Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kjenner du tii uttrykket?

Mannen min på godt over 40 år har aldri hørt dette noe som forundrer meg sterkt da jeg trodde det var et velkjent uttrykk. 

Anonymkode: d622d...d73

Aldri hørt om. Er 40. 

Anonymkode: fcfae...3e8

Annonse

prekæs skrev (5 minutter siden):

Leve over evne økonomisk, Har hørt uttrykket.

Siden jeg ikke kan bli mer irriterende her inne, så retter jeg på dette da det ikke er riktig. Det har ingenting med "over evne" å gjøre. Det betyr rett og slett å bruke mye penger og ikke skjule sin mer overdådige livsstil. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Har absolutt kjennskap til uttrykket, og vet hva det betyr, men det er ikke akkurat del av mitt hverdagslige vokabular. 

Anonymkode: a0d18...1ec

Det er jo ikke et ofte brukt uttrykk her jeg bor heller siden mannen i mitt liv ikke har hørt det på de 20 årene vi har vært sammen, men jeg trodde oppriktig at det var en mer vanlig uttrykk enn både hans reaksjon og tilbakemeldingene i denne tråden viser. 

hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke et ofte brukt uttrykk her jeg bor heller siden mannen i mitt liv ikke har hørt det på de 20 årene vi har vært sammen, men jeg trodde oppriktig at det var en mer vanlig uttrykk enn både hans reaksjon og tilbakemeldingene i denne tråden viser. 

hi

Som så mange ordtak og faste fraser, så er nok også dette på vei ut av språket. Forsvinner jo først hos de yngre, mens de eldre som regel er mer standhaftige. 

Jeg tror, og synes å oppfatte, at språket vårt endrer seg raskere enn noen gang, og med det også bruken av ordtak og faste uttrykk. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Som så mange ordtak og faste fraser, så er nok også dette på vei ut av språket. Forsvinner jo først hos de yngre, mens de eldre som regel er mer standhaftige. 

Jeg tror, og synes å oppfatte, at språket vårt endrer seg raskere enn noen gang, og med det også bruken av ordtak og faste uttrykk. 

Jeg er født i 1974, og jeg husker at vi lærte ordtak på skolen. Fikk stensiler med tegninger på, også skulle vi først gjette ordtaket, også lærte vi fasiten. Bl.a en hestevogn som kjørte over en liten "haug", og ordtaket var "Liten tue kan velte stort lass", en person som sto mellom flere trær og ropte, og ordtaket var "Som du roper i skogen får du svar" osv.

Men mine barn, som nå er tenåringer, har aldri lært ordtak på skolen. Det har fallt ut av allmennkunnskapen. Vi snakket om det her, og barna lærte flere ordtak av meg, men de hadde aldri hørt de før...

Anonymkode: 84c8a...0bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...