Gå til innhold

Årene før overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 43 år, men har omsider funnet en gynekolog som tok meg på alvor og er enig med meg i at jeg er i den fasen nå, og nok har vært det i noen år, bl.a. grunnet endometriose og målinger av eggstokkene på ultralyd, samt symptomer som hjernetåke, veldig uregelmessige blødninger osv. Han har gitt meg hormontilskudd, Livial eller noe sånt tror jeg de heter, og jeg lurer litt på om noen har erfaringer med disse eller tilsvarende? Jeg er bare på fjerde dagen nå og lurer på om jeg vil merke noe, og eventuelt når? Gynekologen sa at hvis jeg fikk effekt burde jeg merke mer energi, bedre konsentrasjon og at de forhåpentligvis stoppet eggløsning (og dermed også mensen?), og kanskje også økt sexlyst. Noen som vil dele erfaringer?

Anonymkode: b6974...0ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får mensen selv om du ikke får eggløsning. Er livmoren som tømmer seg 

Skrevet

Kvinnehelse.

Så mange leger som ikke har peiling. 
Jeg er 45, og har en del småtterier jeg kjenner på. Legen min sa at første tegn til overgangsalder er når mensen blir borte.. 😅

Anonymkode: 11c92...1ee

Skrevet

Jeg gikk på hormoner i litt over et år.

Du får mensen selv om du ikke har eggløsning, akkurat som på p-piller. 

Jeg merket bivirkningene bedre enn de positive virkningene. Holdt ut i et år fordi gynekologen sa at det kunne ta litt tid å venne seg til syntetiske hormoner. 

Men jeg sluttet med dem og tok heller overgangen, for meg var det bedre med de naturlige forandringene og ubehagene i kroppen enn bivirkningene på tablettene. Jeg har aldri tålt syntetiske hormoner da, jeg var sterilisert for å slippe p-piller o.l.

Søsteren min hadde veldig god effekt av hormontilskudd, og da særlig på psyken. Hun følte hun ble "gal", opplevde angst, panikkanfall osv som hun aldri hadde hatt tidligere. Ifølge hennes gynekolog er de psykiske endringene i kroppen til kvinner i overgangen veldig underkommunisert. Hun var overhodet ikke alene om å bli "gal", og fikk veldig god nytte av hormontilskudd.

Anonymkode: 0462b...133

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kvinnehelse.

Så mange leger som ikke har peiling. 
Jeg er 45, og har en del småtterier jeg kjenner på. Legen min sa at første tegn til overgangsalder er når mensen blir borte.. 😅

Anonymkode: 11c92...1ee

Du tuller! Tror virkelig en lege at det er første tegnet? Det er skummelt hvor lite en del leger vet om kvinnekroppen og hvordan den fungerer. 

Anonymkode: 1f7e4...ee4

Skrevet

Nå skjønner jeg ingenting, hvorfor blir du satt på et preparat som er ment for etter overgangsalder når du er i årene før? 

Anonymkode: b6eb6...291

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå skjønner jeg ingenting, hvorfor blir du satt på et preparat som er ment for etter overgangsalder når du er i årene før? 

Anonymkode: b6eb6...291

Fordi nyere forskning viser at det er en stor fordel. Jeg anbefaler deg å se dokumentaren på NRK om hjernen i overgangsalderen, den er veldig interessant og ganske skremmende. Bl.a. mener de å se sammenheng mellom tidlig behandling og sterkt redusert risiko for alzheimer osv. 

Ellers takk for svar! Jeg forstod det slik at mensen også ville forsvinne, litt som når man bruker p-piller og bare går rett på neste brett. 

HI

Anonymkode: b6974...0ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...