Gå til innhold

Hvor mye feriepenger får jeg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva du har utbetalt i år har ingenting å si.

Feriepengene regnes av brutto lønn i fjor, altså hva du tjente før skatt i fjor.

Om du blir trekt den femte ferieuka kommer helt an på hvordan de utbetaler lønn i din jobb. Har du fastlønn eller timelønn, hvor mange prosent feriepenger (noen har bare 4 uker og 1 dag som ferieloven krever) osv.

Jeg har timelønn så jeg får både feriepenger og lønn nå i juni, også trekkes jeg i lønn når jeg faktisk tar ut ferie.

Anonymkode: a6d20...f68

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva du har utbetalt i år har ingenting å si.

Feriepengene regnes av brutto lønn i fjor, altså hva du tjente før skatt i fjor.

Om du blir trekt den femte ferieuka kommer helt an på hvordan de utbetaler lønn i din jobb. Har du fastlønn eller timelønn, hvor mange prosent feriepenger (noen har bare 4 uker og 1 dag som ferieloven krever) osv.

Jeg har timelønn så jeg får både feriepenger og lønn nå i juni, også trekkes jeg i lønn når jeg faktisk tar ut ferie.

Anonymkode: a6d20...f68

Tusen takk for svar!

Anonymkode: f0ccc...731

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Betaler man skatt av feriepenger?

Ja, det gjør man. Men trekk-systemet er for de fleste lagt opp sånn at man betaler mer skatt i 10 1/2 måned sånn at feriepengene er trekkfrie og at det bare trekkes halv skatt i desember. 

Anonymkode: eb7cd...993

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det står "feriepengegrunnlag denne perioden 20 000 ", hittil i år 89 000. Vil det si at jeg får 12 prosent av 89 000?

Nei, du får 12% av det du tjente i fjor. Feriepenger av det du tjener i år, får du neste år.  Så sant du ikke slutter i jobben din, da kan du få utbetalt opptjente feriepenger, men da skal det trekkes skatt av dem. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du får 12% av det du tjente i fjor. Feriepenger av det du tjener i år, får du neste år.  Så sant du ikke slutter i jobben din, da kan du få utbetalt opptjente feriepenger, men da skal det trekkes skatt av dem. 

Glemte å presisere at dette gjaldt opptjente penger i fjor/2023.

Annonse

De fleste praktiserer det slik:

Feriepenger/utbetaling i juni= lønn for juni måned + feriepenger opptjent i fjor - trekk for årets ferie

For de med 5 ferieuker vil ferietrekket være høyere enn månedslønn, siden 5 uker utgjør 25 arbeidsdager, mens en vanlig arbeidsmåned er ca. 21 virkedager. Altså vil de fleste få utbetalt litt mindre enn "feriepenger opptjent i fjor".

Eventuell overtid m.m. som utbetales i juni kommer selvsagt i tillegg

Hvis du ser på lønnsslippen din for desember 2023 så står det hva du har tjent i hele 2023.

Hos meg blir feriepengutbetalingen slik:

12% feriepenger av det jeg tjente i 2023 + 1 månedslønn - 5 uker ferie. 
60600+42.000-50.000= 52.600.

Men det kommer litt an på hvorda de gjør det der du jobber.

Anonymkode: 58d9c...6c6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke alle har 12% noen bedrifter bruker 10,2% . Så du må finne ut hva bedriften du jobber i praktiserer

Anonymkode: b553f...fc9

Bedrifter kan ikke praktisere som de vil, de må følge ferieloven.  Dersom du har "vanlig" ferie ( som det står i Ferieloven) som er 4 uker og 1 dag, får du 10,2 % i feriepenger.  Har bedriften avtalefestet 5 uker ferie, får du 12%

Anonym bruker skrev (På 9.6.2024 den 14.44):

Bedrifter kan ikke praktisere som de vil, de må følge ferieloven.  Dersom du har "vanlig" ferie ( som det står i Ferieloven) som er 4 uker og 1 dag, får du 10,2 % i feriepenger.  Har bedriften avtalefestet 5 uker ferie, får du 12%

Bedriften har 5 ukers ferie.

Da skal du ha 12% av feriegrunnlaget ditt fra 2023.  Hva der er står den siste lønnslippen du fikk i fjor og på årsoppgaven for fjoråret. Det kan variere litt fra bedrift til bedrift. Feriepengegrunnlaget er ikke nødvendigvis det samme som det du totalt fikk utbetalt i fjor.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Da skal du ha 12% av feriegrunnlaget ditt fra 2023.  Hva der er står den siste lønnslippen du fikk i fjor og på årsoppgaven for fjoråret. Det kan variere litt fra bedrift til bedrift. Feriepengegrunnlaget er ikke nødvendigvis det samme som det du totalt fikk utbetalt i fjor.

Trekker de meg for 5 uker ferie med det samme?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det varierer. Hos oss trekker de oss for ferie når vi tar ferie, men betaler nåde lønn og feriepenger i juni.

Anonymkode: c67a2...155

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hos oss får vi vanlig lønn, pluss feriepenger, minus 5 uker ferie. Så det kommer an på hvordan det blir gjort der du jobber. Blir all ferie trekt i juni har du likevel lønn når du tar ut ferie uavhengig av når på året du tar den ut 

Anonymkode: e21a9...cf5

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Hos oss får vi vanlig lønn, pluss feriepenger, minus 5 uker ferie. Så det kommer an på hvordan det blir gjort der du jobber. Blir all ferie trekt i juni har du likevel lønn når du tar ut ferie uavhengig av når på året du tar den ut 

Anonymkode: e21a9...cf5

Ja, jeg får bare se hva som kommer inn på konto i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...