Gå til innhold

Konfirmasjonspenger….får 15-åringen deres de til fritt bruk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. De settes inn på sparekonto, som står i mitt navn. Vi gjorde ikke det med sønnen vår. Hadde spart om en del tusen til han, på en konto I hans navn. På 18års dagen fikk han da tilgang til den kontoen. Nå er han 20 år og alt er borte. Det gikk til klær, festing osv 

Så klok av skade er de andres sparekontoer i mitt navn, så pengene blir spart til det som er formålet. Lappen/egenkapital/ andre viktige ting.

De har også en konto der de kan spare andre penger, og den vil de ha tilgang på selv. Men "Hovedsparekontoen" står i mitt navn.

Anonymkode: 8d88e...863

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vår sønn fikk en god del tusen til konfirmasjon. Han har kjøpt seg noen klær, iPods mm for de. Lar dere konfirmanten få fri disposisjon av alle pengene eller bare deler?

Anonymkode: d1a38...9bf

Nei, hun fikk ikke det i fjor. Hun gikk "bare" 15 000,-. Brukte ca 6000,- på en telefon og noe på klær. Resten ble satt inn på en sparekonto.

Anonymkode: 4c64e...456

Ja, men vi har ikke så stor familie så det var ingen enorme summer.

Eldste som er veldig data- interessert bygde seg stasjonær pc for mye av pengene, og kjøpte seg en rimelig moped.

Nest eldste kjøpte seg en mye rimeligere pc og lett motorsykkel.

Tredje kjøpte seg noe klær og airpids, resten på sparekonto. Der står de enda, hun er 17 år nå og har ikke brukt mer av dem.

Jeg kontrollerer ikke deres penger, bruker de dem opp og angrer er det lærdom i det også.

Anonymkode: db848...e04

De får bruke en del, opp mot halvparten, men resten settes inn til sparing til de blir 18 år. Yngste har ikke rørt sine enda, men nå har hun bestemt seg for at hun vil kjøpe en skikkelig boksesekk og ha på rommet sitt.

Anonymkode: 6cdcb...6eb

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. De settes inn på sparekonto, som står i mitt navn. Vi gjorde ikke det med sønnen vår. Hadde spart om en del tusen til han, på en konto I hans navn. På 18års dagen fikk han da tilgang til den kontoen. Nå er han 20 år og alt er borte. Det gikk til klær, festing osv 

Så klok av skade er de andres sparekontoer i mitt navn, så pengene blir spart til det som er formålet. Lappen/egenkapital/ andre viktige ting.

De har også en konto der de kan spare andre penger, og den vil de ha tilgang på selv. Men "Hovedsparekontoen" står i mitt navn.

Anonymkode: 8d88e...863

Du kan jo uansett ikke beholde tilgangen til pengene etter han/hun er blitt 18 år,så at de bruker alt på klær og fester kan jo uansett skje når de får pengene på 18 årsdagen

Anonymkode: b5f00...f35

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du kan jo uansett ikke beholde tilgangen til pengene etter han/hun er blitt 18 år,så at de bruker alt på klær og fester kan jo uansett skje når de får pengene på 18 årsdagen

Anonymkode: b5f00...f35

Våre barn har fått en sum penger av besteforeldre, de står på vår konto til de skal bruke de fornuftig. Om det er når de er 20 (som eldste snart er) eller når de er 40 spiller ingen rolle. 

Anonymkode: 7d623...ce4

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig. Det er deres penger. I tillegg er begge jentene fornuftige, jobber i ferier bruker ikke penger bare fordi de har dem.

Anonymkode: 5eaf9...50a

Selv du skjønner at svaret ditt «selvfølgelig» ikke gjelder alle? Ikke alle har like flinke, modne og fornuftige unger som deg

Anonymkode: d1a38...9bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...