Gå til innhold

Er det tidenes dårligste ide å innlede et forhold til far til en av sine elever?

Anbefalte innlegg

Ja, det er en dårlig idé. Hva skjer den dagen denne eleven lager bråk i klassen, og foreldrene innkalles til en samtale? Hvor lett blir det for deg å grensesette eleven når du vet at det kan bli diskutert med pappa etterpå? Hvordan skal du unngå å snakke om andre elever til en far som ikke trenger å vite hvordan Lise og Trine frøys ut Mille etter en uenighet? 

Kort sagt - dette utfordrer din profesjonalitet. At du vurderer forholdet viser vel at akkurat det ikke er så viktig for deg. Spør rektor om råd, da vil du nok få klar beskjed. 

Fortsetter under...

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Jeg har sagt at jeg er fordomsfull mot små miljøer på bygda. Fordommene mine blir jo bekreftet gang på gang. Det ER veldig negative konsekvenser ved å bo på bygda, mer for noen enn andre! Andre kan da fins trives og synes det er fint å bo sånn! Jeg hadde kjedet meg ihjel av å høre på sladder som dette, og ikke skjønner jeg heller at barn bryr seg om hva voksne gjør- det er ikke vanlig. Med unntak av barnet det gjelder selvsagt. 

Da er det rart at du klager så på at andre reagerer på andre ting enn deg. Hører du ikke deg selv? Det er ikke van,ig å være så fordomsfull mot folk bare fordi de bor et sted du ikke ville bodd.

Anonymkode: dd416...373

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da er det rart at du klager så på at andre reagerer på andre ting enn deg. Hører du ikke deg selv? Det er ikke van,ig å være så fordomsfull mot folk bare fordi de bor et sted du ikke ville bodd.

Jo, det er vanlig å være fordomsfull. Jeg vil si at mine fordommer ser ut til å være mer realitet også. Alle svarene her gir meg smått creepy følelse, for dette er sosial kontroll på sitt verste.. I MITT syn, vel og merke. Jeg ville blitt deprimert av å bo på steder som blir beskrevet som her, hvor også visse kontakter og relasjoner faktisk blir beskrevet som "forbudt"..

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (57 minutter siden):

Okay? Jeg bare blir fascinert av svarene her for min del. Nå bedriver jeg ikke veldig mye sladder, men noe blir det selvsagt. Men det er så absolutt grenser for hva jeg syns er interessant! Herregud, jeg hadde gitt så f.... i om en lærer ble sammen med en mor eller far- uavhengig om de var gift eller ikke. Utroskap er helt vanlig, at folk finner hverandre også. Nei, dette er virkelig ikke vanlig alle steder, og jeg tror også at de som lager sånt rabalder ut av dette har få interessante mennesker å snakke om. Men det er jo ikke så rart, for når det er små miljøer så er det neppe de som skiller seg ut som velger å tilhøre dem..Eller KAN tilhøre..

Igjen - din opplevelse av ting er ikke fasiten. Som regel er det faktisk stikk motsatt av hva andre opplever. 

Du fikk en god forklaring på hvordan det danner seg små og interne miljø selv i store byer og på store arbeidsplasser, likevel gnåler du på at dette kun skjer der det er få interessante mennesker. Hvor har du egentlig fått den oppfatningen om at det ikke er interessante mennesker på småplasser? Der ser man jo virkelig mangfoldet som ofte drukner litt i de største byene. 

Anonymkode: abd06...681

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Igjen - din opplevelse av ting er ikke fasiten. Som regel er det faktisk stikk motsatt av hva andre opplever. 

Du fikk en god forklaring på hvordan det danner seg små og interne miljø selv i store byer og på store arbeidsplasser, likevel gnåler du på at dette kun skjer der det er få interessante mennesker. Hvor har du egentlig fått den oppfatningen om at det ikke er interessante mennesker på småplasser? Der ser man jo virkelig mangfoldet som ofte drukner litt i de største byene. 

Anonymkode: abd06...681

Du må slutte å mase om at jeg ikke har fasit. Jeg snakker kun om mitt syn på saken, og hvis du syns det er så overbevisende at du mener det er fasit, så ta det på din kappe er du snill. Jeg har absolutt fått forklaring her ja, og jeg har ikke på noen måte sagt at den er feil. Heller tvert om! 

Det er mye mulig mangfold drukner litt i større byer, eller det blir mer usynlig. 

Jeg velger å tro at hvis Ts sitt problem skaper så mye rabalder, så MÅ de mangle andre mennesker å snakke om. Det tegnes et bilde av rene Armageddon her- kun fordi noen har truffet hverandre og blitt forelsket. Det skjer hele tiden, og ikke EN bruker her vet heller det minste om hva slags ekteskap denne typen lever i, og likevel.... Hvis mange på stedet vet hvor fælt han har hatt det sammen med kona, ville det hjulpet på ting tro?  ( hvis tilfellet er at kona faktisk er mer bitch )

ReneRene skrev (1 time siden):

Du må slutte å mase om at jeg ikke har fasit. Jeg snakker kun om mitt syn på saken, og hvis du syns det er så overbevisende at du mener det er fasit, så ta det på din kappe er du snill. Jeg har absolutt fått forklaring her ja, og jeg har ikke på noen måte sagt at den er feil. Heller tvert om! 

Det er mye mulig mangfold drukner litt i større byer, eller det blir mer usynlig. 

Jeg velger å tro at hvis Ts sitt problem skaper så mye rabalder, så MÅ de mangle andre mennesker å snakke om. Det tegnes et bilde av rene Armageddon her- kun fordi noen har truffet hverandre og blitt forelsket. Det skjer hele tiden, og ikke EN bruker her vet heller det minste om hva slags ekteskap denne typen lever i, og likevel.... Hvis mange på stedet vet hvor fælt han har hatt det sammen med kona, ville det hjulpet på ting tro?  ( hvis tilfellet er at kona faktisk er mer bitch )

Dette hadde blitt samtaletema her jeg bor også, midt i tjukkeste Oslo. Særlig blant barna. Nettopp fordi det er så ugreit. Små miljøer finnes overalt der det bor mennesker. Man er alltid en del av et arbeidsmiljø, et nabolag, et borettslag, et skolemiljø, et idrettsmiljø, en vennekrets. Så lenge man ikke er en ensom ulv uten særlig menneskelig kontakt, har man et miljø hvor man hører til. 

Men uansett om ingen bryr seg om å slarve om dette Hvordan skal Hi være en upartisk lærer overfor barnet hvis hun står i med faren hans?

Det er ikke sikkert at kona hans er enig i at ekteskapet er dødt. Det kan bli et stygt brudd, og det vil bli en tilleggsbelastning for eleven å møte fars nye kjæreste på skolen hver dag. 

Annonse

the amazing spidermamma skrev (25 minutter siden):

Dette hadde blitt samtaletema her jeg bor også, midt i tjukkeste Oslo. Særlig blant barna. Nettopp fordi det er så ugreit. Små miljøer finnes overalt der det bor mennesker. Man er alltid en del av et arbeidsmiljø, et nabolag, et borettslag, et skolemiljø, et idrettsmiljø, en vennekrets. Så lenge man ikke er en ensom ulv uten særlig menneskelig kontakt, har man et miljø hvor man hører til. 

Men uansett om ingen bryr seg om å slarve om dette Hvordan skal Hi være en upartisk lærer overfor barnet hvis hun står i med faren hans?

Det er ikke sikkert at kona hans er enig i at ekteskapet er dødt. Det kan bli et stygt brudd, og det vil bli en tilleggsbelastning for eleven å møte fars nye kjæreste på skolen hver dag. 

Jeg skal være litt forsiktig med å påstå noe her, men jeg tror at jeg har opplevd og levd i absolutt flere, også små, miljøer enn de aller fleste her. Og sikkert også i miljøer ingen her har vært i nærheten av. Dette ville kun blitt et så voldsomt tema på bygda der min tidligere venninne bodde. Jeg fatter ikke hva som er interessant med dette, ut over at det blir mer synlig og også mer konflikter på små steder. Man reagerer på nyheter, og så mister noe interesse veldig fort. 

Nå tror jeg at det er både foreldre, besteforeldre, steforeldre og andre i familie som er lærere for barn i egen familiekrets, så dette er på ingen måte noe nytt, og trenger heller ikke på noen måte være en uoverkommelig problemstilling. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (19 timer siden):

Hun risikerer på ingen måte jobben. Folk møter hverandre i ulike kontekster, inngår forhold med gifte personer rett som det er, og om det er en av lærerne til barna dine, er det en kjip tilfeldighet som jeg ser av svarene her vil utsette ts for sladder og dritt. Men det er altså ingen oppsigelselsgrunn i det hele tatt!

Klart det er oppsigelsesgrunn, håper alle skoler har etiske retningslinjer som tydeliggjør at et slikt forhold ikke er greit. 

Anonymkode: d121c...701

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Klart det er oppsigelsesgrunn, håper alle skoler har etiske retningslinjer som tydeliggjør at et slikt forhold ikke er greit. 

Anonymkode: d121c...701

Nei, det er det selvsagt ikke! Er det virkelig 2 av dere i tråden som tror dette?  

En lærer har ikke lov til å inngå forhold eller ha sex med nåværende elever, og det er det gode grunner til. Det er ingen som trenger å bli skånet eller som blir utsatt for noen maktubalanse med lærer og forelder. Jeg skjønner ikke at dere faktisk tror dette, eller om dere troller for å spille dumme...

ReneRene skrev (15 minutter siden):

Nei, det er det selvsagt ikke! Er det virkelig 2 av dere i tråden som tror dette?  

En lærer har ikke lov til å inngå forhold eller ha sex med nåværende elever, og det er det gode grunner til. Det er ingen som trenger å bli skånet eller som blir utsatt for noen maktubalanse med lærer og forelder. Jeg skjønner ikke at dere faktisk tror dette, eller om dere troller for å spille dumme...

Men skjønner du ikke at det blir problematisk å ha sin egen "stemor" som lærer? 

the amazing spidermamma skrev (22 minutter siden):

Men skjønner du ikke at det blir problematisk å ha sin egen "stemor" som lærer? 

Du stiller spørsmål om samme problemstilling med ulike..variasjoner. Jeg har svart på dette, men hvis du tenker at det blir et problem siden du tror at fars kjæreste ikke kan unngå å bli partisk, så har du lov til å mene det. 

Endret av ReneRene

Veldig mange kommuner og private bedrifter har noe om dette i sine etiske retningslinjer (som man er pliktig til å sette seg inn i og følge). 

Ved brudd på disse retningslinjene, kan en oppsigelse være aktuelt. I dette tilfellet, hvor hun er kommunalt ansatt, er en omplassering mer aktuelt. 

Alle bedrifter og bhger jeg har jobbet i, har spesifisert romantiske forhold mellom ansatte (på/i samme avdeling) og ansatt og bruker (herunder foreldre). 

Anonymkode: 777fd...b13

ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke, jeg vet. I min kommune ville et slikt forhold være brudd på våre profesjonsetiske retningslinjer. Oppsigelse ville man neppe fått, men det ville blitt en HR-sak som trolig ville ende med omplassering eller at man blir bedt om å si opp selv. Noe hi står helt fritt til å gjøre FØR hun innleder dette forholdet, slik at hun sparer både seg selv og andre involverte for mye trøbbel. 

Anonymkode: cc68b...102

Annonse

ReneRene skrev (32 minutter siden):

Du stiller spørsmål om samme problemstilling med ulike..variasjoner. Jeg har svart på dette, men hvis du tenker at det blir et problem siden du tror at fars kjæreste ikke kan unngå å bli partisk, så har du lov til å mene det. 

Jeg mener også at det blir vanskelig for eleven på grunn av den følelsesmessige belastningen. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke, jeg vet. I min kommune ville et slikt forhold være brudd på våre profesjonsetiske retningslinjer. Oppsigelse ville man neppe fått, men det ville blitt en HR-sak som trolig ville ende med omplassering eller at man blir bedt om å si opp selv. Noe hi står helt fritt til å gjøre FØR hun innleder dette forholdet, slik at hun sparer både seg selv og andre involverte for mye trøbbel. 

Anonymkode: cc68b...102

Det skal ikke være mulig å tro dette...

Jeg håper iallefall at ts er litt bedre opplyst.

ReneRene skrev (2 timer siden):

Det skal ikke være mulig å tro dette...

Jeg håper iallefall at ts er litt bedre opplyst.

Nå skriver hun faktisk at hun ikke tror det, men at hun vet det da. Men selvfølgelig så vet du det bedre enn alle andre.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå skriver hun faktisk at hun ikke tror det, men at hun vet det da. Men selvfølgelig så vet du det bedre enn alle andre.

Nei, jeg vet ikke bedre enn "alle" andre. Dette er kunnskap de aller fleste over 18 år bør vite, og som jeg tror de har også. Det er ingen her som vet om noen lærer som har fått sparken eller har blitt bedt om å si opp, fordi de har innledet forhold til en forelder. Og skal det være sant, så er det enda mer koko tilstander noen steder enn jeg tror allerede.. Og ulovlige, ikke minst. Men det som forundrer meg mest er at dere faktisk er flere i en tråd som både tror dette, OG tydeligvis ville at det skulle vært en lov mot at lærere fikk innlede forhold med hvem de ville. Lol. Sorry. 

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg vet ikke bedre enn "alle" andre. Dette er kunnskap de aller fleste over 18 år bør vite, og som jeg tror de har også. Det er ingen her som vet om noen lærer som har fått sparken eller har blitt bedt om å si opp, fordi de har innledet forhold til en forelder. Og skal det være sant, så er det enda mer koko tilstander noen steder enn jeg tror allerede.. Og ulovlige, ikke minst. Men det som forundrer meg mest er at dere faktisk er flere i en tråd som både tror dette, OG tydeligvis ville at det skulle vært en lov mot at lærere fikk innlede forhold med hvem de ville. Lol. Sorry. 

Herlighet så mye fjas du kommer med.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Herlighet så mye fjas du kommer med.

Det er ikke jeg som kommer med fjas her. Jeg trodde ikke at man skulle komme med uriktig informasjon her, så derfor må jeg faktisk si fra. Og ja, jeg finner tråden noe komisk i alt det "tragiske", for mennesker ser verden ut fra hvem de selv er, og dette er en sånn typisk tråd hvor en lett ser hvor mennesker står. 

Lurer jo mest på hva Ts tenker etter å ha lest her.. 🙂

Anonym bruker skrev (På 31.5.2024 den 18.16):

Vil man automatisk bli upopulær? Det er ikke snakk om en kontaktlærerposisjon, men dog. Og alt blir vel mer betent når far fortsatt er gift men har bestemt seg for å gå pga dette. Ting hadde nok vært enklere å svelge for involverte om far og mor allerede hadde vært skilt. Noen som kjenner noen som har vært i en lignende situasjon? Blir man mislikt og baksnakket av kollegar? Vil det med stor sannsynlighet bli en belastning for barnet?

Anonymkode: 5708a...0a5

Kjør på, du lever bare én gang. Drit i hva alle andre mener. Heier på deg, Hi! 

Anonymkode: bf943...a8d

Når jeg leste overskriften tenkte jeg "Det kan sikkert gå greit", men etter å ha lest detaljene i innlegget tenker jeg "Aldri i livet". Dette vil bli krise, det stakkars barnet kommer til å føle seg sviktet av tillitspersoner på alle kanter.

Om du absolutt ikke kan la være, må du holde forholdet fullstendig hemmelig til lenge etter at skilsmissen er et faktum og barnet ikke lenger er din elev. Men det aller beste er å droppe det hele med en gang.

Anonymkode: a7611...dc4

Du spør om du blir upopulær. Det er jo helt utrolig umodent. Poenget er at dette vil ha så kjipe konsekvenser for så mange, og aller mest barnet. Ja, verdens dårligste ide. Men ikke fordi du blir upopulær.

Anonymkode: aea4c...314

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...