Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Som så mange ordtak og faste fraser, så er nok også dette på vei ut av språket. Forsvinner jo først hos de yngre, mens de eldre som regel er mer standhaftige. 

Jeg tror, og synes å oppfatte, at språket vårt endrer seg raskere enn noen gang, og med det også bruken av ordtak og faste uttrykk. 

Anonymkode: a0d18...1ec

Alle som kan lese og leser ordentlig litteratur vil jo kjenne det. Som alt annet er det del av den kapitalen som gjør et kvalitetssprang for lesere, og gjør ikke-lesere til tapere her også.

Anonymkode: 84faa...1e3

Jeg har hørt det før, men det er lenge siden jeg hørt det nå. For meg tilhører dette besteforeldregenerasjon og deres litteratur. Leser jeg noe fra litt eldre forfatteren, kan slikt stå. En del språklige bilder og ordtak har nok med tiden blitt byttet ut med mer direkte beskrivelser. Språket er på sett og vis kanskje blitt mindre billedlig og malende i beskrivelsene. Da jeg gikk på grunnskolen, kunne vi få beskjed om at det var en klisje da vi brukte ordtak som var for godt brukt. Tror det er mange færre som får beskjed om det i dag.  

Anonymkode: 38cfa...673

Jeg er 43 år, og er ganske språksterk. Kjenner godt til mange ordtak, men dette var helt ukjent for meg. Lurer på om det er lokale forskjeller her? Hvor er dere fra som kjenner uttrykket? Jeg er født og oppvokst i Bergen. 

Anonymkode: e2a6d...9d2

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 43 år, og er ganske språksterk. Kjenner godt til mange ordtak, men dette var helt ukjent for meg. Lurer på om det er lokale forskjeller her? Hvor er dere fra som kjenner uttrykket? Jeg er født og oppvokst i Bergen. 

Anonymkode: e2a6d...9d2

Jeg er født og oppvokst i Bergen

Anonymkode: 38cfa...673

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...