Gå til innhold

Hund som er redd for folk

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er båndet. I vinter da han fikk gå fritt, var det ingen problemer. Med en gang han må i bånd, blir han tulling.

Hi

Anonymkode: a79d8...603

Trenger ikke nødvendigvis ha noe med båndet å gjøre. Kan være så enkelt at han da fikk nok utløp for energien sin. Hunder med masse overskudd energi blir vanskelig å få kontakt med. 

Lei hundepark, så han blir sliten og fornøyd. Så kan du trene passeringer etterpå. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg sa det - hun kom likevel bort med hånden strukket ut mot den glefsende hunden. Han er stor, så jeg fikk ikke tatt han bak meg før det var for sent. 
Hi

Da må du gå andre plasser med mindre folk så du kan opprettholde en god nok avstand som hunden er komfortabel med. Evt munnkurv på tur en periode.  Finnes de dem både kan drikke og pese med. 

Du sier avstand hjelper, har du startet med godbiter og fokus før du kommer for nærme for å se om det hjelper? Her starter vi det sekundet han ser hunden og jeg ser kroppsholdningen hans forandrer seg. Så er det fokus og godbiter så lenge det gjør seg mulig før jeg vender han bort og setter han mellom beina mine slik at han ikke får mulighet til å stirre på den andre hunden.

Ja, det tar tid, men han er blitt mye flinkere nå enn hva han var en gang i tiden, men innimellom møter vi dessverre noen som gjør at vi går litt for mange steg tilbake på læringen. Men det er langt bedre enn hva vi kom fra. Også er det ikke bare bare, når det andre hunden helst vil leke med alle hunder han ser så han står og er gira mens jeg fokuserer på han som er fryktaggresiv mot andre hunder.

Anonymkode: 9c876...d75

Anonym bruker skrev (På 7.6.2024 den 21.18):

Kanskje hundene burde få gått mer fritt? Jeg tror det ville løst det meste, i hvert fall for min hund.

Hi

Å gå fritt ville kanskje vært bedre for hunden, men det ville ikke vært bedre for bille og tamme dyr. I tillegg kunne det fortsatt oppstå situasjoner der hunden følte  seg utrygg. Da ville du ikke ha noen mulighet for å hindre katastrofen. En hund som du vet biter om den blir utrygg kan aldri, ALDRI, gå løs. Hensynet til mennesker og dyr hunden kan møte må komme først.

Få profesjonell hjelp med hunden eller hold den bestandig i bånd, med "maske" som gjør det umulig å bite om den skulle slite seg eller dere ikke klarte å hindre folk eller dyr å komme for nær. La den sldti bære løs i samme rom som barn.

Anonymkode: f8070...30c

Denne hunden er jo ikke bare engstelig, den er også aggressiv. 
En veldig lei situasjon.
Jeg føler med deg. 

Jeg har hatt hunder i hele spekteret. Fra glad i alle til ekstremt introvert og reservert. Men jeg har aldri hatt en hund som hopper mot folk eller prøver å bite hvis noen prøver å ta på de.

Den jeg har nå er reservert og litt engstelig. Han er nysgjerrig på folk, stopper og ser på de. Han beveger seg aldri mot de eller blir ustyrlig. Hvis folk vil hilse så får de prøve, men rygger han unna (noe han alltid gjør) så får han bestemme det selv. En gang har han rygget ut av halsbåndet og løp som faen vekk fra situasjonen. 
Din hund møter situasjonen, den har ikke flykt reaksjonen. Det er farlig. 
Det høres ut som du ikke er så erfaren med hund (ikke stygt ment, men siden du spør her trekker jeg den konklusjonen).

For hunden sin skyld (og din) hadde jeg bedt om hjelp. Denne adferden må håndteres umiddelbart og korrekt. Og du må vurdere om dette er riktig hund for deg. En engstelig hund som prøver å bite seg unna ubehag har gått over grensen. En hund jeg personlig ville vurdert nøye om den er trygg å ha. Denne må passes på hele tiden, har du kapasitet til det. Situasjonen i går gikk jo greit. Ingen skade. Hva lærte hunden din? Den lærte at glefse er en effektiv måte å få folk unna. Dette var jo helt og holdent damen sin skyld (og litt din) men hunden er farlig. Hva om du er uoppmerksom et øyeblikk og et barn går bort til den?

Hunden er ikke nødvendigvis farlig på lang sikt. For øyeblikket er den skummel. Du må ikke ta råd på nett og prøve og feile. Du må gjøre det riktig og med veiledning. 
Kanskje ikke dette du vil høre, men jeg har sett mange hunder starte sin karriere med småtteri som din hund driver med til å omsider ta steget helt ut og virkelig skade noen. 

Anonymkode: 42804...a1a

Annonse

Gemini77/ skrev (På 7.6.2024 den 19.36):

Jeg tror mange tror at det er agressivitet. Normalt er dette redsel, og når de er i bånd så kommer de ikke unna frykten de møter og «skremmer» bort det de er redd for. Det er derfor redselen man må jobbe med. Trygge hunden med at andre ikke er en frykt på tur, at eier vil holde hunden trygg etc. 

man kan starte med å sette seg i en park langt unna andre men at hunden ser folk. Og bare sitte rolig og spise godbiter på trygg avstand. 

Det ER aggressivitet. Og den skumleste aggressiviteten er den som trigges av redsel. 
Jeg synes du bagatelliserer adferden. Dette er en adferd som kan (Merk deg kan) bli ekstremt farlig. Det starter i det små som dette, og vil bare eskalere om ikke hi klarer å trene det bort. 
Toleransetrening er tidkrevende og krever planlegging. Partnere du kan trene med. I tillegg handler det om å forstå kroppsspråk og lese hunden. Ofte når mennesker plukker opp de anspente signalene har hunden alt vært anspent ett minutt eller to. 
Denne hunden har aggressive tendenser, å underdrive og si den «bare er redd» er å gjøre hunde og hi en bjørnetjeneste. 
Jeg sier ikke at den er slem og fortjener å dø. Jeg sier den er skummel. 
Nå tror jeg veldig på rehabilitering og trening og at alle fortjener en sjanse. Denne hunden har uansett en personlighet som kanskje ikke passer hi og hennes livssituasjon. For det kreves mye tid og dedikert arbeid når man har en slik hund. Det er ikke bare å slenge godbiter og belønning i lomma før en tur. 
Du må finne treningspartner du stoler på, med en rolig hund som ikke lar seg rive med av utfall. Og mennesker som forstår hunder og er villig til å gi sin tid for å hjelpe å trene den. 

Anonymkode: 42804...a1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...