Gå til innhold

Budsjett -bli alene

Anbefalte innlegg

Kommer til å bli alene snart med barna 50/50, eller mer. Prøver å sette opp budsjett for å se hva jeg har råd til, men vanskelig å komme på alt som skal med. Tips? Og hvilke utgifter blir mindre med en voksen mindre og barna 50% her? Annet enn mat...

Utgifter til barna må jo deles likt? Det jeg har satt opp nå er jo det jeg brukte i fjor.

Barnetrygd, hjelpe og grunnstønad skal også deles likt eller?

Anonymkode: a985f...d0f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447917-budsjett-bli-alene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 100% alene med barna. Har gjennomsnittlig utbetalt i lønn 51000,- i mnd. + barnetrygd. 
Har utgifter til boliglån, strøm, internett, forsikringer, billån, studielån, telefoner, mat, drivstoff og diverse (aktiviteter, frisør, strømmetjenester etc.). Og så betaler jeg kommunale avgifter hvert 4.kvartal. 
Sparer mellom 5000 og 10000 i mnd. 

Anonymkode: 84ee6...5cb

De fleste utgiftene blir som før, bortsett fra mat.

Barnetrygden deles om dere har 50/50 ja.

Om han tjener vesentlig mer enn deg kan du få bidrag selv om dere har 50/50. Da må han betale mer enn deg av barnas utgifter fordi han tjener mer. Barna skal ikke tape på at dere skilles, og akkurat som da dere bodde sammen må han bidra mer om han tjener mest.

Støtteordningene kan du lese om via denne siden.

https://www.bufdir.no/familie/samlivsbrudd/barnebidrag-barnetrygd-og-andre-stonader/

Anonymkode: 33aa6...ea1

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er 100% alene med barna. Har gjennomsnittlig utbetalt i lønn 51000,- i mnd. + barnetrygd. 
Har utgifter til boliglån, strøm, internett, forsikringer, billån, studielån, telefoner, mat, drivstoff og diverse (aktiviteter, frisør, strømmetjenester etc.). Og så betaler jeg kommunale avgifter hvert 4.kvartal. 
Sparer mellom 5000 og 10000 i mnd. 

Anonymkode: 84ee6...5cb

Hvor mye har du i lån da? Det var jo flott å kunne spare så mye! 

Anonymkode: a985f...d0f

Bolig vil vanligvis være den største utgiften, så det ville jeg tenkt mye på.

Hvis mulig hadde jeg foretrukket å eie noe som er overkommelig framfor å leie, da det å betale ned på lån også er en form for sparing. 

Anonymkode: 0ba54...2ae

Du bør absolutt ha barna minst 60 %. Da kan du få stønad til barnetilsyn, dobbel og utvidet barnetrygd og muligens overgangsstønad.  I tillegg til at det er lettere å få lån i husbanken om du skulle trenge det. Og barnebidrag. 

Anonymkode: adb77...9c7

Annonse

Den største posten er å bo. Du har såkalte skilsmisseåser i de fleste byer, enkle enheter til en rimelig pris. Det er som en bil, enklere = mindre å fikse/holde i stand/varme opp. De består av ganske alrighte folk også, aleneforsørgere er gode på nettverk og det å hjelpe hverandre gjennom hamsterhjulet. De enhetene går som hakket møkk og er en meget god investering. 

Bil/transport. 

Dessverre i Norge, men strøm og oppvarming. Når du ser på enheter, last ned salgsoppgaven og sjekk kilowatt i løpet av året. 

Mat er den enkle posten, den kan du snu fra ene dagen til den andre. 

Anonymkode: e962c...a29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...