta. Det er også fakta at Sørlandet er ett område under det som kalles bibelbeltet, og derfor er det mer naturlig at Pride- flagg blir nedstemt der. Det er dette jeg skriver, og jeg har ikke sagt ett ord om hva jeg mener om sørlendinger.

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Jeg forklarer at dette handler om at konservative og mer fundamentalistiske religiøse oftest er de som er mot Pride. Det er fakta. Det er også fakta at Sørlandet er ett område under det som kalles bibelbeltet, og derfor er det mer naturlig at Pride- flagg blir nedstemt der. Det er dette jeg skriver, og jeg har ikke sagt ett ord om hva jeg mener om sørlendinger.

Kan ikke du bare slutte å late som at du vet alt mulig om alt mulig, noe du helt klart ikke gjør.

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Du virket bare litt krass mot sørlendinger, akkurat som det er en homogen gruppe. Ålesund var jo også innom tanken om å forby prideflagget. Der er de vel ikke spesielt religiøse?

Hi

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke du bare slutte å late som at du vet alt mulig om alt mulig, noe du helt klart ikke gjør.

Jeg har åpenbart mer kunnskap om mye nordmenn selv burde visst, og dette har slått meg mange ganger her inne. Jeg opplyser ikke om noe som burde være ukjent for en normal voksen, og vedkommende burde ikke være spesielt oppegående i det hele tatt. Hvis du ikke takler at folk som vet mer enn deg ytrer seg her, så er det ditt problem alene. Jeg forholder meg til tema, sier noe om hvor det skjer og mest sannsynlig hvorfor og dermeder det  ikke overraskende, og så er det faktisk tre av dere her som protesterer eller misforstår, uten en eneste saklig grunn. 

Det ReneRene skriver her er jo ikke særlig oppsiktsvekkende. Andre ville neppe fått tilsvarende reaksjoner for å si det samme. Uttrykket "bibelbeltet" er i vanlig bruk, at det er en større andel religiøst konservative i en del områder på Sør- og Vestlandet enn i Oslo er ingen nyhet. At religiøst konservative oftere enn majoritetsbefolkningen er mot pride er heller ikke en påstand som burde være særlig kontroversiell.

Hver gang ReneRene deltar i en tråd, pleier den tråden å spore av. Ofte skyldes det henne selv, men vel så ofte skyldes det at en eller annen går i revers bare fordi det er henne, og man ser situasjoner som i tråden her. Kan vi ikke gå over til å diskutere ReneRenes synspunkter når vi synes de er relevante for trådens tema, og ellers ignorere avsporinger? Ellers blir alle reaksjonene fra andre vel så avsporende.

Anonymkode: 233a2...dc7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det ReneRene skriver her er jo ikke særlig oppsiktsvekkende. Andre ville neppe fått tilsvarende reaksjoner for å si det samme. Uttrykket "bibelbeltet" er i vanlig bruk, at det er en større andel religiøst konservative i en del områder på Sør- og Vestlandet enn i Oslo er ingen nyhet. At religiøst konservative oftere enn majoritetsbefolkningen er mot pride er heller ikke en påstand som burde være særlig kontroversiell.

Hver gang ReneRene deltar i en tråd, pleier den tråden å spore av. Ofte skyldes det henne selv, men vel så ofte skyldes det at en eller annen går i revers bare fordi det er henne, og man ser situasjoner som i tråden her. Kan vi ikke gå over til å diskutere ReneRenes synspunkter når vi synes de er relevante for trådens tema, og ellers ignorere avsporinger? Ellers blir alle reaksjonene fra andre vel så avsporende.

Anonymkode: 233a2...dc7

Hun insinuerte at alle sørlendinger er religiøse, derfor vil de ikke flagge for pride. Det trenger ikke være det. Kanskje de bare ikke vil? Og hun svarte ikke på det jeg spurte om ang. Ålesund. Der er de ikke spesielt religiøse? Kanskje handler dette om at folk begynner å bli lei rosavaskingen?

Hi

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her i kommunen henger flagget oppe hele måneden! 

Jeg er ikke imot hverken pride eller flagget deres, men mener prinsippielt at kun nasjonalflagg bør henge på offentlige flaggstenger.

Anonymkode: 6ebfb...a1a

Hva mener du med "kun nasjonalflagg"? Kun det norske flagget i rødt, hvitt og blått? Hva med det samiske flagget 6. februar?

Anonymkode: abd70...92a

Fatter ikke hvordan symbolikk på aksept, mangfold og kjærlighet kan bli nedstemt? Dette er utelukkende gode verdier og holdninger. Det å vise de som kommer etter oss at det er trygt å elske uansett, at vi aksepterer kjærlighetens former og varianter. 
Men, kommunen er kanskje tjent med ungdommer som lever i skam? Ungdommer som tier om sin legning grunnet frykt. Kommunene det gjelder har kanskje liv å miste og millioner og avse til psykisk helsehjelp? 
Sorry, men dette gir meg Trump-vibes, ikke bra! 

Endret av Twinntippen
Twinntippen skrev (2 timer siden):

Fatter ikke hvordan symbolikk på aksept, mangfold og kjærlighet kan bli nedstemt? Dette er utelukkende gode verdier og holdninger. Det å vise de som kommer etter oss at det er trygt å elske uansett, at vi aksepterer kjærlighetens former og varianter. 
Men, kommunen er kanskje tjent med ungdommer som lever i skam? Ungdommer som tier om sin legning grunnet frykt. Kommunene det gjelder har kanskje liv å miste og millioner og avse til psykisk helsehjelp? 
Sorry, men dette gir meg Trump-vibes, ikke bra! 

Dessverre er nok pride for mange blitt et symbol på woke. At hvis du ikke henger opp flagget er du homohater og trump-tilhenger. Vel. Jeg er selv bifil og har ingen sympati for trump, men jeg er selv lei alt styret. Alt jeg vil er å være i fred, men det ekstremet fokuset på legning gjør meg sliten. 
Hi

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dessverre er nok pride for mange blitt et symbol på woke. At hvis du ikke henger opp flagget er du homohater og trump-tilhenger. Vel. Jeg er selv bifil og har ingen sympati for trump, men jeg er selv lei alt styret. Alt jeg vil er å være i fred, men det ekstremet fokuset på legning gjør meg sliten. 
Hi

Da er det jo kjempefint at andre har stått på barrikadene og kjempet så du ikke føler skam for din legning. At du kan gå hånd i hånd med det samme kjønn har ikke kommet uten «dette styret». 
Jeg synes det er flott at vi fortsatt har fokus på det, og ikke glemmer at det kommer en generasjon etter oss. Det er ikke mange år siden, eller noen selvfølge at to av samme kjønn kan inngå ekteskap, skape familie eller ha samme rettigheter som heterofile ektepar.

Inntil det er en selvfølge for majoriteten at kjærlighet er mangfold og variasjoner, så er det en selvfølge å flagge både for det og for de som har gått opp veien for oss alle…

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg kan ikke skjønne at et flagg som er symbol på kjærlighet og inkludering kan plage noen

Det er alt for mye rosa hår, skinntanga, nagler og tatoveringer i dette budskapet. Det passer ikke å flagge for dette på offentlige bygninger. Hadde budskapet vært mer presist så hadde jeg vært mer for. Men aldri så mye at vi bør flagge for det. Da er det mye annet vi heller kan flagge for, feks gode gjerninger, heltedåder, dugnadsarbeid i idrettslag, og store samfunnsnyttige prosjekter.

Anonymkode: 2da70...188

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...