ReneRene Skrevet 31. mai 2024 #1 Del Skrevet 31. mai 2024 Mennesker kan være uhøflige, frekke, skadefro, misunnelige, ha mindreverdighetskomplekser og også har vi mange med en direkte ond side. En god del misliker sterkt at andre får oppmerksomhet og/ eller tar plass, og mange ville helst at ingen skulle vært bedre enn dem selv med mindre det gir dem personlige fordeler. Vi er heller ikke like flinke til å holde dette for oss selv eller kun blant de nærmeste lenger, for internett har etterhvert blitt kjøkkenbordet man tidligere satt rundt og sladret og fikk ut ting ved, og vi snakker ikke bare om lengre, men vi snakker også TIL. Eller "snakker" i form av å kjefte, moralisere, trakkassere og latterliggjøre. Noen er selvfølgelig mer..utagerende i så måte enn andre, men poenget mitt er at alle har dårlige sider, og vi vet også at noen ikke bare får ut guffe. De er avhengige av det, av en eller flere grunner. En vet jo at når man av ulike grunner får ekstra oppmerksomhet, så kommer trollene fram i mange. Enhver over 16 år bør vite OG ha forstått dette i 2024 ( og helst tidligere! ), og det bør barn også lære det så tidlig de kan. Mennesker er ikke alltid ålreite, de kan være tvert mot, så om ikke barn enda har lært det, så må alle voksne vite dette. Så, hva er det som da gjør at mer kjente mennesker klager på at de blir mobbet og hetset på nett? Med klage mener jeg ikke å kun opplyse om ( for det er helt okay), men når de snakker om hvor fælt det er, hvor vondt de får og hvor sårende det er å lese.. Er det virkelig synd på dem fordi de går i offerrollen? Jeg på hva de egentlig forventer? At de er så unike at til og med troll oppfører seg bra mot dem, eller at akkurat de blir spart for menneskers mer smålige og ondskapsfulle sider? Det er å sette seg selv i en viktigere posisjon enn andre,eller påstå de er mer sårbare og følsomme, så de må få særbehandling- ergo et narsissistisk trekk. Dette gjelder selvsagt ikke kun kjente og mer profilerte mennesker. Det gjelder også mennesker med typiske utsagn og/ eller tanker som : - Jeg er så grei og snill, så hvis folk ikke er det samme mot meg, så er det skikkelig ufortjent og urettferdig, og de er dårlige personer ( at man betegner seg som snill og grei er et rødt lite flagg i utgangspunktet, men at du er det, betyr på ingen måte at du ikke kan både provosere og irritere andre, OG altså få høre det ) - Jeg er alltid hjelpsom, så hvis andre ikke viser takknemlighet kan de dra et visst sted.. - Jeg er høflig selv, og derfor forventer jeg at andre er det mot meg også, og er de ikke det, så er de frekke og ekle mennesker. Det er narsissistisk språk og tankegang, men ofre kan selvfølgelig også manipulere, som : "Alle er så slemme mot meg, så jeg er sikkert både dum, uintelligent og stygg"( for å få trøst osv. ) Eller om de gjør noe de får rimelig eller urimelig tilbakemelding på: "Jeg har det skikkelig vanskelig nå, så hvorfor kritiserer du meg? ( selv om hen har løyet/ mast veldig/ vært urimelig selv eller oppført seg dumt ) Det fins flere narsissistiske trekk selvsagt og som alle vet, men de som går i offerrollen har gjerne av de sterkere trekkene, og det virker ikke helt som om alle ser det, siden de faktisk stryker dem med hårene. Dette er min mening etter å ha observert og også lest, snakket med og vært i diskusjon med ulike mennesker. Må bare legge til at det jo også fins voksne mennesker som faktisk ikke forstår at vi ikke kun har sympatiske, høflige og hyggelige trekk. Det fins enkle mennesker også, som mangler både selvinnsikt og innsikt i hvordan andre er. Jeg vil ikke si at de har dette sterke narsissistiske trekket da de oftest er unnskyldt, naturlig nok. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447914-%C3%A5-g%C3%A5-i-offerrollen-er-et-klart-og-sterkt-narsissistisk-trekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2024 #2 Del Skrevet 31. mai 2024 Et sterkt narsissistisk trekk er å forfatte milelange innlegg som er fasit for alt og alle. Anonymkode: 45c60...ea5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447914-%C3%A5-g%C3%A5-i-offerrollen-er-et-klart-og-sterkt-narsissistisk-trekk/#findComment-150103633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2024 #3 Del Skrevet 31. mai 2024 Mener du jeg narsissist? Anonymkode: a93b2...121 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447914-%C3%A5-g%C3%A5-i-offerrollen-er-et-klart-og-sterkt-narsissistisk-trekk/#findComment-150103635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 31. mai 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 31. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Mener du jeg narsissist? Anonymkode: a93b2...121 Nå vet jeg ikke hvem du er, og jeg har heller ikke tenkt til å diagnotisere noen her. Jeg har vært engasjert i netthets lenge, men det som ofte skjer er at de som viser troll- sider ikke slipper unna, og det bør de ikke alltid heller, men det er en annen side ved dette som bør snakkes mer om også, altså de som går i offer- rollen. Og så tenker jeg at vi alle har ett og annet narsissistisk trekk som kommer fram nå og da, så det er stor forskjell på å være et mer alminnelig menneske på godt OG mindre godt, kontra å være et offer jevnt over eller ofte/ i stor grad. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447914-%C3%A5-g%C3%A5-i-offerrollen-er-et-klart-og-sterkt-narsissistisk-trekk/#findComment-150103637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2024 #5 Del Skrevet 31. mai 2024 Kjære alle sammen: La oss legge denne totalt uinteressante tråden død. Det finnes ikke et eneste interessant ord i hovedinnlegget, og absolutt alt er presentert av samme bruker mange ganger før. Så, derfor, la min lille bønn bli siste innlegg i denne tråden. Anonymkode: bd7d4...8c5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447914-%C3%A5-g%C3%A5-i-offerrollen-er-et-klart-og-sterkt-narsissistisk-trekk/#findComment-150103649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 3. juni 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 3. juni 2024 Anonym bruker skrev (På 31.5.2024 den 18.01): Kjære alle sammen: La oss legge denne totalt uinteressante tråden død. Det finnes ikke et eneste interessant ord i hovedinnlegget, og absolutt alt er presentert av samme bruker mange ganger før. Så, derfor, la min lille bønn bli siste innlegg i denne tråden. Anonymkode: bd7d4...8c5 Jeg tror du får en jobb å gjøre hvis du skal oppfordre til å ikke svare i tråder med gjentagende tema her inne. Det er knapt noe annet, og jeg ser ikke helt at tråder om mat med de samme rettene uke etter uke, er mer interessante, ei heller kjoletråder, gavetråder og jul, konfirmasjon og reisetråder. Det går på repeat her år etter år. Og det er ingenting nytt i noen tråder hverken av ideer, mål, opplevelser eller argumenter. Det er noen ytterst få tråder med andre tema med nytt innhold her, men NOE som utdanning, arbeidsliv, noe psykologi og samfunnstema er det, heldigvis! Jeg har heller ikke skrevet om dette mange ganger, langt fra. Du trenger ikke oppfordre andre til å ikke skrive. Jeg har sagt utallige ganger at det viktigste er at noen leser, og heller ingen kommentar enn tåpelige kommentarer som er nivået noen av dere dessverre er på- ufrivillig og mer av bevisst valg..faktisk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447914-%C3%A5-g%C3%A5-i-offerrollen-er-et-klart-og-sterkt-narsissistisk-trekk/#findComment-150104583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå