Gå til innhold

Klage på standpunktkarakter (grunnskole)


Anbefalte innlegg

Er det noen som har klaget på standpunkt i 10. klasse og som har noen tips til does/og don'ts?  Vi må sende klage på karakter (karakter satt på feilt grunnlag) og har aldri gjort det før. Vi vet at det finnes sider krav og rettigheter, men jeg tenkte om noen hadde noen gode råd. 

Anonymkode: 9ceda...493

Fortsetter under...

Takk for informativ/enkel link :) Greit å ha i tillegg til de litt tyngre sidene. 
I vårt tilfelle er det feil ved reglene for karaktersetting. Vi har god oversikt over elevens arbeide så muligheten for å gå ned i karakter er minimal.

Anonymkode: 9ceda...493

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for informativ/enkel link :) Greit å ha i tillegg til de litt tyngre sidene. 
I vårt tilfelle er det feil ved reglene for karaktersetting. Vi har god oversikt over elevens arbeide så muligheten for å gå ned i karakter er minimal.

Anonymkode: 9ceda...493

Da ber du ført faglærer om en begrunnelse for karakteren. Hvis dere ikke er fornøyd med begrunnelsen så kan dere klage videre. 
 

Husk at menneskelige feil kan skje ved karaktersettingen. En ren punchefeil feks. Derfor ber dere om begrunnelse før klagen skrives

Anonymkode: 3edf6...c6c

Annonse

Snakk med faglæreren først.

Datteren til en venninne fikk lavere karakter og da de ba om begrunnelse var den helt på jordet så de sa de ville klage. Da endret faglæreren karakteren uten at de trengte klage for han skjønte at de hadde mer å komme med enn han 🙈

 

Anonymkode: 8f282...49c

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Takk for informativ/enkel link :) Greit å ha i tillegg til de litt tyngre sidene. 
I vårt tilfelle er det feil ved reglene for karaktersetting. Vi har god oversikt over elevens arbeide så muligheten for å gå ned i karakter er minimal.

Anonymkode: 9ceda...493

Er reglene for karakterfastsetting brutt, eller er dere bare uenige i hvilken karakter hen har fått?

Anonymkode: e9eb6...0da

Det er bare å klage, men det er faglærer og rektor som tar den endelige avgjørelsen. Dersom rektor er enig med faglærer sin vurdering, blir karakteren stående selv om dere skulle få "medhold" hos Statsforvalteren. Karakteren vil heller ikke bli endret før opptaket til vgs, så det vil ikke hjelpe på noen som helst måte. 

Anonymkode: ac797...921

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan bryter man reglene ved selve karaktersettingen?

Anonymkode: f1b6a...731

Her er hovedpunktene karakterene skal settes etter. Om lærer bryter noen av disse kan man klage på karakteren:
 

  • Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutning av opplæringen.
  • Grunnlaget for vurdering i fag er kompetansemålene i læreplanen i faget. Når det gjelder Kunnskapsløftet 2020 skal kompetansemålene forstås i lys av teksten "Om faget" i læreplanen.
  • Eleven skal få mulighet til å vise kompetansen sin på flere og varierte måter. 
  • Kompetanse som eleven har vist i løpet av opplæringen, er en del av vurderingen når standpunktkarakteren skal fastsettes.
  • Eleven skal vite hva det blir lagt vekt på i fastsetting av standpunktkarakter.
  • Forutsetninger, fravær, orden og oppførsel skal ikke inngå i vurderingen. Innsats skal bare være en del av vurderingen i fag hvor det står spesifikt i læreplanen.

Anonymkode: 9ceda...493

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er bare å klage, men det er faglærer og rektor som tar den endelige avgjørelsen. Dersom rektor er enig med faglærer sin vurdering, blir karakteren stående selv om dere skulle få "medhold" hos Statsforvalteren. Karakteren vil heller ikke bli endret før opptaket til vgs, så det vil ikke hjelpe på noen som helst måte. 

Anonymkode: ac797...921

Det er jo tilnærmet meningsløst å ha en klageinstans og prosess som ikke får gjort endringene i tide til at resultatet kan brukes. Noen kan få brukt for karakterene igjen senere, men de aller fleste trenger jo karakteren til opptaket til skole første høst. Selv om det kan være viktig å klage for at skolen skal kunne lære av det og skolens ledelse skal få vite om det, burde det absolutt jobbes for at eleven skal kunne få endelig karakter på vitnemålet som brukes til opptak.

Anonymkode: 9ceda...493

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er jo tilnærmet meningsløst å ha en klageinstans og prosess som ikke får gjort endringene i tide til at resultatet kan brukes. Noen kan få brukt for karakterene igjen senere, men de aller fleste trenger jo karakteren til opptaket til skole første høst. Selv om det kan være viktig å klage for at skolen skal kunne lære av det og skolens ledelse skal få vite om det, burde det absolutt jobbes for at eleven skal kunne få endelig karakter på vitnemålet som brukes til opptak.

Anonymkode: 9ceda...493

Jeg er ikke uenig i at det er rimelig meningsløst, men det er nå engang slik det er. I de aller fleste tilfeller vil dessuten rektor være lojal og støtte faglærerens vurdering, med mindre det er helt åpenbart at den er feil. 

Anonymkode: ac797...921

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke uenig i at det er rimelig meningsløst, men det er nå engang slik det er. I de aller fleste tilfeller vil dessuten rektor være lojal og støtte faglærerens vurdering, med mindre det er helt åpenbart at den er feil. 

Anonymkode: ac797...921

Dette skal jo være en rettighet til elevene. Jeg mener behandlingstiden må ned slik at det faktisk er en reell mulighet. Jeg tror det kan styrke skolen ved at flere klager. Selv om de fleste lærere setter karakterer riktig, så gjør ikke alle det. Er det lærere som til stadighet ikke følger reglene blir jo gjerne ingenting gjort om ingen klager. Det samme er om skoler er gjengangere.

Leste en artikkel om noen som fikk svar i april (mener jeg det var) og da er det jo bortkastet tid både for elev/foresatte og for Fylkesmannen. 

Anonymkode: 9ceda...493

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette skal jo være en rettighet til elevene. Jeg mener behandlingstiden må ned slik at det faktisk er en reell mulighet. Jeg tror det kan styrke skolen ved at flere klager. Selv om de fleste lærere setter karakterer riktig, så gjør ikke alle det. Er det lærere som til stadighet ikke følger reglene blir jo gjerne ingenting gjort om ingen klager. Det samme er om skoler er gjengangere.

Leste en artikkel om noen som fikk svar i april (mener jeg det var) og da er det jo bortkastet tid både for elev/foresatte og for Fylkesmannen. 

Anonymkode: 9ceda...493

Det er også en del foreldre og elever som mener læreren har satt feil karakter, når læreren faktisk ikke har satt feil karakter. Å behandle klagesaker, gjennomføre ny sensur osv osv er ekstremt ressurskrevende. Det et kanskje ikke der samfunnet generelt og kommunene spesielt bør øke pengebruken…? Når elevene har ingenting å risikere men alt å vinne på å klage, så kommer det til å komme en klagestorm fra elever hvor liksom «reglene for karaktersetting er brutt».

Anonymkode: e9eb6...0da

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er også en del foreldre og elever som mener læreren har satt feil karakter, når læreren faktisk ikke har satt feil karakter. Å behandle klagesaker, gjennomføre ny sensur osv osv er ekstremt ressurskrevende. Det et kanskje ikke der samfunnet generelt og kommunene spesielt bør øke pengebruken…? Når elevene har ingenting å risikere men alt å vinne på å klage, så kommer det til å komme en klagestorm fra elever hvor liksom «reglene for karaktersetting er brutt».

Anonymkode: e9eb6...0da

Det klart det er noe å tape for eleven. Eleven kan gå ned i karakter. 
Det er heller ikke karakteren man klager på. Er standpunktkarakteren satt på bakgrunn av prøver og oppgaver og man bare ikke er enig i karakteren/vurderingen på skal man jo ikke klage. Det tar tid å skrive en klage, så man bør jo ha reelle regelfeil å vise til. Vil tro det også går rast å avvise en klage om klager ikke kan vise til slike feil. 

Har snakket med noen i skolevesenet og de mener det er alt for få som klager på standpunktkarakteren. I følge dem burde mange flere klage på karakteren. Det er dermed langt igjen til klagestorm. 

Anonymkode: 9ceda...493

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det klart det er noe å tape for eleven. Eleven kan gå ned i karakter. 
Det er heller ikke karakteren man klager på. Er standpunktkarakteren satt på bakgrunn av prøver og oppgaver og man bare ikke er enig i karakteren/vurderingen på skal man jo ikke klage. Det tar tid å skrive en klage, så man bør jo ha reelle regelfeil å vise til. Vil tro det også går rast å avvise en klage om klager ikke kan vise til slike feil. 

Har snakket med noen i skolevesenet og de mener det er alt for få som klager på standpunktkarakteren. I følge dem burde mange flere klage på karakteren. Det er dermed langt igjen til klagestorm. 

Anonymkode: 9ceda...493

Hvem «i skolevesenet» mener det, og på hvilket grunnlag? Det er jo litt merkelig å mene at flere burde klage…? Det viser jo veldig lav tillit til egen arbeidsplass. Hvis de oppriktig mener at arbeidsplassen bryter reglene for karakterfastsetting, er det ikke da en mye bedre ide å jobbe med det, i stedet for å oppmuntre til klaging?

Samtlige elever med dårligste karakter har alt å vinne på å klage.

Anonymkode: e9eb6...0da

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke uenig i at det er rimelig meningsløst, men det er nå engang slik det er. I de aller fleste tilfeller vil dessuten rektor være lojal og støtte faglærerens vurdering, med mindre det er helt åpenbart at den er feil. 

Anonymkode: ac797...921

Det er ikke søkk det er. 
 

ved en klage er skolen første klageinstans. De kan velge å opprettholde karakteren eller endre den. Dersom de opprettholder karakteren, sendes saken over til Statsforvalteren. Skolen må skrive en redegjørelse for karakteren som er satt. Denne skal følge oversendelsen til statsforvalteren. Hvis statsforvalteren er enig i at reglene for karaktersetting  er brutt, sendes saken tilbake til skolen. 
 

Vi har klaget flere ganger. En gang før korona og to ganger i koronaen. Første gang opprettholdt skolen karakteren men statsforvalteren ga skolen flengende kritikk for manglende vurdering i de konkrete kompetansemålene. De to andre gangene fikk vi medhold av skolen da rektor var enig i at faglærer ikke hadde fulgt reglene for karaktersetting og at hans redegjørelse for karakteren var for dårlig.    

Anonymkode: 3edf6...c6c

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke søkk det er. 
 

ved en klage er skolen første klageinstans. De kan velge å opprettholde karakteren eller endre den. Dersom de opprettholder karakteren, sendes saken over til Statsforvalteren. Skolen må skrive en redegjørelse for karakteren som er satt. Denne skal følge oversendelsen til statsforvalteren. Hvis statsforvalteren er enig i at reglene for karaktersetting  er brutt, sendes saken tilbake til skolen. 
 

Vi har klaget flere ganger. En gang før korona og to ganger i koronaen. Første gang opprettholdt skolen karakteren men statsforvalteren ga skolen flengende kritikk for manglende vurdering i de konkrete kompetansemålene. De to andre gangene fikk vi medhold av skolen da rektor var enig i at faglærer ikke hadde fulgt reglene for karaktersetting og at hans redegjørelse for karakteren var for dårlig.    

Anonymkode: 3edf6...c6c

Jeg skulle likt å lese brevet der statsforvalteren gir "flengende kritikk for manglende vurdering i de to konkrete kompetansemålene". Jeg har lest MANGE slike vurderinger fra statsforvalteren, og har til gode å møte på "flengende kritikk". 

 

I enkelte fag er det såpass mange ulike kompetansenmål at selv om lærerens redegjørelse for karakteren er relativt god, vil statsforvalteren gi klager medhold dersom det på et eller annet nivå i redegjørelsen er uklart om eleven er vurdert etter samtlige kompetansemål. Statsforvalteren understreker dessuten at deres vurdering kun er hvorvidt eleven er vurdering etter forskriften. De tar ikke stilling til den faglige vurderingen. 

(I dine eksempler vil jeg for øvrig tro at rektor og faglærer har blitt enige om å endre karakteren). 

 

Anonymkode: ac797...921

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke søkk det er. 
 

ved en klage er skolen første klageinstans. De kan velge å opprettholde karakteren eller endre den. Dersom de opprettholder karakteren, sendes saken over til Statsforvalteren. Skolen må skrive en redegjørelse for karakteren som er satt. Denne skal følge oversendelsen til statsforvalteren. Hvis statsforvalteren er enig i at reglene for karaktersetting  er brutt, sendes saken tilbake til skolen. 
 

Vi har klaget flere ganger. En gang før korona og to ganger i koronaen. Første gang opprettholdt skolen karakteren men statsforvalteren ga skolen flengende kritikk for manglende vurdering i de konkrete kompetansemålene. De to andre gangene fikk vi medhold av skolen da rektor var enig i at faglærer ikke hadde fulgt reglene for karaktersetting og at hans redegjørelse for karakteren var for dårlig.    

Anonymkode: 3edf6...c6c

Herregud - dere må da være foreldrene fra helvete fra skolens ståsted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...