Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å svare på Spond om barnet kommer eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det er så innmari mye MAS på Spond, og fordi det burde være helt unødvendig å bekrefte hver bidige uke at man kommer. Man kommer med mindre man gir beskjed om det motsatte. Husker dere ikke hvordan dette fungerte i gamle dager, da dere selv var barn? Jeg ga aldri beskjed til fotballtreneren at jeg kom iallefall - ga kun beskjed de gangene man ikke kunne komme. Og det funket helt fint! Alt gjøres så fryktelig komplisert nå for tiden.

Anonymkode: 2595d...f79

På Spond får vi info om endret tid for trening, innkallinger til annen trening, hospitering , info om cuper, dugnader , gjestetrenere, nye tider for kamper etc. kjekk info som kommer lett frem for de som har Spond. Hadde det vært bedre å ikke få infoen? Det er også en kjensgjerning at det ikke holder med « har du ikke hørt annet så kommer Gunnar på trening». Med Spond så forplikter det mer og det er slettes ikke alle som lever etter mottoet om at det er kun sykdom som gjør at det ikke møtes på trening. Det er all verdens unnskyldinger ; sliten, orker ikke, Gunnar skal noe annet og da kommer ikke Per, mor mener at Lise bør ta pause i dag, Kine skal være med Pia hjem og rekker ikke trening etc. Dette vet jeg fordi vi må svare med begrunnelse i Spond og slike grunner fikk man i tidligere år. 

Fortsetter under...

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

På Spond får vi info om endret tid for trening, innkallinger til annen trening, hospitering , info om cuper, dugnader , gjestetrenere, nye tider for kamper etc. kjekk info som kommer lett frem for de som har Spond. Hadde det vært bedre å ikke få infoen? Det er også en kjensgjerning at det ikke holder med « har du ikke hørt annet så kommer Gunnar på trening». Med Spond så forplikter det mer og det er slettes ikke alle som lever etter mottoet om at det er kun sykdom som gjør at det ikke møtes på trening. Det er all verdens unnskyldinger ; sliten, orker ikke, Gunnar skal noe annet og da kommer ikke Per, mor mener at Lise bør ta pause i dag, Kine skal være med Pia hjem og rekker ikke trening etc. Dette vet jeg fordi vi må svare med begrunnelse i Spond og slike grunner fikk man i tidligere år. 

Men hvorfor tror du dette funket på 90-tallet men ikke i dag? Jeg hadde selv flere fotballtreninger i uken pluss kamper. Det var aldri noe mas, og aldri noen problemer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor tror du dette funket på 90-tallet men ikke i dag? Jeg hadde selv flere fotballtreninger i uken pluss kamper. Det var aldri noe mas, og aldri noen problemer. 

Jeg tipper man hadde benyttet seg av Spond på 90 tallet også hvis man hadde tilgang til det da. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Jeg tipper man hadde benyttet seg av Spond på 90 tallet også hvis man hadde tilgang til det da. 

Det er ikke poenget. Poenget er at det funket HELT FINT uten Spond. Nå skal alt over-organiseres, og det gjør meg sprø.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke poenget. Poenget er at det funket HELT FINT uten Spond. Nå skal alt over-organiseres, og det gjør meg sprø.

Vi lever i den tiden vi lever i og vi er produkter av den tiden. Det betyr ikke at det som fungerte da vil fungere like godt i dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

For på 90 tallet hadde du som regel fast trening hver uke. Her byttes tidspunkt(ikke dag) for trening pga kamper som spilles på banen. Kampene ble også satt tidlig og sjelden ble det byttet.

Anonymkode: 5d24f...9aa

Annonse

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Vi lever i den tiden vi lever i og vi er produkter av den tiden. Det betyr ikke at det som fungerte da vil fungere like godt i dag. 

Vel, jeg klarer i alle fall helt fint å forplikte meg til å si fra dersom barna mine mot formodning ikke kan stille. Så jeg forbeholder meg retten til ikke å være tilgjengelig på Spond til enhver tid, og kommer bare til å svare når det passer meg.

Og det der straff-systemet sønnene dine driver med er helt på trynet og burde blitt nektet av dere foreldre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Om løsningen idrettsklubben har valgt er så slitsomt for så mange så bør dere jo vurdere om dere faktisk har kapasitet til å følge opp barna deres i alle aktivitetene. Om det er det å melde fra via en app noen ganger pr uke som velter lasset så har dere en for travel hverdag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg klarer i alle fall helt fint å forplikte meg til å si fra dersom barna mine mot formodning ikke kan stille. Så jeg forbeholder meg retten til ikke å være tilgjengelig på Spond til enhver tid, og kommer bare til å svare når det passer meg.

Og det der straff-systemet sønnene dine driver med er helt på trynet og burde blitt nektet av dere foreldre. 

Er det snakk om å være tilgjengelig til enhver tid? Man har da som regel flere dager på seg til å svare.

Og hvorfor får ikke barna deres ansvar for å følge opp egne treninger? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er enig i at mye overorganiseres, men det syns jeg ikke gjelder når det kommer til det jeg spør om. Jeg kan godt sette «kommer» på samtlige som en default, men det hjelper meg ingenting når 8-10 stykker ikke kommer likevel. Da er jeg like langt. Det eneste jeg ber om er at foreldre tar seg  de 10 sekundene det tar, og trykker kommer eller kommer ikke når invitasjonen kommer. På den måten kan jeg som trener/lagleder planlegge opplegget for barna mye bedre. Det er for barna deres jeg gjør dette, ikke for meg selv. 

Hi

Anonymkode: 8a823...284

Skrevet
MissSaigon skrev (3 minutter siden):

Er det snakk om å være tilgjengelig til enhver tid? Man har da som regel flere dager på seg til å svare.

Og hvorfor får ikke barna deres ansvar for å følge opp egne treninger? 

Barna mine kommer med mindre jeg gir beskjed (i god tid, med mindre det oppstår en krise) om at de ikke kommer. Hun som går på fotball er 8 år - antar det besvarer spørsmålet ditt om hvorfor hun ikke kan følge opp Spond selv?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at mye overorganiseres, men det syns jeg ikke gjelder når det kommer til det jeg spør om. Jeg kan godt sette «kommer» på samtlige som en default, men det hjelper meg ingenting når 8-10 stykker ikke kommer likevel. Da er jeg like langt. Det eneste jeg ber om er at foreldre tar seg  de 10 sekundene det tar, og trykker kommer eller kommer ikke når invitasjonen kommer. På den måten kan jeg som trener/lagleder planlegge opplegget for barna mye bedre. Det er for barna deres jeg gjør dette, ikke for meg selv. 

Hi

Igjen, jeg klarer ikke se hvorfor dette må gjøres på denne måten nå, når man klarte seg helt fint uten slik micromanaging på 90-tallet. 

Skrevet

Barna mine kommer med mindre jeg gir beskjed (i god tid, med mindre det oppstår en krise) om at de ikke kommer. Hun som går på fotball er 8 år - antar det besvarer spørsmålet ditt om hvorfor hun ikke kan følge opp Spond selv?

Selvsagt svarer man for de yngste barna.

Jeg undres bare så veldig over hvordan dere faktisk kan forsvare at deres fritid er så dyrebar at dere ikke kan bruke inntil ett minutt pr uke for å oppfylle treners ønske om å melde fra mens dere ikke har noe problem med å sende barna på trening til trenere som bruker mange timer hver uke på deres barn?

Annonse

Skrevet

Igjen, jeg klarer ikke se hvorfor dette må gjøres på denne måten nå, når man klarte seg helt fint uten slik micromanaging på 90-tallet. 

Det var mye man klarte seg uten på 90 tallet, men som anses som tungvint nå. Det er jo en ganske håpløs holdning å sitte der i gyngestolen og messe om at alt var så mye bedre før. 

Skrevet
MissSaigon skrev (12 minutter siden):

Selvsagt svarer man for de yngste barna.

Jeg undres bare så veldig over hvordan dere faktisk kan forsvare at deres fritid er så dyrebar at dere ikke kan bruke inntil ett minutt pr uke for å oppfylle treners ønske om å melde fra mens dere ikke har noe problem med å sende barna på trening til trenere som bruker mange timer hver uke på deres barn?

Jeg synes, som sagt mange ganger tidligere i denne tråden, at det er masete og unødvendig. Og vær så snill, ikke sett trenerne på en pidestall. De av oss med noe omløp i hodet bidrar på barnas fritidsaktiviteter. Jeg er kanskje ikke fotballtrener, men jeg er styreleder i koret - som også fotballtrenerens barn synger i. Det innebærer både bistand på ukentlige korøvelser samt diverse arrangementer, konserter mv., og er like mye frivillig arbeid som trenerjobben. (Og jeg maser ikke på foreldrene på Spond).

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes, som sagt mange ganger tidligere i denne tråden, at det er masete og unødvendig. Og vær så snill, ikke sett trenerne på en pidestall. De av oss med noe omløp i hodet bidrar på barnas fritidsaktiviteter. Jeg er kanskje ikke fotballtrener, men jeg er styreleder i koret - som også fotballtrenerens barn synger i. Det innebærer både bistand på ukentlige korøvelser samt diverse arrangementer, konserter mv., og er like mye frivillig arbeid som trenerjobben. (Og jeg maser ikke på foreldrene på Spond).

Hvor vil du ha infoen som sendes ut på Spond da? Alt det som det er greit å vite for deg som forelder? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Hvor vil du ha infoen som sendes ut på Spond da? Alt det som det er greit å vite for deg som forelder? 

Jeg har vel ikke sagt at info ikke kan sendes ut på Spond? Det er samme for meg om jeg får infoen på Spond, mail, Facebook eller annet. Jeg vil bare ikke ha noen "forpliktelse" til å svare hver uke at barnet mitt kommer på treningen hun har meldt seg på!

Skrevet

Jeg har vel ikke sagt at info ikke kan sendes ut på Spond? Det er samme for meg om jeg får infoen på Spond, mail, Facebook eller annet. Jeg vil bare ikke ha noen "forpliktelse" til å svare hver uke at barnet mitt kommer på treningen hun har meldt seg på!

Hvis det er ordningen aktiviteten har så gjør du deg jo bare vanskelig. Hvis vi melder på barna våre på aktiviteter så må vi nesten følge opp slik det er bestemt.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Hvis det er ordningen aktiviteten har så gjør du deg jo bare vanskelig. Hvis vi melder på barna våre på aktiviteter så må vi nesten følge opp slik det er bestemt.

Spørsmålet i denne tråden er "Hvorfor er det så vanskelig å svare på Spond om barnet kommer eller ikke?" Det er dette jeg svarer på. 

Skrevet

Sett svar til automatisk deltar, så går foreldre kun inn dersom de må melde avbud. 
Og send ut felles mld, skriv at dette er basert på frivillighet, barn skal meldes av god tid i forveien ved planlagte forfall. 
Dersom det dukker opp flere barn enn påmeldte må foreldre regne med å bli spurt om å bistå med treningen, skriv det.. det vil nok virke preventivt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Sette trenerne på pidestall? Er det slik du ser det å respektere andres tid og innsats? 

Om du ikke ser forskjell på å øve med et kor, eller turn som en annen trakk frem, og et lagspill som fotball og håndball, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. 

Skrevet
MissSaigon skrev (1 minutt siden):

Sette trenerne på pidestall? Er det slik du ser det å respektere andres tid og innsats? 

Om du ikke ser forskjell på å øve med et kor, eller turn som en annen trakk frem, og et lagspill som fotball og håndball, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. 

Ok, du får la være å si noe da vet du.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi

Vi har tre barn i ulike aktiviteter, alle organisert gjennom Spond. En stor fordel er at man kan takke ja til at alle treninger og andre arrangementer automatisk legges i kalender. Det gir utrolig god oversikt, med minimal innsats, og er et stort pluss i Sponds favør.

Når barnet mitt går på fotball er det en selvfølge at han møter på både treninger og kamper, så lenge ikke annen beskjed er gitt. Nå er jeg en av de pliktoppfyllende, som går inn og trykker "deltar" tre til fire ganger i uka på Spond, og tenker i mitt stille sinn at det er et mas uten like. Jeg melder alltid avbud ved sykdom og annet fravær. Det kunne aldri falle meg inn å si høyt at jeg synes det er masete, jeg er veldig glad for de utrolig flinke mødrene og fedrene som gir av sin fritid for å trene barna våre, organisere kamper og cuper, og sørger for at alle har drakt som passer mm. 

Men når jeg sammenligner med mitt andre barn, som går på kampsport, er forskjellen enorm. Alle treninger, kamper og stevner i spond står det allerede "deltar" på. Jeg må ikke foreta meg noe som helst, annet enn å melde avbud ved sykdom. Og det fungerer akkurat like godt og sømløst som ovennevnte fotballag, bare uten varslene om invitasjoner og konstant behov for påmeldinger.

Anonymkode: 00c6c...c95

Skrevet

Jeg hater virkelig Spond og andre slike apper. Det så sinnsykt med uviktig informasjon. Jeg trenger ikke å få varsel om at Brage og Odin har meldt seg på trening.

Vi har tre barn i 6 ulike aktiviteter, og vi teppebombes med informasjon i Spond, Rubic, Visma, messenger, fb og på meldinger og mail. Hvor vanskelig er det å følge oppsatt plan og ha faste treningstider.

Hvorfor i alle dager skal folk melde seg på trening i en aktivitet de deltar i?? Melde seg av om noe skjer er noe helt annet. Og vi har respekt for treneren, vi har vært både ski og fotballtrenere pluss andre frivillige dugnader hele tiden.

Mye av den uviktige informasjonen gjelder verken treninger, kamper eller dugnader, men foreldre som diskuterer ting og barna selv som stiller spørsmål, varsel får man likevel.

Anonymkode: 1780c...8c5

Skrevet

Samme som hun over, jeg tenker i mitt stille sinn at det er mas når det plinger inn søndag kveld, men så tenker jeg også at treneren sitter i den andre enden. Her er det sånn at ungdommene svarer selv ( men det plinger hos meg også) og de som ikke svarer blir fjernet fra treningen i spond om morgenen samme dag. Dukker de likevel opp har de løpetrening den dagen, da opplegget er lget for de som har meldt seg på. Ikke mitt valg, ikke mitt system, men det fungerer greit tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...