Gå til innhold

Flere enn meg som er redd for lyn og torden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, finnes ikke redd, kun fascinert. 

Pr. definisjon så er man egentlig nær sagt aldri 100 % trygg noe sted i tordenvær, men i praksis så skal man ha ufattelig uflaks for å bli rammet. Særlig hvis man tar forholdsregler. Innendørs er trygt. 

Anonymkode: 2aeda...517

Huset detter ikke i hodet på seg, så sånn sett er det trygt.

Om det skulle slå ned i huset ditt vil det smelle kraftig der lynet treffer, f.eks i taksteinene. Noen ganger begynner det brenne, men som regel ikke. Så det er umulig å bli skadet innendørs, og slår det ned i huset ditt og blir brann blir du varslet av smellet og har god tid på å komme deg ut.

Det er mer sannsynlig at det slår ned i noe elektrisk. Det opplevde vi her, slo ned i en trafostasjon i nærheten så det kom en "bølge" med kraftigere strøm gjennom ledningsnettet. Brant ikke noe sted, men alle elektriske artikler som sto i kontakten ble ødelagt. Etter det har jeg alltid dratt ut tv, pc o.l når det tordner rett over her.

Jeg er ikke redd, det blir litt irrasjonelt. Tordenværet får ikke skadet meg så lenge jeg er inne. Men jeg har jo normal respekt for det, stiller meg ikke på en bakketopp med paraply liksom 😉

Anonymkode: cf3be...0f2

Nei jeg er ikke redd, men tar forholdsregler ved at jeg unngår å gå ute mens det holder på. I tillegg trekker vi ut alt av elektriske duppedingser. Vi har også opplevd å få ødelagt en PC grunnet lyn. 

Ikke redd, men jeg har respekt for det når det er rett rundt husveggene. Har opplevd at det slo ned i en trafo rett ved huset og de kreftene det er i et lyn er virkelig ikke til å tulle med. Så jeg drar ut kontakter, har overspenningsvern på de det er vanskelig å trekke ut og om jeg er ute holder jeg meg unna topper og unngår å være høyeste punkt på en slette. 

Annonse

Nei, ikke i det hele tatt. Tvert imot er jeg veldig fascinert av det og kan godt sitte og se på det. 

Om du er helt trygg i huset ditt kan vel ingen garantere, men med mindre det ligger alene på en høyde, er risikoen mikroskopisk for at det skal treffe akkurat ditt hus. Hvis det likevel skremmer deg, får du gå ut i bilen i stedet. Det er i hvert fall trygt.

Anonymkode: a473a...340

Nei, ikke redd, men har respekt for kreftene. 

Følte meg utsatt da jeg ble overrasket av tordenvær en gang jeg gikk på tur på en lang slette. Da var jeg det høyeste punktet i 10-15 min og det var ubehagelig. 

Anonymkode: 9e854...2fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...