Anonym bruker Skrevet 10. juni 2024 #51 Del Skrevet 10. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvilket regelverk er det som sier at fuglehund må ha saueaversjonsbevis? Anonymkode: f2962...497 Intet. Jeg skrev ikke at «fuglehund må ha saueaversjosbevis». Kommuner kan stille krav om det for at hunden skal kunne slippes i enkelte områder, og det kreves ofte for jakt og jaktprøver. Noen tar det selv om hunden ikke brukes til jakt, nettopp for å hindre at hunden er til fare for sau- og klovdyr dersom den ved uhell skulle stikke av. Jeg mener i hvert fall at alle som oppholder seg i område med sau bør aversjonstrene hunden sin. Anonymkode: c7cbf...248 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2024 #52 Del Skrevet 10. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Intet. Jeg skrev ikke at «fuglehund må ha saueaversjosbevis». Kommuner kan stille krav om det for at hunden skal kunne slippes i enkelte områder, og det kreves ofte for jakt og jaktprøver. Noen tar det selv om hunden ikke brukes til jakt, nettopp for å hindre at hunden er til fare for sau- og klovdyr dersom den ved uhell skulle stikke av. Jeg mener i hvert fall at alle som oppholder seg i område med sau bør aversjonstrene hunden sin. Anonymkode: c7cbf...248 Da misforsto jeg hva du mente. At hunder (av alle slag) bør trenes så de blir trygge for sau før de får gå løs der det kan være sau, er jeg helt enig i. Anonymkode: f2962...497 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2024 #53 Del Skrevet 10. juni 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da misforsto jeg hva du mente. At hunder (av alle slag) bør trenes så de blir trygge for sau før de får gå løs der det kan være sau, er jeg helt enig i. Anonymkode: f2962...497 Her jeg bor går det «villsau» (rasen heter kanskje ikke det, men kalles det her) i skogen. De er såpass mannevonde mot hund at jeg ikke tør gå der. En liten flokk hadde grisebanka en schæfer for et par år siden. Gikk løs og prøvde jage et lam. Da slo de seg sammen og tok hunden så den måtte bæres hjem. Eieren var rasende og lagde voldsomt styr. Trist at hunden måtte lide fordi eieren er dum. Ikke gidde å trene den nok og så slippe den løs i et område man vet sauen går. Tror han lærte. Anonymkode: 20939...e3e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2024 #54 Del Skrevet 10. juni 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Her jeg bor går det «villsau» (rasen heter kanskje ikke det, men kalles det her) i skogen. De er såpass mannevonde mot hund at jeg ikke tør gå der. En liten flokk hadde grisebanka en schæfer for et par år siden. Gikk løs og prøvde jage et lam. Da slo de seg sammen og tok hunden så den måtte bæres hjem. Eieren var rasende og lagde voldsomt styr. Trist at hunden måtte lide fordi eieren er dum. Ikke gidde å trene den nok og så slippe den løs i et område man vet sauen går. Tror han lærte. Anonymkode: 20939...e3e Hvem angrep først? Hunden eller sauene? Anonymkode: c7cbf...248 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2024 #55 Del Skrevet 10. juni 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hvem angrep først? Hunden eller sauene? Anonymkode: c7cbf...248 Hunden. Det var noen som hadde sett det. Hunden gikk løs og begynte å jage. Eieren fikk ikke tak i den. I følge eier ville hunden bare leke. Det var snakk om at han skulle få bot men siden alle sauene var hele og hunden måtte til veterinær så slapp han vel med veterinærregning. Anonymkode: 20939...e3e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2024 #56 Del Skrevet 10. juni 2024 Anonym bruker skrev (På 9.6.2024 den 8.21): Nå er jeg lei. Vi har en hund som ikke er 100 % lydig på innkalling og vi lar han aldri går løs utenom inngjerdet område. Ellers har han alltid langline når vi går i terrenget og ellers bånd langs veien. Nå mens det er båndtvang tør vi ikke la han løpe fritt mellom bil og hus engang, fordi vi er livredd for at han skal få ferten av noe å stikke av. Han er en liten hund som ikke bryr seg om sauer, kyr osv, men om han hadde fått ferten av en hareunge eller lignende hadde nok jaktinstinktet trumfet vår innkalling. Men bare de to siste dagene har han blitt angrepet av tre hunder som går løs mens han selv var i bånd. Alle hundeeierne var såå overrasket over at de angrep og beklaget så veldig. Hold hunden din i bånd! Andre hundeeiere, hvor nøye er dere på å følge båndtvangen? Og skal hunder som ikke lyder innkalling noen gang gå løs? Anonymkode: 6d285...76b Har en stor husky som må ha bånd året rundt, hvis ikke farer han avgårde. og farer langt. vi har også en liten en, og han kan gå løs i skogen sammen med oss. Han er rundt beina til huskyen hele tiden. men da på et område vi er trygg for biler og sau. Anonymkode: 1d752...cd9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stridsmøy Skrevet 10. juni 2024 #57 Del Skrevet 10. juni 2024 Hatt hund hele livet og har hund fortsatt. I båndtvangstida er båndet eller langlina på selv om hunden er lydig og jeg har stålkontroll på innkalling. Når det ikke er båndtvang og hunden går løs kaller jeg alltid til meg hunden før det kommer folk og andre hunder. Det gjør jeg av respekt for hva de menneskene og hundene vi møter på kan ha opplevd av mindre gode møter med andre hunder. Og jeg slipper aldri hundene mine løse i områder hvor jeg vet det er hekkende fugler og vilt generelt - det gjør jeg heller ikke når det ikke er båndtvang da det er mitt ansvar å passe på at min hund ikke plutselig finner på å jage etter noe. Jeg er så streng at jeg alltid går først ut av døren og porten hjemme. Det er ikke fordi jeg skal være en kjip autoritær hundeeier, men for å ha en buffer mellom hunden som skal ut av døra/porten og f.eks nabolagets bølle av en katte som kan finne på å sitte rett foran for å yppe til bråk - da rekker jeg å hindre ting skje. Min hund sitter lydig igjen og venter på å få gå på plass og bryr seg ikke om den katta. Men den katta vil veldig gjerne hoppe på hunden og det er ikke jeg interessert i. En annen jeg kjenner har samme vane som meg for der har de plutselig en liten unge rett foran døra som skvetter til når døra åpnes. Så som sagt, vi hundeeiere må passe på hundene våre uansett om det er båndtvang eller ikke og også hjemme på vår egen eiendom. Det hjelper lite med "Jammen, hunden er jo snill og vil bare hilse". Jeg skjønner godt at hundefolk ikke er godt likt blant folk generelt, for jeg kjenner sjøl jeg har altfor mange hundefolk oppi halsen etter mange "Vil bare leke" når de møter min hund med tenner og reist bust etter å ha stukket av fra sin eier. Da vil ikke hunden din leke, da er den ute etter bråk. Og jeg vil ikke ha min egen hund unødvendig til dyrlegen pga. andre sin hensynsløshet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #58 Del Skrevet 11. juni 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hunden. Det var noen som hadde sett det. Hunden gikk løs og begynte å jage. Eieren fikk ikke tak i den. I følge eier ville hunden bare leke. Det var snakk om at han skulle få bot men siden alle sauene var hele og hunden måtte til veterinær så slapp han vel med veterinærregning. Anonymkode: 20939...e3e Huff. En hund som vil «leke» med sau og som ferdes i områder med sau bør aversjontrenes ja. Anonymkode: c7cbf...248 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #59 Del Skrevet 11. juni 2024 Stridsmøy skrev (7 timer siden): Hatt hund hele livet og har hund fortsatt. I båndtvangstida er båndet eller langlina på selv om hunden er lydig og jeg har stålkontroll på innkalling. Når det ikke er båndtvang og hunden går løs kaller jeg alltid til meg hunden før det kommer folk og andre hunder. Det gjør jeg av respekt for hva de menneskene og hundene vi møter på kan ha opplevd av mindre gode møter med andre hunder. Og jeg slipper aldri hundene mine løse i områder hvor jeg vet det er hekkende fugler og vilt generelt - det gjør jeg heller ikke når det ikke er båndtvang da det er mitt ansvar å passe på at min hund ikke plutselig finner på å jage etter noe. Jeg er så streng at jeg alltid går først ut av døren og porten hjemme. Det er ikke fordi jeg skal være en kjip autoritær hundeeier, men for å ha en buffer mellom hunden som skal ut av døra/porten og f.eks nabolagets bølle av en katte som kan finne på å sitte rett foran for å yppe til bråk - da rekker jeg å hindre ting skje. Min hund sitter lydig igjen og venter på å få gå på plass og bryr seg ikke om den katta. Men den katta vil veldig gjerne hoppe på hunden og det er ikke jeg interessert i. En annen jeg kjenner har samme vane som meg for der har de plutselig en liten unge rett foran døra som skvetter til når døra åpnes. Så som sagt, vi hundeeiere må passe på hundene våre uansett om det er båndtvang eller ikke og også hjemme på vår egen eiendom. Det hjelper lite med "Jammen, hunden er jo snill og vil bare hilse". Jeg skjønner godt at hundefolk ikke er godt likt blant folk generelt, for jeg kjenner sjøl jeg har altfor mange hundefolk oppi halsen etter mange "Vil bare leke" når de møter min hund med tenner og reist bust etter å ha stukket av fra sin eier. Da vil ikke hunden din leke, da er den ute etter bråk. Og jeg vil ikke ha min egen hund unødvendig til dyrlegen pga. andre sin hensynsløshet. Jeg har kontroll på innkalling og hunden min har gått gjennom to omganger med aversjonstrening. Hunden min er underdanig og legger seg ned når den ser andre hunder. Jeg holder meg unna områder der det ferdes mye folk. Jeg lar ham løpe fritt så mye han kan (utenfor båndtvangen). Jeg mener hunder også, så lenge eier har trent dem riktig, har krav på å få løpe fritt og utfolde seg. De trenger det. Og skulle noen skvette fordi hunden min kommer løpende fordi, så ja ja… jeg unnskylder ikke at hunden min løper fritt i skogen, han har like mye rett til å være der som andre. Anonymkode: c7cbf...248 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #60 Del Skrevet 11. juni 2024 Stridsmøy skrev (7 timer siden): Hatt hund hele livet og har hund fortsatt. I båndtvangstida er båndet eller langlina på selv om hunden er lydig og jeg har stålkontroll på innkalling. Når det ikke er båndtvang og hunden går løs kaller jeg alltid til meg hunden før det kommer folk og andre hunder. Det gjør jeg av respekt for hva de menneskene og hundene vi møter på kan ha opplevd av mindre gode møter med andre hunder. Og jeg slipper aldri hundene mine løse i områder hvor jeg vet det er hekkende fugler og vilt generelt - det gjør jeg heller ikke når det ikke er båndtvang da det er mitt ansvar å passe på at min hund ikke plutselig finner på å jage etter noe. Jeg er så streng at jeg alltid går først ut av døren og porten hjemme. Det er ikke fordi jeg skal være en kjip autoritær hundeeier, men for å ha en buffer mellom hunden som skal ut av døra/porten og f.eks nabolagets bølle av en katte som kan finne på å sitte rett foran for å yppe til bråk - da rekker jeg å hindre ting skje. Min hund sitter lydig igjen og venter på å få gå på plass og bryr seg ikke om den katta. Men den katta vil veldig gjerne hoppe på hunden og det er ikke jeg interessert i. En annen jeg kjenner har samme vane som meg for der har de plutselig en liten unge rett foran døra som skvetter til når døra åpnes. Så som sagt, vi hundeeiere må passe på hundene våre uansett om det er båndtvang eller ikke og også hjemme på vår egen eiendom. Det hjelper lite med "Jammen, hunden er jo snill og vil bare hilse". Jeg skjønner godt at hundefolk ikke er godt likt blant folk generelt, for jeg kjenner sjøl jeg har altfor mange hundefolk oppi halsen etter mange "Vil bare leke" når de møter min hund med tenner og reist bust etter å ha stukket av fra sin eier. Da vil ikke hunden din leke, da er den ute etter bråk. Og jeg vil ikke ha min egen hund unødvendig til dyrlegen pga. andre sin hensynsløshet. Blir glad for folk som deg. Å respektere andre er noe som gjør bruken av marka hyggelig. Veldig mange hundeeiere tror at når andre har hund så MÅ de jo få hilse. Og stakkars mine hunder som ikke får leke med andre. Jeg har en regel om at JEG skal kjenne hunden før mine får hilse. Og jeg er nøye på hvem mine omgås. Det er én dårlig opplevelse som skal til og så lærer hunden at det er mulig å ha en aggressiv adferd. I tillegg, min unghund skadet seg i fjor, måtte ta det rolig i to måneder selvom han var haltfri. Han er rimelig vill så rolig lek eksisterer ikke. Når folk spør om de kan leke og jeg sier, han må ta det med ro pga en skade og de svarer, han ser da frisk ut for meg, ja da gir jeg bare opp folk. Er det så mange dumme hundeeiere? Først ut døra og først inn praktiserer jeg også. Jeg har også regler om hvor han får tisse og bæsje. Ikke lov å tisse på stolper, gjerder og mur, ikke bæsje på plenen eller midt i veien. Tiss på trær og busker og bæsj i grøftekanten. (Jeg plukker selvsagt opp) Anonymkode: 20939...e3e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #61 Del Skrevet 11. juni 2024 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Blir glad for folk som deg. Å respektere andre er noe som gjør bruken av marka hyggelig. Veldig mange hundeeiere tror at når andre har hund så MÅ de jo få hilse. Og stakkars mine hunder som ikke får leke med andre. Jeg har en regel om at JEG skal kjenne hunden før mine får hilse. Og jeg er nøye på hvem mine omgås. Det er én dårlig opplevelse som skal til og så lærer hunden at det er mulig å ha en aggressiv adferd. I tillegg, min unghund skadet seg i fjor, måtte ta det rolig i to måneder selvom han var haltfri. Han er rimelig vill så rolig lek eksisterer ikke. Når folk spør om de kan leke og jeg sier, han må ta det med ro pga en skade og de svarer, han ser da frisk ut for meg, ja da gir jeg bare opp folk. Er det så mange dumme hundeeiere? Først ut døra og først inn praktiserer jeg også. Jeg har også regler om hvor han får tisse og bæsje. Ikke lov å tisse på stolper, gjerder og mur, ikke bæsje på plenen eller midt i veien. Tiss på trær og busker og bæsj i grøftekanten. (Jeg plukker selvsagt opp) Anonymkode: 20939...e3e Hva er hensikten med å styre hvor hunden tisser og bæsjer? Bortsett fra å makere på blomsterkrukker osv så skjønner jeg ikke hvorfor det skal styres når man likevel plukker opp? Anonymkode: 6d285...76b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #62 Del Skrevet 11. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva er hensikten med å styre hvor hunden tisser og bæsjer? Bortsett fra å makere på blomsterkrukker osv så skjønner jeg ikke hvorfor det skal styres når man likevel plukker opp? Anonymkode: 6d285...76b Naboen min som fikk ødelagt nyplantet hekk etter at nabolagets hunder tisset der synes nok at det er en hensikt å styre hvor hunder tisser. Jeg ville heller ikke satt pris på at hundene tisset på hverken porten eller gjerdet mitt. Vi har en plass på hjørnet av tomta der manga av nabolagets hunder markerer. Der er gresset brunt. Det er jo sjelden sånn at bare én hund tisser et sted. Da kommer neste og skal markere oppå osv. Anonymkode: 182bd...1e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #63 Del Skrevet 11. juni 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hva er hensikten med å styre hvor hunden tisser og bæsjer? Bortsett fra å makere på blomsterkrukker osv så skjønner jeg ikke hvorfor det skal styres når man likevel plukker opp? Anonymkode: 6d285...76b Fordi mine hunder skal lære å ikke markere på ting. Handler om respekt for andres eiendom. Anonymkode: 20939...e3e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #64 Del Skrevet 11. juni 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fordi mine hunder skal lære å ikke markere på ting. Handler om respekt for andres eiendom. Anonymkode: 20939...e3e Men hunder ser jo ikke forskjell på naboens portstolpe og et tre i det fri? Og skjønner dermed ikke reglene for hvor man kan tisse eller ikke? Vil ikke det gjøre hunden forvirret? (Jeg spør av interesse, ikke for å kverulere eller kritisere). Anonymkode: 6d285...76b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #65 Del Skrevet 11. juni 2024 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Fordi mine hunder skal lære å ikke markere på ting. Handler om respekt for andres eiendom. Anonymkode: 20939...e3e Altså, DER går grensa for hvor mye hensyn jeg tar altså. Så lenge nabolaget kryr av katter som driter og pisser i andres hage uten at eierne plukket det opp, samt klorer på hageputer og annet, så tisser bikkja mi der han vil i en båndlengdes avstand. Bæsjen hans plukker jeg opp så den burde ikke være et problem for noen. Anonymkode: c7cbf...248 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #66 Del Skrevet 11. juni 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men hunder ser jo ikke forskjell på naboens portstolpe og et tre i det fri? Og skjønner dermed ikke reglene for hvor man kan tisse eller ikke? Vil ikke det gjøre hunden forvirret? (Jeg spør av interesse, ikke for å kverulere eller kritisere). Anonymkode: 6d285...76b Du gjør hunden dummere enn de er. Mine forstår heldig godt forskjell. På lik linje som å lære de å bli renslig lærer jeg de hvor do er ute. Det er jo ikke sånn at de må hå en km for å tisse, men de vet hvilken side av veien som er do. Veldig enkelt. Anonymkode: 20939...e3e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #67 Del Skrevet 11. juni 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Altså, DER går grensa for hvor mye hensyn jeg tar altså. Så lenge nabolaget kryr av katter som driter og pisser i andres hage uten at eierne plukket det opp, samt klorer på hageputer og annet, så tisser bikkja mi der han vil i en båndlengdes avstand. Bæsjen hans plukker jeg opp så den burde ikke være et problem for noen. Anonymkode: c7cbf...248 Jeg har ikke sagt DU skal gjøre det. 😂 Jeg trener hundene mine slik. Argumentet at andre gjør sånn og slik blir bare merkelig. Naboen slår unga så da kan jeg daske til mine. Her jeg bor kjører de i 80 i 30 Sone så jeg kjører lett i 60. Naboen drikker minst ti øl hver dag så jeg drikker enkelt fem. Anonymkode: 20939...e3e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2024 #68 Del Skrevet 11. juni 2024 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Jeg har ikke sagt DU skal gjøre det. 😂 Jeg trener hundene mine slik. Argumentet at andre gjør sånn og slik blir bare merkelig. Naboen slår unga så da kan jeg daske til mine. Her jeg bor kjører de i 80 i 30 Sone så jeg kjører lett i 60. Naboen drikker minst ti øl hver dag så jeg drikker enkelt fem. Anonymkode: 20939...e3e Å denge ungene og kjøre i 60 i 30-sonen er ikke heeeelt sammenlignbart med å la bikkja tisse der bikkja vil tisse, men ok 🤣 Anonymkode: c7cbf...248 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448077-b%C3%A5ndtvang-en-veiledende-regel/page/3/#findComment-150107536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå