Gå til innhold

Tror dere hun vil bli dømt like hardt som en mann i hennes situasjon?

Anbefalte innlegg

Etterforskningen endte imidlertid med at kvinnen ble tiltalt for seksuelt krenkende adferd mot fire av sine elever.

...

Politiet mener at kvinnen har sendt seksualiserte nakenvideoer og bilder til flere av elevene. Guttene var 13 og 14 år gamle da de skal ha fått videoer og bilder i romjulen 2021 og begynnelsen av 2022.

...

En av disse guttene hadde fått seg kjæreste og skulle få «seksualundervisning» av læreren, ifølge Valheim.

...

Hun skal ha sagt til en av guttene at han skulle få ta på henne. Hun skal også ha lovet toppkarakter til gutten dersom han holdt tyst om videoene.

Kvinnen er også tiltalt for å ha truet en av guttene. Hun skal ha uttalt at hun skulle sende folk etter ham om han viste videoene til noen andre.
https://www.aftenposten.no/norge/i/jQzMlw/laerer-nekter-skyld-etter-at-flere-elever-mottok-nakenvideoer

Tror dere hun vil bli dømt like hardt som en mann som hadde gjort tilsvarende mot små jenter hadde blitt?

Det er forskningsmessig bevist at penere mennesker får lettere straff enn mindre pene mennesker. Det er også bevist at kvinner får lettere straff enn menn.

Jeg håper og ønsker at hun får en like streng straff som om en mann hadde gjort tilsvarende. Men jeg tror det ikke før jeg ser det.

Anonymkode: 4d00b...c6b

Fortsetter under...

Straffene for overgrep i norge, er utrolig lav i utgangspunktet. Men kvinnen vil nok dømmes hardere enn menn.

Det er så sjokkerende når kvinner gjør slit, det forventes ikke, vi er liksom mødre i hjertet, barn eller ei. 

Anonymkode: db112...785

ReneRene skrev (30 minutter siden):

For et meningsløst innlegg. Først må du nesten opplyse om hvor hard straff en mann i samme situasjon ville fått, for ellers er det helt umulig å svare på. 

Hvis du ikke har svar så trenger du ikke å delta i tråden. 

Hi, jeg håper og tror at straffeutmålingen blir det samme, det er vel primært hos ‘folkedomstolen’ menn og kvinner dømmes forskjellig her. 

Anonymkode: 6b0eb...d7a

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du ikke har svar så trenger du ikke å delta i tråden. 

Hi, jeg håper og tror at straffeutmålingen blir det samme, det er vel primært hos ‘folkedomstolen’ menn og kvinner dømmes forskjellig her. 

Jeg spør ikke deg om å delta i tråder her altså, og jeg ser på det som helt legalt å si at dette er en meningsløs tråd uten et sammenligningsgrunnlag, og ergo ikke noe premiss i det hele tatt. Det er for dumt at voksne mennesker skal svare på spörsmål i så alvorlige saker med "hva tror du?" kun for å spekulere i kjønnsforskjeller. Men svare gjør dere...

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Straffene for overgrep i norge, er utrolig lav i utgangspunktet. Men kvinnen vil nok dømmes hardere enn menn.

Det er så sjokkerende når kvinner gjør slit, det forventes ikke, vi er liksom mødre i hjertet, barn eller ei. 

Anonymkode: db112...785

Tina Strømner Larsen kaster telefonen i veggen. Hun har nettopp lest meldingen om at de som hugget i hjel broren hennes med øks mens han lå og sov, er dømt til bare 12 års fengsel.

Hun kan ikke tro det. Aktor hadde jo lagt ned påstand om 18 års fengsel for de to kvinnene.

Tina er 23 år og har mistet begge foreldrene sine.
...
At kvinner straffes sjeldnere og mildere enn menn, er det altså ingen tvil om.
...
Gjennom 1980-tallet var det en rekke drapssaker der kvinner fikk milde straffer, fra to til syv år, i lignende saker. Det var også en sak til der kvinnen ble frikjent.
...
Men en gjennomgang svensk påtalemyndighet gjorde av straffeutmålingen i voldsdommer fra årene 2000 til 2005, viste at kvinner får kortere straffer for så vel vold som frihetsberøvelse og trusler.

Også eksperimentelle forsøk viser at aktorer, politi, advokater og jusstudenter ser med mildere øyne på kvinner. Det psykologiske instituttet ved Stockholms universitet presenterte i 2010 en undersøkelse basert på 300 fiktive saker, og kvinnene ble møtt med større empati enn mennene i ellers helt identiske tilfeller.
https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/707lV/hvorfor-behandles-kvinner-mildere

Anonymkode: 4d00b...c6b

ReneRene skrev (10 minutter siden):

Jeg spør ikke deg om å delta i tråder her altså, og jeg ser på det som helt legalt å si at dette er en meningsløs tråd uten et sammenligningsgrunnlag, og ergo ikke noe premiss i det hele tatt. Det er for dumt at voksne mennesker skal svare på spörsmål i så alvorlige saker med "hva tror du?" kun for å spekulere i kjønnsforskjeller. Men svare gjør dere...

Bare delta du, det var bare et velment råd når du så tydelig ikke skjønner premissene for tråden. Men kjør på, du har sikkert mange kloke tanker som ingen andre har i denne saken også. Så får vi bare se hvor lang tid det tar før du blir uenig med deg selv denne gang. 

Her så ble 2 barn i klassen til mitt barn, seksuelt misbrukt av læreren, dette foregikk da de var rundt 9 år gamle. Og det var mistanke om at det måtte være en god del flere som var blitt misbrukt. Han fikk 6 mnd i fengsel. 

Straffene er helt latterlige.

Anonymkode: 0aa3e...93c

Det vesentlige her er hennes rolle som lærer, at hun har utnyttet denne posisjonen til å dominere og trakassere de unge guttene seksuelt. Det er det som er avgjørende mht straffeutmålingen. Så den bør bli nokså lik for menn og kvinner.

Men det er en forskjell på kjønn, det er formildende omstendigheter når det er en kvinne som er overgriper som i denne saken. Fordi det er reelle kjønnsforskjeller. Det er mindre problematisk for en ung gutt enn en ung jente å oppleve dette. Unge gutter, og menn, har en visuell seksualitet som gjør at det er mer attraktivt for dem å se, enn det er for jenter/kvinner. Selv uten at det er en emosjonell seksuell tilknytning. Det vil ikke være like sjokkerende og trakasserende for en gutt å bli pådyttet seksualiserte bilder og videoer på denne måten. Mange gutter vil finne det spennende, selv om de vet godt at det er feil. En slik opplevelse vil treffe mye hardere og utelukkende negativt for ei ung jente. Gutter er mer robuste, pga deres seksualitet som gjør at det kan være noe attraktivt i det, ikke bare fullstendig vondt og feil, slik jenter vil oppleve det.

Anonymkode: ece1d...c4c

Det er flere elementer her for at dette er skjerpende. Hun er lærer og utnytter sin maktposisjon. Det å gi toppkarakter til elever som ikke «fortjener» det er jo også et feiltrinn mot skolen og systemet. 
spesielt skjerpende at barna er under 14 år. 
Hun bør aldri få jobbe med barn mer. 
og ha, jeg synes nesten det er verre at kvinner utnytter små gutter, da de kan bli veldig usikker på seg selv og eget selvbilde. Jenter blir jo også det hvis de opplever overgrep, men gutter er mer innesluttet og kan slite på et dypere plan. 
Skjønner ikke at en voksen kvinne kan gjøre noe slikt mot små gutter, må jo være noe som er riv ruskende galt 

Anonymkode: 56071...304

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det vesentlige her er hennes rolle som lærer, at hun har utnyttet denne posisjonen til å dominere og trakassere de unge guttene seksuelt. Det er det som er avgjørende mht straffeutmålingen. Så den bør bli nokså lik for menn og kvinner.

Men det er en forskjell på kjønn, det er formildende omstendigheter når det er en kvinne som er overgriper som i denne saken. Fordi det er reelle kjønnsforskjeller. Det er mindre problematisk for en ung gutt enn en ung jente å oppleve dette. Unge gutter, og menn, har en visuell seksualitet som gjør at det er mer attraktivt for dem å se, enn det er for jenter/kvinner. Selv uten at det er en emosjonell seksuell tilknytning. Det vil ikke være like sjokkerende og trakasserende for en gutt å bli pådyttet seksualiserte bilder og videoer på denne måten. Mange gutter vil finne det spennende, selv om de vet godt at det er feil. En slik opplevelse vil treffe mye hardere og utelukkende negativt for ei ung jente. Gutter er mer robuste, pga deres seksualitet som gjør at det kan være noe attraktivt i det, ikke bare fullstendig vondt og feil, slik jenter vil oppleve det.

Formildende omstendigheter at overgriperen er en kvinne? Håper du kødder nå🤡 

Anonymkode: a8d68...ca1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Formildende omstendigheter at overgriperen er en kvinne? Håper du kødder nå🤡 

Anonymkode: a8d68...ca1

Hehe, skjønner din reaksjon. Jeg tror ikke noen er enige med meg, men jeg mener det jeg skriver. Gutter blir ikke nervevrak av å se ei naken dame. Selvsagt må hun ut av læreryrket og ta sin straff. Men guttene klarer seg fint. Gutter drømmer om å se lærerinnen naken, spesielt hvis hun er ung. That's a fact. Jenter not. Det angår konsekvensene av handlingen. Jeg er enig i at det selvsagt ikke bør ha vesentlig betydning for domstolene. Men for folkets fordømmelse bør det være formildende om ikke annet. Læreren er tullete og fungerer ikke i stillingen, men hun har ikke gjort stor skade tross alt. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hehe, skjønner din reaksjon. Jeg tror ikke noen er enige med meg, men jeg mener det jeg skriver. Gutter blir ikke nervevrak av å se ei naken dame. Selvsagt må hun ut av læreryrket og ta sin straff. Men guttene klarer seg fint. Gutter drømmer om å se lærerinnen naken, spesielt hvis hun er ung. That's a fact. Jenter not. Det angår konsekvensene av handlingen. Jeg er enig i at det selvsagt ikke bør ha vesentlig betydning for domstolene. Men for folkets fordømmelse bør det være formildende om ikke annet. Læreren er tullete og fungerer ikke i stillingen, men hun har ikke gjort stor skade tross alt. 

Jøss. Du er seriøs? Jeg håper du ikke har noe med barn å gjøre, i noen sammenheng. Dette er holdninger jeg trodde hørte 1950 og deromkring til. At barn og unge, gutter og jenter, er nysgjerrige og utforskende gjør det aldri greit for noen å presse seg på, om det er bilder, ord eller handlinger. 

Hvis din sønn hadde fortalt at en kvinne hadde sendt han nakenbilder og latt han ta på henne, så hadde du syns det var greit? En fjortenåring?

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jøss. Du er seriøs? Jeg håper du ikke har noe med barn å gjøre, i noen sammenheng. Dette er holdninger jeg trodde hørte 1950 og deromkring til. At barn og unge, gutter og jenter, er nysgjerrige og utforskende gjør det aldri greit for noen å presse seg på, om det er bilder, ord eller handlinger. 

Hvis din sønn hadde fortalt at en kvinne hadde sendt han nakenbilder og latt han ta på henne, så hadde du syns det var greit? En fjortenåring?

Mine holdninger er nærmere 2050 enn 1950. Det er ofte slik når en er langt foran, da må en finne seg i å bli latterliggjort og misforstått en periode. Som i ditt eksempel, hvor du tror jeg, ut fra det jeg skriver, vil synes det var greit at en kvinnelig lærer sendte nakenbilder og lot min sønn i tidlig tenårene ta på henne. Manglende kunnskap og lettvint forståelse er et evig problem. Også fordømmelsen som følger. Din reaksjon er akkurat som ventet, og basert på kunnskap og holdninger fra 1950, og enda tidligere enn det. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Mine holdninger er nærmere 2050 enn 1950. Det er ofte slik når en er langt foran, da må en finne seg i å bli latterliggjort og misforstått en periode. Som i ditt eksempel, hvor du tror jeg, ut fra det jeg skriver, vil synes det var greit at en kvinnelig lærer sendte nakenbilder og lot min sønn i tidlig tenårene ta på henne. Manglende kunnskap og lettvint forståelse er et evig problem. Også fordømmelsen som følger. Din reaksjon er akkurat som ventet, og basert på kunnskap og holdninger fra 1950, og enda tidligere enn det. 

Du er ikke riktig frisk i hodet.

Anonymkode: ac63a...b67

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men det er altså greit for andre gutter å bli utsatt for seksuell trakassering. 

Og så søtt at du tror du er klokere enn et samlet fagmiljø. Det finnes et navn for slikt, vet du. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...