Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Skrevet 7. juni 2024 Vi har en redd hund. Han er ett Är og av ganske stor rase. Han liker ikke folk enda vi har sosialisert han fra han var liten. Han vil ikke hilse, han vil ikke at fremmede klapper, han vil bare vÊre i fred. Tidligere i dag gikk vi tur og en dame kom gÄende imot oss. Jeg vet at hunden vil hoppe etter forbipasserende, sÄ jeg tok et godt tak i selen hans og hold fast. Han fikk to godbiter for Ä holde seg rolig, etter rÄd fra hundetrener, noe som ikke fungerte. Han begynte (som alltid) Ä hoppe og glefse. (Vi var pÄ passeringskurs for noen uker siden, med varierende suksess.) Det som sÄ skjer er at denne damen kommer rett imot oss, strekker hÄnden ut mot hunden, og han biter. Hun dro hÄnden til seg, sa at det gikk bra, og gikk. Off. Hva gjÞr jeg nÄ da? Hvorfor er han sÄnn? Hvorfor gÄr folk rett mot en hoppende, glefsende hund? Anonymkode: a79d8...603
ReneRene Skrevet 7. juni 2024 #2 Skrevet 7. juni 2024 (endret) Du mÄ feste et gult bÄnd pÄ hunden din, og kommer folk rett mot ( noe som er idiotisk uansett ), sÄ si fra fÞr de nÄr hunden. Det er dessverre en del uvettige mennesker, men du har uansett ansvaret og biter hunden din kan det fÄ veldig uÞnskede konsekvenser for deg. Hunden di er potensielt farlig for andre sÄnn som han er nÄ, og jeg vet ikke hvilke hundetrener som ber deg holde fast hunden, for da reagerer de med Ä fÞle seg truet eller at det er annen fare pÄ ferde. Det beste er Ä gÄ fort vekk, ikke holde fast!  Du bÞr be om kyndig hjelp. Hunden kan sÄ klart bli kurert og bra, men da mÄ det nok proffe folk til. Har du undersÞkt hvordan resten av kullet har blitt? Endret 7. juni 2024 av ReneRene
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #3 Skrevet 7. juni 2024 Jeg har en hund som er skeptisk til fremmende og sĂ„ alle vi mĂžtte ute pĂ„ tur som potensielle trusler. NĂ„ gĂ„r han forbi alle uten problem. Jeg lar ALDRI noen fĂ„ hilse pĂ„ han. Verken barn eller voksne. Hunden min skal vite at han er trygg med meg og at jeg beskytter sĂ„ han slipper. Hvis jeg blir stĂ„ende Ă„ prate og de vil hilse sĂ„ sier jeg at de ikke kan. trent bort redsel for motorsykler, tilhengere, lastebiler etc med samme metode. Har alltid godbiter i hĂ„nden (og masse i lomma). Ser jeg hunden min begynne Ă„ fokusere sĂ„ kaster jeg godbiter pĂ„ bakken foran han og sier «sniff». Dette er fint Ă„ begynne med hjemme. Hver gang du sier sniff sĂ„ kaster du godbiter pĂ„ gulvet. De assosierer sa ordet med noe positivt. Min hund begynner da Ă„ bruke nesen og slutter Ă„ hyperfokusere pĂ„ det som kommer imot oss. SĂ„nn holder vi pĂ„ til vi er forbi. NĂ„ gĂ„r han forbi alt som er og ser opp pĂ„ meg nĂ„r vi er forbi og han fĂ„r en godbit.  hvis du kun gir godbit nĂ„r du er forbi hvis han er flink sĂ„ blir det ikke bedre. Du mĂ„ lede han forbi med noe som er positivt. Om du sĂ„ holder masse godbiter i neven og foran nesen hans sĂ„ han prĂžver Ă„ spise de ut av hĂ„nden nĂ„r du gĂ„r forbi.  det som er viktig at han skal bli NĂYTRAL rundt andre, ikke at han skal akseptere at andre koser med han. Det skal du beskytte han mot hvis han ikke liker det.Â
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #4 Skrevet 7. juni 2024 En liten ting til.. holder aldri stramt bĂ„nd men kort nok til at jeg har kontroll. Stramt bĂ„nd gir signaler at det er fare. I tillegg gĂ„r jeg sĂ„ langt til siden som mulig. I starten gikk jeg omtrent inn i folks hage for Ă„ gi nok luft rundt oss til at han fokuserte pĂ„ meg.Â
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #5 Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (56 minutter siden): En liten ting til.. holder aldri stramt bÄnd men kort nok til at jeg har kontroll. Stramt bÄnd gir signaler at det er fare. I tillegg gÄr jeg sÄ langt til siden som mulig. I starten gikk jeg omtrent inn i folks hage for Ä gi nok luft rundt oss til at han fokuserte pÄ meg. Jeg er ikke hi, men fÄr nytte av rÄdene dine. Du sier at du ikke har stramt bÄnd, men hunden trekker jo nÄr den mÞter andre den vil bort til? Anonymkode: a3041...98a
DisogFrost Skrevet 7. juni 2024 #6 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi har en redd hund. Han er ett Ă„r og av ganske stor rase. Han liker ikke folk enda vi har sosialisert han fra han var liten. Han vil ikke hilse, han vil ikke at fremmede klapper, han vil bare vĂŠre i fred. Tidligere i dag gikk vi tur og en dame kom gĂ„ende imot oss. Jeg vet at hunden vil hoppe etter forbipasserende, sĂ„ jeg tok et godt tak i selen hans og hold fast. Han fikk to godbiter for Ă„ holde seg rolig, etter rĂ„d fra hundetrener, noe som ikke fungerte. Han begynte (som alltid) Ă„ hoppe og glefse. (Vi var pĂ„ passeringskurs for noen uker siden, med varierende suksess.) Det som sĂ„ skjer er at denne damen kommer rett imot oss, strekker hĂ„nden ut mot hunden, og han biter. Hun dro hĂ„nden til seg, sa at det gikk bra, og gikk. Off. Hva gjĂžr jeg nĂ„ da? Hvorfor er han sĂ„nn? Hvorfor gĂ„r folk rett mot en hoppende, glefsende hund? Anonymkode: a79d8...603 Det er ikke alle hunder som liker hilse og vil liker bli klappet. Og det mĂ„ man respektere. NĂ„r du vet hunden din jager seg opp med hopping og glefsing bĂžr du ha ennĂ„ stĂžrre avstand til alt han gjĂžr utfall mot. Veldig dumt av damen. Men med slike hunder mĂ„ du hele tiden vĂŠre i forkant. AltsĂ„ du ser damen komme mot dere. Da tar du hunden bak deg og sier klart i fra at hunden ikke skal hilse.Â
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #7 Skrevet 7. juni 2024 DisogFrost skrev (5 minutter siden): Det er ikke alle hunder som liker hilse og vil liker bli klappet. Og det mÄ man respektere. NÄr du vet hunden din jager seg opp med hopping og glefsing bÞr du ha ennÄ stÞrre avstand til alt han gjÞr utfall mot. Veldig dumt av damen. Men med slike hunder mÄ du hele tiden vÊre i forkant. AltsÄ du ser damen komme mot dere. Da tar du hunden bak deg og sier klart i fra at hunden ikke skal hilse. Jeg sa det - hun kom likevel bort med hÄnden strukket ut mot den glefsende hunden. Han er stor, sÄ jeg fikk ikke tatt han bak meg fÞr det var for sent. Hi Anonymkode: a79d8...603
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (1 time siden): En liten ting til.. holder aldri stramt bÄnd men kort nok til at jeg har kontroll. Stramt bÄnd gir signaler at det er fare. I tillegg gÄr jeg sÄ langt til siden som mulig. I starten gikk jeg omtrent inn i folks hage for Ä gi nok luft rundt oss til at han fokuserte pÄ meg. Hmm. Stramt bÄnd. Hvordan skal jeg ha slakt bÄnd nÄr 35 kilo trekker alt han kan? Godbiter bryr han seg ikke om. Vi har prÞvd alt. Ikke leker eller noe. Han gÄr rett i glefse/hoppe modus. Vi hadde ingen rÞmningsvei heller, og mÄtte bare ta mÞtet. Det var derfor jeg holdt han hardt. Hi Anonymkode: a79d8...603
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #9 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Jeg er ikke hi, men fĂ„r nytte av rĂ„dene dine. Du sier at du ikke har stramt bĂ„nd, men hunden trekker jo nĂ„r den mĂžter andre den vil bort til? Anonymkode: a3041...98a PrĂžver Ă„ avlede fĂžr trekkingen starter. Og har han allerede trekket sĂ„ trekker jeg han ikkke bakover men holder han stille og kommer meg ved siden av han. Og kastet godbiter ned pĂ„ bakken sĂ„ snuten begynner Ă„ jobbe. Da lĂžsner jeg bĂ„ndet og kaster litt og litt fremover slik at han sniffer etter flere godbiter. Har ogsĂ„ holdt godbiter inne i hĂ„nden dom er delvis lukket sĂ„ jeg fĂ„r kontakt med hunden nĂ„r han fĂžrst er overfokusert. SĂ„ Ă„pner jeg hĂ„nden litt mens han graver etter godbitene inne i hĂ„nden og gĂ„r forbi slik. Dette gjĂžr jeg med passering av ukjente hunder. Mennesker er ikke like triggende, sĂ„ hadde avstand og holdt godbit i hĂ„nden og holdt Ăžyekontakt. SĂ„ fort folk hadde gĂ„tt forbi sĂ„ fikk han godbiten. Ting mĂ„ skje kjapt. Har alltid den ene hĂ„nden med godbiter som jeg fort kan kaste pĂ„ bakken.Â
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hmm. Stramt bĂ„nd. Hvordan skal jeg ha slakt bĂ„nd nĂ„r 35 kilo trekker alt han kan? Godbiter bryr han seg ikke om. Vi har prĂžvd alt. Ikke leker eller noe. Han gĂ„r rett i glefse/hoppe modus. Vi hadde ingen rĂžmningsvei heller, og mĂ„tte bare ta mĂžtet. Det var derfor jeg holdt han hardt. Hi Anonymkode: a79d8...603 Bryr han seg generelt ikke om godbiter eller kun i de situasjonene? jeg har samme med hunder vi passerer fordi redselen er sĂ„ stor. Men gĂ„r mye bedre nĂ„. Det kan ikke vĂŠre lovnad om godbit men rett og slett veldig gode lukter rett i nesa og fĂžre han slik. Hvis du ikke kan gĂ„ forbi sĂ„ fĂ„r jeg hunden stoppet, tar hĂ„nden med masse godbiter rett i nesa og fĂžrer han rundt andre vei. SĂ„ gĂ„r vi bakover (jeg) mens han da fĂžlger meg og sĂ„ gjĂžr det frem til vi finner en oppkjĂžrsel etc som gir oss mer plass. Jeg har gĂ„tt med kremost pĂ„ tube, pĂžlsebiter, fiskekaker etc. det mĂ„ gode lukter til for at hjernen skal komme ut av den transen. Og for all del, du mĂ„ fĂ„ andre til Ă„ slutte Ă„ gĂ„ bort til hunden. Jeg har blitt forbanna pĂ„ folk og stelt meg foran folk og sperret. Hvis en person hadde fortsatt kommet bort hadde jeg skreket til. Jeg gjĂžr alt for Ă„ beskytte min hund.  nĂ„ steller hunden seg helt rolig bak meg hvis det kommer lĂžse hunder lĂžpende mot oss fĂžr han vet jeg beskytter. Jeg viker ikke og er den psyko dama som roper at folk fĂ„r hente bikkja si   Â
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (7 minutter siden): Bryr han seg generelt ikke om godbiter eller kun i de situasjonene? jeg har samme med hunder vi passerer fordi redselen er sĂ„ stor. Men gĂ„r mye bedre nĂ„. Det kan ikke vĂŠre lovnad om godbit men rett og slett veldig gode lukter rett i nesa og fĂžre han slik. Hvis du ikke kan gĂ„ forbi sĂ„ fĂ„r jeg hunden stoppet, tar hĂ„nden med masse godbiter rett i nesa og fĂžrer han rundt andre vei. SĂ„ gĂ„r vi bakover (jeg) mens han da fĂžlger meg og sĂ„ gjĂžr det frem til vi finner en oppkjĂžrsel etc som gir oss mer plass. Jeg har gĂ„tt med kremost pĂ„ tube, pĂžlsebiter, fiskekaker etc. det mĂ„ gode lukter til for at hjernen skal komme ut av den transen. Og for all del, du mĂ„ fĂ„ andre til Ă„ slutte Ă„ gĂ„ bort til hunden. Jeg har blitt forbanna pĂ„ folk og stelt meg foran folk og sperret. Hvis en person hadde fortsatt kommet bort hadde jeg skreket til. Jeg gjĂžr alt for Ă„ beskytte min hund.  nĂ„ steller hunden seg helt rolig bak meg hvis det kommer lĂžse hunder lĂžpende mot oss fĂžr han vet jeg beskytter. Jeg viker ikke og er den psyko dama som roper at folk fĂ„r hente bikkja si    Godbiter betyr ingenting for ham nĂ„r vi mĂžter folk eller andre hunder. Han gĂ„r rett i modus, og kun avstand fĂ„r han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, sĂ„ jeg mĂ„tte bare ta mĂžtet. At denne damen likevel kom bort, forstĂ„r jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det mĂ„tte hun ikke, og da jeg sĂ„ hĂ„nden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sĂ„nne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem Ă„r etter at han dĂžde, tok vi sjansen. Og sĂ„ fĂ„r vi sĂžren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NĂYE. Det er bare Ă„ glede seg til 12 Ă„r med Ă„ kikke seg over skulderen igjen og ha rĂžmningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #12 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nĂ„): Godbiter betyr ingenting for ham nĂ„r vi mĂžter folk eller andre hunder. Han gĂ„r rett i modus, og kun avstand fĂ„r han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, sĂ„ jeg mĂ„tte bare ta mĂžtet. At denne damen likevel kom bort, forstĂ„r jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det mĂ„tte hun ikke, og da jeg sĂ„ hĂ„nden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sĂ„nne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem Ă„r etter at han dĂžde, tok vi sjansen. Og sĂ„ fĂ„r vi sĂžren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NĂYE. Det er bare Ă„ glede seg til 12 Ă„r med Ă„ kikke seg over skulderen igjen og ha rĂžmningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603 Ikke gi opp treningen.. hvis avstand hjelper sĂ„ betyr det at du mĂ„ starte Ă„ fĂ„ fokus med han tidligere. AltsĂ„ sĂ„ fort du ser folk. Jeg gikk tur med en sulten hund, altsĂ„ ingen middag fĂžr turen slik at fokus pĂ„ meg og mat/godbiter skulle vĂŠre stĂžrre.  husk at mye av treningen starter hjemme. Jeg har trent kontakt, sniff, etc hjemme slik at det blir et Ăžyeblikk av gjenkjennelse nĂ„r det er vanskeligheter utenfor dĂžren. Det mĂ„ vĂŠre noe grunnleggende hjemmefra i trygge omgivelser. Jeg trodde ALDRI jeg skulle fĂ„ kontroll pĂ„ hunden min i passering med andre hunder, men nĂ„ (3 Ă„r senere đ ) er han MYE bedre. Jeg har bare ikke gitt opp.. det gĂ„r ogsĂ„ an Ă„ fĂ„ profesjonelle hjem til deg som hjelper deg med din hund i dine omgivelser. Det er nok bedre enn disse kursene med mange andre.Â
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Godbiter betyr ingenting for ham nĂ„r vi mĂžter folk eller andre hunder. Han gĂ„r rett i modus, og kun avstand fĂ„r han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, sĂ„ jeg mĂ„tte bare ta mĂžtet. At denne damen likevel kom bort, forstĂ„r jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det mĂ„tte hun ikke, og da jeg sĂ„ hĂ„nden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sĂ„nne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem Ă„r etter at han dĂžde, tok vi sjansen. Og sĂ„ fĂ„r vi sĂžren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NĂYE. Det er bare Ă„ glede seg til 12 Ă„r med Ă„ kikke seg over skulderen igjen og ha rĂžmningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603 NĂ„r du er sĂ„ nĂŠrme det hunden reagerer pĂ„ at den ikke er mulig Ă„ fĂ„ kontakt med nytter det ikke Ă„ trene noe som helst. Du mĂ„ holde deg unna folk, og jobbe gradvis med at hunden skal assosiere det Ă„ se folk pĂ„ sĂ„ lang avstand at den ikke bryr seg om dem. Kun da kan den vĂŠre mottakelig for input fra deg. MĂ„ du sitte 500m unna for at den skal gidde Ă„ ta pĂžlsebiter eller hva den nĂ„ kan tenkes Ă„ ville ha, sĂ„ er det det du mĂ„ gjĂžre. Og dette kan ta laang tid. NĂ„r bikkja hĂžrer pĂ„ deg pĂ„ 500m avstand kan du gĂ„ videre til 499m osv. SĂ„ sakte kan det hende du mĂ„ ta det.  FĂžler med deg. Anonymkode: e166f...88c
ReneRene Skrevet 7. juni 2024 #14 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Godbiter betyr ingenting for ham nĂ„r vi mĂžter folk eller andre hunder. Han gĂ„r rett i modus, og kun avstand fĂ„r han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, sĂ„ jeg mĂ„tte bare ta mĂžtet. At denne damen likevel kom bort, forstĂ„r jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det mĂ„tte hun ikke, og da jeg sĂ„ hĂ„nden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sĂ„nne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem Ă„r etter at han dĂžde, tok vi sjansen. Og sĂ„ fĂ„r vi sĂžren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NĂYE. Det er bare Ă„ glede seg til 12 Ă„r med Ă„ kikke seg over skulderen igjen og ha rĂžmningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603 Nei, du skal ikke gĂ„ rundt med en farlig hund. Du fĂ„r hjelp hvis du ikke kan takle hunden. NĂ„ har han allerede bitt ett menneske, og holdningen din tyder pĂ„ at du ikke tar dette seriöst. Neste gang kan det vĂŠre et barn hunden din biter, hvor konsekvensene blir langt mer alvorlige, sĂ„ istedenfor "Ă„ kikke deg over skulderen" mĂ„ du sĂžrge for at dere fĂ„r hjelp.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #15 Skrevet 7. juni 2024 ReneRene skrev (9 minutter siden): Nei, du skal ikke gÄ rundt med en farlig hund. Du fÄr hjelp hvis du ikke kan takle hunden. NÄ har han allerede bitt ett menneske, og holdningen din tyder pÄ at du ikke tar dette seriöst. Neste gang kan det vÊre et barn hunden din biter, hvor konsekvensene blir langt mer alvorlige, sÄ istedenfor "Ä kikke deg over skulderen" mÄ du sÞrge for at dere fÄr hjelp. Holdningen min tyder pÄ at jeg ikke tar dette seriÞst? Hvor leser du det? Hi Anonymkode: a79d8...603
ReneRene Skrevet 7. juni 2024 #16 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Holdningen min tyder pĂ„ at jeg ikke tar dette seriĂžst? Hvor leser du det? Hi Anonymkode: a79d8...603 Jeg leser det nĂ„r du skriver at du mĂ„ kikke deg over skulderen i 12 Ă„r, istedenfor Ă„ skrive at du innser at dere mĂ„ ha hjelp.Â
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #17 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Godbiter betyr ingenting for ham nĂ„r vi mĂžter folk eller andre hunder. Han gĂ„r rett i modus, og kun avstand fĂ„r han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, sĂ„ jeg mĂ„tte bare ta mĂžtet. At denne damen likevel kom bort, forstĂ„r jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det mĂ„tte hun ikke, og da jeg sĂ„ hĂ„nden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sĂ„nne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem Ă„r etter at han dĂžde, tok vi sjansen. Og sĂ„ fĂ„r vi sĂžren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NĂYE. Det er bare Ă„ glede seg til 12 Ă„r med Ă„ kikke seg over skulderen igjen og ha rĂžmningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603 Bor en dame i gata her ogsĂ„ som har sin andre aggresive hund. Det har ikke med avl Ă„ gjĂžre, men hva hundene sanser fra menneskene sine. Denne damen hadde en hund som var skikkelig sinna, sĂŠrlig pĂ„ andre hannhunder. NĂ„r hun fikk en ny valp var hun sĂ„ bevisst at det ikke skulle skje igjen, at hunden sanset hennes usikkerhet og kanskje en anelse frykt hver gang de mĂžtte andre hannhunder, og endte med Ă„ bli like aggresiv. Det blir en form for fĂžlgefeil. Man tror man gjĂžr alt for Ă„ forhindre at det skjer igjen, ogsĂ„ sanser hunden sinnsstemningen. Jeg personlig ville ikke hatt en hund som gjorde utfall mot mennesker og bet. Da hadde hunden fĂ„tt sove den evige sĂžvn, sĂŠrlig en sĂ„ stor hund. Tenk om den river seg lĂžs og angriper et barn... Min hund liker heller ikke fremmede mennesker, og lar seg ikke klappe av folk den ikke kjenner. Men den bjeffer litt og trekker seg vekk, den har aldri gjort utfall eller bitt noen. Anonymkode: 5767e...982
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #18 Skrevet 7. juni 2024 Jeg tror mange tror at det er agressivitet. Normalt er dette redsel, og nĂ„r de er i bĂ„nd sĂ„ kommer de ikke unna frykten de mĂžter og «skremmer» bort det de er redd for. Det er derfor redselen man mĂ„ jobbe med. Trygge hunden med at andre ikke er en frykt pĂ„ tur, at eier vil holde hunden trygg etc. man kan starte med Ă„ sette seg i en park langt unna andre men at hunden ser folk. Og bare sitte rolig og spise godbiter pĂ„ trygg avstand.Â
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #19 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Bor en dame i gata her ogsĂ„ som har sin andre aggresive hund. Det har ikke med avl Ă„ gjĂžre, men hva hundene sanser fra menneskene sine. Denne damen hadde en hund som var skikkelig sinna, sĂŠrlig pĂ„ andre hannhunder. NĂ„r hun fikk en ny valp var hun sĂ„ bevisst at det ikke skulle skje igjen, at hunden sanset hennes usikkerhet og kanskje en anelse frykt hver gang de mĂžtte andre hannhunder, og endte med Ă„ bli like aggresiv. Det blir en form for fĂžlgefeil. Man tror man gjĂžr alt for Ă„ forhindre at det skjer igjen, ogsĂ„ sanser hunden sinnsstemningen. Jeg personlig ville ikke hatt en hund som gjorde utfall mot mennesker og bet. Da hadde hunden fĂ„tt sove den evige sĂžvn, sĂŠrlig en sĂ„ stor hund. Tenk om den river seg lĂžs og angriper et barn... Min hund liker heller ikke fremmede mennesker, og lar seg ikke klappe av folk den ikke kjenner. Men den bjeffer litt og trekker seg vekk, den har aldri gjort utfall eller bitt noen. Anonymkode: 5767e...982 Jeg visste den ville komme. đ Hvordan forklarer du da de to andre hundene mine som ikke var sĂ„nn? Eller at han er sĂ„nn pĂ„ tur med mannen min og? Det er han som gĂ„r mest tur med hunden, og han oppfĂžrer seg likt. Eller hva med hundetreneren? Skulle tro hunden ville oppfĂžrt seg eksemplarisk med henne, men neida, han er likedan. Hi Anonymkode: a79d8...603
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #20 Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (1 minutt siden): Jeg tror mange tror at det er agressivitet. Normalt er dette redsel, og nÄr de er i bÄnd sÄ kommer de ikke unna frykten de mÞter og «skremmer» bort det de er redd for. Det er derfor redselen man mÄ jobbe med. Trygge hunden med at andre ikke er en frykt pÄ tur, at eier vil holde hunden trygg etc. man kan starte med Ä sette seg i en park langt unna andre men at hunden ser folk. Og bare sitte rolig og spise godbiter pÄ trygg avstand. Det er bÄndet. I vinter da han fikk gÄ fritt, var det ingen problemer. Med en gang han mÄ i bÄnd, blir han tulling. Hi Anonymkode: a79d8...603
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #21 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg visste den ville komme. đ Hvordan forklarer du da de to andre hundene mine som ikke var sĂ„nn? Eller at han er sĂ„nn pĂ„ tur med mannen min og? Det er han som gĂ„r mest tur med hunden, og han oppfĂžrer seg likt. Eller hva med hundetreneren? Skulle tro hunden ville oppfĂžrt seg eksemplarisk med henne, men neida, han er likedan. Hi Anonymkode: a79d8...603 Personligheten til hunden er da lik uansett hvem som gĂ„r med den... Jeg har da aldri sagt noe annet enn det. Men jeg mener vi er med pĂ„ Ă„ forsterke ting hos hunden med vĂ„r vĂŠremĂ„te. Hunden din har ikke blitt trygg, men mer engstelig. Jeg har jo ogsĂ„ en hund som er "folkesky", og det er jo pinlig nĂ„r folk synes han er sĂ„ sĂžt og vil klappe han. Jeg har selvfĂžlgelig gjort mitt beste for Ă„ sosialisere og trygge, men regner ikke med at det overhodet ikke er min feil at han har blitt sĂ„nn. Akkurat som det ogsĂ„ er delvis er din feil at din hund har blitt sĂ„ engstelig. Hundene har mye personlighet og instinkt, men de formes ogsĂ„ veldig av eierne sine. Anonymkode: 5767e...982
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #22 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Det er bĂ„ndet. I vinter da han fikk gĂ„ fritt, var det ingen problemer. Med en gang han mĂ„ i bĂ„nd, blir han tulling. Hi Anonymkode: a79d8...603 Ja det er fordi de fĂžles seg fanget og frykten tar over. Min hund er med pĂ„ hundegruppe med 10 andre en gang i uken men mĂžter han de samme i bĂ„nd gĂ„ende rett mot sĂ„ gĂ„r han bananasÂ
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #23 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Personligheten til hunden er da lik uansett hvem som gÄr med den... Jeg har da aldri sagt noe annet enn det. Men jeg mener vi er med pÄ Ä forsterke ting hos hunden med vÄr vÊremÄte. Hunden din har ikke blitt trygg, men mer engstelig. Jeg har jo ogsÄ en hund som er "folkesky", og det er jo pinlig nÄr folk synes han er sÄ sÞt og vil klappe han. Jeg har selvfÞlgelig gjort mitt beste for Ä sosialisere og trygge, men regner ikke med at det overhodet ikke er min feil at han har blitt sÄnn. Akkurat som det ogsÄ er delvis er din feil at din hund har blitt sÄ engstelig. Hundene har mye personlighet og instinkt, men de formes ogsÄ veldig av eierne sine. Anonymkode: 5767e...982 Du sammenligner meg med en dame du kjenner som har en aggressiv hund. Du bruker ord som «frykt» og «usikkerhet» hos henne. Slik du skriver insinuerer du at jeg er som henne. Du skriver jo ogsÄ rett ut at det delvis er min feil at hunden er blitt engstelig. Det er det ingen grunn til. Jeg har gjort alt etter boka med valpekurs, sosialisering, tatt ham med i by og skog. Han har alltid fÄtt nok hvile og alltid fÄtt nok stimuli. Det er ikke min skyld at han skal angripe alt og alle nÄr han er i bÄnd. Hi Anonymkode: a79d8...603
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #24 Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (59 minutter siden): Ja det er fordi de fÞles seg fanget og frykten tar over. Min hund er med pÄ hundegruppe med 10 andre en gang i uken men mÞter han de samme i bÄnd gÄende rett mot sÄ gÄr han bananas Kanskje hundene burde fÄ gÄtt mer fritt? Jeg tror det ville lÞst det meste, i hvert fall for min hund. Hi Anonymkode: a79d8...603
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #25 Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Kanskje hundene burde fĂ„ gĂ„tt mer fritt? Jeg tror det ville lĂžst det meste, i hvert fall for min hund. Hi Anonymkode: a79d8...603 Bare hvis du har total kontroll pĂ„ hunden ved innkalling i sĂ„ fall đ Det har ikke jeg med min terrier. Men gĂ„r vi i skogen lĂžper han i langline og det er deilig for alle. Jeg har begynt Ă„ kjĂžre steder hvor det ikke er mange mennesker og bruke langline. Mye bedre enn stressende turer i nĂŠromrĂ„det.Â
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ