Gå til innhold

Jeg gir barna godteri/sjokolade i hverdagen

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke konseptet med helgen. Det er i hverdagen de trenger kalorier og energi. Jeg har avtale med dem at de kan velge å spise noe godteri, skokolade eller is hver fjerde dag.

De må ha sunn forhold til godt. Og ikke bli desperate.

Noen enige?

Anonymkode: f6f67...747

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke dette godteri- fokuset. Det er ekstremt mye av det syns jeg, og det rareste jeg ser er at voksne kjøper seg lørdagsgodt. Hvis man sørger for riktig kosthold så oppstår ikke det søtsuget så mange tydeligvis har, så det handler heller om å lære hva både barn og voksne bør få i seg. Jeg syns ikke at det er noen dødssynd å gi barn godteri iblant, men det fokuset du og andre har på det syns jeg er veldig merkelig. Og noe usunt også, hvis jeg skal være moralsk.

Vi har det enda mer liberale. På sommeren er det is om vi ønsker. Vi kan også klinke til med smågodt midt i uka. Samtidig - i dag hadde vi pizza sent på kvelden og ingen hadde lyst på godteri etterpå. Jeg har jenter i tenåringsalder. Flere i deres krets er på grensen til spiseforstyrrelse og jeg er opptatt av at godteri ikke er fy fy. Heller ikke overfokus på sunn mat.

Anonymkode: b82f5...e15

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det morsomme er jo at dere ikke skjønner fokuset men dere har likevel kjempefokus?

Anonymkode: c748e...85a

Jeg snakker om konseptet godteri i helgen. Ikke at jeg ikke skjønner fokuset ts

Barna mine for ofte en rute eller to med norsk sjokolade etter middag. Sikkert 2-3 ganger i uka. Snakker om minst 70% mørk sjokolade. 9-åringen foretrekker 90% 🤣

Jeg tenker at en rute eller to av det er sunt, mye antioksidanter. Og igjen, alt i moderasjon.

På lørdager får de lørdagsgodt, men ikke enorme mengder. De deler en kokesjokolade (70% igjen😆) og popcorn, og i tillegg får de av og til andre typer godteri, som smågodt. Men da under 10 biter.

Dette er ikke noe vi har dyttet på dem mot deres vilje. Dette er ting de synes er veldig godt og velger selv, men jeg har jo oppmuntret til det også, for kokesjokolade og popcorn er mye mindre ultraprosessert og mye mindre estoffer enn mye annet godteri.

Men om en lørdag spør om å få noe blått godteri eller annet rart godteri ser på butikken, så kjøper vi det. Skjer vel under 10 ganger i året. 

Anonymkode: f520f...905

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Barna mine for ofte en rute eller to med norsk sjokolade etter middag. Sikkert 2-3 ganger i uka. Snakker om minst 70% mørk sjokolade. 9-åringen foretrekker 90% 🤣

Jeg tenker at en rute eller to av det er sunt, mye antioksidanter. Og igjen, alt i moderasjon.

På lørdager får de lørdagsgodt, men ikke enorme mengder. De deler en kokesjokolade (70% igjen😆) og popcorn, og i tillegg får de av og til andre typer godteri, som smågodt. Men da under 10 biter.

Dette er ikke noe vi har dyttet på dem mot deres vilje. Dette er ting de synes er veldig godt og velger selv, men jeg har jo oppmuntret til det også, for kokesjokolade og popcorn er mye mindre ultraprosessert og mye mindre estoffer enn mye annet godteri.

Men om en lørdag spør om å få noe blått godteri eller annet rart godteri ser på butikken, så kjøper vi det. Skjer vel under 10 ganger i året. 

«Mørk sjokolade» ikke norsk sjokolade 😆

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg snakker om konseptet godteri i helgen. Ikke at jeg ikke skjønner fokuset ts

Hvorfor er det noe rarere enn å spise godteri hver 4 dag?

Anonymkode: 715d8...cd3

Vi har aldri hatt smågodt på lørdager. 

Var koselig på 90-tallet.

Barna våre klarer å se at det ligger godteri på bordet, uten å spise. Bror kan spise en is, søster vil ikke ha. 

De spiser ikke mye godteri. Plutselig vil storesøster ha sjokolade på en tirsdag, helt greit. 

Spiser nesten ikke godteri/snacks i helgene. 

Så helt siden de var  bitte små, har godteri vært tilgjengelig hele tiden. De er ikke interessert i det. 

Ser klassekamerater og venner prøver å gå i skapene her, maser om godteri osv.  Helt gale etter sukker. De har vel strikse foreldre.

Så her er det fritt fram, fordi jeg vet at totalen i uka er mindre enn gjennomsnittet. 

Anonymkode: a7239...945

Da jeg vokste opp (født på 70-tallet) var mine foreldre VELDIG strenge på det med godteri. Det var KUN på lørdag, og absolutt ikke i store mengder. Brus var vel kun i bursdag og på 17. mai. 

Så hva skjedde da jeg flyttet hjemmefra og tjente mine egne penger? Jo, potetgull på en mandag, sjokolade osv osv. Og da selvfølgelig en del unødvendige ekstra kilo. 😉 

Jeg har 3 barn, og har aldri vært hysterisk på dette. Ingen av de spiser noe særlig godterier! De to eldste spiser mye heller frukt og bær. Den yngste er nok litt mer glad i potetgull, men ingen store mengder der heller. 

Anonymkode: 77b86...214

Jeg skjønner ikke helt ideen om at snop er mer skadelig på en onsdag enn på lørdag. Noen ganger har vi popcorn og film midt i uken og noen ganger får vi lyst på sjokolade.

Jeg ser forsåvidt ikke helt forskjellen på å holde strikt på lørdagsgodteri eller telle dager til de kan få snop hver fjerde dag. 

Anonymkode: 0c18c...233

Jeg har ingen tro på at det å være streng eller mindre streng spiller en særlig stor rolle når det kommer til hvor interessert barn er i godteri. Jeg vokste opp med foreldre som var middels strenge, og har allikevel alltid vært fullstendig vill etter godteri og sukker. Mine søsken var og er ikke slik. 

Mitt tantebarn er også vill etter godteri, nærmest besatt. I den heimen er det fri flyt. Det resulterer dessverre i et barn som spiser store mengder godteri til alle døgnets tider. 

Anonymkode: 80567...de7

Mine barn er ikke særlig interessert i tradisjonelt godteri, de vet knapt hva det er. På lørdag får de 70% sjokolade og potetgull uten masse e-stoffer og en is. De er veldig fornøyde med det og maser ikke om annet verken lørdag eller andre dager. Eldste (5) har smakt «vanlig» godteri på bursdager ol, men det er ikke noe hn ber om. Yngste (3) har ikke smakt og er ikke interessert heller. 

Jeg tror godtesuget oppstår når man eksponeres for sukker. Har man lite sukker i kostholdet, vil man ikke få det søtsuget som fører til overspising av godteri. 

Anonymkode: 41b2a...177

Annonse

Du har jo et litt rart forhold til det du også 😅 

Lørdagsgodt stammer egentlig fra et eksperiment fra før man fikk et etisk regelverk på plass, for å si det sånn. Det har en fæl bakgrunnshistorie. 

Da ungene var små, var det en enkel og forutsigbar ting å forholde seg til. Men vi har gått mer eller mindre bort fra det. Har heldigvis arvet det fra meg, kroppen regulerer det veldig godt selv. Tror man må sette litt føringer ut fra hvordan man er skrudd sammen, det er stor forskjell på kroppene våre, hvordan den responderer på sukker, dopamin og metthetsfølelse. Noen har behov for begrensninger, andre ikke, så må man forsøke å finne en god balanse ut fra det. 

Anonymkode: 69a20...136

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Du har jo et litt rart forhold til det du også 😅 

Lørdagsgodt stammer egentlig fra et eksperiment fra før man fikk et etisk regelverk på plass, for å si det sånn. Det har en fæl bakgrunnshistorie. 

Da ungene var små, var det en enkel og forutsigbar ting å forholde seg til. Men vi har gått mer eller mindre bort fra det. Har heldigvis arvet det fra meg, kroppen regulerer det veldig godt selv. Tror man må sette litt føringer ut fra hvordan man er skrudd sammen, det er stor forskjell på kroppene våre, hvordan den responderer på sukker, dopamin og metthetsfølelse. Noen har behov for begrensninger, andre ikke, så må man forsøke å finne en god balanse ut fra det. 

Nå ble jeg nysgjerrig på hvilken fæl bakgrunnshistorie lørdagsgodteri har?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nå ble jeg nysgjerrig på hvilken fæl bakgrunnshistorie lørdagsgodteri har?

Et eksperiment som ble utført med mål om å hindre hull i tennene, som den gang var et stort problem. Eksperimentet gikk ut på å tvangsfore psykisk utviklingshemmede (eller åndssvake som de da ble kalt) ved en institusjon med blant annet karameller, over flere år, for å se om sukker var årsaken til hull i tennene. Sverige på 1940-tallet. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Et eksperiment som ble utført med mål om å hindre hull i tennene, som den gang var et stort problem. Eksperimentet gikk ut på å tvangsfore psykisk utviklingshemmede (eller åndssvake som de da ble kalt) ved en institusjon med blant annet karameller, over flere år, for å se om sukker var årsaken til hull i tennene. Sverige på 1940-tallet. 

Og dette skjedde kun på lørdager?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men resultatet var at myndighetene anbefalte å redusere inntaket av sukker, da til en dag i uken. Som er opphavet til den litt sære ordningen vi har i Norge/Sverige, lørdagsgodtet. 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Anonym har nok lest denne artikkelen: 

https://www.nrk.no/kultur/xl/lordagsgodt-er-typisk-norsk-og-historien-bak-er-grotesk-1.16835728

Anonymkode: 69219...ffa

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Anonym har nok lest denne artikkelen: 

https://www.nrk.no/kultur/xl/lordagsgodt-er-typisk-norsk-og-historien-bak-er-grotesk-1.16835728

Anonymkode: 69219...ffa

Stemmer 😃 

Jeg har aldri vært nøye på søtsaker. Det står fremme hele tiden og vi har egen godteriskuff på kjøkkenet. 

Sønnen spiser kun når han får lov, spør alltid før han tar noe. Godtar et nei, aldri noen sure miner. Han går ikke bananas hos andre, nettopp fordi han alltid spør før han tar noe. Og spør ofte hvor mange biter eller hvis mye han kan ta.

Jeg har alltid hatt et stort søtsug. Husker jeg som ung saumfarte kjøkkenskapene etter noe søtt, om så kakepynt. Brødrene mine rører ikke søtt, der er vi totale motsetninger. Hjemme var det lørdagsgodt, men det var også alltid en skål med godteri på bordet. Så det var ikke superstrengt med godteri. Men jeg fikk (og får) aldri nok. Ingen andre i familien er sånn.

Anonymkode: 6d67c...b0b

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Omgås ikke deres barn med andre barn? Kokesjokolade og pop corn?!

Skikkelig rart… og for et regime.

Anonymkode: 93116...203

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Mine barn er ikke særlig interessert i tradisjonelt godteri, de vet knapt hva det er. På lørdag får de 70% sjokolade og potetgull uten masse e-stoffer og en is. De er veldig fornøyde med det og maser ikke om annet verken lørdag eller andre dager. Eldste (5) har smakt «vanlig» godteri på bursdager ol, men det er ikke noe hn ber om. Yngste (3) har ikke smakt og er ikke interessert heller. 

Jeg tror godtesuget oppstår når man eksponeres for sukker. Har man lite sukker i kostholdet, vil man ikke få det søtsuget som fører til overspising av godteri. 

Anonymkode: 41b2a...177

Veldig likt slik vi gjør det! Mine to barn på 9 og 6 får kokesjokolade (den på 70%), litt under halve hver, og popcorn. Av og til litt potetgull i stedet for popcorn :)

Veldig lite estoffer og ultraprosessert.

De drikker vann til.

De har fått «smågodt» og andre med ultraprosessert godteri i andres bursdager og fra «julenissen» som deler ut ved julegrantenning her i byen vi bor i.. sånne ting.

Men de savner det absolutt ikke og min eldste foretrekker så mørk sjokolade som mulig, og vil gjerne ha 86%, så jeg sa vi kan kjøpe den neste helg! De liker melkesjokolade også altså! Men foretrekker mørk om de får velge

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Omgås ikke deres barn med andre barn? Kokesjokolade og pop corn?!

Skikkelig rart… og for et regime.

Anonymkode: 93116...203

Fornuftig heter det. Jeg ser ikke poenget med å ha godteri stående som om det skulle være helt naturlig å dytte i seg, og ikke skjønner jeg at noen tror at å ha det tilgjengelig til enhver tid, betyr at barna ikke syns det er fristende. Mye rart å lese her noen ganger, men jeg vedder på at de som har godteri tilgjengelig, og liksom skal gjøre det så naturlig og lite spennende, er overvektige. Jeg kan nesten inngå veddemål på det. 

At barn får kokesjokolade og popkorn er ikke regime i andres øyne enn hos de som er avhengig av sukker og godteri selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...