Gå til innhold

Har dere nok vann lagret?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nå er det vel helst for å drikke man bør ha vann. Ingen blir så skitne at det e helsefarlig i løpet av en uke 😅

Til spørsmålet så har vi helt lukket vannforsyning her jeg bor. Vannet kommer fra en underjordisk kilde og selve vannverket ligger inni fjell, så jeg ser ikke så stort behov for å lagre vann. Men noen femliterskanner har vi i garasjen. 

Anonymkode: e1f1a...1e6

Les om hvordan sykdommer sprer seg, og når da flere ikke får vasket hender og folk må faktisk fremdeles på do osv... så skal det ikke så mye til. Men samme det, mange aner ikke konsekvenser av det flere tror er en bagatell. 

Skrevet
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Les om hvordan sykdommer sprer seg, og når da flere ikke får vasket hender og folk må faktisk fremdeles på do osv... så skal det ikke så mye til. Men samme det, mange aner ikke konsekvenser av det flere tror er en bagatell. 

Her er det snakk om i løpet av en uke. På den tiden kan man bruke f.eks våtservietter og håndsprit. Over flere uker blir det fort uheldig

Anonymkode: 1766b...013

Skrevet

Hi, jeg bor veldig lite og alene. Jeg har lagret 65-70 liter med vann.

En annen i tråden sa at vann må skiftes ut to ganger i året, det stemmer ikke!

Om man gjør det på rett måte kan vann lagres i årevis. Selv har jeg tenkt at jeg vil skifte det ca en gang i året, men kom meg ikke til å gjøre dette i vinter da det var på det kaldeste, så jeg venter til kommende vinter før jeg skifter det ut.

Her kan du lese hvordan du gjør det. Se link i linken til nøyaktig beskrivelse av hvordan sikre at du rengjør beholdere korrekt.

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/vann-i-beredskap/

5-liters beholdere er mest hendige, men jeg så at det både ble dyrere og det ble mindre hensiktsmessig for hvordan jeg har mulighet til å lagre. Så jeg har valgt å ha flest 10-literskanner, og noen færre 5-liters beholdere. I tillegg har jeg enda færre flasker med 1,5 liter - for å kunne fylle over i fra de større beholderne, om det skulle bli behov for det. Da slipper jeg å åpne en beholder hver gang jeg skal ha bare litt vann.

Jeg lagret 60-70 liter da det var snakk om å ha kun for tre dager. Så jeg planlegger å lagre mer vann enn jeg har nå. Grunnen til dette er at jeg egentlig tenker også en uke kan være knapt, om noe virkelig alvorlig skjer. Da hjelper jeg best med å ikke trenge hjelp i den første akutte og mest alvorlige situasjonen. I tillegg har jeg en avtale med min ene forelder at hvis noe virkelig alvorlig skjer, så skal denne komme til meg pga. en del praktiske ting. Det blir trangt, men det går. Men derfor har jeg også lagret såpass med vann og også en del tørrmat og hermetikk, slik at jeg kan ha nok til oss begge to, selv om jeg har bedt forelder ha nok både vann og mat selv. Men siden denne begynner å bli eldre, så tenker jeg at jeg må ta hovedansvar, og ting kan skje fort om noe alvorlig skjer.

Så hvordan lagrer jeg alt, når jeg har så lite plass?

Jeg lagrer vann på soverommet, som er det kaldeste rommet jeg har. Jeg har det meste av vannet lagret i bunnen av et skap, noe annet står under et hyllesystem i et hjørne hvor det alltid er mørkt. Hermetikk og tørrmat som kan lagres i årevis har jeg bare stablet bort, innerst i skap og hyller. Om man f.eks. aldri fyller opp de ti forreste cm på en hylle i klesskapet, så fyller jeg de ti bakerste cm med en stabel hermetikk. Ute av syne. Jeg har også noe i en puff som egentlig ellers bare står et stede det ikke er for varmt, og den er fylt med diverste. Esker på toppen av skap går også fint.

I løpet av året har jeg som mål å gå gjennom noe av andre ting jeg har, kvitte meg med en del ting som jeg strengt tatt ikke trenger ha liggende og tar opp litt plass. Og tanken da er at jeg kan øke eget beredskapslager litt mer, tross veldig lite plass. Men noen ting beholder jeg ekstra av, f.eks. varme klær, tepper, dyner, i tilfelle det skulle bli nødvendig for varmen på vinteren, om en krise oppstår. Dette tar dessverre opp en del plass, men jeg anser det som helt nødvendig, om noe alvorlig skjer.

Liten avhandling her, men poenget er at selv jeg som bor så lite som jeg faktisk gjør greier å finne plasser å lure unna ting til beredskapslageret. Et par ting blir mer upraktisk for meg fordi jeg prioriterer å bruke noe av plassen til dette, men jeg ser på det som en forsikring å kunne greie meg selv noen dager om en krise står.

Vann er det viktigste. Men det er lurt å også huske på at selvforsyning og beredskap også er samhandling, så sørg for å skape og beholde god kontakt med naboer og andre kjente.

Anonymkode: 5d781...ec1

Skrevet

Har nok vann etter gammel anbefaling til seks personer (husstanden). Har kjøpt femlitersdunker på butikken for de regner jeg med at er frie for bakterier og kan stå i årevis. De står under kjellertrappa. Må nok kjøpe mer nå da.

Anonymkode: 4096c...044

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Nei. Bor på bygda. Tviler på at det blir det lokale vannverket til 150 mennesker som blir prioritert sabotert. Om så er har svigers en egen vannkilde. Og det finnes x antall mindre vann i nærheten. 

Anonymkode: 7a901...e4b

Det trenger jo ikke være sabotasje. Det kan like godt være forurensning,, algeoppblomstring eller liknende.

Anonymkode: 36086...5f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...