Gå til innhold

Er det tidenes dårligste ide å innlede et forhold til far til en av sine elever?

Anbefalte innlegg

Vil man automatisk bli upopulær? Det er ikke snakk om en kontaktlærerposisjon, men dog. Og alt blir vel mer betent når far fortsatt er gift men har bestemt seg for å gå pga dette. Ting hadde nok vært enklere å svelge for involverte om far og mor allerede hadde vært skilt. Noen som kjenner noen som har vært i en lignende situasjon? Blir man mislikt og baksnakket av kollegar? Vil det med stor sannsynlighet bli en belastning for barnet?

Anonymkode: 5708a...0a5

Fortsetter under...

Skyggen banen, lenge!

La mannen bli skilt, la barna og ekskona lande og venne seg til sin nye familiesituasjon.

SÅ kan du, veldig sakte, komme på banen. Ingen, og ihvertfall ikke kone og barn, må vite om hans utroskap og med hvem.

Da kan du unngå noe av sladderen, og ikke minst skjerme ungene fra mye vondt.

I klassen til datteren min ble to foreldre sammen på den måten, og stakkars barn sier jeg bare. En ting var barnet som allerede hadde skilte foreldre, men barnet som opplevde at foreldrene ble skilt pga den utroskapen hadde det vanskelig. Barna la hverandre for hat, folk snakket om dette i veldig negative ordelag ja.

Anonymkode: 1df85...b3a

Jeg er ganske sikker på at du kan miste mer enn populariteten, her risikerer du jobben også. Dette er veldig svak profesjonsetikk. Du får vente til eleven har gått ut, da kan du bli sammen med faren så mye du vil. Eller du kan slutte i jobben din først, da er det også fritt frem.

Anonymkode: cc68b...102

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at du kan miste mer enn populariteten, her risikerer du jobben også. Dette er veldig svak profesjonsetikk. Du får vente til eleven har gått ut, da kan du bli sammen med faren så mye du vil. Eller du kan slutte i jobben din først, da er det også fritt frem.

Anonymkode: cc68b...102

Hun risikerer på ingen måte jobben. Folk møter hverandre i ulike kontekster, inngår forhold med gifte personer rett som det er, og om det er en av lærerne til barna dine, er det en kjip tilfeldighet som jeg ser av svarene her vil utsette ts for sladder og dritt. Men det er altså ingen oppsigelselsgrunn i det hele tatt!

Annonse

Ja. Nei. Ja. Ja. 

Ja, man blir automatisk upopulær. 

Nei, jeg kjenner ingen som har vært i lignende situasjon. 

Ja, man blir mislikt og baksnakket av kollegaer. 

Ja, det vil med sikkerhet bli en stor belastning for barnet. 

Anonymkode: abd06...681

Problemet her er om forholdet blir kjent for barnet. Ingen barn vil umiddelbart bli glad for at foreldrene skilles, med unntak av i helt spesielle tilfeller. Da må også ungene få tid til å venne seg til ny livssituasjon før en ny kjæreste kommer på banen. Det vil bli ekstra forvirrende for den/ dem hvis det er en av lærerne.

Bortsett fra det vet jeg ikke hvorfor du skulle blitt upopulær, men at noen vil sladre, sikkert noe. Regner med at du bor på et mindre sted, for dette ville neppe vært noe særlig problem ellers, ut over hensyn til barnet.

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Problemet her er om forholdet blir kjent for barnet. Ingen barn vil umiddelbart bli glad for at foreldrene skilles, med unntak av i helt spesielle tilfeller. Da må også ungene få tid til å venne seg til ny livssituasjon før en ny kjæreste kommer på banen. Det vil bli ekstra forvirrende for den/ dem hvis det er en av lærerne.

Bortsett fra det vet jeg ikke hvorfor du skulle blitt upopulær, men at noen vil sladre, sikkert noe. Regner med at du bor på et mindre sted, for dette ville neppe vært noe særlig problem ellers, ut over hensyn til barnet.

Man lever ikke i et vakum selv om man bor i en by. Det finnes små samfunn i samfunnet, og det vil bli snakket om på ethvert lærerværelse om en av lærerne er sammen med en foresatt før de offisielt har gått fra hverandre. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man lever ikke i et vakum selv om man bor i en by. Det finnes små samfunn i samfunnet, og det vil bli snakket om på ethvert lærerværelse om en av lærerne er sammen med en foresatt før de offisielt har gått fra hverandre. 

Det får være din påstand, og sikkert ut fra hva du har opplevd. Jeg kjenner ikke igjen dette, og svarer ut fra mine erfaringer.

Kjenner til et litt lignende tilfelle.

Far ble sammen med styrer i barnehagen.

Dette ble VELDIG mye dritt med. Men litt pga at mor jobbet i samme barnehage. Alle hadde veldig vondt av mor. 
Mor flyttet og fant seg en annen barnehage for seg og barna.

Anonymkode: 40069...93e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vil man automatisk bli upopulær? Det er ikke snakk om en kontaktlærerposisjon, men dog. Og alt blir vel mer betent når far fortsatt er gift men har bestemt seg for å gå pga dette. Ting hadde nok vært enklere å svelge for involverte om far og mor allerede hadde vært skilt. Noen som kjenner noen som har vært i en lignende situasjon? Blir man mislikt og baksnakket av kollegar? Vil det med stor sannsynlighet bli en belastning for barnet?

Sånt gjør man jo bare ikke. Da må dere vente til begge er skilt, har bort det lenge "nok", og barnet ikke lenger går på skolen læreren jobber på.

Anonymkode: 49394...7cf

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dårlig ide

Anonymkode: 8aced...af8

Annonse

Utrolig dårlig ide på alle måter.

Det kommer til å bli en snakkis blant både elever, kollegaer og foreldre, og det blir kjipt for barnet hans som helt sikkert også kommer til å bli utsatt for mye oppmerksomhet på grunn av dette. 

Vet ikke hvor gammel gutten er, men vent i hvert fall til han ikke lenger er din elev. 

Anonymkode: ebd6a...d04

KellyTaylor skrev (7 timer siden):

På skolen her, så er slik omgang "forbudt" Man skal heller ikke ha foreldre på sosiale medier,  så ja dette er ingen god idé på noen måter. 

Det er jo en litt tåpelig regel. En av mine beste venninner er hjelpelærer i klassen til min datter. Selvsagt har vi hverandre på sosiale medier, og selvsagt fortsetter vi vårt tette bånd. Men kjærlighetsforhold er jo noe helt annet, det er ikke ok å innlede på noen måte. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo en litt tåpelig regel. En av mine beste venninner er hjelpelærer i klassen til min datter. Selvsagt har vi hverandre på sosiale medier, og selvsagt fortsetter vi vårt tette bånd. Men kjærlighetsforhold er jo noe helt annet, det er ikke ok å innlede på noen måte. 

En slik regel har vi også på skolen jeg jobber på, og synes ikke den er tåpelig. Jeg har ingen foreldre eller elever på mine sosiale medier. Men, ett unntak: jeg ble kontaktlærer til sønnen til ei jeg kjente, og hadde på sosiale medier. Vi slettet jo ikke hverandre pga dette, fordi vi kjente hverandre fra før. Som jo blir litt likt som situasjonen du beskriver.

Anonymkode: 945f1...943

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo noe helt annet når man er venner og har hverandre på sosiale media fra før. Da sletter man selvfølgelig ikke hevrandre.

Anonymkode: dd416...373

ReneRene skrev (15 timer siden):

Det får være din påstand, og sikkert ut fra hva du har opplevd. Jeg kjenner ikke igjen dette, og svarer ut fra mine erfaringer.

Det er jo sånn.

Selv om jeg bor i en stor by, så er det små forhold når det kommer til skolen, og trinnet. Jeg bor kanskje ikke i umiddelbar nærhet til andre foreldre, men vi tilhører samme lille enhet ved å være i samme foreldregruppe. Det samme gjelder jobben. Selv om jeg jobber i et stort firma midt i en by så tilhører jeg en liten enhet på avdelingen som kommer tett på hverandre.

Det blir kanskje ikke bygdesladder, men det blir nok sladder i foreldregruppa eller blant kollegaene - og ikke minst mellom barna. Og den digitale sladderen kan jo nå veldig langt.. 

Anonymkode: ee110...a2d

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo sånn.

Selv om jeg bor i en stor by, så er det små forhold når det kommer til skolen, og trinnet. Jeg bor kanskje ikke i umiddelbar nærhet til andre foreldre, men vi tilhører samme lille enhet ved å være i samme foreldregruppe. Det samme gjelder jobben. Selv om jeg jobber i et stort firma midt i en by så tilhører jeg en liten enhet på avdelingen som kommer tett på hverandre.

Det blir kanskje ikke bygdesladder, men det blir nok sladder i foreldregruppa eller blant kollegaene - og ikke minst mellom barna. Og den digitale sladderen kan jo nå veldig langt.. 

Anonymkode: ee110...a2d

Okay? Jeg bare blir fascinert av svarene her for min del. Nå bedriver jeg ikke veldig mye sladder, men noe blir det selvsagt. Men det er så absolutt grenser for hva jeg syns er interessant! Herregud, jeg hadde gitt så f.... i om en lærer ble sammen med en mor eller far- uavhengig om de var gift eller ikke. Utroskap er helt vanlig, at folk finner hverandre også. Nei, dette er virkelig ikke vanlig alle steder, og jeg tror også at de som lager sånt rabalder ut av dette har få interessante mennesker å snakke om. Men det er jo ikke så rart, for når det er små miljøer så er det neppe de som skiller seg ut som velger å tilhøre dem..Eller KAN tilhøre..

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Okay? Jeg bare blir fascinert av svarene her for min del. Nå bedriver jeg ikke veldig mye sladder, men noe blir det selvsagt. Men det er så absolutt grenser for hva jeg syns er interessant! Herregud, jeg hadde gitt så f.... i om en lærer ble sammen med en mor eller far- uavhengig om de var gift eller ikke. Utroskap er helt vanlig, at folk finner hverandre også. Nei, dette er virkelig ikke vanlig alle steder, og jeg tror også at de som lager sånt rabalder ut av dette har få interessante mennesker å snakke om. Men det er jo ikke så rart, for når det er små miljøer så er det neppe de som skiller seg ut som velger å tilhøre dem..Eller KAN tilhøre..

Du trenger ikke å rakke ned på og være fordomsfull mot de som bor på små steder bare for å frem poenget ditt altså.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke å rakke ned på og være fordomsfull mot de som bor på små steder bare for å frem poenget ditt altså.

Jeg har sagt at jeg er fordomsfull mot små miljøer på bygda. Fordommene mine blir jo bekreftet gang på gang. Det ER veldig negative konsekvenser ved å bo på bygda, mer for noen enn andre! Andre kan da fins trives og synes det er fint å bo sånn! Jeg hadde kjedet meg ihjel av å høre på sladder som dette, og ikke skjønner jeg heller at barn bryr seg om hva voksne gjør- det er ikke vanlig. Med unntak av barnet det gjelder selvsagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...