Gå til innhold

Ferdig som klassekontakt nå og ingen nye melder seg

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Samme her. Jeg har ikke kapasitet til dette i tillegg. Og jeg har vært trener i over 20 år i en idrett hvor foreldre som ikke er utøvere selv kan ha trenerverv. Da faller veldig mye dugnadsarbeid på oss trenere når det er treninger flere ganger i uka og vi skal ha konkurranser i form av klubbstevner og mesterskap og vi skal være sensorer på graderinger og vi skal holde seminarer. Det er pga. slike som oss at barna har treninger, stevner, graderinger og seminarer å delta på. 

Alle kan ikke bidra på alle punkte/arenaer, men sammen i det store bildet får vi bidratt og dekt alle.

Anonymkode: 308fd...20c

Sant, men når noen bare skriker ut, dette har jeg ikke tid til, jeg har det så travelt… så er det faktisk slik for de fleste foreldre.

En mor sa dette på et foreldremøte på u skolen, og gjett om hun fikk det slengt tilbake. Flere reiste seg og sa at hun ikke måtte tro hun var den eneste som hadde mye å gjøre.

Og tenk at dette og gjelder alle som sitter og ser ned på gulvet, bare de sier ikke hvordan det er for dem.

Men dette er en ting alle kan ta på seg en gang mens barna går på skolen, er jo bare å melde seg når ting lander litt hjemme. En er faktisk ikke alene heller, og en trenger ikke å ha opplegg hele året…

Anonymkode: 1c7b3...f31

Fortsetter under...

FAU er egentlig et litt merkelig konsept. Jeg hørte nettopp på et foreldremøte at det er lovpålagt, og ble da straks nysgjerrig på hva dette innebærer. Det kan jo ikke være lovpålagt for foreldre å jobbe uten lønn? 

Jeg er selv klassekontakt, og har vært i FAU i fire år, og har også meldt meg frivillig til mye dugnadsarbeid på skolen. Men jeg har også følt at møtene er lange og ofte meningsløse, og ikke minst preget av at noen føler en underlig overlegenhet fordi de bidrar. Det snakkes ned om den "uengasjerte foreldregruppen som ikke melder seg til noe". Den slags tyt synes jeg er kjedelig og irriterende å høre på. Men jeg stiller opp av plikt, men jeg inni meg er frustrert og lei av selvhøytidelige FAU.

Ikke ditt problem, ta sommerferie med god samvittighet. På trinnet til gutten min er det 60 elever, både i første og andre klasse var det så mange som meldte seg, at de måtte trekke lodd om hvem som skulle få være med i fau. Jeg kunne aldri tenke meg å sitte i fau, heller ikke å servere, stå i kiosk, ha ansvar for leker /underholdning. Men jeg elsker å bake og lage mat, så stiller alltid med kake, frukt eller annet når det er noe sosialt. Så jeg føler jeg bidrar på den måten. Synes folk må få bidra med det de føler seg komfortable med. 

Anonymkode: 55023...7c6

Greit at folk irriterer seg over de som  stirrer i gulvet, men jeg irriterer meg over hvor selvgode enkelte er og hvor lite empati som finnes i folk. 

Det har ikke falt deg inn at det sitter en person der som stirrer i gulvet, ikke pga unnasluntring, men i ren FRYKT for å bli valgt? Selv om vedkommende møter opp fordi hun følger opp barna sine, så er hun livredd for et slik verv.

Venninnen min og jeg har barn i samme klasse. Jeg har vet klassekontakt, hun har aldri vært det. Har aldri falt meg inn å se ned på henne. Jeg er ikke en bedre mor fordi jeg tar på meg et så idiotisk verv som klassekontakt. Det eneste klassekontaktene gjør er å fôre ungene med is, kaker og brus til enhver anledning de kan tenke seg. Det er ikke en "jobb". Det burde avvikles for lenge siden. Å ha en 17.mai komité på skolen er greit, men klassekontakter er en stor vits. 

Min venninne er syk, og husker ikke navnene til barna, husker ikke beskjeder hun får, greier ikke å forholde seg til det som skjer dersom det er flere som snakker. Hvorfor skal disse menneskene føle på skam, og være nødt til å informere alle andre om hvorfor de velger å stirre i gulvet? 

Anonymkode: dfbff...721

Polly-Esther skrev (3 timer siden):

FAU er egentlig et litt merkelig konsept. Jeg hørte nettopp på et foreldremøte at det er lovpålagt, og ble da straks nysgjerrig på hva dette innebærer. Det kan jo ikke være lovpålagt for foreldre å jobbe uten lønn? 

Jeg er selv klassekontakt, og har vært i FAU i fire år, og har også meldt meg frivillig til mye dugnadsarbeid på skolen. Men jeg har også følt at møtene er lange og ofte meningsløse, og ikke minst preget av at noen føler en underlig overlegenhet fordi de bidrar. Det snakkes ned om den "uengasjerte foreldregruppen som ikke melder seg til noe". Den slags tyt synes jeg er kjedelig og irriterende å høre på. Men jeg stiller opp av plikt, men jeg inni meg er frustrert og lei av selvhøytidelige FAU.

Det er lovpålagt å ha et fau ja. Det er derimot ikke lovpålagt p ha klassekontakter. 
Folk undervurderer dog betydningen av å ha gode skole-hjem-samarbeid og en tett foreldregruppe. 

Anonym bruker skrev (På 14.6.2024 den 0.45):

På mine barn sin barneskole var eldste sin lærer også lei av at foreldre stirret i gulvet. Det ble da de samme som tok jobben år etter år. Ikke fordi de ville, men fordi de følte de måtte da ingen meldte seg. I tillegg ble det færre og færre som kom på foreldremøtene ettersom årene gikk (de følte nok at de burde meldte seg), 

Lærer tok klasselisten og fordelte to foreldre til klassekontakt og to foreldre til FAU hvert år. Man kunne sende inn år man ikke hadde mulighet og dukket noe opp hjalp lærer også med å bytte. De årene trinnet hadde ekstra ansvar var det tre klassekontakter. Om det f.eks. var noen foreldre med sosialangst, kunne de få oppgaver i forkant eller etterkant av arrangementet. Virket veldig bra. Nesten alle var klassekontakt eller FAU (alle var ikke grunnet flytting og nye som kom til), ingen protesterte og neste alle foreldrene kom på hvert foreldremøte. De kunne nå konsentrere seg om informasjonen og var ikke lenger redd for å bli valgt for de visste når det var deres tur. 

Anonymkode: e1a97...a21

Man kan kanskje tvinges til å stå som klassekontakt, men man kan ikke tvinges til å gjøre noe.  Det er veldig  fint at noen tar jobben, men om ingen vil må man klare seg uten.

Anonymkode: 1572c...70d

Annonse

Anonym bruker skrev (På 13.6.2024 den 22.23):

Her velges klassekontakter på foreldremøte om høsten, om ingen melder seg frivillig blir det avstemming, dvs vi krysser av på er skjema med alle foreldrenes navn og den som får flest stemmer blir klassekontakter, 1 far og 1 mor.

Anonymkode: aa0ac...9cd

Si at du kødder. Dette er trynefaktor!! Så feil på alle plan. 

Loddtrekning er mest fair. 

Jeg gruer meg til sen dagen jeg blir trekt. Nei, ingen har tid eller orke, men jeg er sengeliggende store deler av dagen. 

Anonymkode: adfb5...78d

Optatium skrev (7 timer siden):

Det er lovpålagt å ha et fau ja. Det er derimot ikke lovpålagt p ha klassekontakter. 
Folk undervurderer dog betydningen av å ha gode skole-hjem-samarbeid og en tett foreldregruppe. 

Skole-hjem-samarbeid? De færreste kontakter en annen forelder hvis det oppstår problemer. De går rett til lærer, fordi hvorfor skal jeg fortelle "mamman til petter" at det er et problem i klassen når jeg kan snakke med læreren om det?

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Skole-hjem-samarbeid? De færreste kontakter en annen forelder hvis det oppstår problemer. De går rett til lærer, fordi hvorfor skal jeg fortelle "mamman til petter" at det er et problem i klassen når jeg kan snakke med læreren om det?

Det er jo viktig om man trenger å ta noe opp anonymt. Klassekontakten kan representere klassen. Da er det mye mindre sjanse for at dette går ut over noen, enten bevisst eller ubevisst.  Jeg har vært en slik kontakt i en større organisasjon. Det var det noen som følte at de ble urettferdig behandlet. De ønsket ikke å ta dette opp selv og risikere å bli enda mer urettferdig behandlet.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo viktig om man trenger å ta noe opp anonymt. Klassekontakten kan representere klassen. Da er det mye mindre sjanse for at dette går ut over noen, enten bevisst eller ubevisst.  Jeg har vært en slik kontakt i en større organisasjon. Det var det noen som følte at de ble urettferdig behandlet. De ønsket ikke å ta dette opp selv og risikere å bli enda mer urettferdig behandlet.

Dette kan sjelden være tilfelle i en skoleklasse. Jeg hadde aldri sagt ifra til en annen forelder at mitt barn følte seg mobbet feks. Det har vi 100% tillit til at læreren håndterer på best mulig måte uten at alle andre trenger å vite det i første omgang. Det samme om utestenging og gruppechatter, det har vært et problem hos oss. Dette snakket de med læreren om, ikke foreldrene til barna som faktisk er med på å utestenge (som da var klassekontakt). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...