Gå til innhold

Båndtvang - en veiledende regel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alt for mange hundeeiere tror at de kjenner hunden sin 100% at den aldri vil vil gjøre noe skade! 
Man kan aldri stole på en hund 100% de er dyr med instinkter.. jeg har sett alt for mange løs hunder oppe ved en stor liggnendes park der barnet mitt går i barnehagen. Foreldre har klagt på dette også fordi det står «båndtvang» men folk lar hundene løpe fritt der.. 

Anonymkode: 3853f...a3d

Min hund ble angrepet av en som aldri hadde gjort noe galt. Endte med narkose, antibiotika og smertestillende etterpå. Den andre hundeeieren kunne ikke forstå at det skjedde, den var jo så snill! 

Det er ingen liten hund jeg har, så det var bare idiotisk av de andre å ikke ta sin i bånd. Så nå stoler jeg ikke på noen lenger, han får kun hilse på de han har hatt som "venner: i mangen år. Treffer jeg ukjente hunder så snur jeg eller trekker meg laaaangt vekk uansett om de er i bånd eller ikke.

Anonymkode: 53cf9...bf8

Jeg gjør ALT for å ikke være til bry med hunden min. Følger regler til punkt og prikke. 
Egentlig kan svært få ha hunden løs. Loven om hundehold sier «Hvis man har kontroll på hunden og sørger for at den ikke er til sjenanse for andre gir loven deg anledning å ha hunden løs». Svært få her jeg bor har en hund de klarer å kalle inn når noe er veldig spennende. 

Jeg har en innkalling som er ca 95% effektiv, og jeg mener jeg har god kontroll på hunden min, jeg velger likevel ofte å bruke langline på min hund utenfor båndtvang perioden. Jeg vil bare ikke havne i dumme situasjoner som er MIN feil. 
Løse ulydig hunder er som en rød klut for meg. 
Ha hunden i bånd og plukk opp bæsjen, da er det hyggeligere for alle. 

Anonymkode: 20939...e3e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør ALT for å ikke være til bry med hunden min. Følger regler til punkt og prikke. 
Egentlig kan svært få ha hunden løs. Loven om hundehold sier «Hvis man har kontroll på hunden og sørger for at den ikke er til sjenanse for andre gir loven deg anledning å ha hunden løs». Svært få her jeg bor har en hund de klarer å kalle inn når noe er veldig spennende. 

Jeg har en innkalling som er ca 95% effektiv, og jeg mener jeg har god kontroll på hunden min, jeg velger likevel ofte å bruke langline på min hund utenfor båndtvang perioden. Jeg vil bare ikke havne i dumme situasjoner som er MIN feil. 
Løse ulydig hunder er som en rød klut for meg. 
Ha hunden i bånd og plukk opp bæsjen, da er det hyggeligere for alle. 

Jeg overholder båndtvangen, plukker opp etter hunden min og har kontroll på innkalling. Utover det er jeg ikke hysterisk på at hunden min ikke skal være «til sjenanse». En del mennesker mener jo hunder er til sjenanse bare ved sin blotte eksistens. Så lenge det er tillatt med hold av husdyr så må folk opparbeide seg et snev av toleranse og eventuelt jobbe med frykten sin. Vi kan ikke bli helt hysteriske heller.

Katter er også til sjenanse der de spiser småfugl, legger seg i naboens hagemøbler og driter i hagene til folk. Innen katteboldet blir strengere regulert overholder jeg lovverket, og utover det lar jeg hunden min løpe fritt i skogen så mye som overhode mulig, slik han har godt av. Det er ikke hunder som bør få strengere regler nå, det er andre husdyr som står på den lista.

Anonymkode: c7cbf...248

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg overholder båndtvangen, plukker opp etter hunden min og har kontroll på innkalling. Utover det er jeg ikke hysterisk på at hunden min ikke skal være «til sjenanse». En del mennesker mener jo hunder er til sjenanse bare ved sin blotte eksistens. Så lenge det er tillatt med hold av husdyr så må folk opparbeide seg et snev av toleranse og eventuelt jobbe med frykten sin. Vi kan ikke bli helt hysteriske heller.

Katter er også til sjenanse der de spiser småfugl, legger seg i naboens hagemøbler og driter i hagene til folk. Innen katteboldet blir strengere regulert overholder jeg lovverket, og utover det lar jeg hunden min løpe fritt i skogen så mye som overhode mulig, slik han har godt av. Det er ikke hunder som bør få strengere regler nå, det er andre husdyr som står på den lista.

Du gjør selvsagt som du vil. 
Så lenge hunden din ikke kommer bort til meg så bryr jeg meg ikke. 
Sjenanse for meg er at de oppsøker meg og tar kontakt. Spiller ikke noen rolle om det er hyggelig visit eller en litt surere variant. Jeg vil ikke at fremmede hunder kommer bort til meg. 
Selvsagt skal man som hundeeier sørge for hunden og få springe litt løs og virkelig strekke ut er selvsagt viktig. Men det kan man ikke gjøre i høyt trafikkerte områder. Sånn er det bare. Det er ikke en menneskerett å få ha hunden løs hvor som helst. 

Annonse

Vi har en beagle, og når hun får ferten av noe går gardinene helt ned. Båndtvang eller ikke, det eneste stedet hun flyr løs er i en lokal, inngjerdet hundegård. Den er stor og på naturtomt, så hun får rast fra seg godt. Ellers er hun alltid i bånd, selv ute i hagen. Hun har klart å stikke av noen ganger, og da er hele familien raskt ute av døra for å hanke henne inn. Heldigvis kommer hun stort sett på innkalling, men man vet aldri. 

Anonymkode: c2016...bd3

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Katter er jo større. Skal de også i bånd tenker du?

Anonymkode: 0e29d...56d

Nå er det en gang ikke båndtvang for katter, så det er ikke relevant. Hunder, også de små, er det båndtvang på. Om det er vanskelig å svelge, så kan du jo få deg en katt. 

Anonymkode: 182bd...1e8

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Katter er jo større. Skal de også i bånd tenker du?

Det betyr ingenting hva jeg tenker og mener, båndtvang for hund er lovpålagt. 

Hadde du noen fornuftige argument, kanskje? 

hi

Anonymkode: 6d285...76b

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

- og stort sett er det veldig snille fuglebikkjene som aldri gjør noe galt som flyr løse. I alle fall i området der vi har hytte, midt i sauebeitet. 

Anonymkode: 566bb...84d

Du var sikkert ironisk da du skrev «de veldig snille fuglebikkjene», men fuglehunder er jo snille, med et veldig godt lynne. Og det er merkelig at du finner dem «midt i sauebeite», da fuglehunder må ha saueaversjonsbevis for å i det hele tatt kunne brukes til jakt.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det rår ikke jeg med, og det er ikke tema i tråden. 

Tenker det er et helt naturlig bitema, når man først snakker om dyr som er til sjenanse for andre. 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Nå er det en gang ikke båndtvang for katter, så det er ikke relevant. Hunder, også de små, er det båndtvang på. Om det er vanskelig å svelge, så kan du jo få deg en katt. 

Anonymkode: 182bd...1e8

Liker ikke katter. Jeg har ingen problemer med å svelge noen ting. Men jeg klikker ikke dersom noen ikke har hunden sin i bånd. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nå er jeg lei. Vi har en hund som ikke er 100 % lydig på innkalling og vi lar han aldri går løs utenom inngjerdet område. Ellers har han alltid langline når vi går i terrenget og ellers bånd langs veien. 

Nå mens det er båndtvang tør vi ikke la han løpe fritt mellom bil og hus engang, fordi vi er livredd for at han skal få ferten av noe å stikke av. Han er en liten hund som ikke bryr seg om sauer, kyr osv, men om han hadde fått ferten av en hareunge eller lignende hadde nok jaktinstinktet trumfet vår innkalling. 

Men bare de to siste dagene har han blitt angrepet av tre hunder som går løs mens han selv var i bånd. Alle hundeeierne var såå overrasket over at de angrep og beklaget så veldig. Hold hunden din i bånd! 

Andre hundeeiere, hvor nøye er dere på å følge båndtvangen? Og skal hunder som ikke lyder innkalling noen gang gå løs?

Enig. Hundeeiere som ikke følger båndtvangen er noen jævla idioter. 

Anonymkode: 92b02...f63

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Tenker det er et helt naturlig bitema, når man først snakker om dyr som er til sjenanse for andre. 

Nei, det er ikke det. Denne trådens tema er båndtvang og hunder. Vil du diskutere katter og båndtvang, får du lage egen tråd om det. 

Anonymkode: 69d5b...efa

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du var sikkert ironisk da du skrev «de veldig snille fuglebikkjene», men fuglehunder er jo snille, med et veldig godt lynne. Og det er merkelig at du finner dem «midt i sauebeite», da fuglehunder må ha saueaversjonsbevis for å i det hele tatt kunne brukes til jakt.

Er fuglehundene som stikker av (etterlyses på Facebook) og som dreper rådyr og kalv rund her i alle fall. Regner ikke med det er samme bikkja hver gang. De er snille, men får blackout hvis de først har fått ferten av noe. 

Anonymkode: 9fab2...90a

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er fuglehundene som stikker av (etterlyses på Facebook) og som dreper rådyr og kalv rund her i alle fall. Regner ikke med det er samme bikkja hver gang. De er snille, men får blackout hvis de først har fått ferten av noe. 

Anonymkode: 9fab2...90a

Ok, men ikke sau likevel da, altså?

Fuglehunden min har i hvert fall aldri fått blackout verken på sau (har vært gjennom saueaversjon) eller rådyr, ham har jeg full kontroll på. Han jakter fugl, slik han skal. Eller det vil si: Han finner fugl. Han dreper dem jo ikke.

Men ja, det er frustrerende med folk som ikke har kontroll på bikkjene sine, spesielt under båndtvangen der ville dyr er sårbare og skal beskyttes. Der vi har hytte er det gjerne de samme to bikkjene som av merkelige grunner klarer å stikke av gang på gang. Når man vet man har en bikkje som stikker ved første mulighet så bør man jaggu passe enda bedre på. Det burde ikke være så vanskelig å sikre bikkja si om man vet den kan stikke av. Uhell kan skje, og det er noe vi må akseptere så lenge dyrehold er tillatt. Sauene her har fått gå i fred da, regner med at bikkjene som stikker av brukes i jakt og derfor har gjennomgått saueaversjon.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok, men ikke sau likevel da, altså?

Fuglehunden min har i hvert fall aldri fått blackout verken på sau (har vært gjennom saueaversjon) eller rådyr, ham har jeg full kontroll på. Han jakter fugl, slik han skal. Eller det vil si: Han finner fugl. Han dreper dem jo ikke.

Men ja, det er frustrerende med folk som ikke har kontroll på bikkjene sine, spesielt under båndtvangen der ville dyr er sårbare og skal beskyttes. Der vi har hytte er det gjerne de samme to bikkjene som av merkelige grunner klarer å stikke av gang på gang. Når man vet man har en bikkje som stikker ved første mulighet så bør man jaggu passe enda bedre på. Det burde ikke være så vanskelig å sikre bikkja si om man vet den kan stikke av. Uhell kan skje, og det er noe vi må akseptere så lenge dyrehold er tillatt. Sauene her har fått gå i fred da, regner med at bikkjene som stikker av brukes i jakt og derfor har gjennomgått saueaversjon.

Hvordan går de gjennom saueaversjon?

Anonymkode: d9ab5...71f

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan går de gjennom saueaversjon?

Anonymkode: d9ab5...71f

Hunden blir sluppet blant sau, og får elektrisk støt når/hvis den setter mot sauen. Må gjennomføres hos sertifiserte. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvilket regelverk er det som sier at fuglehund må ha saueaversjonsbevis?

Anonymkode: f2962...497

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...