Gå til innhold

Lettere å få PTSD i en velferdsstat!

Anbefalte innlegg

MissSaigon skrev (21 minutter siden):

Det var en litt rar sammenligning. Det er klart at de som opplever forferdelige ting i krig ofte vil ha traumer i etterkant. Å sette det opp mot traumer man opplever i ellers trygge Norge er litt rart. 

Man kan ha store problemer med skolevegring selv om barn blir bombet i filler i Palestina, det betyr ikke at man er bortskjemt og mindre motstandsdyktig. 

Jeg formulerte meg dumt, ser det i etterkant. Var nok preget av nyhetsbildet om dagen. Essensen i det jeg ville frem til var om det å leve så godt som vi gjør, trigger psykisk uhelse dersom disse godene blir truet? Jeg mener ikke at overgrep etc ikke er alvorlige traumer. Etter å ha sett det som preger verdensbildet i dag slo tanken meg på hvordan ville den gjengse nordmann taklet disse omstendighetene? Her vi kan ligge under dyna med betalt dersom vi er forkjølet. Matbutikkene bugner av matvarer, og det er ekstremt stigma å stå i matkø og få poser med mat dersom økonomien ikke strekker til. Er vi rustet for hardere vær? Når staten bevilger millioner av kroner for å hjelpe unge som ble ensomme under korona, og andre steder lever de i provisoriske telt i leiere med dødsangst! En «isolasjon» i et trygt hjem med mat og medisiner er som livets Lotto for disse menneskene…

Anonymkode: d151d...8e3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg formulerte meg dumt, ser det i etterkant. Var nok preget av nyhetsbildet om dagen. Essensen i det jeg ville frem til var om det å leve så godt som vi gjør, trigger psykisk uhelse dersom disse godene blir truet? Jeg mener ikke at overgrep etc ikke er alvorlige traumer. Etter å ha sett det som preger verdensbildet i dag slo tanken meg på hvordan ville den gjengse nordmann taklet disse omstendighetene? Her vi kan ligge under dyna med betalt dersom vi er forkjølet. Matbutikkene bugner av matvarer, og det er ekstremt stigma å stå i matkø og få poser med mat dersom økonomien ikke strekker til. Er vi rustet for hardere vær? Når staten bevilger millioner av kroner for å hjelpe unge som ble ensomme under korona, og andre steder lever de i provisoriske telt i leiere med dødsangst! En «isolasjon» i et trygt hjem med mat og medisiner er som livets Lotto for disse menneskene…

Jeg tror at man muligens blir bedre rustet til store traumer om man har en trygg og god barndom i bunn. Jeg tror IKKE barn i krigsutsatte områder som gjerne har levd hele livet i et ustabilt miljø takler vold og traumer bedre. Det er bare ingen der til å ta seg av dem, så da må de klare seg som best de kan. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Akkurat dette diskuterte mannen og jeg ved middagsbordet i går. Vi har blitt for godt vant, bortskjemte rett og slett. Folk andre steder hadde ledd høyt om de visste vi var hjemme for alt mulig, med lønn!

Eldste barnet her har flyttet ut. Jobber konstant fordi hun bruker penger som en full sjømann og vil «leve livet før jeg blir voksen». Tar på seg alt av vakter, jobber 16 timer i døgnet, MÅ trene, MÅ være sosial, og så ringer seg inn syk når det blir for tungt. 

Vi kan gå på butikken å velge mellom 12 forskjellige typer leverpostei! Og ost i alle smaker, former og varianter. Det er jo med en bismak i munnen i disse dager, at vi har det så forbaska bra. 

Anonymkode: ecb82...d4b

MissSaigon skrev (3 timer siden):

Jeg tror at man muligens blir bedre rustet til store traumer om man har en trygg og god barndom i bunn. Jeg tror IKKE barn i krigsutsatte områder som gjerne har levd hele livet i et ustabilt miljø takler vold og traumer bedre. Det er bare ingen der til å ta seg av dem, så da må de klare seg som best de kan. 

På en måte enig, på en annen side blir de utrolig gode på å finne løsninger, strategier og finne glede over de enkle ting. 
Her i landet kan det tendere mot at jo bedre vi har det, jo høyere standard, dess større er fallhøyden. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Akkurat dette diskuterte mannen og jeg ved middagsbordet i går. Vi har blitt for godt vant, bortskjemte rett og slett. Folk andre steder hadde ledd høyt om de visste vi var hjemme for alt mulig, med lønn!

Eldste barnet her har flyttet ut. Jobber konstant fordi hun bruker penger som en full sjømann og vil «leve livet før jeg blir voksen». Tar på seg alt av vakter, jobber 16 timer i døgnet, MÅ trene, MÅ være sosial, og så ringer seg inn syk når det blir for tungt. 

Vi kan gå på butikken å velge mellom 12 forskjellige typer leverpostei! Og ost i alle smaker, former og varianter. Det er jo med en bismak i munnen i disse dager, at vi har det så forbaska bra. 

Anonymkode: ecb82...d4b

Enig i dette! 
Livet her er behagelig, så behagelig at det stopper opp dersom man kjenner ubehag. 
Satt på spissen, men for mange er det en selvfølge å leve så godt som vi gjør. 

• 1 måned senere...
ReneRene skrev (På 29.5.2024 den 20.30):

Unnskyld, og jeg akter ikke å "ta over tråden" så sier kun dette i tillegg : ikke tro at det ligger psykiatri bak alle drap. Jeg syns det blir noe..dømmende mot mennesker med psykiatriske diagnoser. Noen mennesker har en ..natur eller en skade som heter psykopati, De fleste som dreper har jo sterke trekk ofte. 

Jeg er faktisk ganske lei av at man forklarer med psykiske lidelser! De fleste med slike lidelser tenker ikke mer på å drepe enn andre gjør! Så ja... det handler i mitt hode om mer psykopatiske trekk. De fleste av oss ville ikke drømme om å slå til noen engang, psykiske lidelser og diagnoser eller ei. 

Psykopati er heller ingen sykdom men et personlighetstrekk, altså forstyrrelse som ikke kan behandles.De går heller ikke til psykolog da de ikke opplever det er noe galt med de, tvert om.  Jeg har ei mor som er det som kalles covert (skjult) narsissist. Det går ikke an å forstå hvordan disse menneskene ødelegger og stjeler livet ditt . Blir nærmest uvel av å antydet lille jeg gjør her. Skjult narsissist er den farligste av de farlige for de som er utpekt til å være narsisstens 'søppelbøtte'. Det er også nærmest bare de som kan "diagnostisere" de av den enkle grunn, det er bare de som vet hva de gjør. Farlig fordi du ikke blir trodd, og da er marerittet fullkomment. De som vokser opp med disse får uten unntak diagnosen complex ptsd. Complex foran er noe helt annet og langt mer alvorlig enn et traume uten c foran. Grunnen er at de har måtte leve og bli mishandlet av disse individene, UTEN å kunne  komme unna. Noen krigsfanger som har sittet år i fangenskap kan også få det.  Vil bare legge til at mishandling kan foregå uten at de andre i familien merker det. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...