Gå til innhold

Hva preger miljøet i en skoleklasse?


Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på det her om dagen. Det gikk opp og ned i klassen jeg gikk i. Noe uro, men ikke noe stort og varig mobbeproblem så vidt jeg husket. I en parallellklasse derimot, der var det mange mobbere, og elever vi ellers fryktet i skolegården. 

Tanker om hvorfor det oppstår et "hardt" miljø i enkelte skoleklasser? Elevenes påvirkning på hverandre, elevenes personlighet og adferd mer uavhengig av hverandre, lærerens adferd? 

Anonymkode: e4ce6...ed7

Fortsetter under...

Dette at alle skal få ha en trygghetsperson med seg gjør at like barn leker best, og det er lett å få klasser med vanskeligere miljøer. Hadde skolene fått sette sammen klasser fritt uten at foresatte blandet seg og uten at vi trengte ta hensyn til barnas følelser, ville vi hatt bedre muligheter for å ha jevne klassemiljøer. 

Optatium skrev (6 timer siden):

Dette at alle skal få ha en trygghetsperson med seg gjør at like barn leker best, og det er lett å få klasser med vanskeligere miljøer. Hadde skolene fått sette sammen klasser fritt uten at foresatte blandet seg og uten at vi trengte ta hensyn til barnas følelser, ville vi hatt bedre muligheter for å ha jevne klassemiljøer. 

Vi har en gutt som finner på mye galt på skolen å som får andre venner med på dette. Samtidig er han en gutt som blir fort utrygg av forandringer så vi ble enig med læreren at det beste ville være om han kom i klasse med en han er med på skole ,som han er trygg på nå når han skal begynne på ungdomsskolen. Fikk nylig vite at han likevel ikke kommer med noen av vennene sine,tenker at det har de nok gode grunner til å gjøre,de vet nok best hva som vil gi best resultat. Så her er hvertfall skolen tøff å gjør det de mener er best. Er sånn det burde være. Kommer selvfølgelig ikke å klage det.

Anonymkode: 12a42...6a6

Det jeg ser i klassene til barna, er at det mangler voksne, trygge voksne, i klasserommet. Det er for få voksne. 

Mange barn trenger én til én, mange er utrygge, mange jenter oppfører seg som tyranner og guttene sloss og blir sure for ingenting. 

Har foreldre glemt å lære barna sine helt normal og vanlig folkeskikk?

Mange utenlandske barn på skolen her, de gaper og bærer seg, flytter seg ikke for folk . Kranglete og " eier " verden. 

Blir helt matt. 

Anonymkode: 31032...99c

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Vi har en gutt som finner på mye galt på skolen å som får andre venner med på dette. Samtidig er han en gutt som blir fort utrygg av forandringer så vi ble enig med læreren at det beste ville være om han kom i klasse med en han er med på skole ,som han er trygg på nå når han skal begynne på ungdomsskolen. Fikk nylig vite at han likevel ikke kommer med noen av vennene sine,tenker at det har de nok gode grunner til å gjøre,de vet nok best hva som vil gi best resultat. Så her er hvertfall skolen tøff å gjør det de mener er best. Er sånn det burde være. Kommer selvfølgelig ikke å klage det.

Anonymkode: 12a42...6a6

Og fra et mors perspektiv er jeg enig i at det er vondt å se på. Trøsta er at det kanskje blir bedte nå❤️

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det jeg ser i klassene til barna, er at det mangler voksne, trygge voksne, i klasserommet. Det er for få voksne. 

Mange barn trenger én til én, mange er utrygge, mange jenter oppfører seg som tyranner og guttene sloss og blir sure for ingenting. 

Har foreldre glemt å lære barna sine helt normal og vanlig folkeskikk?

Mange utenlandske barn på skolen her, de gaper og bærer seg, flytter seg ikke for folk . Kranglete og " eier " verden. 

Blir helt matt. 

Anonymkode: 31032...99c

Det var færre voksne pr barn før enn nå. Bare sier det. 
Ellers enig i det med folkeskikk, mange glemmer å lære bort det. Foreldrene har kanskje for lite tid sammen med barna sine?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dynamikken i en gruppe gjenspeiler ofte ledelsen. Han man god, trygg, strukturert og ryddig leder / ledelse fungerer ofte gruppa bedre. 

Anonymkode: 8f827...a5d

Jeg har som lærer i over ti år null problem med å ha «kontroll» over min klasse. Jeg får alltid til god arbeidsro og godt læringsmiljø o klassen. Men hvordan elevene oppfører seg lot hverandre, hva de hvisker og tisker om, hvordan de syns det er greit å omtale meg eller andre, det er vanskeligere og vanskeligere å jobbe med. Det tror jeg, etter mange samtaler med foreldre årene igjennom, at i langt større grad er speiling av hvordan hjemmet omtaler andre. 

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Kom til å tenke på det her om dagen. Det gikk opp og ned i klassen jeg gikk i. Noe uro, men ikke noe stort og varig mobbeproblem så vidt jeg husket. I en parallellklasse derimot, der var det mange mobbere, og elever vi ellers fryktet i skolegården. 

Tanker om hvorfor det oppstår et "hardt" miljø i enkelte skoleklasser? Elevenes påvirkning på hverandre, elevenes personlighet og adferd mer uavhengig av hverandre, lærerens adferd? 

Anonymkode: e4ce6...ed7

Alle faktorene du nevner

Anonymkode: 6ca5f...3ed

Anonym bruker skrev (På 8.6.2024 den 23.28):

Vi har en gutt som finner på mye galt på skolen å som får andre venner med på dette. Samtidig er han en gutt som blir fort utrygg av forandringer så vi ble enig med læreren at det beste ville være om han kom i klasse med en han er med på skole ,som han er trygg på nå når han skal begynne på ungdomsskolen. Fikk nylig vite at han likevel ikke kommer med noen av vennene sine,tenker at det har de nok gode grunner til å gjøre,de vet nok best hva som vil gi best resultat. Så her er hvertfall skolen tøff å gjør det de mener er best. Er sånn det burde være. Kommer selvfølgelig ikke å klage det.

Anonymkode: 12a42...6a6

Jeg har en gutt som har en diagnose som gjør at han strever på skolen og mye bagasje fra barneskolen der han har blitt mye misforstått. Han er også populær og har mange venner.

Vi har i samråd med gutten satt opp hvem han ville i klasse med og da har vi også gitt beskjed om at han IKKE skal i klasse med to av kompisene. De på sin side har nok satt opp vår sønn som ønske med støtte fra sine foreldre, for vår gutt er nok en god innflytelse på dem og bygger sosiale broer til andre i gruppa. Problemet er bare at de er dårlig innflytelse på vår sønn og han er ekstremt utsatt selv. Det var med klump i magen men vi måtte prioritere vårt eget barn.

Jeg kan ikke ofre han for at andre skal fungere litt bedre.

Stå på for sønnen din! Håper han får en god ordning:)

Anonymkode: 94b0e...355

Hadde ungene hatt med seg adekvat oppførsel hjemmefra, så hadde det hjulpet mye. Svært mye. Altfor mange barn blir sydd puter under armene på, altfor mange barn møter for lite motstand, altfor mange barn får tillatelse og heiarop for å oppføre seg som drittunger. 

Det er hjemmene som er hovedansvarlige for dette. 

Anonymkode: 86de8...21b

Anonym bruker skrev (På 9.6.2024 den 11.24):

Dynamikken i en gruppe gjenspeiler ofte ledelsen. Han man god, trygg, strukturert og ryddig leder / ledelse fungerer ofte gruppa bedre. 

Anonymkode: 8f827...a5d

Dette er min erfaring også etter fem barn gjennom skolesystemet. Så lenge læreren har denne rollen går det stort sett bra, men hvis læreren ikke fungerer som en leder (eller der lærer ikke er tilstede) vil andre ta rollen. Dersom denne lederen, den som er sterk og «populær», er real blir klassemiljøet bra, men er den ikke det blir det raskt et tyrannisk miljø, men stadig posisjoneringskamp om å være innenfor lederens gunst.  

Anonymkode: f633c...b76

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...