Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #1 Del Skrevet 7. juni 2024 Vi har en redd hund. Han er ett år og av ganske stor rase. Han liker ikke folk enda vi har sosialisert han fra han var liten. Han vil ikke hilse, han vil ikke at fremmede klapper, han vil bare være i fred. Tidligere i dag gikk vi tur og en dame kom gående imot oss. Jeg vet at hunden vil hoppe etter forbipasserende, så jeg tok et godt tak i selen hans og hold fast. Han fikk to godbiter for å holde seg rolig, etter råd fra hundetrener, noe som ikke fungerte. Han begynte (som alltid) å hoppe og glefse. (Vi var på passeringskurs for noen uker siden, med varierende suksess.) Det som så skjer er at denne damen kommer rett imot oss, strekker hånden ut mot hunden, og han biter. Hun dro hånden til seg, sa at det gikk bra, og gikk. Off. Hva gjør jeg nå da? Hvorfor er han sånn? Hvorfor går folk rett mot en hoppende, glefsende hund? Anonymkode: a79d8...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 7. juni 2024 #2 Del Skrevet 7. juni 2024 (endret) Du må feste et gult bånd på hunden din, og kommer folk rett mot ( noe som er idiotisk uansett ), så si fra før de når hunden. Det er dessverre en del uvettige mennesker, men du har uansett ansvaret og biter hunden din kan det få veldig uønskede konsekvenser for deg. Hunden di er potensielt farlig for andre sånn som han er nå, og jeg vet ikke hvilke hundetrener som ber deg holde fast hunden, for da reagerer de med å føle seg truet eller at det er annen fare på ferde. Det beste er å gå fort vekk, ikke holde fast! Du bør be om kyndig hjelp. Hunden kan så klart bli kurert og bra, men da må det nok proffe folk til. Har du undersøkt hvordan resten av kullet har blitt? Endret 7. juni 2024 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #3 Del Skrevet 7. juni 2024 Jeg har en hund som er skeptisk til fremmende og så alle vi møtte ute på tur som potensielle trusler. Nå går han forbi alle uten problem. Jeg lar ALDRI noen få hilse på han. Verken barn eller voksne. Hunden min skal vite at han er trygg med meg og at jeg beskytter så han slipper. Hvis jeg blir stående å prate og de vil hilse så sier jeg at de ikke kan. trent bort redsel for motorsykler, tilhengere, lastebiler etc med samme metode. Har alltid godbiter i hånden (og masse i lomma). Ser jeg hunden min begynne å fokusere så kaster jeg godbiter på bakken foran han og sier «sniff». Dette er fint å begynne med hjemme. Hver gang du sier sniff så kaster du godbiter på gulvet. De assosierer sa ordet med noe positivt. Min hund begynner da å bruke nesen og slutter å hyperfokusere på det som kommer imot oss. Sånn holder vi på til vi er forbi. Nå går han forbi alt som er og ser opp på meg når vi er forbi og han får en godbit. hvis du kun gir godbit når du er forbi hvis han er flink så blir det ikke bedre. Du må lede han forbi med noe som er positivt. Om du så holder masse godbiter i neven og foran nesen hans så han prøver å spise de ut av hånden når du går forbi. det som er viktig at han skal bli NØYTRAL rundt andre, ikke at han skal akseptere at andre koser med han. Det skal du beskytte han mot hvis han ikke liker det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #4 Del Skrevet 7. juni 2024 En liten ting til.. holder aldri stramt bånd men kort nok til at jeg har kontroll. Stramt bånd gir signaler at det er fare. I tillegg går jeg så langt til siden som mulig. I starten gikk jeg omtrent inn i folks hage for å gi nok luft rundt oss til at han fokuserte på meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #5 Del Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (56 minutter siden): En liten ting til.. holder aldri stramt bånd men kort nok til at jeg har kontroll. Stramt bånd gir signaler at det er fare. I tillegg går jeg så langt til siden som mulig. I starten gikk jeg omtrent inn i folks hage for å gi nok luft rundt oss til at han fokuserte på meg. Jeg er ikke hi, men får nytte av rådene dine. Du sier at du ikke har stramt bånd, men hunden trekker jo når den møter andre den vil bort til? Anonymkode: a3041...98a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DisogFrost Skrevet 7. juni 2024 #6 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi har en redd hund. Han er ett år og av ganske stor rase. Han liker ikke folk enda vi har sosialisert han fra han var liten. Han vil ikke hilse, han vil ikke at fremmede klapper, han vil bare være i fred. Tidligere i dag gikk vi tur og en dame kom gående imot oss. Jeg vet at hunden vil hoppe etter forbipasserende, så jeg tok et godt tak i selen hans og hold fast. Han fikk to godbiter for å holde seg rolig, etter råd fra hundetrener, noe som ikke fungerte. Han begynte (som alltid) å hoppe og glefse. (Vi var på passeringskurs for noen uker siden, med varierende suksess.) Det som så skjer er at denne damen kommer rett imot oss, strekker hånden ut mot hunden, og han biter. Hun dro hånden til seg, sa at det gikk bra, og gikk. Off. Hva gjør jeg nå da? Hvorfor er han sånn? Hvorfor går folk rett mot en hoppende, glefsende hund? Anonymkode: a79d8...603 Det er ikke alle hunder som liker hilse og vil liker bli klappet. Og det må man respektere. Når du vet hunden din jager seg opp med hopping og glefsing bør du ha ennå større avstand til alt han gjør utfall mot. Veldig dumt av damen. Men med slike hunder må du hele tiden være i forkant. Altså du ser damen komme mot dere. Da tar du hunden bak deg og sier klart i fra at hunden ikke skal hilse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #7 Del Skrevet 7. juni 2024 DisogFrost skrev (5 minutter siden): Det er ikke alle hunder som liker hilse og vil liker bli klappet. Og det må man respektere. Når du vet hunden din jager seg opp med hopping og glefsing bør du ha ennå større avstand til alt han gjør utfall mot. Veldig dumt av damen. Men med slike hunder må du hele tiden være i forkant. Altså du ser damen komme mot dere. Da tar du hunden bak deg og sier klart i fra at hunden ikke skal hilse. Jeg sa det - hun kom likevel bort med hånden strukket ut mot den glefsende hunden. Han er stor, så jeg fikk ikke tatt han bak meg før det var for sent. Hi Anonymkode: a79d8...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #8 Del Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (1 time siden): En liten ting til.. holder aldri stramt bånd men kort nok til at jeg har kontroll. Stramt bånd gir signaler at det er fare. I tillegg går jeg så langt til siden som mulig. I starten gikk jeg omtrent inn i folks hage for å gi nok luft rundt oss til at han fokuserte på meg. Hmm. Stramt bånd. Hvordan skal jeg ha slakt bånd når 35 kilo trekker alt han kan? Godbiter bryr han seg ikke om. Vi har prøvd alt. Ikke leker eller noe. Han går rett i glefse/hoppe modus. Vi hadde ingen rømningsvei heller, og måtte bare ta møtet. Det var derfor jeg holdt han hardt. Hi Anonymkode: a79d8...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #9 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Jeg er ikke hi, men får nytte av rådene dine. Du sier at du ikke har stramt bånd, men hunden trekker jo når den møter andre den vil bort til? Anonymkode: a3041...98a Prøver å avlede før trekkingen starter. Og har han allerede trekket så trekker jeg han ikkke bakover men holder han stille og kommer meg ved siden av han. Og kastet godbiter ned på bakken så snuten begynner å jobbe. Da løsner jeg båndet og kaster litt og litt fremover slik at han sniffer etter flere godbiter. Har også holdt godbiter inne i hånden dom er delvis lukket så jeg får kontakt med hunden når han først er overfokusert. Så åpner jeg hånden litt mens han graver etter godbitene inne i hånden og går forbi slik. Dette gjør jeg med passering av ukjente hunder. Mennesker er ikke like triggende, så hadde avstand og holdt godbit i hånden og holdt øyekontakt. Så fort folk hadde gått forbi så fikk han godbiten. Ting må skje kjapt. Har alltid den ene hånden med godbiter som jeg fort kan kaste på bakken. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #10 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hmm. Stramt bånd. Hvordan skal jeg ha slakt bånd når 35 kilo trekker alt han kan? Godbiter bryr han seg ikke om. Vi har prøvd alt. Ikke leker eller noe. Han går rett i glefse/hoppe modus. Vi hadde ingen rømningsvei heller, og måtte bare ta møtet. Det var derfor jeg holdt han hardt. Hi Anonymkode: a79d8...603 Bryr han seg generelt ikke om godbiter eller kun i de situasjonene? jeg har samme med hunder vi passerer fordi redselen er så stor. Men går mye bedre nå. Det kan ikke være lovnad om godbit men rett og slett veldig gode lukter rett i nesa og føre han slik. Hvis du ikke kan gå forbi så får jeg hunden stoppet, tar hånden med masse godbiter rett i nesa og fører han rundt andre vei. Så går vi bakover (jeg) mens han da følger meg og så gjør det frem til vi finner en oppkjørsel etc som gir oss mer plass. Jeg har gått med kremost på tube, pølsebiter, fiskekaker etc. det må gode lukter til for at hjernen skal komme ut av den transen. Og for all del, du må få andre til å slutte å gå bort til hunden. Jeg har blitt forbanna på folk og stelt meg foran folk og sperret. Hvis en person hadde fortsatt kommet bort hadde jeg skreket til. Jeg gjør alt for å beskytte min hund. nå steller hunden seg helt rolig bak meg hvis det kommer løse hunder løpende mot oss før han vet jeg beskytter. Jeg viker ikke og er den psyko dama som roper at folk får hente bikkja si Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #11 Del Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (7 minutter siden): Bryr han seg generelt ikke om godbiter eller kun i de situasjonene? jeg har samme med hunder vi passerer fordi redselen er så stor. Men går mye bedre nå. Det kan ikke være lovnad om godbit men rett og slett veldig gode lukter rett i nesa og føre han slik. Hvis du ikke kan gå forbi så får jeg hunden stoppet, tar hånden med masse godbiter rett i nesa og fører han rundt andre vei. Så går vi bakover (jeg) mens han da følger meg og så gjør det frem til vi finner en oppkjørsel etc som gir oss mer plass. Jeg har gått med kremost på tube, pølsebiter, fiskekaker etc. det må gode lukter til for at hjernen skal komme ut av den transen. Og for all del, du må få andre til å slutte å gå bort til hunden. Jeg har blitt forbanna på folk og stelt meg foran folk og sperret. Hvis en person hadde fortsatt kommet bort hadde jeg skreket til. Jeg gjør alt for å beskytte min hund. nå steller hunden seg helt rolig bak meg hvis det kommer løse hunder løpende mot oss før han vet jeg beskytter. Jeg viker ikke og er den psyko dama som roper at folk får hente bikkja si Godbiter betyr ingenting for ham når vi møter folk eller andre hunder. Han går rett i modus, og kun avstand får han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, så jeg måtte bare ta møtet. At denne damen likevel kom bort, forstår jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det måtte hun ikke, og da jeg så hånden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sånne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem år etter at han døde, tok vi sjansen. Og så får vi søren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NØYE. Det er bare å glede seg til 12 år med å kikke seg over skulderen igjen og ha rømningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #12 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Godbiter betyr ingenting for ham når vi møter folk eller andre hunder. Han går rett i modus, og kun avstand får han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, så jeg måtte bare ta møtet. At denne damen likevel kom bort, forstår jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det måtte hun ikke, og da jeg så hånden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sånne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem år etter at han døde, tok vi sjansen. Og så får vi søren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NØYE. Det er bare å glede seg til 12 år med å kikke seg over skulderen igjen og ha rømningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603 Ikke gi opp treningen.. hvis avstand hjelper så betyr det at du må starte å få fokus med han tidligere. Altså så fort du ser folk. Jeg gikk tur med en sulten hund, altså ingen middag før turen slik at fokus på meg og mat/godbiter skulle være større. husk at mye av treningen starter hjemme. Jeg har trent kontakt, sniff, etc hjemme slik at det blir et øyeblikk av gjenkjennelse når det er vanskeligheter utenfor døren. Det må være noe grunnleggende hjemmefra i trygge omgivelser. Jeg trodde ALDRI jeg skulle få kontroll på hunden min i passering med andre hunder, men nå (3 år senere 😅) er han MYE bedre. Jeg har bare ikke gitt opp.. det går også an å få profesjonelle hjem til deg som hjelper deg med din hund i dine omgivelser. Det er nok bedre enn disse kursene med mange andre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #13 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Godbiter betyr ingenting for ham når vi møter folk eller andre hunder. Han går rett i modus, og kun avstand får han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, så jeg måtte bare ta møtet. At denne damen likevel kom bort, forstår jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det måtte hun ikke, og da jeg så hånden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sånne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem år etter at han døde, tok vi sjansen. Og så får vi søren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NØYE. Det er bare å glede seg til 12 år med å kikke seg over skulderen igjen og ha rømningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603 Når du er så nærme det hunden reagerer på at den ikke er mulig å få kontakt med nytter det ikke å trene noe som helst. Du må holde deg unna folk, og jobbe gradvis med at hunden skal assosiere det å se folk på så lang avstand at den ikke bryr seg om dem. Kun da kan den være mottakelig for input fra deg. Må du sitte 500m unna for at den skal gidde å ta pølsebiter eller hva den nå kan tenkes å ville ha, så er det det du må gjøre. Og dette kan ta laang tid. Når bikkja hører på deg på 500m avstand kan du gå videre til 499m osv. Så sakte kan det hende du må ta det. Føler med deg. Anonymkode: e166f...88c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 7. juni 2024 #14 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Godbiter betyr ingenting for ham når vi møter folk eller andre hunder. Han går rett i modus, og kun avstand får han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, så jeg måtte bare ta møtet. At denne damen likevel kom bort, forstår jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det måtte hun ikke, og da jeg så hånden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sånne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem år etter at han døde, tok vi sjansen. Og så får vi søren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NØYE. Det er bare å glede seg til 12 år med å kikke seg over skulderen igjen og ha rømningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603 Nei, du skal ikke gå rundt med en farlig hund. Du får hjelp hvis du ikke kan takle hunden. Nå har han allerede bitt ett menneske, og holdningen din tyder på at du ikke tar dette seriöst. Neste gang kan det være et barn hunden din biter, hvor konsekvensene blir langt mer alvorlige, så istedenfor "å kikke deg over skulderen" må du sørge for at dere får hjelp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #15 Del Skrevet 7. juni 2024 ReneRene skrev (9 minutter siden): Nei, du skal ikke gå rundt med en farlig hund. Du får hjelp hvis du ikke kan takle hunden. Nå har han allerede bitt ett menneske, og holdningen din tyder på at du ikke tar dette seriöst. Neste gang kan det være et barn hunden din biter, hvor konsekvensene blir langt mer alvorlige, så istedenfor "å kikke deg over skulderen" må du sørge for at dere får hjelp. Holdningen min tyder på at jeg ikke tar dette seriøst? Hvor leser du det? Hi Anonymkode: a79d8...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 7. juni 2024 #16 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Holdningen min tyder på at jeg ikke tar dette seriøst? Hvor leser du det? Hi Anonymkode: a79d8...603 Jeg leser det når du skriver at du må kikke deg over skulderen i 12 år, istedenfor å skrive at du innser at dere må ha hjelp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #17 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Godbiter betyr ingenting for ham når vi møter folk eller andre hunder. Han går rett i modus, og kun avstand får han ut av det. Men her hadde vi ikke avstand, så jeg måtte bare ta møtet. At denne damen likevel kom bort, forstår jeg ingenting av. Jeg sa jo til henne at det måtte hun ikke, og da jeg så hånden hennes ti cm unna snuta, var det for sent. Dritt med sånne hunder. Jeg har hatt fire hunder i mitt liv og den forrige var helt lik. Han fikk vi aldri trygg. Jeg var skikkelig i tvil om vi skulle skaffe oss en ny, og fem år etter at han døde, tok vi sjansen. Og så får vi søren meg en redd hund igjen, enda jeg sjekket oppdretter og foreldre NØYE. Det er bare å glede seg til 12 år med å kikke seg over skulderen igjen og ha rømningsveier klare. Sukk. Hi Anonymkode: a79d8...603 Bor en dame i gata her også som har sin andre aggresive hund. Det har ikke med avl å gjøre, men hva hundene sanser fra menneskene sine. Denne damen hadde en hund som var skikkelig sinna, særlig på andre hannhunder. Når hun fikk en ny valp var hun så bevisst at det ikke skulle skje igjen, at hunden sanset hennes usikkerhet og kanskje en anelse frykt hver gang de møtte andre hannhunder, og endte med å bli like aggresiv. Det blir en form for følgefeil. Man tror man gjør alt for å forhindre at det skjer igjen, også sanser hunden sinnsstemningen. Jeg personlig ville ikke hatt en hund som gjorde utfall mot mennesker og bet. Da hadde hunden fått sove den evige søvn, særlig en så stor hund. Tenk om den river seg løs og angriper et barn... Min hund liker heller ikke fremmede mennesker, og lar seg ikke klappe av folk den ikke kjenner. Men den bjeffer litt og trekker seg vekk, den har aldri gjort utfall eller bitt noen. Anonymkode: 5767e...982 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #18 Del Skrevet 7. juni 2024 Jeg tror mange tror at det er agressivitet. Normalt er dette redsel, og når de er i bånd så kommer de ikke unna frykten de møter og «skremmer» bort det de er redd for. Det er derfor redselen man må jobbe med. Trygge hunden med at andre ikke er en frykt på tur, at eier vil holde hunden trygg etc. man kan starte med å sette seg i en park langt unna andre men at hunden ser folk. Og bare sitte rolig og spise godbiter på trygg avstand. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #19 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Bor en dame i gata her også som har sin andre aggresive hund. Det har ikke med avl å gjøre, men hva hundene sanser fra menneskene sine. Denne damen hadde en hund som var skikkelig sinna, særlig på andre hannhunder. Når hun fikk en ny valp var hun så bevisst at det ikke skulle skje igjen, at hunden sanset hennes usikkerhet og kanskje en anelse frykt hver gang de møtte andre hannhunder, og endte med å bli like aggresiv. Det blir en form for følgefeil. Man tror man gjør alt for å forhindre at det skjer igjen, også sanser hunden sinnsstemningen. Jeg personlig ville ikke hatt en hund som gjorde utfall mot mennesker og bet. Da hadde hunden fått sove den evige søvn, særlig en så stor hund. Tenk om den river seg løs og angriper et barn... Min hund liker heller ikke fremmede mennesker, og lar seg ikke klappe av folk den ikke kjenner. Men den bjeffer litt og trekker seg vekk, den har aldri gjort utfall eller bitt noen. Anonymkode: 5767e...982 Jeg visste den ville komme. 😉 Hvordan forklarer du da de to andre hundene mine som ikke var sånn? Eller at han er sånn på tur med mannen min og? Det er han som går mest tur med hunden, og han oppfører seg likt. Eller hva med hundetreneren? Skulle tro hunden ville oppført seg eksemplarisk med henne, men neida, han er likedan. Hi Anonymkode: a79d8...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #20 Del Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (1 minutt siden): Jeg tror mange tror at det er agressivitet. Normalt er dette redsel, og når de er i bånd så kommer de ikke unna frykten de møter og «skremmer» bort det de er redd for. Det er derfor redselen man må jobbe med. Trygge hunden med at andre ikke er en frykt på tur, at eier vil holde hunden trygg etc. man kan starte med å sette seg i en park langt unna andre men at hunden ser folk. Og bare sitte rolig og spise godbiter på trygg avstand. Det er båndet. I vinter da han fikk gå fritt, var det ingen problemer. Med en gang han må i bånd, blir han tulling. Hi Anonymkode: a79d8...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #21 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg visste den ville komme. 😉 Hvordan forklarer du da de to andre hundene mine som ikke var sånn? Eller at han er sånn på tur med mannen min og? Det er han som går mest tur med hunden, og han oppfører seg likt. Eller hva med hundetreneren? Skulle tro hunden ville oppført seg eksemplarisk med henne, men neida, han er likedan. Hi Anonymkode: a79d8...603 Personligheten til hunden er da lik uansett hvem som går med den... Jeg har da aldri sagt noe annet enn det. Men jeg mener vi er med på å forsterke ting hos hunden med vår væremåte. Hunden din har ikke blitt trygg, men mer engstelig. Jeg har jo også en hund som er "folkesky", og det er jo pinlig når folk synes han er så søt og vil klappe han. Jeg har selvfølgelig gjort mitt beste for å sosialisere og trygge, men regner ikke med at det overhodet ikke er min feil at han har blitt sånn. Akkurat som det også er delvis er din feil at din hund har blitt så engstelig. Hundene har mye personlighet og instinkt, men de formes også veldig av eierne sine. Anonymkode: 5767e...982 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #22 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Det er båndet. I vinter da han fikk gå fritt, var det ingen problemer. Med en gang han må i bånd, blir han tulling. Hi Anonymkode: a79d8...603 Ja det er fordi de føles seg fanget og frykten tar over. Min hund er med på hundegruppe med 10 andre en gang i uken men møter han de samme i bånd gående rett mot så går han bananas Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #23 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Personligheten til hunden er da lik uansett hvem som går med den... Jeg har da aldri sagt noe annet enn det. Men jeg mener vi er med på å forsterke ting hos hunden med vår væremåte. Hunden din har ikke blitt trygg, men mer engstelig. Jeg har jo også en hund som er "folkesky", og det er jo pinlig når folk synes han er så søt og vil klappe han. Jeg har selvfølgelig gjort mitt beste for å sosialisere og trygge, men regner ikke med at det overhodet ikke er min feil at han har blitt sånn. Akkurat som det også er delvis er din feil at din hund har blitt så engstelig. Hundene har mye personlighet og instinkt, men de formes også veldig av eierne sine. Anonymkode: 5767e...982 Du sammenligner meg med en dame du kjenner som har en aggressiv hund. Du bruker ord som «frykt» og «usikkerhet» hos henne. Slik du skriver insinuerer du at jeg er som henne. Du skriver jo også rett ut at det delvis er min feil at hunden er blitt engstelig. Det er det ingen grunn til. Jeg har gjort alt etter boka med valpekurs, sosialisering, tatt ham med i by og skog. Han har alltid fått nok hvile og alltid fått nok stimuli. Det er ikke min skyld at han skal angripe alt og alle når han er i bånd. Hi Anonymkode: a79d8...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2024 #24 Del Skrevet 7. juni 2024 Gemini77/ skrev (59 minutter siden): Ja det er fordi de føles seg fanget og frykten tar over. Min hund er med på hundegruppe med 10 andre en gang i uken men møter han de samme i bånd gående rett mot så går han bananas Kanskje hundene burde få gått mer fritt? Jeg tror det ville løst det meste, i hvert fall for min hund. Hi Anonymkode: a79d8...603 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini77/ Skrevet 7. juni 2024 #25 Del Skrevet 7. juni 2024 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Kanskje hundene burde få gått mer fritt? Jeg tror det ville løst det meste, i hvert fall for min hund. Hi Anonymkode: a79d8...603 Bare hvis du har total kontroll på hunden ved innkalling i så fall 😅 Det har ikke jeg med min terrier. Men går vi i skogen løper han i langline og det er deilig for alle. Jeg har begynt å kjøre steder hvor det ikke er mange mennesker og bruke langline. Mye bedre enn stressende turer i nærområdet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448044-hund-som-er-redd-for-folk/#findComment-150106142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå