Gå til innhold

Diett selv og middag til familien

Anbefalte innlegg

Hvis dere av medisinske årsaker har måttet følge en spesiell diett en tid, eventuelt alltid, hvordan gjør dere det med tanke på middager til resten av familien hvis det blir stort sprik? Dette forutsatt at dere pleier å være den som lager middag, og at både mann og barn (ungdommer) er i stand til å lage mat selv. Lager de sin egen middag de dagene det eventuelt blir forskjellige måltider? Lager du dobbelt opp? 

Anonymkode: d462b...1c6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448039-diett-selv-og-middag-til-familien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager middag hver dag, og lager mat til alle tilpasset min diett. Legger bare til og trekker fra så noe er likt og noe er forskjellig. 

Vi kan f.eks ha samme proteinet med forskjellig tilbehør.

I går f.eks hadde hele familien kylling, men de hadde tilbehør jeg ikke kan ha så jeg hadde eget tilbehør.

Anonymkode: de50d...223

Jeg gjør 5-2 -dietten, så to dager i uka spiser jeg bare 500 kalorier, og spiser derfor ikke middag de dagene. Enten får barn og mann bare polarbrød eller rundstykket med noe egg til (jeg steker enten speilegg eller omelett) også tar jeg en smakebit av egget jeg også, eller så varmer mannen opp pai eller pizza (begge deler fra frysedisken i butikken) til dem, også spiser de noe frukt eller smoothie etterpå. 

Men våre barn er 9 og 5, så de lager ikke mat selv. Det er jeg som kommer først hjem og henter i barnehagen, og barna pleier å være sultne, så det, i tillegg til at jeg liker å lage mat, er grunnen til at jeg er den som lager mat hos oss. Jeg er hjemme til 16, mens mannen kommer hjem nærmere 17. ☺️ Også er jo han som sagt helt fornøyd med frossenpizza/frossenpai (det blir som regel bare én gang i uka med sånn mat altså) mens jeg liker å lage næringsrik og god mat med grønnsaker osv. i. Han liker og spiser det, men gidder ikke lage det selv 😂 dessuten får han veldig sunn og god mat til lunsj på jobben. Der spiser han salat hver dag, og tar masse grønnsaker og en del proteiner (kylling/egg osv). 

Barna foretrekker derimot brød/rundstykker med egg om de kan velge. Evt pasta med pesto. De liker ingen grønnsaker, men de er veldig glad i frukt og yoghurt og sånt.

Det hender også et par ganger i mnd at de får Weetabix eller Allbrans til middag! Med melk og en dæsj syltetøy. Det er til vanlig frokostmaten deres. 😅 Men de synes det er fantastisk når en sjelden gang får det til middag 😆

Anonymkode: a861c...6e0

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jeg gjør 5-2 -dietten, så to dager i uka spiser jeg bare 500 kalorier, og spiser derfor ikke middag de dagene. Enten får barn og mann bare polarbrød eller rundstykket med noe egg til (jeg steker enten speilegg eller omelett) også tar jeg en smakebit av egget jeg også, eller så varmer mannen opp pai eller pizza (begge deler fra frysedisken i butikken) til dem, også spiser de noe frukt eller smoothie etterpå. 

Men våre barn er 9 og 5, så de lager ikke mat selv. Det er jeg som kommer først hjem og henter i barnehagen, og barna pleier å være sultne, så det, i tillegg til at jeg liker å lage mat, er grunnen til at jeg er den som lager mat hos oss. Jeg er hjemme til 16, mens mannen kommer hjem nærmere 17. ☺️ Også er jo han som sagt helt fornøyd med frossenpizza/frossenpai (det blir som regel bare én gang i uka med sånn mat altså) mens jeg liker å lage næringsrik og god mat med grønnsaker osv. i. Han liker og spiser det, men gidder ikke lage det selv 😂 dessuten får han veldig sunn og god mat til lunsj på jobben. Der spiser han salat hver dag, og tar masse grønnsaker og en del proteiner (kylling/egg osv). 

Barna foretrekker derimot brød/rundstykker med egg om de kan velge. Evt pasta med pesto. De liker ingen grønnsaker, men de er veldig glad i frukt og yoghurt og sånt.

Det hender også et par ganger i mnd at de får Weetabix eller Allbrans til middag! Med melk og en dæsj syltetøy. Det er til vanlig frokostmaten deres. 😅 Men de synes det er fantastisk når en sjelden gang får det til middag 😆

Anonymkode: a861c...6e0

Det høres ut som et fryktelig dårlig kosthold! Hvorfor gir du ikke barna ordentlig middag selv om du selv ikke skal ha?

Anonymkode: 3be06...6b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...