Gå til innhold

Sønnen min er 18 år, vil bo fast hos meg

Anbefalte innlegg

Har en sønn som nylig fylte 18 år, han har bodd 50/50 hos meg og far og vi har delt utgiftene hans som klær, sko, frisør osv. I dag kom han til meg å sa han ønsker å bo fast hos meg da han ikke lengre må flytte fra den ene til den andre. Dette er selvsagt helt greit, men hvordan gjør man det med utgifter når barnet er fylt 18 år?

Han går andre året på vgs nå så han har ett år igjen. Jeg forstår det slik at begge foreldre har forsørgerplikt, og lurer dermed på om det er innafor at jeg ber far om å fortsette å spleise på ting selv om han bor hos meg, og også om å dekke utgifter til mat? Vi fikk brev fra NAV at sønnen min selv kan søke om å få bidrag, skal han i så fall bruke av bidraget til å dekke klær og mat selv? Kan man feks sjekke hva bidrag ville blitt å inngå en privat avtale med far?

Er det noen som er i samme sitasjon, og hva gjør dere?

Anonymkode: 63d9b...93a

Fortsetter under...

Han søker bidrag selv, får der inn på egen konto og bruker de pengene som dere blir enige om.

Svogeren min var nettopp gjennom dette. Der laget de en privat avtale da, og han betalte litt mer enn nav mente han skulle

Der bodde han gratis hos mor, så hennes bidrag ble å dekke kost, losji og litt her og der når det trengtes, også brukte gutten selv bidraget fra far til klær, busskort, mobilregning, hygiene osv.

Anonymkode: 75a7a...175

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han søker bidrag selv, får der inn på egen konto og bruker de pengene som dere blir enige om.

Svogeren min var nettopp gjennom dette. Der laget de en privat avtale da, og han betalte litt mer enn nav mente han skulle

Der bodde han gratis hos mor, så hennes bidrag ble å dekke kost, losji og litt her og der når det trengtes, også brukte gutten selv bidraget fra far til klær, busskort, mobilregning, hygiene osv.

Det var jo en grei måte å gjøre det på :) tenker jeg sjekker hva bidraget ca ligger på og spør far om han tenker det er et ok beløp å betale til sønnen vår i mnd. Vi har en litt kjedelig historikk med bidrag og penger, så jeg har ikke lyst å bare søke bidrag før jeg har pratet med han å se om vi kan komme til en enighet.

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Han søker bidrag fra nav, evt ordner privat avtale med faren. Han er 18 og kan derfor bidra. Han kan og søke nav om stønad til livsopphold 

Anonymkode: abd7d...2ea

Nei, ikke så lenge han går på vgs.

Har foreldrene midler har de forsørgerplikt så lenge de går på vgs.

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke så lenge han går på vgs.

Har foreldrene midler har de forsørgerplikt så lenge de går på vgs.

Ja, men dersom forelderen ikke har midler er det mulig å søke nav selv om man går på videregående. Sønnen til venninna mi får det nå, han er 18

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men dersom forelderen ikke har midler er det mulig å søke nav selv om man går på videregående. Sønnen til venninna mi får det nå, han er 18

Men det var jo ikke tilfellet her....

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men det var jo ikke tilfellet her....

Beklager, formulerte meg litt uryddig. Far betaler bidrag, og han får stønad fra nav. Mor går på aap 

Jeg skulle kanskje spesifisert i innlegget at vi har begge full jobb, men jeg tjener ikke så mye som faren gjør. Syns det er kjempefint at sønnen min vil bo hos meg, så ønsker jo å gi han det han trenger når han er her. Jeg har jo lest at man har forsørgerplikt når de går på skole, så da regner jeg jo med det gjelder begge foreldre selv om barnet velger å bo hos den ene :) Hadde jeg ikke fått penger ville han jo likevel fått bo hos meg så klart ❤️

HI

Mine bodde 100% av meg. Da søkte de bidrag gjennom NAV. Jeg fikk bidraget, og dekket absolutt alt; klær, mat, mobil, lommepenger, treningsstudio osv. Det plagde far veldig at jeg tok bidraget, men alt i alt betalte jeg mye mer enn han,

Anonymkode: 94b7f...a77

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Viktigste er vel at sønnen din ønsker å bo med deg, penger ble jo være helt underordnet. 

Anonymkode: b54c7...eb7

Hvis hun hadde lurt på om det var hyggelig eller ikke at sønnen bodde hos henne, hadde hun kanskje formulert et spørsmål om det, heller enn et helt naturlig praktisk spørsmål om økonomi. 

Anonymkode: 4877d...594

Er det ikke mer vanlig med en dialog mellom far og sønn, enn deg og far når sønnen er så gammel? 
Far Vippser penger til sønn ved behov, og til klær etc. 

Her har vi ingen avtale selv om sønnen på 18 år bor her 95% av tiden. Han jobber selv og tjener penger, så sjeldent han spør om noe. Men jeg vippser jo litt her og der uansett!

Annonse

Twintipp skrev (6 timer siden):

Er det ikke mer vanlig med en dialog mellom far og sønn, enn deg og far når sønnen er så gammel? 
Far Vippser penger til sønn ved behov, og til klær etc. 

Her har vi ingen avtale selv om sønnen på 18 år bor her 95% av tiden. Han jobber selv og tjener penger, så sjeldent han spør om noe. Men jeg vippser jo litt her og der uansett!

Er ikke alle fedre som er like oppegående 

Anonymkode: ec8e5...c1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...