Gå til innhold

Hvor ofte skifter dere sofa?

Anbefalte innlegg

Vi har en sofa som har passert 20 år. Den har tålt to barn som har vokst opp og daglig bruk. Trekkene har blitt vasket hvert år. Men nå begynner det å bli vanskelig å få dem pene og noen steder er den ganske solbleket (står forran vindu). Jeg vurderer å få tak i nye trekk til putene, men hvor lenge kan jeg forvente at selve sofaen holder? 

Anonymkode: 7c551...ac1

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448078-hvor-ofte-skifter-dere-sofa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofaen som står i kjellerstua er over 25 år gammel. Den har holdt fint, brukte den som hovedsofa i kanskje 10 år før vi flyttet den til kjelleren og kjøpte ny i stua.

Så bygde vi på huset for 3-4 år siden og kjøpte en sofa til.

Så akkurat nå har vi tre sofaer som er over 25 år, rundt 15 år, og 3-4 år gamle. Den som er rundt 15 år gammel er den som har holdt seg dårligst i fargen, den har falmet litt. Men putene og stammen har holdt seg godt i alle.

Ingen av dem er veldig billige sofaer, så jeg forventer at de holder en stund altså. Mannen synes den som er rundt 15 år gammel er den som er best å sitte i, så vi vurderer å trekke om den.

Anonymkode: ec381...0fb

Sofaen i kjellerstuen er fra 70-tallet. Den stod i stua hos mannens besteforeldre, men ble nok ikke sittet i daglig. Den holder svært bra. Sofaen i stua er 15 år, har vært i daglig bruk hos svigers. Trekkene har blitt vasket hvert år.

Anonymkode: 68d15...1c3

Sofaen vi har nå er bare 2 år gammel. Den forrige ble 15. Den ble da gitt bort til noen og vi kjøpte ny. Vi byttet den ikke ut fordi den var nedslitt, men fordi vi trengte en sofa med større plass og litt fastere puter. 

Anonymkode: a05c1...cc1

Annonse

hysterika skrev (11 timer siden):

Sofaen vår er bare 5 år, men jeg har tenkt å ha den resten av livet. Vi investerte i en sofa vi ønske oss fra Bolia i mørkeblått ullstoff, og jeg liker den veldig godt. 

Håper dere er heldigere med kvaliteten på deres Boliasofa enn jeg har vært. Min er ti år gammel og har vært moden for utskifting i noen år. Jeg har vært veldig skuffet over kvaliteten. 

Anonymkode: 79ecd...b2b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Håper dere er heldigere med kvaliteten på deres Boliasofa enn jeg har vært. Min er ti år gammel og har vært moden for utskifting i noen år. Jeg har vært veldig skuffet over kvaliteten. 

Samme her, blir ikke Bolia på oss igjen. Den mistet raskt fasong. 

Anonymkode: ed808...b72

Hadde eksmannens gamle da vi kjøpte hus i 2007. Den bytta vi til en skinnsofa pga barn. Hadde den til rundt 2015, da skifta vi til en ikeasofa med avtagbare trekk. Totalrenoverte i 2018 og kjøpte ny sofa da som vi har hatt siden.

Anonymkode: 8e38e...f6a

Har kjøpt 4 sofaer siden 2004. Første var en klassisk, sort skinnsofa som var veldig populært på 2000-tallet. Den var like fin da vi ga den bort til en ungdomsklubb for 10 år siden. Da kjøpte vi en skikkelig fin sofa, ville nok hatt den fremdeles, om ikke kjøper ville ha den med da vi solgte huset. Gikk på en smell i mellomtiden, kjøpte en brukt ekornes, men den var ikke så god å ligge på. Den står i kjellerstua hos svigers nå. Byttet den ut med den vi har i dag, vi har vel hatt den i 5 år nå, tror forrige eier har hatt den i 2 før det. Like fin i stoffet, men nå står den litt skjermet fra direkte sol. 

Det er en del fiffige løsninger på trekk, men de fungere vel best på de løse putene. Om det er verdt det, kommer vel litt an på rammeverket. Hvis den er enkel å stramme opp/holde i stand, så kan det være en løsning. Men det koster fort like mye som ny sofa hvis det må tilpasses. 

Anonymkode: 1d1b6...8f2

Annonse

Anonym bruker skrev (På 10.6.2024 den 4.50):

Det var leit å høre! Er det stoffet eller treverket som er slitt?

Vi har tre stuer, og tre sofaer. 
Den ene er en skinnsofa, i minimalistisk, kult design. Den er nok rundt ti år gammel, og den vil jeg beholde i mange år til. Kan ikke se hvorfor jeg skulle bytte den. 

Så har vi en annen sofa jeg er veldig glad i, i ullstoff. Tipper den er 7-8 år gammel, like fin ennå, og ingen planer om å bytte ut. 

Til slutt er det barnas stue, som også brukes som seng om de har flere på overnatting samtidig. Der står det en gammel og sliten sovesofa som vi har arvet, alder ukjent. Den må byttes, men foreløpig har jeg ikke funnet den perfekte sofa til den stua, så den får holde en stund til. 

Anonymkode: 92d27...eb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...