Gå til innhold

Sykemelding og planlagt ferie

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke et problem, men du må melde fra.

Når sykemeldingen sendes inn får du spørsmål om det, har du tatt ut ferie? Har du vært i utlandet innenfor EU/EØS, eller utenfor?

Du skal selvfølgelig ikke lyve.

Anonymkode: c90c3...a0c

Ja, det får man spørsmål om, og man skal selvfølgelig ikke lyve.  Men jeg har ikke tatt ut ferie.  Det å ta ut ferie og det å reise bort er to forskjellige ting.  

Anonymkode: 10ff1...93b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke et problem, men du må melde fra.

Når sykemeldingen sendes inn får du spørsmål om det, har du tatt ut ferie? Har du vært i utlandet innenfor EU/EØS, eller utenfor?

Du skal selvfølgelig ikke lyve.

Anonymkode: c90c3...a0c

Nei, du får kun spørsmål om du har reist utenfor EU/EØS. Som sykemeldt kan du reise innenfor EU/EØS som du ønsker. Du behøver heller ikke å melde fra om det. 

Anonymkode: 75705...3ff

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, du får kun spørsmål om du har reist utenfor EU/EØS. Som sykemeldt kan du reise innenfor EU/EØS som du ønsker. Du behøver heller ikke å melde fra om det. 

Nei, et av spørsmålene når du sender krav om sykepenger er om du har avviklet ferie.  Og da mener man ikke om du har hatt ferie i form av å reise bort, men om du har tatt ut ferie som er betalt av arbeidsgiver / som du har til gode. For du får ikke sykepenger og betaling fra arbeidsgiver samtidig.  Jeg har en del ferie som jeg ikke har fått tatt ut.  Jeg har fremdeles en del ferieuker som jeg har blitt trukket for som jeg ikke har brukt.  Så når jeg bestemmer meg for å ta dem, må min arbeidsgiver betale meg for de ukene jeg ikke har brukt. Eller de kunne forlangt at jeg tok de ukene, det har de full rett til.  Da måtte jeg gå av sykepenger, og få lønn fra arbeidsgiver. 

Anonym bruker skrev (På 30.5.2024 den 22.47):

Nei, et av spørsmålene når du sender krav om sykepenger er om du har avviklet ferie.  Og da mener man ikke om du har hatt ferie i form av å reise bort, men om du har tatt ut ferie som er betalt av arbeidsgiver / som du har til gode. For du får ikke sykepenger og betaling fra arbeidsgiver samtidig.  Jeg har en del ferie som jeg ikke har fått tatt ut.  Jeg har fremdeles en del ferieuker som jeg har blitt trukket for som jeg ikke har brukt.  Så når jeg bestemmer meg for å ta dem, må min arbeidsgiver betale meg for de ukene jeg ikke har brukt. Eller de kunne forlangt at jeg tok de ukene, det har de full rett til.  Da måtte jeg gå av sykepenger, og få lønn fra arbeidsgiver. 

Jeg svarte ikke på ferie, men denne påstanden: "Har du vært i utlandet innenfor EU/EØS, eller utenfor?" 

Det stemmer altså ikke at du får spørsmål om du har vært på reise innenfor EU/EØS. Etter den såkalte NAV-skandalen ble dette endret. Nå får du kun spørsmål om du har reist utenfor EU/EØS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...