Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å svare på Spond om barnet kommer eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hater virkelig Spond og andre slike apper. Det så sinnsykt med uviktig informasjon. Jeg trenger ikke å få varsel om at Brage og Odin har meldt seg på trening.

Vi har tre barn i 6 ulike aktiviteter, og vi teppebombes med informasjon i Spond, Rubic, Visma, messenger, fb og på meldinger og mail. Hvor vanskelig er det å følge oppsatt plan og ha faste treningstider.

Hvorfor i alle dager skal folk melde seg på trening i en aktivitet de deltar i?? Melde seg av om noe skjer er noe helt annet. Og vi har respekt for treneren, vi har vært både ski og fotballtrenere pluss andre frivillige dugnader hele tiden.

Mye av den uviktige informasjonen gjelder verken treninger, kamper eller dugnader, men foreldre som diskuterer ting og barna selv som stiller spørsmål, varsel får man likevel.

Anonymkode: 1780c...8c5

De varslene kan du vel skru av?

Hi

Anonymkode: 8a823...284

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alle som er like teknisk og forstår hvordan Spond brukes. Jeg endte opp med å måtte skru av varslene på Spond fordi den pep i ett sett. Når noen lurte på noe, når de kunne eller ikke kunne komme på trening, når de ønsket å sitte på med noen osv sendte de ut melding til alle. Ved misforståelser angående oppmøte/skyss til trening, kunne man få et drøss med meldinger i løpet av arbeidsdagen. Viktige/relevante beskjeder druknet. Jeg hadde hatt en bedre følelse for Spond om det var et annet system/en annen utveksling av beskjeder/ meldinger. 

Jeg forstår veldig godt at trenere trenger å vite hvor mange man blir. Jeg tror det hadde blitt bedre om man kun svarte når man ikke kom og om foreldrene klarer å huske at trener også bare er en forelder (i de fleste tilfeller)  som er mer mindre jobber frivillig for å skape dette tilbudet for barna.

Anonymkode: 1ba6d...833

Skrevet

Det er jo mas. Her har man meldt seg på en aktivitet, men det er ikke nok, man må melde seg på igjen hver eneste uke, kanskje to ganger per uke. Det kan da ikke være overraskende at folk opplever dette som masete?

Anonymkode: d763b...d95

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er jo mas. Her har man meldt seg på en aktivitet, men det er ikke nok, man må melde seg på igjen hver eneste uke, kanskje to ganger per uke. Det kan da ikke være overraskende at folk opplever dette som masete?

Jeg begriper ikke at det er så vanskelig. Det er jo bare å trykke delta eller avslå, og så er man ferdig med den saken. 

Folk øser seg opp over de utroligste ting. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (11 minutter siden):

Jeg begriper ikke at det er så vanskelig. Det er jo bare å trykke delta eller avslå, og så er man ferdig med den saken. 

Folk øser seg opp over de utroligste ting. 

Jeg øser meg ikke opp, jeg bare forsøker å forklare hvorfor mange foreldre ikke gidder å svare på disse forespørslene igjen og igjen og igjen. 

(Jeg har bare ett barn på fritidsaktivitet med Spond, der er det heldigvis "opt out", så jeg snakker ikke for meg selv her.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg øser meg ikke opp, jeg bare forsøker å forklare hvorfor mange foreldre ikke gidder å svare på disse forespørslene igjen og igjen og igjen. 

(Jeg har bare ett barn på fritidsaktivitet med Spond, der er det heldigvis "opt out", så jeg snakker ikke for meg selv her.)

Men please, gidd a. Ellers «gidder» ikke jeg å arrangere treninger, kamper og cuper for deres barn heller.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har tre barn i ulike aktiviteter, alle organisert gjennom Spond. En stor fordel er at man kan takke ja til at alle treninger og andre arrangementer automatisk legges i kalender. Det gir utrolig god oversikt, med minimal innsats, og er et stort pluss i Sponds favør.

Når barnet mitt går på fotball er det en selvfølge at han møter på både treninger og kamper, så lenge ikke annen beskjed er gitt. Nå er jeg en av de pliktoppfyllende, som går inn og trykker "deltar" tre til fire ganger i uka på Spond, og tenker i mitt stille sinn at det er et mas uten like. Jeg melder alltid avbud ved sykdom og annet fravær. Det kunne aldri falle meg inn å si høyt at jeg synes det er masete, jeg er veldig glad for de utrolig flinke mødrene og fedrene som gir av sin fritid for å trene barna våre, organisere kamper og cuper, og sørger for at alle har drakt som passer mm. 

Men når jeg sammenligner med mitt andre barn, som går på kampsport, er forskjellen enorm. Alle treninger, kamper og stevner i spond står det allerede "deltar" på. Jeg må ikke foreta meg noe som helst, annet enn å melde avbud ved sykdom. Og det fungerer akkurat like godt og sømløst som ovennevnte fotballag, bare uten varslene om invitasjoner og konstant behov for påmeldinger.

Anonymkode: 00c6c...c95

I kampsport er det jo heller ikke så viktig å vite hvor mange som kommer som det er i lagidrettene?

Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å skjønne, egentlig. Jeg tror neppe at de fleste trenere har så lite å gjøre at de sitter og sender ut informasjon og påmeldinger de føler at de ikke har behov for. Så om pappa'n til Odin som er trener føler at det er greit å vite hvor mange som kommer på trening neste mandag så skal jammen jeg ta den bittelille jobben det er å trykke på en knapp på mobilen!

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Fordi det er sykt uforutsigbart for oss foreldre som organiserer dette frivillig. Kommer det 10 eller 24 barn i dag? Holder det med to trenere eller må de være tre? Meld på ja eller nei, hvor vanskelig kan det være? 
Jeg har tre barn, fulltidsjobb, og organiserer et lag med 24 fotballgutter. Jeg klarer å trykke ja eller nei. Hvor vanskelig er det liksom?

Hi

Ikke alle forstår at fotballtrening ikke er å fly hodeløst rundt etter en ball.

Anonymkode: aa295...789

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg syns faktisk ikke at det å ikke gidde er en godkjent grunn til å ikke følge avtalt meldingssystem. Når man velger å melde barnet på diverse aktiviteter så godkjenner man vel samtidig å følge opp de regler som er satt. 

Så mange inkompetente og vrange foreldre har jeg aldri sett på ett sted. At noen gidder å ta på seg jobben med å trene ynglet deres er for meg den største gåten! Jeg hadde aldri hatt tålmodighet til å degge med så storforlangende foreldre.

Skrevet

Det er ikke masete å måtte melde om barnet kommer på trening eller ikke.

Det som er masete er foreldre som bruker Spond som nok en sosial arena. Det blir jævlig masete med alle varslene som kommer av typen «Bra trening i dag, gutta! 💪🏻💪🏻💪🏻», «Er det noen som har sett vannflaska til Mia? Hun er så klumsete altså 😆💕» og «Noen som vil være med å spise på Mækkern på Gjøvik på vei til cupen på lørdag»? Det er først DA det blir masete.

Anonymkode: 766bb...d6a

Skrevet
MissSaigon skrev (57 minutter siden):

Jeg syns faktisk ikke at det å ikke gidde er en godkjent grunn til å ikke følge avtalt meldingssystem. Når man velger å melde barnet på diverse aktiviteter så godkjenner man vel samtidig å følge opp de regler som er satt. 

Så mange inkompetente og vrange foreldre har jeg aldri sett på ett sted. At noen gidder å ta på seg jobben med å trene ynglet deres er for meg den største gåten! Jeg hadde aldri hatt tålmodighet til å degge med så storforlangende foreldre.

Men hvorfor holder det ikke å melde seg på en gang, hvorfor må de gjøre det igjen og igjen? Jeg er kanskje dum her, men jeg skjønner det faktisk ikke. Som sagt, jeg har ikke dette problemet selv, men jeg tipper de foreldrene det gjelder heller ikke skjønner hvorfor det ikke holder å melde seg på en gang, og at de derfor lar det skli ut. Det er også et poeng som en annen sier over her, at et system der man melder seg på hver enkelttrening legger opp til at det er normalt å ikke delta. Hvorfor ikke la deltakelse være default?

Jeg har også regningene mine på autogiro, slik at jeg skal slippe å gå inn og godkjenne hver enkelt. Det er selvfølgelig også en liten jobb som jeg godt kunne ha gjort, men jeg har inntrykk av at de fleste setter pris på å slippe og velger autogiro der de kan.

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke masete å måtte melde om barnet kommer på trening eller ikke.

Men jeg HAR meldt at barnet mitt kommer! Det gjorde jeg helt i starten, da jeg meldte henne på fotball. Hun kommer på alle treninger helt frem til hun eventuelt slutter på fotball, med mindre jeg gir beskjed om annet. Pappaen til Linus og Lotte kan med andre ord telle med henne når lager det fryktelig kompliserte treningsopplegget for dagen.

Anonymkode: 2595d...f79

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Men jeg HAR meldt at barnet mitt kommer! Det gjorde jeg helt i starten, da jeg meldte henne på fotball. Hun kommer på alle treninger helt frem til hun eventuelt slutter på fotball, med mindre jeg gir beskjed om annet. Pappaen til Linus og Lotte kan med andre ord telle med henne når lager det fryktelig kompliserte treningsopplegget for dagen.

Anonymkode: 2595d...f79

Men idrettslaget/trener ønsker at man skal melde fra til hver trening. Er dere slik på andre områder i livet også, at om dere ikke ser helt nytten så velger dere bort å følge oppsatte regler? 

Anonymkode: a352d...9df

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

For på 90 tallet hadde du som regel fast trening hver uke. Her byttes tidspunkt(ikke dag) for trening pga kamper som spilles på banen. Kampene ble også satt tidlig og sjelden ble det byttet.

Anonymkode: 5d24f...9aa

Om det skulle være så mye rot og endringer fra uke til uke hadde jeg skiftet idrett.

Anonymkode: ea029...a8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men idrettslaget/trener ønsker at man skal melde fra til hver trening. Er dere slik på andre områder i livet også, at om dere ikke ser helt nytten så velger dere bort å følge oppsatte regler? 

Jeg tror hverken ..9df eller jeg har sagt at det er vi personlig som ikke svarer, men vi prøver å forklare for HI hvorfor folk oppfatter det som mas og mange ikke svarer. Med andre ord, vi svarer på det hun spør og og kommer med forslag til hva hun kan gjøre for å løse problemet. Det er opp til henne hva hun velger å gjøre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror hverken ..9df eller jeg har sagt at det er vi personlig som ikke svarer, men vi prøver å forklare for HI hvorfor folk oppfatter det som mas og mange ikke svarer. Med andre ord, vi svarer på det hun spør og og kommer med forslag til hva hun kan gjøre for å løse problemet. Det er opp til henne hva hun velger å gjøre.

...f79, mener jeg, her ble det krøll i kodene.

Skrevet

Hva med å gjøre det enkelt for deg selv HI;

Legg ut beskjed at alle ventes å møte på trening. De som ikke møter uten å gi beskjed eller uten god grunn får ikke spille neste kamp. Problem løst.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

På Spond får vi info om endret tid for trening, innkallinger til annen trening, hospitering , info om cuper, dugnader , gjestetrenere, nye tider for kamper etc. kjekk info som kommer lett frem for de som har Spond. Hadde det vært bedre å ikke få infoen? Det er også en kjensgjerning at det ikke holder med « har du ikke hørt annet så kommer Gunnar på trening». Med Spond så forplikter det mer og det er slettes ikke alle som lever etter mottoet om at det er kun sykdom som gjør at det ikke møtes på trening. Det er all verdens unnskyldinger ; sliten, orker ikke, Gunnar skal noe annet og da kommer ikke Per, mor mener at Lise bør ta pause i dag, Kine skal være med Pia hjem og rekker ikke trening etc. Dette vet jeg fordi vi må svare med begrunnelse i Spond og slike grunner fikk man i tidligere år. 

Spond forplikter ikke mer. Derimot åpner det for at det er greit å gi beskjed om at man ikke kommer.

Jeg har barn i korps og orkester. Der er det ingen vruk av Spond. Det er en selvfølge å møte opp med mindre du er skikkelig syk eller det skjer noe veldig viktig og da må du ringe, ikke sende melding, til dirigenten. Resultatet er at det er nesten fult fremmøte og dirigenten har kontroll, uten at noen trenger å gi beskjed om at de kommer flere ganger i uka.

Skrevet
MissSaigon skrev (3 timer siden):

I kampsport er det jo heller ikke så viktig å vite hvor mange som kommer som det er i lagidrettene?

Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å skjønne, egentlig. Jeg tror neppe at de fleste trenere har så lite å gjøre at de sitter og sender ut informasjon og påmeldinger de føler at de ikke har behov for. Så om pappa'n til Odin som er trener føler at det er greit å vite hvor mange som kommer på trening neste mandag så skal jammen jeg ta den bittelille jobben det er å trykke på en knapp på mobilen!

Jo, det er det. Det er viktig for å kunne trene med noen på samme størrelse og gjerne nivå. Ofte brukes det lagspill i oppvarming og man trenger ofte å trene to og to sammen. 

Hvorfor er det så viktig å vite hvor mange som kommer i lagidrett?

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jo, det er det. Det er viktig for å kunne trene med noen på samme størrelse og gjerne nivå. Ofte brukes det lagspill i oppvarming og man trenger ofte å trene to og to sammen. 

Trener planlegger trening utifra hvor mange som kommer. Vet trener feks at det kommer kun 10 stykker så planlegges opplegg utifra det.

Skrevet

Hva med å gjøre det enkelt for deg selv HI;

Legg ut beskjed at alle ventes å møte på trening. De som ikke møter uten å gi beskjed eller uten god grunn får ikke spille neste kamp. Problem løst.

Fristende, men de er 8 og 9 år så jeg syns det blir litt strengt. Men jeg har begynt med at de som møter opp på kamp uten å være invitert, de får ikke spille. Og de som ikke sier ifra at de ikke kommer innen fristen på spond på neste kamp, de blir ikke invitert til den påfølgende.

Hi

Skrevet

For å planlegge treningen og antall trenere. Er det sju stykker som melder seg på, trenger jeg bare én trener, og de to andre kan gjøre andre ting. Er det 24 påmeldte 8-9 åringer, trenger jeg minst tre trenere. Trenerne er mammaer og pappaer som alle har flere barn, og de trenger også forutsigbarhet med tanke på familiene sine.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

For å planlegge treningen og antall trenere. Er det sju stykker som melder seg på, trenger jeg bare én trener, og de to andre kan gjøre andre ting. Er det 24 påmeldte 8-9 åringer, trenger jeg minst tre trenere. Trenerne er mammaer og pappaer som alle har flere barn, og de trenger også forutsigbarhet med tanke på familiene sine.

Hi

Du må huske at du og dine medtrenere må være ydmyke og takknemlige for å få trene gullungene deres. Å forvente at de skal bruke opp til flere sekund hver uke for å melde fra ser du medfører uante stressmoment. Man kan jo stille seg spørsmål om hvordan enkelte klarer seg i hverdagen når det å følge opp vedtatte kommunikasjonsmåter tydeligvis kan velte hele lasset i en familie 🤣deres tid er mye mer verdifull enn deres, må du vel skjønne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Fristende, men de er 8 og 9 år så jeg syns det blir litt strengt. Men jeg har begynt med at de som møter opp på kamp uten å være invitert, de får ikke spille. Og de som ikke sier ifra at de ikke kommer innen fristen på spond på neste kamp, de blir ikke invitert til den påfølgende.

Hi

Ja, men da må foreldrene stå til ansvar for ungene sine som ikke får spille. Det er nok verre enn beskjed fra treneren

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Trener planlegger trening utifra hvor mange som kommer. Vet trener feks at det kommer kun 10 stykker så planlegges opplegg utifra det.

Og hvordan skulle det være annerledes i kampsport?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...