Gå til innhold

Sykemelding og planlagt ferie

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt pga utbrenthet.

Har en bestilt reise til Bulgaria midt i sykemeldingen. Hvordan gjør man dette?

Jeg får feriepenger utbetalt i juni og vanlig lønn resten av året, hvordan vil en evt avbrutt sykemelding pga ferie påvirke lønnen? 

Anonymkode: f558f...fb6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447890-sykemelding-og-planlagt-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis arbeidsgiver forskutterer lønn tar du ferie som normalt, da får ikke arbeidsgiver betalt fra nav, men betaler lønna di som normalt. 

Anonymkode: c6ec9...085

Tar jeg ferie mens jeg er sykemeldt og skriver på søknad om sykepenger at jeg tar ferie? Og betaler da arbeidsgiver lønn som normalt da?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tar jeg ferie mens jeg er sykemeldt og skriver på søknad om sykepenger at jeg tar ferie? Og betaler da arbeidsgiver lønn som normalt da?

Ja, helt korrekt. I den delen du fyller ut til nav skriver du at du tar ferie fra og til-dato også ordner det seg helt av seg selv. Sykemeldingsperioden blir også forskjøvet med antall uker du har ferie. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ja, helt korrekt. I den delen du fyller ut til nav skriver du at du tar ferie fra og til-dato også ordner det seg helt av seg selv. Sykemeldingsperioden blir også forskjøvet med antall uker du har ferie. 

Takk for svar! Må ha dette inn med te-skje tydeligvis 😅 Jeg fyller dette ut når sykemeldingsperioden er over og jeg får tilsendt dette som heter «søknad om sykepenger»? 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Må ha dette inn med te-skje tydeligvis 😅 Jeg fyller dette ut når sykemeldingsperioden er over og jeg får tilsendt dette som heter «søknad om sykepenger»? 

Ja :) i den delen «søknad om sykepenger» får du masse spørsmål, blant annet om du tok ferie i tidsrommet du var sykemeldt 

Når du er 100% sykemeldt skal du utsette ferien til du er frisk igjen. Du kan velge å ta ut ferie midt i sykemeldingsperioden, men må ikke. Du kan likevel reise selvom du er sykemeldt. Hvis du ikke tar ut ferien nå skal du heller ikke trekkes for ferie, og feriepenger ikke utbetales før du faktisk tar ferie.

Anonymkode: ec41d...bd2

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Når du er 100% sykemeldt skal du utsette ferien til du er frisk igjen. Du kan velge å ta ut ferie midt i sykemeldingsperioden, men må ikke. Du kan likevel reise selvom du er sykemeldt. Hvis du ikke tar ut ferien nå skal du heller ikke trekkes for ferie, og feriepenger ikke utbetales før du faktisk tar ferie.

Jeg må vel oppgi når jeg reiser utenlands?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja det må du. Og jeg syns det er utrolig dårlig arbeidsmoral å ikke skulle avvikle ferie for å snike seg til ekstra ferie uker og likevel dra til syden. Er man sykmeldt for man har brukket foten fåe man kanskje ikke benyttet seg av fotturen i Rondane, men utbrent og så reise til syden å slappe av…da avvikler man ferie. 

Anonymkode: a2d63...5b6

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja, det må du. 
Viss du reiser uten å gi beskjed, kan du faktisk miste retten på sykepenger, så greit å ha ting på stell.

Anonymkode: e78c6...325

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det må du. Og du må avvikle planlagt ferie dersom ikke sykdommen er til hinder for at du får gjort det du har planlagt. Så når du er sykemeldt, men likevel kan nyttigere deg ferien så må du ta den ut i sin helhet. 

Hadde du feks tatt ut ferie, blitt sykemeldt pga en brukket fot og ikke kunne brukt ferien som normalt, så får du ferien tilbake 

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Dette er ikke helt riktig, for om du skal ta igjen ferie senere må du være for syk til å nyttiggjøre deg ferien.

Når broren min som er tømrer brakk en finger ble han sykemeldt, men han kunne fint reise til syden og til campingvogna, så han kunne selvfølgelig ikke ta igjen ferien senere.

Naboen her derimot, som lå på sykehus nesten hele ferien, hun kunne ta den igjen senere.

Anonymkode: c90c3...a0c

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, dette stemmer ikke. Og hvis man har feriepenger i juni og full lønn resten av året så blir ikke pengene holdt tilbake. 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Men hvis man er sykemeldt og gir beskjed til nav om at man har tatt ut ferie under sykemelding; kan man da reise til et land utenfor EU/EØS?

Hi

Ja, du kan gjøre hva du vil i ferien så lenge du faktisk tar ut ferie :) 

regler for å reise utenfor EU/EØS gjelder dersom du samtidig skal beholde sykepenger mens du reiser 

Jeg var sykemeldt i fjor og fikk beskjed og dro på ferie med velsignelse både fra NAV og legene.  Trengte ikke å bruke ferien min til det. Man har ikke noe meldeplikt så lenge man går sykemeldt og man kan godt være frisk nok å dra på ferie, men ikke frisk nok til å jobbe.  I alle fall om man holder seg innenlands. Men nå som jeg er over på arbeidsavklaringspenger, der i mot, kan jeg ikke dra på ferie sånn uten videre. Da må jeg melde fra til NAV og da er det godt mulig at jeg må ta ut ferien jeg har til gode fra i fjor. (Der ble jeg minnet om det, takk).  

Anonymkode: 10ff1...93b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg var sykemeldt i fjor og fikk beskjed og dro på ferie med velsignelse både fra NAV og legene.  Trengte ikke å bruke ferien min til det. Man har ikke noe meldeplikt så lenge man går sykemeldt og man kan godt være frisk nok å dra på ferie, men ikke frisk nok til å jobbe.  I alle fall om man holder seg innenlands. Men nå som jeg er over på arbeidsavklaringspenger, der i mot, kan jeg ikke dra på ferie sånn uten videre. Da må jeg melde fra til NAV og da er det godt mulig at jeg må ta ut ferien jeg har til gode fra i fjor. (Der ble jeg minnet om det, takk).  

Hvis du har nytte av ferien, er det ikke bare å avvikle ferie da?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men da var du nok ikke utenlands 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Men det skal ikke være noe problem så lenge man holder seg innenfor EU/EØS. 

Det er ikke et problem, men du må melde fra.

Når sykemeldingen sendes inn får du spørsmål om det, har du tatt ut ferie? Har du vært i utlandet innenfor EU/EØS, eller utenfor?

Du skal selvfølgelig ikke lyve.

Anonymkode: c90c3...a0c

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvis du har nytte av ferien, er det ikke bare å avvikle ferie da?

Nei, det er mer restriktivt når man er på AAP.  Da kan man ha forskjellige tiltak / aktiviteter som skal gjennomføres.  Så det må i alle fall avklares med NAV.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...