Gå til innhold

Noen med ekstremt deffensiv mann som har fått til kommunikasjonen?

Anbefalte innlegg

Vi har behov for å snakke om veldig mye for tiden da vi blant annet har et barn med utfordringer og jeg er kronisk syk.

Det at mannen er deffensiv har alltid stått i veien for kommunikasjonen. I så stor grad at vi nesten gikk fra hverandre men nå trenger vi virkelig at han ikke traver ut av rommet i irritasjon hver gang vi må snakke om noe. Han tar virkelig alt som kritikk!

Om jeg må fortelle ham noe om hvordan vi må tilrettelegge for sykdommen min eller barnets utfordringer tolker han det som kritikk av at han ikke alt har gjort det og nekter å ta inn over seg det som blir sagt. 

Nylig måtte vi rydde bort hele stua og gangen på grunn av oppussing og i prosessen ble han rasende flere ganger fordi jeg prøvde å organisere det slik at vi kunne leve i resten av huset og ikke få mer jobb enn nødvendig etterpå. Jeg kritiserte ham ikke, men han avfeide meg hele tiden og for å forhindre en høylydt krangel måtte jeg bare la han bære ting helt tilfeldige steder. Han blir rett og slett rasende av alle former for kommunikasjon om hvordan vi skal gjøre ting, og vil liksom bare gjøre det og slippe å tenke. At jeg sa at vinterjakkene kunne henges i vintergarderoben i stedet for å ligge på et skittent gulv i boden med kasser oppå var visst en gedigen krenkelse. Å spørre om han kunne flytte litt på noe å forhindre  at skinnsko ble klemt ut av fasong like så.

Han lager i slike tilfeller enormt med dobbeltarbeid ogja, huset er fortsatt bombet fordi ryddejobben ble vanskelig. Flere bilder har knust fordi han satte dem utsatte steder etc.

Han gir seg aldri, men hevder at problemet er at jeg ikke gir meg selv om det er jeg som må fire hver gang.

Jeg må bare få dette til å fungere, men uansett hva jeg tar opp som vi må jobbe med føler han at jeg er urimelig. Jeg er ekstremt forsiktig med formuleringer (jeg sier «jeg føler at» han brøler «alltid skal du»).

Tips?

Anonymkode: 08c70...9fa

Fortsetter under...

Må være slitsomt. Jeg har en utrolig snill, men konfliktsky mann. Han trekker seg unna alle konflikter og diskusjoner. Vi har også en sykt barn. Og nå er vi i den situasjonen at jeg er på vei til å bli utbrent, nettopp fordi det er jeg som står i utfordringene rundt det alene hver dag. 

Har dessverre ingen fasit til deg. Jeg vurderer terapi nå. For nå frister det å reise fra hele familien. Skjønner jo det er fordi jeg er så uendelig sliten. For er jo ufattelig glad i den mannen.

Anonymkode: 0ac7f...1a8

Huff, så lei situasjon for deg. Jeg har ikke sykt barn, men det har vært mye med spesielt eldste i åresvis, samt at helsa mi skranter. Jeg har vært utbrent fordi jeg har stått i alt alene, og han har aldri sett det, men tatt det som kritikk. 
Vi ble skilt, men jeg ønska og håpte at det gikk, så vi gikk i terapi i ett halvt år uten at det hjalp... Nå er han omsider til utredning for aspberger, og har begynt på antidepressiva. Det kommer aldri til å bli som jeg ønska, men jeg ser en annen, mer åpen mann nå, som det går an å kommunisere med. 

Så jeg vil anbefale at han tar en tur til legen.

Anonymkode: 28e4a...c10

the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Dette vil jeg faktisk kalle psykisk vold. At du skal gå rundt og ikke tørre å si noe fordi han brøler og blir rasende - hvordan påvirker dette barnet deres? 

Det der er ikke psykisk vold, selv om det er en vanskelig situasjon 

Anonymkode: cc153...8d4

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jo. Når man må veie sine ord og unngå å si noe fordi mannen kan lage et helvetes kaos, da er det psykisk vold. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, det er det. Jeg svarte over her, eksmannen min har gått på aggresjonskurs og fått beskrevet at akkurat disse tingene også går under psykisk vold 

Blop skrev (10 timer siden):

Jo. Når man må veie sine ord og unngå å si noe fordi mannen kan lage et helvetes kaos, da er det psykisk vold. 

Nei, fordi det her er begrenset til situasjoner der de har en konflikt. Les Sissel Grans svar til innsender om samme tema i gårsdagens VG. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jo, det er det. Jeg svarte over her, eksmannen min har gått på aggresjonskurs og fått beskrevet at akkurat disse tingene også går under psykisk vold 

Du kan ikke se på utbruddene isolert for å vite om det er psykisk vold. Kontekst og intensjon er også relevant.

Jeg syns det virker som om du oppfattes masete, og den evinnelige snakkingen mange kvinner insisterer på at er nødvendig, er ofte ikke det. På toppen virker det som om mye handler om alt annet enn han nå, og menn kan jo bli slitne de også. Jeg tenker at du kunne latt være å kommentere både jakker og sko, og bare hengt dem opp uten å være passiv aggressiv. Alle dumheter og feil MÅ jo ikke kommenteres. Eller er det han som må gjøre slike praktiske ting? Jeg syns heller ikke at formuleringer som "jeg føler at.." er helt heldige alltid, som om at det er et krav at man må se alt mulig fra den andre sin side. 

Når det er sagt, så syns jeg at han også virker noe sta og vanskelig. Etter som dere har hatt kommunikasjonsproblemer hele veien, så er det kanskje på tide at dere får hjelp istedenfor å legge skylden på hverandre.

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Må være slitsomt. Jeg har en utrolig snill, men konfliktsky mann. Han trekker seg unna alle konflikter og diskusjoner. Vi har også en sykt barn. Og nå er vi i den situasjonen at jeg er på vei til å bli utbrent, nettopp fordi det er jeg som står i utfordringene rundt det alene hver dag. 

Har dessverre ingen fasit til deg. Jeg vurderer terapi nå. For nå frister det å reise fra hele familien. Skjønner jo det er fordi jeg er så uendelig sliten. For er jo ufattelig glad i den mannen.

Anonymkode: 0ac7f...1a8

Som om å lese om meg selv. Jeg har det helt likt.

Anonymkode: bd4c6...6cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...