Gå til innhold

Sønnen min gidder snart ikke fotball mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er god. Han er blant de beste på laget sitt, men etter tre stygge tap i cupen i helgen, gidder han snart ikke mer. Jeg vet det er kontroversielt, men hvorfor spiller Oskar, Ole, Mats og Elliot fotball når de ikke er det dugg interessert? De ødelegger for de som virkelig vil der de står og ser på småfuglene, ikke gidder å løpe eller klarer å ta imot ballen.
Jeg fant denne, og er så enig med skribenten. Hva tenker dere?

https://www.nrk.no/ytring/de-ivrigste-mister-gnisten-1.16096085

Anonymkode: 3d120...700

Fortsetter under...

Skrevet

That's life. 

Anonymkode: 00729...864

Skrevet

Min datter er god i fotball og har siden 2.klasse også trent med kullet over, spilt kamper med dem og noen kamper med de som er 2år eldre. 

Laget i hennes årskull har rommet mye og mangt, men jeg har aldri tenkt at noen ikke skal få plass på laget. Det er rom for alle😊 Og så må man heller tenke litt kreativt for utvikling, både for de beste, de i midten og de dårligste. 

Min datter har heldigvis aldri snakket stygt om eller nærmest gitt opp fordi noen av lagvenninnene er ‘helt på luggeføre’. Lagånd er viktig. I opp- og nedturer. 

Anonymkode: 81275...987

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Han er god. Han er blant de beste på laget sitt, men etter tre stygge tap i cupen i helgen, gidder han snart ikke mer. Jeg vet det er kontroversielt, men hvorfor spiller Oskar, Ole, Mats og Elliot fotball når de ikke er det dugg interessert? De ødelegger for de som virkelig vil der de står og ser på småfuglene, ikke gidder å løpe eller klarer å ta imot ballen.

Det er viktigere med folkehelsen enn å holde på motivasjonen til de fleste enn det er å dyrke frem de som bare vil vinne. Dessuten vil ofte Oskar, Ole, Mats og Elliot spille fotball, men de får ofte ikke en reell sjanse. På trening er trenerne ofte fokusert på de flinke og de som er sinte/begynner å slåss/løper til skogs osv. De som ikke er så flinke i starten, men ønsker å lære blir ofte oversett. I tillegg får de, både i trening og kamp, ikke ballen fra de flinke. Disse sentrer seg i mellom. De blir løpende i mellom og kan av og til gi opp og se på fuglene fordi de aldri får være del av spillet. I tillegg får de ofte mye kjekt og kritikk fra de som er flinke. Får de tak i ballen blir de redd og sparker den fra seg så fort de har sjansen. De våger ikke ta seg tid og de våger ikke prøve å føre ballen fordi de vet at det hagler med skjellsord eller de får stygge blikk om de flinke klarer å styre seg. I tillegg bytter man dem gjerne mot hverandre slik at de flinkeste får mye mer spilletid og avstanden bare øker. Det er heller ikke artig å komme utpå når de hører sukket (i beste fall) fra alle sammen. 

Er det nok spillere bør det være et førstelag og et andrelag. Da kan de som ikke er så flinke få spille på seg selvtillit og våge å utvikle seg. Ikke bare sparke ballen til en av de flinke så fort de kan. Er de ikke nok, kan de aller flinkeste få hospitere opp, men da må de passe på at de dårligste på dette laget fortsatt får spilletid og mulighet til å utvikle seg. Jeg har sett mye dyrking av de gode og dårlig behandling av de som ikke er så flinke, av spillere, foreldre og til og med trenere. Dette fører til at de som er dyktige og har lyst til å satse plutselig står der uten lag fordi de andre ikke gidder mer. 

Anonymkode: 602ba...a29

Skrevet

Sønnen din får bare trene så mye han kan, og han blir ikke nödvendigvis dåligere av at de andre er mindre..motiverte. Prøv å få ham til å ha fokus på egne evner og å gjøre dem bedre, istedenfor å ha fokus på å vinne kamper pr nå. 

Skrevet

Enig. Mange er med pga det sosiale. Min gutt er nå 16 år og da er fotball seriøst. Men så er det noen på laget som ikke klarer noe på banen og ødelegger for de andre som kjemper og står på 

Anonymkode: 3f596...aa4

Annonse

Skrevet

Hvor gammel er sønnen din? Å lære seg å tape er også viktig. Hvilke spillere på det norske landslaget hadde vært med hvis de hadde gitt opp om se tapte?

Anonymkode: e77eb...ee4

Skrevet

Slik er det bare. Du får høre om han kan få prøve seg på kretslaget og komme seg på et høyere nivå. 
Om 2 år så er kanskje de som ser på fuglene bedre enn han 

Anonymkode: c6076...336

Skrevet

Stakkars lille mammas gullegutt

Anonymkode: 597e8...8df

Skrevet

Dette er viktig læring i lagidrett, man er ikke bedre enn de dårligste på laget.

Og seriøst, mener du at barn skal nektes plass i lagidrett?

De topper laget når de går over i ungdomsidretten, da kan de mest motiverte spille på førstelaget.

Ene kameraten til sønnen min er nå på toppnivå i håndball, men han måtte også gå skrittene fra barneidretten. Hospitering på eldre lag, kretslag, og etterhvert flytte fra byen og spille på et bedre lag et annet sted. Han hadde ikke nådd dit han er i dag om han ikke hadde starter sammen med en haug klassekamerater i barneidretten.

Anonymkode: 85bae...806

Skrevet

Fordi Oskar, Ole, Mats og Elliot fortsatt har lyst selv om de har tapt noen kamper.

Anonymkode: ee77c...97b

Skrevet

Han gidder ikke spille mer fordi de taper kamper? Og så skylder han på de som ikke er like gira som han? Hva i alle dager har du lært gutten? 

Anonymkode: 7891c...0db

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han gidder ikke spille mer fordi de taper kamper? Og så skylder han på de som ikke er like gira som han? Hva i alle dager har du lært gutten? 

Anonymkode: 7891c...0db

Nå ja… det ER fullt forståelig at man kan bli frustrert når man taper alle kamper og det i tillegg er mange på laget som ikke yter. Min måtte bytte lag pga dette. Ikke tap sådan, men vilje og innsats. De som brenner for idretten vil gjerne spille med likesinnede.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vel, hadde ikke disse barna vært med hadde det kanskje ikke vært nok unger til å stille lag da? Og kan du tenke deg, kanskje de ungene syns det er gøy å spille ball , og være en del av noe, mens dere fremmer en egotripper som skal bli god selv? 
Barneidrett skal romme alle, er du sikker på at de andre tørr å gjøre noe eller får de bare kjeft av de som er så «gode»? 

Anonymkode: b7e53...f03

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Enig. Mange er med pga det sosiale. Min gutt er nå 16 år og da er fotball seriøst. Men så er det noen på laget som ikke klarer noe på banen og ødelegger for de andre som kjemper og står på 

Anonymkode: 3f596...aa4

Helt tullete at det er blodseriøst for 16-åringer. Nesten ingen av disse blodseriøse tenåringene ender opp som gode nok til toppnivå likevel.
Min sønn sluttet på fotball på VGS1. Ikke fordi han ikke likte det, men han ville også jobbe, ha tid til skole/lekser og være med kjæresten. Trening x 2 i uken pluss kamper var ikke godt nok. Det var også kjefting og surmuling fra de blodseriøse for hver eneste feilpasning. Heldigvis var det mange andre på laget som tenkte slik. Så de ble en gjeng som møttes på «løkka» og spilte samme for gøy.

Kanskje HIs sønn skal slutte på fotball om han ikke tåler tre tap.

Anonymkode: 09024...17f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Helt tullete at det er blodseriøst for 16-åringer. Nesten ingen av disse blodseriøse tenåringene ender opp som gode nok til toppnivå likevel.
Min sønn sluttet på fotball på VGS1. Ikke fordi han ikke likte det, men han ville også jobbe, ha tid til skole/lekser og være med kjæresten. Trening x 2 i uken pluss kamper var ikke godt nok. Det var også kjefting og surmuling fra de blodseriøse for hver eneste feilpasning. Heldigvis var det mange andre på laget som tenkte slik. Så de ble en gjeng som møttes på «løkka» og spilte samme for gøy.

Kanskje HIs sønn skal slutte på fotball om han ikke tåler tre tap.

Anonymkode: 09024...17f

Selv om det er få som vil ende opp i toppen så bør de som vil satse få lov til det. Det beste ville vært å ha 2 lag hvor de som vil satse får gjort det og de som spiller fordi det er gøy får lov til å gjøre det. Ofte er dette vanskelig å få til og da oppstår problemene som her. Det sagt så er det stor forskjell på barneidrett og det som en 16 åring opplever i slutten av ungdomsidretten.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Selv om det er få som vil ende opp i toppen så bør de som vil satse få lov til det. Det beste ville vært å ha 2 lag hvor de som vil satse får gjort det og de som spiller fordi det er gøy får lov til å gjøre det. Ofte er dette vanskelig å få til og da oppstår problemene som her. Det sagt så er det stor forskjell på barneidrett og det som en 16 åring opplever i slutten av ungdomsidretten.

Så de vil heller at laget blir lagt ned pga mangel på spillere enn å være sosial lagkompis med jevnaldrende som ikke er verdig deres guddommelige pasninger. 

Skrevet

Så de vil heller at laget blir lagt ned pga mangel på spillere enn å være sosial lagkompis med jevnaldrende som ikke er verdig deres guddommelige pasninger. 

Vel, hvis laget har mange spillere som vil forskjellige ting så er ofte løsningen at de som vil mest bytter lag. Sånn er det jo bare og spesielt i 16 års alderen hvor de ivrigste også gjerne går på idrettsskoler.

Skrevet

Good riddance.

Anonymkode: 1aab7...606

Skrevet

Det er vel ikke helt uvanlig at de som ønsker å satse, skifter klubb når de når et visst nivå? Vi har i hvert fall noen klubber som skiller seg ut her som mer seriøse. Jeg ser ikke helt problemet med å skifte, det er helt naturlig at de som ønsker mer utfordring søker det, mens det lokale bygdelaget har mer fokus på et sosialt samlingspunkt. 

Anonymkode: 01c01...992

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Vel, hvis laget har mange spillere som vil forskjellige ting så er ofte løsningen at de som vil mest bytter lag. Sånn er det jo bare og spesielt i 16 års alderen hvor de ivrigste også gjerne går på idrettsskoler.

"Folk er forskjellige" og "sånn er det jo bare."  Hvis du kan PRØVE å tenke litt dypere og innse at ting er LITT mer komplekst enn du ser ut til å ha en hang til å tro, så ser du fort problemet med å skille på de som "er flinke" og de som ikke er, for du skjønner at selv om noen ikke er like gode, så vil de akkurat det samme, og det har skjedd mer enn en gang at den som er mest "talentløs" i noen år, plutselig er den som blir en av de beste på laget. Hvis du kun snakker om de på 16+, så ok, men da er det ikke de "spesielt." Da ER det den aldersgrensen, hvis du da ikke tenker at du vil ha to lag fra småbarn, men jeg tror ikke engang at du mener det. Eller...vel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvor gammel er han, da?

Han kan:

1. Innse at fotball er en lagidrett, på godt og vondt,  og stå i det
  2. Finne en bedre klubb/lag
  3. Slutte

Skrevet
ReneRene skrev (20 minutter siden):

"Folk er forskjellige" og "sånn er det jo bare."  Hvis du kan PRØVE å tenke litt dypere og innse at ting er LITT mer komplekst enn du ser ut til å ha en hang til å tro, så ser du fort problemet med å skille på de som "er flinke" og de som ikke er, for du skjønner at selv om noen ikke er like gode, så vil de akkurat det samme, og det har skjedd mer enn en gang at den som er mest "talentløs" i noen år, plutselig er den som blir en av de beste på laget. Hvis du kun snakker om de på 16+, så ok, men da er det ikke de "spesielt." Da ER det den aldersgrensen, hvis du da ikke tenker at du vil ha to lag fra småbarn, men jeg tror ikke engang at du mener det. Eller...vel.

Jeg tenker at det er forskjell på barne og ungdomsidrett. Jeg tenker også at det er ok at de som vil satse gjør det og de som vil spille fordi det er gøy gjør det. Jeg tenker også at det ofte, jo eldre de blir blir vanskelig å ha to lag og at det sjelden lar seg gjøre å finne noen fullgod løsning for alle.

Skrevet

Ok, ser dere er i gang med å anklage meg for ditten og datten. 
For det første. Min sønn har aldri klaget på noen av de mindre gode, aldri. Han har spilt siden han var tre år, og er snill og inkluderende. Men. Nå som han har nærmeste tapt alle kamper i ni (!) år, må det være lov å stille noen enkle krav til de som kun kommer fordi de blir jaget dit av foreldrene. De har ingen interesse av fotball, de orker ikke løpe, de får pasninger, men de klarer ikke ta imot. Det er forresten ikke mangel på spillere på laget.

Fotballen er blitt et sted der alle skal med, uansett om de vil eller ikke. Alle skal få likebehandling, og det er det jeg vil til livs. Hvorfor skal bare de som er mindre gode få utvikling? Hvorfor skal ikke de som er gode få muligheten til å bli bedre? Det er en merkelig politikk, men når min sønn (eller noen av de andre gode) går selv og scorer, får de beskjed om å sentre, men når de sentrer er det ingen som kan ta imot. Det blir feil uansett. Sist min sønn gikk selv og svoret, ble han umiddelbart byttet ut. Han fikk ikke strukket hendene i været en gang før treneren ropte navnet hans. Det er demotiverende, og jeg kan godt forstå at han mister gnisten.

HI

Skrevet

Ok, ser dere er i gang med å anklage meg for ditten og datten. 
For det første. Min sønn har aldri klaget på noen av de mindre gode, aldri. Han har spilt siden han var tre år, og er snill og inkluderende. Men. Nå som han har nærmeste tapt alle kamper i ni (!) år, må det være lov å stille noen enkle krav til de som kun kommer fordi de blir jaget dit av foreldrene. De har ingen interesse av fotball, de orker ikke løpe, de får pasninger, men de klarer ikke ta imot. Det er forresten ikke mangel på spillere på laget.

Fotballen er blitt et sted der alle skal med, uansett om de vil eller ikke. Alle skal få likebehandling, og det er det jeg vil til livs. Hvorfor skal bare de som er mindre gode få utvikling? Hvorfor skal ikke de som er gode få muligheten til å bli bedre? Det er en merkelig politikk, men når min sønn (eller noen av de andre gode) går selv og scorer, får de beskjed om å sentre, men når de sentrer er det ingen som kan ta imot. Det blir feil uansett. Sist min sønn gikk selv og svoret, ble han umiddelbart byttet ut. Han fikk ikke strukket hendene i været en gang før treneren ropte navnet hans. Det er demotiverende, og jeg kan godt forstå at han mister gnisten.

HI

Hvor gammel er han?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...