Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Blir så fortvilet,

Jeg er 174 høy har en idealvekt på 69 kilo. Det er den vekten jeg har følt meg mest vel med. Kanskje utopisk å komme dit igjen etter fylte førti, men.. 

Har i flere år lagt på 74 kilo og har slitt med å komme under det, men har kunnet justere med 2-3 kilo ned når jeg har gjort en innsats.

De siste par årene - er i midten av førtiåra nå - har jeg stabilisert meg på 85 kilo. Jeg kan ikke se at jeg har gjort noe som skal ha ført til vektoppgang på 10 kilo.

Lever ganske sunt. Bevisst på hva jeg spiser, forsøker å spise redusert karbo, så kutter potet/pasta ris til middag, og spiser kjøtt/grønnsaker eller omelett til lunsj. Til frokost spiser jeg rugsprø, for jeg må starte dagen med noe kornbasert.

Spiser lite godteri/snacks - litt på lørdagen når jeg ikke klarer å la være, men ikke ellers i uka. Drikker sjelden alkohol.

Stillesittende arbeid, men trener

Og likevel rikker det seg ikke. Jeg føler meg tung i kroppen og helt fæl. 

HVA SKAL JEG GJØRE??? 

Anonymkode: a8dea...929

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan ikke se at jeg har gjort noe som skal ha ført til vektoppgang på 10 kilo.

Lever ganske sunt. Bevisst på hva jeg spiser, forsøker å spise redusert karbo, så kutter potet/pasta ris til middag, og spiser kjøtt/grønnsaker eller omelett til lunsj. Til frokost spiser jeg rugsprø, for jeg må starte dagen med noe kornbasert.

Spiser lite godteri/snacks - litt på lørdagen når jeg ikke klarer å la være, men ikke ellers i uka. Drikker sjelden alkohol.

Stillesittende arbeid, men trener

Dette kan ikke stemme. Om du trener, spiser sunt og inntar lite søtt / snacks etc. så skal du ligge på et nivå der vekten burde gått ned. Når den ikke går ned betyr det at du inntar flere kalorier enn du trenger og forbrenner. 

Du må være ærlig med deg selv. Hva er det du spiser som gjør at vekten øker?

Anonymkode: a2cd9...125

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Dette kan ikke stemme. Om du trener, spiser sunt og inntar lite søtt / snacks etc. så skal du ligge på et nivå der vekten burde gått ned. Når den ikke går ned betyr det at du inntar flere kalorier enn du trenger og forbrenner. 

Du må være ærlig med deg selv. Hva er det du spiser som gjør at vekten øker?

Jeg registrerer faktisk det jeg spiser, og ligger på 1300-1600 kcal per dag, likevel helt bom stille. Det er akkurat som om hele systemet er låst

HI

Hva er treningen? Og hvor ofte?
Hvis du egentlig er mest stillesittende og kaloriinntaket ditt er på 1600 per dag + en kaffe latte eller en snack du glemmer å registrere, er du faktisk i balanse = på stedet hvil. Eller låst som du sier. Jeg ville bedt fastlegen om en henvisning til veiledning og oppfølging. Det kan være vanskelig å få disse tingene riktig på egenhånd. 

Anonymkode: 50257...9a9

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du egentlig er mest stillesittende og kaloriinntaket ditt er på 1600 per dag + en kaffe latte eller en snack du glemmer å registrere, er du faktisk i balanse = på stedet hvil. Eller låst som du sier. Jeg ville bedt fastlegen om en henvisning til veiledning og oppfølging. Det kan være vanskelig å få disse tingene riktig på egenhånd. 

Det er ikke mye hjelp å få når hun ikke er mer overvektig desverre.

Anonymkode: 22063...b05

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er et godt poeng. Jeg følger et opplegg, men det er sikkert ting som jeg glipper på og treningen er kanskje ikke intensiv nok. 

Det er åpenbart at jeg ligger på et «bevare vekten» nivå, for jeg går ikke opp heller

HI

Annonse

Jeg anbefaler periodisk faste. Eneste som hjalp meg når jeg forsøkte å gå ned i vekt i moden alder (er passert 50). Gikk fra 80 til 62 kg over en periode på ca et års tid. Da hadde jeg tidligere forsøkt kaloritelling og lå på 1300 kcal per dag uten at vekten rikket seg. I tillegg var jeg konstant sulten. Nå spiser jeg 2 måltider pr dag, ett kl. 11.30 og så middag ca. 17.30 og er sjelden sulten. I helgene spiser jeg snacks om kvelden og kan ta et vinglass eller to. Helt perfekt opplegg! 

Anonymkode: 87e02...2de

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg anbefaler periodisk faste. Eneste som hjalp meg når jeg forsøkte å gå ned i vekt i moden alder (er passert 50). Gikk fra 80 til 62 kg over en periode på ca et års tid. Da hadde jeg tidligere forsøkt kaloritelling og lå på 1300 kcal per dag uten at vekten rikket seg. I tillegg var jeg konstant sulten. Nå spiser jeg 2 måltider pr dag, ett kl. 11.30 og så middag ca. 17.30 og er sjelden sulten. I helgene spiser jeg snacks om kvelden og kan ta et vinglass eller to. Helt perfekt opplegg! 

Bør kanskje legge til at jeg etter hvert begynte å trene også, men det har nok aller størst effekt på muskelmassen og oppstramming, mer enn på selve vekttapet. 

Det er veldig mye kalorier i ting man ikke tenker over, i en ss olivenolje f.eks 

Men det er også sånn at man får lavere forbrenning med alderen, gjennomsnittlig vektoppgang når man kommer i overgangsalderen er 5 kg. Enten må man spise mindre eller trene tilsvarende med for å beholde samme vekt som før.

Anonymkode: a6cfa...2e6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg registrerer faktisk det jeg spiser, og ligger på 1300-1600 kcal per dag, likevel helt bom stille. Det er akkurat som om hele systemet er låst

HI

Det kan fortsatt ikke stemme. Du kan ligge på rundt 1700 - 1800 kalorier i døgnet, og ha en stillestittende jobb og mosjonere litt omlag 2 ganger i uka, og fortsatt gå ned i vekt. Du inntar flere kalorier enn du regner med

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det kan fortsatt ikke stemme. Du kan ligge på rundt 1700 - 1800 kalorier i døgnet, og ha en stillestittende jobb og mosjonere litt omlag 2 ganger i uka, og fortsatt gå ned i vekt. Du inntar flere kalorier enn du regner med

Jeg tror du er litt kategorisk her. Det kan være andre faktorer som spiller inn. Det er ikke en A4 oppskrift

HI

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det kan ikke jeg. Spiser jeg 17-1800 kalorier holder vekten seg stabil, men jeg går ikke ned.

Annonse

Gå RASK gange, 1-1,5 time hver dag. Ta på treningstøy, få opp pulsen. Gå i skog eller langs veien. Gå raskt. Veldig bra forbrenning!

Men enig med en over, du spiser trolig mer enn du er klar over eller at du registerer feil!

Anonymkode: a08b9...0b8

Er i samme situasjon. Er i midten av 40 årene og kiloene har «sneket» seg på. Jeg spiser heller ikke godteri midt i uka, og trener endel. Problemet er utskeielser og treningen har vert for lett. Vekta viste 76 kg i går, og skal ned til 66. Allerede tatt grep, og har lagt en plan for 0,5 til 1 kg i uka.

Anonymkode: 8f187...0b1

Periodisk faste! Jeg spiser frokost mellom 10 og 12, lunsj og middag senest 1900. Ikke mer. 

Spis variert. Salater, grønnsaker, havregrøt av Steel cut. Pass på få i deg godt med protein så du blir mett ved hvert måltid. Cottage cheese, egg, lettost. Masse grønnsaker. Masse vann og te.

Sakte men sikkert ned. Kjenn hva kroppen vil

Anonymkode: 3bbba...619

Jo eldre vi blir jo viktigere er det også å ha kontroll på insulinproduksjon og blodsukker.

Slutt med småspising.

La kroppen bli sulten mellom hver gang du spiser.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo eldre vi blir jo viktigere er det også å ha kontroll på insulinproduksjon og blodsukker.

Slutt med småspising.

La kroppen bli sulten mellom hver gang du spiser.

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/navn-i-nyhetene/2022/08/24/mener-mellommaltider-gjor-oss-syke/

Du trenger ikke bli fanatisk, men du kan få noen aha opplevelser.

Boka hennes har vært en bestselger i flere år nå, tror du kan høre på den som lydbok også.

Hva skal vi spise, og når.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/navn-i-nyhetene/2022/08/24/mener-mellommaltider-gjor-oss-syke/

Du trenger ikke bli fanatisk, men du kan få noen aha opplevelser.

Boka hennes har vært en bestselger i flere år nå, tror du kan høre på den som lydbok også.

Hva skal vi spise, og når.

Jeg har gått i et opplegg for folk i fedmekategori og da skulle vi spise 4 måltider + 2 mellommåltider, jeg synes det var helt forferdelig, det passet ikke meg i det hele tatt. Følte jeg tenkte og ordnet med mat hele tiden, ble litt opphengt av det. Nå spiser jeg 2, av og til 3 ganger om dagen, og det er så mye bedre.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gått i et opplegg for folk i fedmekategori og da skulle vi spise 4 måltider + 2 mellommåltider, jeg synes det var helt forferdelig, det passet ikke meg i det hele tatt. Følte jeg tenkte og ordnet med mat hele tiden, ble litt opphengt av det. Nå spiser jeg 2, av og til 3 ganger om dagen, og det er så mye bedre.

Å spise 6 ganger om dagen gjør jo at du alltid har høyt blodsukker. Det rekker aldri komme ned før du spiser litt igjen så det stiger...

Det er etterhvert flere og flere som påstår at alle mellommåltidene er med på å skape den voldsomme økningen vi har i insulinresistens og diabetes 2.

For meg høres det helt logisk ut. Vi skal ikke gå med konstant høyt blodsukker, det skal stige etter måltidet, også gå ned igjen. Vi ødelegger jo den mekanismen helt når vi småspiser hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...