Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #1 Skrevet 13. juni 2024 Hvorfor er vi flinkere til å akseptere et nei og grensesetting fra noen som vanligvis sier nei? Om noen setter fellesskapet høyt, tas de ofte for gitt og om de en sjelden gang sier nei så får det mye negative konsekvenser. Spesielt gjelder dette om de står i bakgrunnen og får alt til å virke uten selv å være så synlig. Andre som prioritere seg selv og gjerne også er urimelige blir mottatt annerledes. Her aksepteres et nei og om de en sjelden gang svarer ja, så er det ikke måte på takknemlighet og anerkjennelse og på hvor grei andre synes de er. Dette er jo opplest og vedtatt og det finnes kurs og hjelp for å sette grenser for seg selv og for å ikke bli utnyttet. Men når 'alle' vet at det er slik, hvorfor oppfører vi oss slik mot de som ofte svarer ja? Hvorfor setter vi ikke pris på de som alltid stiller opp, men i stedet gjerne tar de for gitt? Hvordan kan vi vise at vi setter pris på og verdsetter de som alltid stiller opp? Ofte får slike personer mye positiv omtale i sin egen gravferd, men da hører de den jo ikke selv. Anonymkode: 9a870...d5c
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #2 Skrevet 13. juni 2024 Er det ingen som ser hvor flink og flittig du er? Anonymkode: 9eb26...e61
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #3 Skrevet 13. juni 2024 Hvorfor skriver du som anonym når alle kan se hvem du er? Anonymkode: bf825...a83
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #4 Skrevet 13. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skriver du som anonym når alle kan se hvem du er? Anonymkode: bf825...a83 Jeg er faktisk litt interessert i slike tema. Tidligere kunne man diskutere slik her. Så kom det en bruker som oversvømte forumet med slike tema. Ikke med en intensjon om å diskutere, men å belære. Etter det er det kommer det stort sett slike svar om man prøver. Og om de får det til, så kommer denne brukeren inn ganske rask og dreier tråden over på seg selv likevel. Om noen spør om noe relatert til seg selv og legger ved et litt for langt eksempel så skjer ofte det samme. Jeg synes mange gode diskusjoner har forsvunnet. Man sitter igjen med tråder som bare er oppspinn for å provosere og tråder om mer enkle (om middagsretter etc). Enkle tråder er også kjekke, men jeg savner at man kan ha slike halvfilosofiske samtaler som man kan ha med venner også her. Anonymkode: 9a870...d5c
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #5 Skrevet 13. juni 2024 Jeg deler ikke din erfaring. Om ja-menneskene sier nei så får de stor forståelse for det, fordi man da vet at det er reelle grunner til avslaget. Jeg opplever heller ikke at så mange sier direkte nei på spørsmål, men at noen er veldig flinke til å unngå å bli spurt. Anonymkode: 7c5e9...63d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg er faktisk litt interessert i slike tema. Tidligere kunne man diskutere slik her. Så kom det en bruker som oversvømte forumet med slike tema. Ikke med en intensjon om å diskutere, men å belære. Etter det er det kommer det stort sett slike svar om man prøver. Og om de får det til, så kommer denne brukeren inn ganske rask og dreier tråden over på seg selv likevel. Om noen spør om noe relatert til seg selv og legger ved et litt for langt eksempel så skjer ofte det samme. Jeg synes mange gode diskusjoner har forsvunnet. Man sitter igjen med tråder som bare er oppspinn for å provosere og tråder om mer enkle (om middagsretter etc). Enkle tråder er også kjekke, men jeg savner at man kan ha slike halvfilosofiske samtaler som man kan ha med venner også her. Anonymkode: 9a870...d5c Du har rett, alle slike tråder anses nå å være av forumplager og det er ingen vits i å gå inn i dem med noen seriøs intensjon. Beklager at det treffer deg. Det treffer alle - hele tiden. Anonymkode: 9eb26...e61
ReneRene Skrevet 13. juni 2024 #7 Skrevet 13. juni 2024 Ja- mennesker vil nok helst please andre, og de går rett i offer- rollen og blir også ofte passiv aggressive siden de lett føler seg urettferdig behandlet, så det handler om at de ikke er noen bedre mennesker som "er i bakgrunnen" og "setter fellesskapet høyt." Tvert om kan de være mer krevende enn andre, og de irriterer seg over de som kan si nei og som de oppfatter som "urimelige." Det er ikke noe som er mindre sjarmerende enn folk som tenker "Jeg burde bli respektert siden jeg er den snille som oftest sier ja." For det er respekt det handler om, eller rettere sagt mangelen på det, og respekt er noe du gjør deg fortjent til. Jeg har nada respekt for de som betrakter seg som ofre, men jeg har heller ingen problemer med å takle et nei siden jeg ikke omgir meg med passiv aggressive "ofre."
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (1 minutt siden): Ja- mennesker vil nok helst please andre, og de går rett i offer- rollen og blir også ofte passiv aggressive siden de lett føler seg urettferdig behandlet, så det handler om at de ikke er noen bedre mennesker som "er i bakgrunnen" og "setter fellesskapet høyt." Tvert om kan de være mer krevende enn andre, og de irriterer seg over de som kan si nei og som de oppfatter som "urimelige." Det er ikke noe som er mindre sjarmerende enn folk som tenker "Jeg burde bli respektert siden jeg er den snille som oftest sier ja." For det er respekt det handler om, eller rettere sagt mangelen på det, og respekt er noe du gjør deg fortjent til. Jeg har nada respekt for de som betrakter seg som ofre, men jeg har heller ingen problemer med å takle et nei siden jeg ikke omgir meg med passiv aggressive "ofre." Du har helt og fullstendig misforstått begrepet ja-menneske. Ingen overraskelse der, altså. Anonymkode: 7c5e9...63d
ReneRene Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du har helt og fullstendig misforstått begrepet ja-menneske. Ingen overraskelse der, altså. Anonymkode: 7c5e9...63d Neida, du forklarer det tydelig i hi.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (32 minutter siden): Neida, du forklarer det tydelig i hi. Jeg er ikke hi, og jo, du har misforstått. Men jeg har ingen tro på at det er noe du noen gang vil innse, så min deltagelse i tråden stopper her. Anonymkode: 7c5e9...63d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (1 time siden): Ja- mennesker vil nok helst please andre, og de går rett i offer- rollen og blir også ofte passiv aggressive siden de lett føler seg urettferdig behandlet, så det handler om at de ikke er noen bedre mennesker som "er i bakgrunnen" og "setter fellesskapet høyt." Tvert om kan de være mer krevende enn andre, og de irriterer seg over de som kan si nei og som de oppfatter som "urimelige." Det er ikke noe som er mindre sjarmerende enn folk som tenker "Jeg burde bli respektert siden jeg er den snille som oftest sier ja." For det er respekt det handler om, eller rettere sagt mangelen på det, og respekt er noe du gjør deg fortjent til. Jeg har nada respekt for de som betrakter seg som ofre, men jeg har heller ingen problemer med å takle et nei siden jeg ikke omgir meg med passiv aggressive "ofre." Så du er et ja menneske du da.... Anonymkode: 390f0...0bc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #12 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (2 timer siden): Neida, du forklarer det tydelig i hi. Hvorfor ser du ikke på abkodene før du svarer? Vi er på et anonymforum, da må du faktisk legge litt innsats i å følge med på hvem du svarer. Anonymkode: 605c6...600
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #13 Skrevet 13. juni 2024 Jeg tror det kan handle litt om forventning. En som stort sett sier nei, da vil en bli positivt overrasket om ja. Kanskje også litt ubevisst at en bruker gulrot, mye anerkjennelse, for at de kanskje vil bidra oftere. Mens de som alltid sier ja, da blir en kanskje litt overrasket, som viser seg i responsen selv om ikke det nødvendigvis er hensikten. Skader jo aldri å ta ei lita runde med seg selv, passe på å være litt mer bevisst rundt det å gi litt positiv tilbakemelding til de som alltid stiller opp. De er gull verdt og det skader ingen at en sier det høyt en gang i blant. Anonymkode: 68d91...42d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #14 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (7 timer siden): Ja- mennesker vil nok helst please andre, og de går rett i offer- rollen og blir også ofte passiv aggressive siden de lett føler seg urettferdig behandlet, så det handler om at de ikke er noen bedre mennesker som "er i bakgrunnen" og "setter fellesskapet høyt." Tvert om kan de være mer krevende enn andre, og de irriterer seg over de som kan si nei og som de oppfatter som "urimelige." Det er ikke noe som er mindre sjarmerende enn folk som tenker "Jeg burde bli respektert siden jeg er den snille som oftest sier ja." For det er respekt det handler om, eller rettere sagt mangelen på det, og respekt er noe du gjør deg fortjent til. Jeg har nada respekt for de som betrakter seg som ofre, men jeg har heller ingen problemer med å takle et nei siden jeg ikke omgir meg med passiv aggressive "ofre." Nei. Dette er bare tull. Anonymkode: 97c80...d89
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #15 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (8 timer siden): Ja- mennesker vil nok helst please andre, og de går rett i offer- rollen og blir også ofte passiv aggressive siden de lett føler seg urettferdig behandlet, så det handler om at de ikke er noen bedre mennesker som "er i bakgrunnen" og "setter fellesskapet høyt." Tvert om kan de være mer krevende enn andre, og de irriterer seg over de som kan si nei og som de oppfatter som "urimelige." Det er ikke noe som er mindre sjarmerende enn folk som tenker "Jeg burde bli respektert siden jeg er den snille som oftest sier ja." For det er respekt det handler om, eller rettere sagt mangelen på det, og respekt er noe du gjør deg fortjent til. Jeg har nada respekt for de som betrakter seg som ofre, men jeg har heller ingen problemer med å takle et nei siden jeg ikke omgir meg med passiv aggressive "ofre." Dette er jo rent sprøyt. Anonymkode: 9eb26...e61
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #16 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (8 timer siden): Ja- mennesker vil nok helst please andre, og de går rett i offer- rollen og blir også ofte passiv aggressive siden de lett føler seg urettferdig behandlet, så det handler om at de ikke er noen bedre mennesker som "er i bakgrunnen" og "setter fellesskapet høyt." Tvert om kan de være mer krevende enn andre, og de irriterer seg over de som kan si nei og som de oppfatter som "urimelige." Det er ikke noe som er mindre sjarmerende enn folk som tenker "Jeg burde bli respektert siden jeg er den snille som oftest sier ja." For det er respekt det handler om, eller rettere sagt mangelen på det, og respekt er noe du gjør deg fortjent til. Jeg har nada respekt for de som betrakter seg som ofre, men jeg har heller ingen problemer med å takle et nei siden jeg ikke omgir meg med passiv aggressive "ofre." Lenge siden jeg har lest så heftig svada! Jeg gjentar for n'te gang: Slutt å uttal deg om ting du overhodet ikke har greie på! Anonymkode: 3aac7...b02
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #17 Skrevet 13. juni 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvorfor er vi flinkere til å akseptere et nei og grensesetting fra noen som vanligvis sier nei? Om noen setter fellesskapet høyt, tas de ofte for gitt og om de en sjelden gang sier nei så får det mye negative konsekvenser. Spesielt gjelder dette om de står i bakgrunnen og får alt til å virke uten selv å være så synlig. Andre som prioritere seg selv og gjerne også er urimelige blir mottatt annerledes. Her aksepteres et nei og om de en sjelden gang svarer ja, så er det ikke måte på takknemlighet og anerkjennelse og på hvor grei andre synes de er. Dette er jo opplest og vedtatt og det finnes kurs og hjelp for å sette grenser for seg selv og for å ikke bli utnyttet. Men når 'alle' vet at det er slik, hvorfor oppfører vi oss slik mot de som ofte svarer ja? Hvorfor setter vi ikke pris på de som alltid stiller opp, men i stedet gjerne tar de for gitt? Hvordan kan vi vise at vi setter pris på og verdsetter de som alltid stiller opp? Ofte får slike personer mye positiv omtale i sin egen gravferd, men da hører de den jo ikke selv. Anonymkode: 9a870...d5c Hvem er "vi" som er flinkere til å akseptere det? Og hvem er det som deler ut negative konsekvenser om noen ikke pleier å si nei sier nei? Anonymkode: ba9f2...7a3
ReneRene Skrevet 13. juni 2024 #18 Skrevet 13. juni 2024 (endret) Anonym bruker skrev (2 timer siden): Lenge siden jeg har lest så heftig svada! Jeg gjentar for n'te gang: Slutt å uttal deg om ting du overhodet ikke har greie på! Anonymkode: 3aac7...b02 Nei, det er ikke svada- noe reaksjoner her alene beviser. Jeg tror dere er seks unike brukere her som reagerer på min kommentar, og det er ganske aggressivt også. Det sier nok sitt tenker jeg. Endret 13. juni 2024 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #19 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke svada- noe reaksjoner her alene beviser. Jeg tror dere er seks unike brukere her som reagerer på min kommentar, og det er ganske aggressivt også. Det sier nok sitt tenker jeg. Nei. Her tar du også helt feil. Anonymkode: 97c80...d89
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #20 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke svada- noe reaksjoner her alene beviser. Jeg tror dere er seks unike brukere her som reagerer på min kommentar, og det er ganske aggressivt også. Det sier nok sitt tenker jeg. Du skjønner ikke hi. Det er greit, det kan skje alle. Det som gjør det dumt er at du ikke klarer å gi deg. At flere motsier deg beviser ikke at du har rett. Anonymkode: 7c5e9...63d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #21 Skrevet 13. juni 2024 Nei mennesker blir folk vant til, og de regner med de sier nei… Anonymkode: cefe3...640
ReneRene Skrevet 13. juni 2024 #22 Skrevet 13. juni 2024 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Du skjønner ikke hi. Det er greit, det kan skje alle. Det som gjør det dumt er at du ikke klarer å gi deg. At flere motsier deg beviser ikke at du har rett. Anonymkode: 7c5e9...63d Dere har ikke motbevist noe som helst, og ikke har dere retoriske evner som er i nærheten av å kunne gjøre det heller. Dere sitter som små barn og hyler "du tar feil", og uten å komme med et forsøk på argument. Du må derfor gjerne PRØVE å si noe om hvor jeg tar feil. Min påstand er at ja- mennesker slik ts fremstiller dem handler for å please andre, og går rett i offerrollen fordi de ikke får respekt de strengt tatt ikke gjør seg fortjent til. Og det mener jeg altså selv om dere er flere som sitter og gauler uten mål og mening her, og ydmyker dere selv som vanlig.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #23 Skrevet 13. juni 2024 ReneRene skrev (Akkurat nå): Dere har ikke motbevist noe som helst, og ikke har dere retoriske evner som er i nærheten av å kunne gjøre det heller. Dere sitter som små barn og hyler "du tar feil", og uten å komme med et forsøk på argument. Du må derfor gjerne PRØVE å si noe om hvor jeg tar feil. Min påstand er at ja- mennesker slik ts fremstiller dem handler for å please andre, og går rett i offerrollen fordi de ikke får respekt de strengt tatt ikke gjør seg fortjent til. Og det mener jeg altså selv om dere er flere som sitter og gauler uten mål og mening her, og ydmyker dere selv som vanlig. Du beskriver deg selv til punkt og prikke, det er ufattelig morsomt 😆 Sjelden har jeg sett noen være så blind for egen oppførsel som det du er. Anonymkode: 390f0...0bc
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2024 #24 Skrevet 13. juni 2024 Hvem er "vi" som gjør det? I mine kretser respekterer man et nei, uansett om det kommer fra en ja-person eller en nei-person. Jeg er stort sett en ja-person, og jeg opplever at når jeg sier nei, blir det respektert kanskje nettopp fordi da vet folk at det ikke passer / at jeg kan eller orket / vil akkurat der og da. Jeg oppgir forresten aldri noen grunn heller, svarer bare en eller annen variant av at jeg ikke kan. I de aller fleste situasjoner uten å komme med noen forklaring / unnskyldning. Anonymkode: ba9f2...7a3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2024 #25 Skrevet 14. juni 2024 ReneRene skrev (7 timer siden): Dere har ikke motbevist noe som helst, og ikke har dere retoriske evner som er i nærheten av å kunne gjøre det heller. Dere sitter som små barn og hyler "du tar feil", og uten å komme med et forsøk på argument. Du må derfor gjerne PRØVE å si noe om hvor jeg tar feil. Min påstand er at ja- mennesker slik ts fremstiller dem handler for å please andre, og går rett i offerrollen fordi de ikke får respekt de strengt tatt ikke gjør seg fortjent til. Og det mener jeg altså selv om dere er flere som sitter og gauler uten mål og mening her, og ydmyker dere selv som vanlig. Ingen har prøvd å motbevise noe. Du påstår at noe stemmer, helt uten å bevise det, flere påstår at du tar feil, helt uten å bevise det også. Anonymkode: 7c5e9...63d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå