Gå til innhold

Tenåring og antidepressiva/angstdempende

Anbefalte innlegg

Dette blir vel nesten som å stikke hånden inn i et vepsebol, men jeg lurer likevel på om noen har erfaringer her? Jeg har en jente på snart 15 år som har flere utfordringer, bl.a. autismespekteretforstyrrelser, ADHD og mye angst, men som også har blitt mer og mer flat og humøret. For de av dere som kan litt om dette, er ikke det uvanlig med disse diagnosene fordi det som regel er ubalanse i nivået av serotonin, dopamin, noradrealin osv. Hun får medisiner som hjelper litt på ADHD-symptomene, men ellers ikke. I forbindelse med store PMS-plager sa legen at hun kunne få prøve en liten dose, halv tablett, av Cipralex de verste 2-3 dagene. Det har vi gjort, og resultatet ble litt overraskende. Ikke bare sa hun at hun ikke ble så nedenfor som vanlig ved PMS, men at hun hadde mye mindre angst på skolen og klarte å bli værende i klasserommet, noe hun som regel ikke klarer mer enn i små doser. Det siste ble bekreftet da lærer ringte og spurte om vi hadde gjort noe annerledes den siste dagen, for de merket stor forskjell. 

Jeg har tatt dette opp med legen, selvfølgelig, men han nekter å sette henne på antidepressiva fast. Hun skal inn på BUP, igjen, men får ikke time før langt ut på høsten en gang. Så nå er jeg litt i villrede her. Er det noe jeg kan gjøre? Ikke at det er et mål at en tenåring skal gå på antidepressiva, men når effekten var så enormt god så fort og på så lav dose, så ønsker jeg jo virkelig en bedre hverdag for henne. Finnes det private leger som tenker annerledes, eller er det gjengs oppfatning at tenåringer ikke skal bruke slike medisiner uansett utfordringer de har?

Anonymkode: c049e...99b

Fortsetter under...

Jeg vil tro det er fordi det er stor sannsynlighet for placeboeffekt her. 

En halv cipralex (5 eller 2,5 mg) er ikke behandlingsdose for noen plager cipralex kan hjelpe mot. Den krever også daglig inntak for å opparbeide effekt. 

Forskningsmiljøet er uenig om hvor stor effekt cipralex (antidepressiva) har på ungdom og lettere depresjon /angstlidelser

Anonymkode: f7bb4...8aa

Jeg husker for øyeblikket ikke hvilken kjent person som fortalte at som liten så hadde hun dødsangst i ganske stor grad. En smart person ga henne noe å spise eller drikke ( noe helt ufarlig selvsagt ) og sa at om hun inntok det, så ville angsten bli borte. Og samme kveld følte hun at den ble det. Noen tanker her og der, men alt i alt ble hun kvitt dødsangsten. Placebo kan være effektivt, og jeg er enig med brukeren over at det er det som er slått inn her. Kanskje du kan tenke ut noe som kan hjelpe? 

Leger i ulike bruker det ofte, og det har absolutt effekt. Og nå må jeg poengtere at jeg har lest dette, så de som lurer får google siden jeg ikke husker hvor. (I samme artikkel sto det også at bare de viste interesse og tok en blodprøve, så ble pasientene bedre... )

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dette blir vel nesten som å stikke hånden inn i et vepsebol, men jeg lurer likevel på om noen har erfaringer her? Jeg har en jente på snart 15 år som har flere utfordringer, bl.a. autismespekteretforstyrrelser, ADHD og mye angst, men som også har blitt mer og mer flat og humøret. For de av dere som kan litt om dette, er ikke det uvanlig med disse diagnosene fordi det som regel er ubalanse i nivået av serotonin, dopamin, noradrealin osv. Hun får medisiner som hjelper litt på ADHD-symptomene, men ellers ikke. I forbindelse med store PMS-plager sa legen at hun kunne få prøve en liten dose, halv tablett, av Cipralex de verste 2-3 dagene. Det har vi gjort, og resultatet ble litt overraskende. Ikke bare sa hun at hun ikke ble så nedenfor som vanlig ved PMS, men at hun hadde mye mindre angst på skolen og klarte å bli værende i klasserommet, noe hun som regel ikke klarer mer enn i små doser. Det siste ble bekreftet da lærer ringte og spurte om vi hadde gjort noe annerledes den siste dagen, for de merket stor forskjell. 

Jeg har tatt dette opp med legen, selvfølgelig, men han nekter å sette henne på antidepressiva fast. Hun skal inn på BUP, igjen, men får ikke time før langt ut på høsten en gang. Så nå er jeg litt i villrede her. Er det noe jeg kan gjøre? Ikke at det er et mål at en tenåring skal gå på antidepressiva, men når effekten var så enormt god så fort og på så lav dose, så ønsker jeg jo virkelig en bedre hverdag for henne. Finnes det private leger som tenker annerledes, eller er det gjengs oppfatning at tenåringer ikke skal bruke slike medisiner uansett utfordringer de har?

Anonymkode: c049e...99b

Min datter har de samme diagnosene som din og har slitt veldig med å være deprimert høst og vinter. Hun har stått på en lav dose Zoloft denne høsten/vinteren og det har hjulpet henne veldig. 

Anonymkode: 8d703...d6a

Finnes ingen fasit, vi mennesker responderer forskjellig. Men statistikk viser at det tar fort 6 uker før antidepressiva funker. De har en effektstørrelse omtrent som placebo. Hjernen skiller ut dopamin helt på egenhand når den tror den inntar noe, det er jo egentlig fantastisk. Dette ble testet på sterke medikamenter som oxycodin. 

Den nysgjerrige meg får veldig lyst til å teste sukkerpiller i dette tilfellet for å se om det er placebo. Samtidig forstår jeg lite av hensikten til legen her, hvorfor i all verden teste medikament i det hele tatt i dette tilfellet? For så å si nei? Veldig merkelig. Tenker at dere bør til spesialist her. 

Anonymkode: 72160...773

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...